• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
عضویت در خبرنامه
    جستجو :
جلد دهـم - صفحه 459 -  نگرشهاي تك بعدي به اسلام
صفحه : 459
اگر كردستان اين مشكلات را ايجاد نكرده بودند، حالا مثل ساير جاها آرام بود، ومي توانستند مسلمين كه در آنجا هستند، و دولت و ملت آنجا را آباد كنند، لكن آنها كه نمي خواهند اين آرامش پيدا بشود، و حقيقت مطلب اين است كه اسلام را نمي خواهند،در آنجا به يك طور فتنه گري مي كنند و در هر مركزي با يك اسمي . همانها باز اسلام رانمي خواهند. بعضيشان هم ، اگر اسلام را بخواهند، يك اسلام وارونه مي خواهند. آن اسلامي كه اسلام پيغمبر اكرم است و آن اسلامي كه به وحي الهي آمده است ، وحي را هم در آن تصرف مي كنند و به صورت ديگر درمي آورند!
من كرارا اين مطلب را در نجف هم گفته و اينجا هم گاهي گفته ام كه ما در يك مدتي گرفتار بوديم به يك نفر از مردم و به قشري از اهل علم كه اينها اسلام را از آن طرف نگاه مي كردند. عرفا اسلام را قبول داشتند، لكن تمام مسائل را برمي گرداندند به آن معاني عرفاني ، مسائل روز قائل نبودند. حتي اگر روايتي يا آيه اي در جهاد مي آمد اينها همان "جهاد نفس " را مي گفتند هست . و اسلام را با يك صورت ديگري غير از آن صورت واقعي كه جامع است ، جامع همه اطراف است ، نظر مي كردند. من گفتم ما يك مدتهايي مبتلا به آنها بوديم ، كه البته مردم صالحي بودند، لكن اسلام را با يك صورت مي ديدند؛يك بعد اسلام را نظر مي كردند. و يك مدتي ، اخيرا، ما مبتلا شديم به يك عده اي كه اينها عكس آنها هستند. تمام معنويات را اينها به ماديات برمي گردانند! مي گويند
خواهند شد. از اين جهت ، با تمام قوايي كه دارند، با اسماي مختلف : با اسم اسلام ، با اسم خدمتگزاري به مردم ، با اسم "فدايي خلق "، با اسمهاي مختلف ، اينها به ميدان آمدند؛يعني به ميدان خدا آمده اند. و اينها نمي فهمند به اينكه اگر همه اينها مجتمع بشوند و براي اين ملت خدمت بكنند، زود اين ملت و اين كشور به آن نتيجه اي كه مي خواهد مي رسد.و اگر همه اينها هم مخالفت بكنند، مخالفتشان به جايي نمي رسد؛ لكن مشكلات ايجادمي كند.
نگرشهاي تك بعدي به اسلام