• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
عضویت در خبرنامه
    جستجو :
جلد سیزدهم - صفحه 323 -  سياسي بودن غالب مسائل اسلام
صفحه : 323
مسائل اسلام ، مسائل سياسي است و سياستش غلبه دارد بر چيزهاي ديگرش .اجتماعاتي كه اسلام بعضي اش را فرض كرده است ، واجب كرده است و بعضي اش رابه طور استحباب و مبالغه در استحبابش كرده است اينها يك مسائل سياسي است ، قضيه مكه يك مسئله [سياسي است . ] اجتماع در مكه در اين محافل مختلف با آن يكپارچگي
قضيه مجلس روضه بود يا از مجلس روضه آنها يك چيز ديگر مي فهميدند و آن رامي خواستند از بين ببرند؟ قضيه عمامه و كلاه بود يا از عمامه يك چيز ديگري آنهامي فهميدند و روي آن ميزان عمامه را با آن مخالفت مي كردند؟ آنها فهميده بودند كه ازاين عمامه يك كاري مي آيد كه نمي گذارد اينها اين را كه مي خواهند، عمل كنند و از اين مجالس عزاداري يك كاري مي آيد كه نمي گذارد اينها كارشان را انجام بدهند.
وقتي يك ملت در ماه محرم ، سرتاسر يك مملكت ، يك مطلب را مي گويند، شماانگيزه اين گريه و اين اجتماع در مجالس روضه را خيال نكنيد كه فقط اين است كه ماگريه كنيم براي سيدالشهدا. نه سيدالشهدا احتياج به اين گريه ها دارد و نه اين گريه هاخودش - في نفسه - كاري از آن مي آيد، لكن اين مجلسها مردم را همچو مجتمع مي كنندو يك وجهه مي دهند، سي ميليون ، سي و پنج ميليون جمعيت در دو ماه محرم و خصوصادهه عاشورا، يك وجهه ، طرف يك راه مي روند. اينها را در اين ماه محرم ، خطبا و علمادر سرتاسر كشور مي توانند بسيج كنند براي يك مسئله . اين جنبه سياسي اين مجالس بالاتر از همه جنبه هاي ديگري كه هست . بي خود بعضي از ائمه ما نمي فرمايند كه براي من در منابر روضه بخوانند. بي خود نمي گويند ائمه ما به اينكه هر كس كه بگريد، بگريانديا صورت گريه ، گريه كردن به خودش [بگيرد] اجرش فلان فلان است . مسئله ، مسئله گريه نيست . مسئله ، مسئله تباكي نيست . مسئله ، مسئله سياسي است كه ائمه ما با همان ديدالهي كه داشتند، مي خواستند كه اين ملتها را با هم بسيج كنند و يكپارچه كنند از راههاي مختلف . اينها را يكپارچه كنند تا آسيب پذير نباشند.
سياسي بودن غالب مسائل اسلام