• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
عضویت در خبرنامه
    جستجو :
جلد سیزدهم - صفحه 448 -  ملاك ارزش افعال و غايات آنها
صفحه : 448
جانشين مسلسل بكنند. قلم و علم و بيان است كه مي تواند بشر را بسازد، نه مسلسل و نه ساير قواي تخريب كننده . مسلسلها هم و همه آلات حربي هم در سايه علم تحقق پيداكردند. منتها گاهي مسلسلها و ساير ابزار باصطلاح تمدن را اشخاصي ايجاد كرده اند كه موجب تخريب بلاد و عباد شده است . و گاهي اشخاصي ايجاد كرده اند كه موجب تاييدانسان و ساختن انسان و آرامش در بين انسانها بوده است و در اين خدمت بوده است . شماكوشش كنيد كه با بيان و قلم مسلسلها را كنار بگذاريد و ميدان را به قلمها و به علمها و به دانشها واگذار كنيد.
3- سوره علق ، آيه 1: "بخوان به نام پروردگارت ".
بشر تا در سايه مسلسل و توپ و تانك مي خواهد ادامه حيات بدهد، نمي تواند انسان باشد، نمي تواند به مقاصد انساني برسد. آن وقتي مردم به مقاصد اسلامي و انساني مي رسند و به كمال دانش و علم مي رسند كه قلمها بر مسلسلها غلبه كند، و دانشها در بين بشر به آنجا برسد كه مسلسلها را كنار بگذارد، و ميدان ، ميدان قلم باشد، ميدان علم باشد.
ملاك ارزش افعال و غايات آنها
در قرآن كريم وقتي كه ظاهرا اول آيه اي كه بر پيغمبر اكرم وارد شده است ، هم قرائت را توصيه كرده است ، هم آن جهتي را كه بايد قرائت در خدمت او باشد و علم در خدمت او باشد بيان فرموده است ؛ فرموده است : اقراء باسم ربك (3) قرائت مطلقا، علم مطلقا، دانش مطلقا مطلوب نيست . چه بسا دانشي كه بر ضد انسانيت انسان و بر ضد كرامت انسان است ،لكن دانشي كه جهت داشته باشد، براي خدمت بشر باشد، به اسم رب باشد، توجه به ربوبيت الهي داشته باشد، توجه به اسم خدا داشته باشد، آن قرائت و آن علم و آن مسلسل همه شان در خدمت انسان اند. عمده آن جهت و غاياتي است كه در افعال انسان ودر آلاتي كه انسان درست مي كند، و در علم و دانش و ساير چيزهايي كه افعال انسان است ، آن چيزي را كه جهت مي دهد آن غايات است . آن چيزهايي است كه براي آن