• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
عضویت در خبرنامه
    جستجو :
جلد یازدهم - صفحه 216 -  برداشتهاي انحرافي از اسلام
صفحه : 216
اسلامي كه آمده است براي اينكه در خارج يك وجود عيني پيدا بكند و مردم را درخارج تربيت بكند. تربيت همه جانبه در قطبهاي مختلف ، در بعدهاي مختلف ، يعني آنطوري كه انسان هست . انسان ؛ اين هيكل موجود، اين جثه موجود، و اين حواس موجودي كه ما احساسش مي كنيم . اين انسان نيست . به اين معنا حيوانات و انسان مثل هم هستند. همه مادي هستند. همه اين نحو ادراكاتي [دارند] منتها يك قدري كم و زياد.يك بعد انسان عبارت از اين موجود فعلي كه داراي اين حواس و داراي خواص هست ،بعدهاي ديگرش اصلا به آن توجه نشده است و يا كم شده است . مع الاسف ما در دوزمان مبتلاي به دو طايفه بوديم . در يك زمان ما مبتلا بوديم به يك جمعيتي كه قرآن راوقتي كه نگاه مي كردند و تفسير مي كردند و تاويل مي كردند، اصلا راجع به آن جهت بعدماديش ، بعد دنياييش توجه نداشتند. تمام را بر مي گرداندند به يك معنوياتي . حتي قتال وقتي كه در قرآن واقع شده بود اينها قتال با مشركين را تاويل به "قتال با نفس " مي كردند.چيزهايي كه مربوط به زندگي دنيايي بود تاويل مي كردند به يك "معنويات ". اينها يك بعد از قرآن را ادراك كرده بودند و آن بعد معنويش البته به طريق ناقص . آن بعد معنويش
برداشتهاي انحرافي از اسلام
فهميده بودند كه اگر اسلام تحقق پيدا بكند دست آنها كوتاه مي شود، نگذاشتند كه اسلام به آنطوري كه هست تحقق پيدا بكند. اسلام را محصورش كردند در مدرسه ها و درمساجد. آن هم ، همان جهات عبادي اش را، كه اگر فرض كنيد از يك ملايي هم پرسيده مي شد، همان جهات عبادي را توجه به آن داشت . آن جهات ديگر توجه به آن نشده بود. در كتابها هست ، اما در كتابها مدفون شده بود اسلام . كتابهاي علمي ما همه ابواب اسلام در آن هست . همانطوري كه ابواب عبادات و وظايف عبادي هست ، ابواب حكومت و وظايف حكومت و جزائيات و قضا و همه اينها، چيزهايي كه مربوط به حكومت است در كتابهاي ما هست . لكن همانجا مدفون شده است . فقط توي كتاب است .