• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
عضویت در خبرنامه
    جستجو :
جلد دوازدهم - صفحه 422 -  رب رسول ، مربي كامل تربيت
صفحه : 422
آنچه كه هست . اين روايتي كه وارد شده است : من عرف نفسه فقد عرف ربه (2)، اين به مامي فهماند كه انسان آنطور موجودي است كه اگر شناخته بشود، شناسايي خدا با اين است ؛ نسبت به هيچ موجودي اين مطلب صادق نيست . رب انسان را كسي نمي تواندبشناسد الا اينكه خودش را بشناسد و خودشناسايي كه دنبالش خداشناسي است حاصل نمي شود مگر براي كل اولياي خدا. و گمان نبايد بشود كه اسلام آمده است براي اينكه ،اين دنيا را اداره بكند، يا آمده است فقط براي اينكه مردم را متوجه به آخرت بكند، ياآمده است كه مردم را آشناي به معارف الهيه بكند. محدود كردن ، هر چه باشد خلاف واقعيت است . انسان غيرمحدود است و مربي انسان غيرمحدود است و نسخه تربيت انسان كه قرآن است غيرمحدود است ؛ نه محدود به عالم طبيعت و ماده است ، نه محدودبه عالم غيب است ، نه محدود به عالم تجرد است ، همه چيز است .
رب رسول ، مربي كامل تربيت
مي گويند: اول سوره اي هم كه به پيغمبر وارد شده است : اقراء باسم ربك (3) نگفته است "اقراء باسم الله "، نگفته است "اقراء باسم الناس "، فرموده اقراء باسم ربك ؛ يعني ، رب رسول ؛يعني ، آنكه تربيت كرده است رسول اكرم را؛ يعني ، خداي تبارك و تعالي به تمام اسما وصفات ، با تمام اسما و صفات . اينكه رب رسول اكرم است ، انسان كامل است . ذات مقدس حق تعالي با تمام اسما و صفات است و اسما و صفات حق تعالي احاطه بر تمام موجودات دارد و با يك تعبير ديگر همه موجودات ظهور اسما و صفات الهي هستند. وخداي تبارك و تعالي كه امر مي فرمايد كه : اقراء باسم ربك ؛ يعني ، به اين اسمي كه تمام اسما وصفات در آن است و مربي به تمام معناي تربيت در عالم طبيعت ، تربيت در عالم ماوراي طبيعت ، تربيتهاي مناسب با عالم مجردات ، با عالم جبروت ، با تمام عوالم ، اين رب رسول است . و پيغمبر هم مامور است كه قرائت بكند و اول چيزي كه به او حسب اين
2- تصنيف غرر الحكم ، ص 232: " پس به تحقيق هر كس خود را شناخت ، خداي خويش را نيز شناخت ".
3- سوره علق ، آيه 1.