• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
عضویت در خبرنامه
    جستجو :
جلد دهـم - صفحه 485 -  سخنراني در جمع سفير و هياتي از پاكستان "وحدت - مشكلات كشور"
زمان : 14 آبان 1358 / 14 ذي الحجه 1399
سخنراني
مكان : قم
موضوع : وحدت امت اسلامي - مشكلات اساسي كشورهاي اسلامي
حضار: سفير و هيات سياسي - نظامي پاكستاني
صفحه : 485
جمهوري ما و جمهوري شما هر دو جمهوري اسلامي است . و جمهوري اسلامي بايد همان طور كه لفظ حكايت مي كند، بايد محتوا هم از اسلام حكايت بكند. ما بايدهمه توجه به اين داشته باشيم كه نكته اي كه در صدر اسلام مسلمين را غلبه داد، و آن چيزي كه باعث شد كه يك جمعيت كمي بر آن جمعيتهاي زياد با تجهيزات زياد غلبه كرد آن چي هست ؟ آن جهتي كه موجب پيروزي مسلمين شد در صدر اسلام ؛ آنكه طرزحكومت اسلام و حكومت پيغمبر اسلام و خلفايي كه حكومت كرده اند، با حكومتهاي ديگر تفاوت داشت . بناي اين حكومتهاي اسلامي بر اين نبود كه حكومت تمام نظرش به
بسم الله الرحمن الرحيم
اتحاد امت اسلام
من از شما و رئيس جمهور محترم (1) تشكر مي كنم . و سلام من را به آقاي رئيس جمهور برسانيد. و همين طور سلام ملت ما را به ملت بزرگ خودتان .
آنچه كه ملتها را به هم نزديك مي كند و يك ملت بايد از آن ، تحقق پيدا بكند؛ آن اسلام است . و قبل از هر چيز كه ما با پاكستان دوستي داريم ، اخوت اسلامي است . اسلام يك ملت واحده است . و ممالك اسلامي ، مثل محله هاي يك شهر به هم نزديك اند. وهمه روي قواعد اسلامي موظف اند كه با هم متحد باشند. و همه زير پرچم توحيد،متحدالكلمه با كساني كه برخلاف اسلام هستند، مقابله كنند و آنها را هدايت كنند به اسلام ، و خودشان را حفظ كنند از شر آنها.
صفحه : 486
از نشانه هاي حكومت اسلامي
دو مشكل اساسي ممالك اسلامي
اين باشد كه فرمانفرماي ملت باشد. حكومت خودش را از ملت مي دانست . چنانچه ملت هم خودش را از حكومت مي دانستند.
يكي از نشانه هاي حكومت اسلامي و امتياز او با حكومتهاي طاغوتي - كه حكومت مقابل اسلام است - همين طرز حكومت است . حكومتهاي طاغوتي از ملتها جدا هستند وبه ملتها فرمانروايي مي كنند و ملتها هم از آنها جدا هستند. و لهذا اگر مشكلي براي حكومت پيدا بشود آن مشكل را ملتشان رفع نمي كند، و مشكلاتي كه براي ملت حاصل مي شود، اگر چنانچه به نفع حكومت نباشد، رفع نمي كند. و اما حكومت اسلامي اينطوراست كه اگر چنانچه براي ملت يك نابساماني پيش بيايد، حكومت آن را مال خودش مي داند، و اگر براي حكومت يك مشكلي پيدا بشود، آن مشكل را ملت از خودش مي داند، و لهذا كوشش مي كند در رفع آن .
به نظر من ، اساس مشكلاتي كه براي آن ممالك اسلامي هست از همه بالاتر، دو تامشكل است ؛ يك مشكل ، مشكل بين حكومتها و ملت است كه حكومتها از ملت جداهستند به حسب نام ، يعني نه حكومت خودش را از ملت مي داند، نه ملت خودش را ازحكومت . كليد اين مشكل به دست حكومتهاست ، اگر چنانچه حكومتها طوري باشند كه ملت احساس كند كه اينها خدمتگزار او هستند ملتها حاضرند براي همكاري . شماملاحظه كنيد كه اين مملكت ما الان چه وضعي دارد، در صورتي كه باز ما نتوانستيم اسلام را در اينجا به حسب آن مقصد حقيقي اش پياده كنيم . الان يك نسيمي از اسلام دراين مملكت آمده است ، و همين نسيم خفيفي كه از اسلام آمده است اسباب اين شده است كه ملت ما با حكومت جدا نيستند، با ارتش جدا نيستند. اگر امروز براي حكومت يك مشكلي پيدا بشود، داوطلب اند ملت ما براي رفع اشكال . اگر براي ارتش يك مشكلي پيدا بشود، آنها چون از خودشان مي دانند، او را، داوطلب اند براي رفع اشكال . و
صفحه : 487
بعكس هم اينطور است كه حكومتها، ارتش ، ژاندارمري ، قواي انتظامي ، ديگر آنطورنيستند كه درصدد باشند كه ملت را بكوبند، خدمت مي كنند به ملت . از اين جهت اين رمزپيروزي است كه ما الان در مقابل قدرتهاي بزرگ به دست آورديم .
مشكل دوم كه باز از مشكلهاي اساسي است براي دولتها و ملتهاي اسلام ؛ مشكلي است كه بين خود دولتهاست . در عين حالي كه اسلام دعوت كرده است بر اتحاد، و قرآن كريم مسلمين و مومنين را اخوه (2) مي داند، در عين حال مي بينيم كه بين دولتهاي اسلامي بعضي با بعض اختلافات هست . چرا بايد دو تا حكومت - كه هر دو اسلامي هستند، و هردو مال يك پديده كه پديده اسلامي است ، متعلق به يك حقيقت هستند، قرآن آنها يكي است ، پيغمبر آنها يكي است - چرا نبايد دعوت اسلام را قبول كنند؟ آن هم ، آن دعوتي كه به نفع خود آنهاست . اگر اين دعوت قبول بشود و دولتهاي اسلامي با هم اتحاد داشته باشند، ولو حدود ممالكشان محفوظ، لكن با هم متحد باشند، اگر اين اتحاد حاصل بشود، آن وقت يك ميليارد جمعيت مسلمين يك قدرت عظيم خواهد بود كه از همه قدرتها بيشتر و بالاتر است . با اينكه مجهز به ايمان هستند كه از همه تجهيزات بالاتر است .
اين دو مشكل كه من به طور اجمال گفتم ؛ اساس بزرگ مشكلاتي است كه براي مسلمين هست كه اگر اين دو مشكل رفع بشود تمام مشكلات مسلمين رفع مي شود. و آن مجدي كه در صدر اسلام براي مسلمين بود به دست مي آيد. و چنانچه خداي نخواسته تاآخر بخواهد اينطور باشد كه حكومتها با ملتها جدا از هم باشند، و حكومتها با حكومتهامخالف باشند، بايد مايوس شد از اينكه ما بتوانيم و شما بتوانيد آن مجدي را كه ؛ در صدر
سلام مرا به رئيس جمهورتان برسانيد و بگوييد كوشش كنيد كه اين مشكلي را كه بين دولت و ملت هست ، در هر جا كه هست ، شماها كوشش كنيد كه اين مشكل را رفع كنيدكه كليد اين مشكل در دست خود شماست . بناي بر اين نداشته باشيد كه حكومت كنيد برمردم . بناي اين را داشته باشيد كه خدمت كنيد به مردم .
صفحه : 488
اخيرا باز من تكرار مي كنم . سلام [من ] به آقاي رئيس جمهور، آقاي ضياالحق و به شما و به برادران پاكستاني [برسانيد]، و اين معنا را باز مي خواهم كه اين جدايي مابين مذهب ، يك اساسي است كه ما را به نيستي دارد مي كشد. اينها بايد همه با هم متحدباشند، تا اينكه اساس اسلام را ما بتوانيم در همه جا پياده بكنيم . و در آنجا هم كه اين دومذهب هست ، مذهب اهل سنت هست و مذهب شيعه هست ؛ كوشش كنيد كه با هر دو به طور برادري رفتار كنيد، و سفارش كنيد كه آنها هم با هم به طور برادري رفتار كنند،چنانچه ما الان در ايران كوشش داريم كه برادرهاي اهل سنت خودمان را با خودمان متحد كنيم و با هم باشيم و بر مشكلات ان شاءالله غلبه كنيم . و من از خداي تبارك و تعالي سلامت و توفيق همه ممالك اسلامي و همه حكومتهاي اسلامي را و همه ملتهاي اسلام را خواهان هستم .
اسلام بود به دست بياوريم .
دعوت به برادري ميان شيعه و سني