• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 8
تعداد نظرات : 98
زمان آخرین مطلب : 4489روز قبل
دانستنی های علمی
فرکانس های مافوق صوت گیاهان  پروفسور آمریکایی را مسلمان ساخت.معجزه خداوند در قرآن کریم باعث شد که یک دانشمند مشهور آمریکایی به دین اسلام روی آورد.
به گزارش آریا، تیمی از دانشمندان آمریکایی دریافتند که برخی از گیاهان استوایی فرکانس هایی مافوق صوت از خود صادر می کنند که به وسیله دستگاه های پیشرفته علمی ثبت شده است.
دانشمندانی که حدود سه سال به تحقیق ومطالعه این وضعیت حیرت آور پرداختند، دریافتند که این پالس های مافوق صوت به الکتریسته نوری تبدیل شده و بیش از صدمرتبه در ثانیه تکرار می شوند.
یک تیم آمریکایی این آزمایش را در برابر یک گروه علمی در انگلیس انجام دادند که در بین این گروه، یک دانشمند مسلمان هندی الاصل نیز قرار داشت. بعد از ۵ روز آزمایش، گروه انگلیسی از این مساله بسیار شگفت زده شدند ولی دانشمند مسلمان انگلیسی گفت: مامسلمانان این مساله را در ۱۴۰۰ سال پیش تفسیر کرده ایم. دانشمندان از این سخن وی بسیار حیرت زده شدند و اصرار کردند که آن را برایشان شرح دهد. دانشمند مسلمان این آیه قرآن را قرائت کرد: «و هیچ موجودی نیست جز آن که او را به پاکی می ستاید ولی شما ذکر تسبیحشان را نمی فهمید. او بردبار و آمرزنده است».
زمانی که اسم جلال «الله» بلند شد، پالس های مافوق صوت به الکتریسته نوری تبدیل و بر روی مانیتورها ظاهر گشت.
پروفسور «ولیام براون» مسئول این تیم تحقیقاتی با این دانشمند مسلمان برای شناخت دین اسلام به گفت و گو پرداخت و دانشمند مسلمان برای وی دین اسلام را تشریح کرده و یک جلد قرآن مجید به همراه تفسیر آن به زبان انگلیسی را به وی اعطا کرد. براون شهادتین را گفت و مسلمان شد.منبع: مقاله نت

 

دوشنبه 12/10/1390 - 22:46
دانستنی های علمی
ماهواره ...چرا ؟

انهدام یا استحکام یک جامعه وابسته به فرهنگ آن است وبه تعبیر امام (ره)آن چیزی که ملتها را می سازد فرهنگ صحیح است . فرهنگ ساختار بسیار وسیع وفراگیر دارد که در خود اخلاق، اقتصاد، دانش، تکنولوژی حتی مذهب را جا داده هست و نیازمندیها ونحوه مرتفع کردن آن را فرهنگ مشخص می کند . مثلا با توجه به فرهنگ جوامع مختلف تکنولوژی های متنوعی برای استفاده طراحی وساخته می شود .اگر در آخرت بهشت و جهنم است در این دنیا هم وجود دارد و جهنم مسلمین در این دنیا زمانی شروع شده است که مهندسی فرهنگ مسلمانان در اختیار غیر مسلمانان واقع شده وخواص این جامعه بجای کالبد شکافی وعلاج درد واقعی در جایگاه معالج وبا نیت خیرخواهانه وبا لحن تند به سرزنش عوام می پردازند .در حالی که پیامبر اکرم (ص) فرموده اند برای هر چیزی راه وروشی است وراه وروش رسیدن به بهشت ، دانش وآگاهی است . وبرای سامان بخشی فرهنگی بویژه درامر تبلیغ باید سنجیده گویی در نظر باشد تا فضایی مطلوب گفتاری پر از عبارت سرنوشت ساز و تربیت آفرینی کامل شود تا نگرش وطرز تفکر کنترل شده و به پیامد های مثبت منتهی شود و جامعه هم به سلامت معنوی و اجتماعی سوق پیدا کند درغیر این این صورت با تند گویی مطلبی در نزد افکار عمومی جامه باطل می پوشد باید توجه داشت که در جامعه سالم هم بدی وناهنجاری وجود دارد که نمونه اش ایران است که امروزه در آن مشکلات اقتصادی، بهداشتی ،اشتغال،ازدواج و...دیده می شود که در حالت بحران نیستند .اما اگر بحران اجتماعی وجود دارد عوامل متعددی در آن دخیل هستند از جمله شرایط بین المللی که با گسترش ارتباطات وفناوی پدیدار شده است .امروز جهان در شرایطی واقع شده که با گسترش علوم بشری با عدم رشد علوم انسانی روبروست که ایران هم از این حالت مستثنی نیست که مسئولین فرهنگی نظام بویژه مقام معظم رهبری که بر آن تاکید داشته ودارند و از طرفی دستگاههای سخت افزاری با برنامه های پیچیده نرم افزاری امنیت اجتماعی و روانی بشر را تهدید می کند ودر ایران هم طرح جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی پیچیدگی فراوانی نسبت به جنگ سخت و دشمنی قبلی دارد و مقابله با آن را دشوار کرده است.اگر در جنگ تحمیلی مدافعین دارای ارزش بودند و فدائیان آن به درجه شهادت نائل شدندو الگوی نجات بخش جامعه هستند .ولی در جنگ نرم دوست ودشمن از هم قابل تفکیک نیستند وحتی دشمن را دوست می پنداریم وتلفات آن انسانهای مجرم ،گنهکار و منحرف جامعه هستند که نه تنها برای خانواده بلکه برای کل جامعه دردسرساز هستند که اقداماتشان مانند حرکت مورچه سیاه در شب تاریک روی سنگ سیاه است که حتی پدر ومادر نه تنها مشکل را احساس نمی کنند بلکه خود عامل تسریع وکمک کننده هستند وطرح انها طوری برنامه ریزی شده که نسل چهارم انقلاب را به شدت دچار لطمه و زیان کرده است که این جنگ با امکانات ظاهری از جمله ماهواره خود را نمایان می سازد .برنامه های ماهواره ای همانند بیماری های ویروسی  به سرعت قدرت تکثیر و تغییر رادارد و بهترین درمان آن واکسینه کردن جوانان به روشنفکری ،عقل گرایی ،تقوا ومسلح شدن خانواه به ارزش های اصیل دینی است .درست است که وظیفه مامورین نظم وامنیت اجتماعی ایجاب می کند که به جمع اوری ان اقدام نمایند ولی این تنها و کاملترین راهکارمقابله نبوده وهرگز نخواهد بود .چون جمعذ کردن انها همانند تزریق داروی مسکن برای یاکت کردن درد است نه درمان واقعی ان .چون امروزه تنها ماهواره نیست بلکه صدها وسیله سخت افزاری و نرم افزاری مانند گوشی همراه که بسیار ظریف تروبا پنهان کاری فراوان همان نقش را می تواند انجام دهد که با مقایسه با بشقاب ماهواره ملموس نیست طبق اشاره وزیر اطلاعات وفناوری ضریب نفوذ تلفن همراه نزدیک به %100می باشدوخود گوشی همراه به عنوان ماهواره ای فشرده بوده که خانواده ها از ان غافل بوده که اکثرا با اتصال به اینترنت به اهداف خود می رسند ،پس اگر مشکل ماهواره حل شد تلفن همراه راچه کنیم که طبق آمار در آسیا و خاورمیانه هر یک نفر دو گوشی همراه دارند که اکثریت قابلیت اتصال به اینترنت را دارند،آیا بهتر نیست تبلیغ ما در مسیر فرهنگ سازی و شیوه استفاده از آن باشد.اگر فرض کنیم روزی غرب با پیشرفت وسایل ارتباطی خود طوری برنامه ریزی کند که برنامه های آنها در تمامی تلویزیونهای عادی قابل پخش باشد آیا ما آن موقع همانند طالبان در افغانستان باید تمامی تلویزیونها را هم جمع آوری کنیم ویا فرهنگ صحیح استفاده از آن را به فرزندان وخانواده هایمان بیاموزیم .حال سوالی که مطرح است چرا خانواده ها به سمت ماهواره می روند ؟ شاید دلایل متعددی داشته باشد که یکی از آنها لذت طلبی و تنوع خواهی است . در حالیکه متعالی ترین لذت وشادی در خانواده های متعادل و پیشرفته رخ می دهد که اکثر خانواده ها از آن دور مانده اند وحال آیا وظیفه کارگزاران فرهنگی جامعه هم مانند عوامل امنیتی جامعه است یا چیز دیگری است .ناگفته نماند همانطور که ما از برنامه های فرهنگی غرب وحشت داریم و در حالی که دارای بهترین ، غنی ترین ، متعالی ترین و کاملترین و جامع ترین فرهنگ دینی از ان ماست ولی در جامعه اجرا نمی شود ،کشور های غربی از برنامه اسلامگرایان اصولی بشدت در هراسند و اکنون شاهدایم که در جهان درجه رشد وگرایش به سمت اسلام است نه مسیحیت نه یهودیت باید بدانیم حتی کشورهای وابسته عربی منطقه خاورمیانه هم از شبکه های ماهواره ای ایران وشیعه مذهب چون الکوثر المنار،اهل بیت،المعارف،الهادی والانوار که با شگرد های مثبت شبکه ای و با برنامه ریزی منطقی و پاسخگو در همه زمینه ها سعی در جذب افکار مخاطبین با رویکردی اعتدالی و غیر تعصبی دارند که نمونه ی بارز آن اذعان پایگاه خبری علمای افراطی سوری که اعلام نموده است که شبکه های ما هواره ای ایران از سلاح هسته ای کشور خطر ناک تر است وآن هم در شرایطی که شبکه ماهواره ای العربیه کشور عربستان صعودی با هزینه چندین برابری در مقایسه با بر نامه ماهواره ای ایران وبا هماهنگی با شبکه های غربی از جمله امریکا وانگلیس و...که سردمدار چندین کانال داخلی و عربی علیه ایران است .بطوریکه سید حسن نصرالله این شبکه را العبریه یا یهودی نامیده است ولی باز هم از برنامه ماهواره ای ایران وحشت دارند .خلاصه کلام ماهواره وحشتناک نیست این ما هستیم که خود را عاجز کردیم و حرکت پشه و مگس وار آنها را پرواز عقاب بر فراز آسمان فرهنگ غنی ایرانی اسلامی می پنداریم که در حال شکار کردن جوانان ما مشغولند ودر حالیکه ما خانواده های ایرانی بدون برنامه وعدم پایبندی به اصول اخلاقی به دنبال دنیا طلبی خود هستیم و به نهاد مقدس خانواده نگاه صنفی داریم و تصور می کنیم که زندگی یعنی توجه به مادیات و عدم توجه کافی به معنویات و خود را نااگاهانه در باتلاق فرهنگ غربی محصور کرده وتیغ(ماهواره)در دست انسانهای بد مست پر خور (جوانان فاقد برنامه و تربیت لازم ) با خانواده های سست خطر ناک شده است در حالیکه اگر در دست جراح (خانواده های با برنامه ومتعالی)باشد هیچ ضرری ندارد و به همین دلیل است که قانون گذار مجوز استفاده قانونی ماهواره را برای اساتید ،نخبگان وکارشناسان و روشنفکران جامعه صادر کرده است .خلاصه کلام کارگزاران فرهنگی ایران باید به تبعیت از نصیحت عارفانه ودلسوزانه رهبر انقلاب و با تاسی از روش مدیریتی معظم له با صداقت ،ساده زیستی،تقوا،روشنگرانه خود را الگوی مثبتی برای خانواده های ایرانی که مقلدین وپیروان آن هستند طوری برنامه ریزی کنند که ما در برابر اقدامات ماهواره ای بسیار ناچیز و زبون دشمن احساس ضعف نکرده وبافکری محدود مشکلات را چون کوهی تصور نکنیم که با یاس و نا امیدی همدیگر را محکوم به مرگ و تسلیم در برابرآنها بدانیم .البته این موضوع انگیزه ای جز بیان پاره ای مطلب در باره این ناهنجاری اجتماعی نیست ونه اینکه آن را بر انگیخته از احساس عکس العمل در برابر دیدگاههای دلسوزان جامعه که از یک زاویه دیگر به آن می نگرند وسعی می کنند مطلب حق را بطور صریح بیان نمایند.

نوشته: سعید معینی   فرآوری برای تبیان :مهدی معینی

دوشنبه 12/10/1390 - 22:41
سخنان ماندگار
گزیده ای از خطبه های نماز جمعه شهر صایین قلعه مورخ بیست و پنجم آذر ماه1390     نماز جمعه این هفته  با حضور گسترده اقشار مختلف مردم صائین قلعه به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین طالبی امام جمعه این شهر  برگزار گردید.     سفارش به تقوا و بیان اهمیت تقوا که زیر بنای رفیع سعادت انسانهاست و کلید صلاح و شایستگی همچنین ملکه نفسانی و حالت ثابت روحی است  که افراد با ایمان بر اثر مراقبت و تمرین در اطاعت باری تعالی و اجتناب از معاصی به سرمایه  گرانقدر تقوا نائل می شوند از جمله مطالبی بود که امام جمعه این شهر خطبه اول را با آن آغاز کرد   حاج آقا طالبی   بخش دوم خطبه اول  را به ادامه موضوع بهداشت روان که چند هفته ای است از ابعاد مختلف غفلت ، تکبر  ریشه و درمان آنان  به ادامه سخن می پردازند اختصاص داده آلودگی به شرک و کفر و بسیاری از گناهان مثل حسد ، بدزبانی، تحقیر دیگران را از آثار  سوء تکبر دانست که برای درمان علمی آن باید افراد متکبر درباره خود تفکر کنند که کیستند  و چیستند  و کجا بودند  و به کجا می روند اما طریق عملی آن این است که با تواضع و هم سفره شدن با کارگران، سبقت گرفتن در سلام، پرهیز از همنشینی با افراد متکبر  ومغرور به درمان خود بپردازند.   امام جمعه صائین قلعه  از استقبال مردم  از  مراسم عزاداری با حضور آیت الله صدیقی تشکر و قدردانی کرده با انتقاد شدید از یکی از هفته نامه های شهرستان که به جای پرداختن به ابعاد معنوی و روحانی مجلس سوگواری آقا اباعبدالله الحسین  با برداشت منفی و مغرضانه ی خود افکار عمومی را مخدوش کرده ...  اظهار داشت: مردم ولایتمدار این شهر حوصله توجه به این گونه تبلیغات سوء  و دارای ابعادجناحی ، باندی ، سیاست بازی را ندارد و باید که خبرنگار مفسر این خبر در اسرع وقت از این مردم شریف و عاشق اهل بیت (علیهم السلام)عذر خواهی کند.حجت السلام طالبی  27 آذر سالروز شهادت آیت الله شهید دکتر مفتح را گرامی داشته  با بیان اینکه ایده وحدت میان دو نهاد تاثیر گذار در جامعه از دغدغه های حضرت امام (ره) بوده  و از همان ابتدای نهضت به افت جدائی حوزه و دانشگاه توجه داشتند خاطر نشان کردند در طول سه دهه انقلاب اقدامات خوبی در این جهت صورت گرفته که البته برای رسیدن به هدف مطلوب راه زیادی باقی است .وحدت حوزه و دانشگاه یک نیاز واقعی برای نظام و انقلاب اسلامی است و اکنون به سطوح عالی ترینی از وحدت حوزه و دانشگاه نیاز داریم که یکی از آنها تولید علوم اسلامی است. در خاتمه  نشاندن هواپیمای جاسوسی امریکا را یک شکار بزرگ در دستان قدرتمند ایران اسلامی و یک افتضاح امنیتی برای ایالات متحده آمریکا دانسته و با ابراز خرسندی از دستیابی به چنین توانایی سایبری افزودند: هواپیما اکنون در دستان پرقدرت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار دارد سالم به غنیمت گرفته شدن آن موجی از وحشت و نگرانی را برای کاخ سفید و پنتاگون حاکم ساخته؛ البته آنها باید بدانند این تنها گوشه ای از قدرت دفاعی و توانایی های فرزندان جمهوری اسلامی ایران بوده و یک اقدام منفرد نیست بلکه آغازی از یک سلسله اقدام است که امریکایی ها تصور ی برخی گزینه های آن را هم نمی توانند بکنند و این موضوع در عدم اقدام برای نجات هواپیما در صحرای طبس ملموس بود.
دوشنبه 12/10/1390 - 22:38
شهدا و دفاع مقدس
بسم رب الشهداءوصیتنامه شهید عبدالله واعظیوصیتنامه های شهداء انسان را می لرزاند وبه انسان درس چگونه زیستن می آموزد.امام خمینی بنام خداوند یكتا یاور مستضعفین و مظلومین وستمدیده گان تاریخ بنام خدای شهداء وصالحین وجهت وجهی للذی فطر السماوات والعرض حنیفا مسلما وما ان من المشركین.امروز حسین زمان تنها نیست امروز فرزند فاطمه در برابر سپاهیان كفروابر قدر تهای پست بی یاور نیست امروز كربلای انقلابن خون میخواهد میروم تا به یزیدیان بفهمانم كه شهادت بالا ترین اروزه ی ماست می روم شاید نینوائی بیابمودر عاشورا ی دوران هدیه ناقابلی رادر راه پیروزی حق علیه باطل واسلام بر كفر درپیشگاه مولایم مهدی (عج)تقدیم نمایم وامیدوارم قطره خون بی ارزشم برای باروی انقلاب اسلامی جهانیان مورد پذیرش اقا ولیعصر(عج) ونایب برحقش امام خمینی قرار گیرد.اگر خداوند خواست كه شهادت نصییب من شود مرا در وطن خود یعنی در صائین قلعه ابهر به خاك بسپارید.این وصیت نامه را در مورخه21/9/59در حال سلامتی كامل بااختیار تام مینویسم تا زمانیكه وصیتنامه دیگری نه نوشته ام قابل اجرا خواهد بود خـــــــــــــدا حــــــافظ عبـــــــــــــدالله واعظـــــی امظاءادرس منزل-ابهر،صائین قلعه،خیابان امامزاده یعقوب،پ13،منزل ذكر الله واعظی
 
شهید عبدالله واعظی فرزند مرحوم حج ذكراله واعظی عضو رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان ابهر بعنوان مسئول دسته در تاریخ23/9/59در محل دارخوئین به دست كفار به همراه همسنگرش شهید اصغر علی محبی به درجه  شهادت نائل گردیدند.
دوشنبه 12/10/1390 - 22:35
لطیفه و پیامک
طنز و سرگرمی کـاریکـلماتـور !کاریکلماتور، زبان گویایی‌ است که شوخی می‌کند، می‌خنداند و به طعنه سخن می‌گوید، به ناهنجاری‌ها و بدی‌ها شلیک می‌کند و گاهی ناملایمات و سختی‌های زندگی را با طنز تلخ بیان می‌کند. دردهای اجتماعی را خوب می‌شناسد و هر اتفاق کوچکی را شاید کمی اغراق‌آمیز با نیشخندی کنایه ‌دار مورد توجه قرار می‌دهد و می توان گفت یکی از جلوه‌های زیبای ادب و هنر معاصر است. کاریکلماتور حاصل پیوند "کاریکاتور" و "کلمه" است. این نامی است که احمد شاملو بر نوشته‌های پرویز شاپور گذاشت. چون به نظر شاملو، نوشته‌های شاپور کاریکاتورهایی بود که با کلمه بیان شده ‌بود و بقول سهراب گل هاشم، به بازی با کلمات و شوخی با کلمات هم کاریکلماتور گفته میشود. کاریکلماتور، مخاطب‌های آگاه و اندیشمند دارد که آنها را با تبسم، به تفکر وادار می‌کند. بسیاری از جملات طنز در نگاه اول یک شوخی ساده و خنده‌دار به‌نظر می‌رسد ولی اثرات واقعی آن پس از کمی تفکر و شاید تعجب برای مخاطب آشكار می‌شود. نمونه های کاریکلماتور را می توان در عرصه های مختلف خصوصا اجتماعی دید یا شنید و بطورکلی وقتی عاشق طنز باشی و بزرگ‌ترین آرزویت فقرزدایی از شادی باشد آنوقت است که کاریکلماتور بیشتر برایت شیرین و دلنشین می شود ... کاریکلماتورهای زیر تقدیم به شما دوستانی که این سبک از طنز تلخ را می پسندید.- آغاز هر سلام، پایان خداحافظی است.- زندگی خیلی کوتاه است، ولی آنقدر بلند هست که آن را تباه نکنیم.- زندگی محبت است و محبت چیزی جز حقیقت نیست.- اغلب از بی وقتی شکایت می کرد ولی مشکل اصلی او بی هدفی بود.- دوست هرکس عقل اوست و دشمنش نادانی او.- دانش تنها سرمایه ای است که به تاراج نمی رود.- گوش شنوا زیر بنای مهارت های ارتباطی است.- دنیا برای آدم های غمگین به کوچکی یک قطره اشک است و برای آدم های شاد به بزرگی یک لبخند.- کسانی که دیر قول می دهند، خوش قول ترین مردم دنیا هستند.- آنچه امروز در دل دارم، ممکن است آرزوی فردایم باشد.- شاید زیباترین منحنی جهان لبخند باشد.- اگر برای خواسته هایت تلاش نکنی، مجبوری با داشته هایت بسازی.- پرنده بی بال با فکرش پرواز می کند.- اعتبار همه چیز نه در ارزش آنها، که در معنای آن هاست.- بعضی ها با اینکه خیاط نیستند، اما خوب وصله هایی به آدم می چسبانند !- زندگی مثل یک تابلو نقاشی است، با این تفاوت که در آن از پاک کن خبری نیست.- هر کس تاوان راهی را می دهد که خود برگزیده است.- در جزیره رنگ ها هم، همه از دو رنگی متنفر بودند.- کسی که در ساحل آرزوها گام بر می دارد، بالاخره در دریای رویا غرق می شود!- چیزی به نام شکست وجود ندارد، آن چه بدست می آید، نتیجه است و بس.- ثروتمند کسی نیست که بیشترین را دارد، کسی است که به کم ترین ها نیاز دارد.- از زندگی آن چه لیاقتش را داریم به ما می رسد، نه آن چه آرزویش را داریم.- وقتی آسمان دلم ابری می‌شود، باران اشک از دیدگانم فرو می‌ریزد.- عشق‌های امروزی به ماهی کوچکی می‌ماند که باید مواظب بود از دست لیز نخورد.- کار کردن خوب است اما زندگی کردن را نباید فراموش کرد.- از گذشته بگذر و حال را بساز و به آینده امیدوار باش.- توی بازار صداقت، گرانی بیداد می کند.- ظاهرسازها با هر سازی می رقصند.- به افکار بیدارم قرص خواب دادند.- به جز سیاستمداران، بنی آدم اعضای یکدیگرند.- همیشه درست می گویم، اما نمی دانم چرا حق با دیگران است.- بدون عینک تمام سازها را تار می بینم.- عجب زمانه ای شده ! گذشت هم درگذشت.- ارزانترین و زیباترین لوازم آرایش صورت، تلخند است.- بابا آب داد دیگر افسانه شده، قبر بابا را هم ایزوگام کردند.- دنبال لولوی نامرد می گشت تا ممه ربوده شده اش را پیدا کند.- همسر با گذشتی بود، از من هم گذشت.- بگذارید حقتان را بخورند، مرگ حق است.- خوش به حال فقیر، یک حرف بیشتر از غنی دارد.- شاید تفاوت دید من و تو در نمره عینکمان باشد.- در پایان محکمه، حکم قاضی به دار آویختن عدالت بود.- از نظر عوام، آزادی یعنی آن طرف دیوار زندان.- چقدر سخت است همرنگ جماعت شدن وقتی جماعت خودش هزار رنگ است.- گشادی جیب بعضی ها، بزرگتر از سوراخ لایه اُزون است.- نوک قلم پاچه خوار همیشه چرب است.- بعضی ها حساب پس می دهند و بعضی ها حق حساب.- نقاش فقیر، بر بومش خجالت می کشید.- عدد یک را دست کم نگیرید، یک عمر، یک زندگی، یک انسان!- بعضی ها رو دست ندارند و بعضی ها زیر دست.- با اسلحه ای به شکار طبیعت رفتم.- با یک ریال، دو ریال نمی توان سریال ساخت.- در بازار سرمایه، کم ضرر کردن یعنی سود کردن.- شیر بُز بُز قندی شکر نمی خواهد.- شرکت برق، حتی برای برق کفش هایم هم تعرفه صادر کرد.- برای باز شدن اشتهایش کلید ساز آورد.- چون ریاضی بلد نبود، دیگران را آدم حساب نمی کرد.- دریای غم ساحل ندارد پس بیخودی پارو نزن.- این روزها مرغ های گوشتی هم تخمی شدند.- از پررویی ی ِ بی حد ِ تورم پیداست که تخم مرغ هم بزودی جایگزین سکه می شود.- ماهی های پرنده عمری پشت میله های آبكی ی دریا حبس خواهند بود.- آدم ها وقتی به دنیا می آیند برای خودشون گریه میكنند وقتی هم از دنیا میروند دیگران براشون گریه میكنند.- سازها زودتر از آدمها كوك می شوند.- پریز برق دو سوراخ داره، یكیش میگیره و با همدستی با اون یكیش آدمو می کشه!- بهترین ترس، ترس از گناه است.- زندگی ِ باد در سرگردانی سپری میشود.- در بازی ِ زندگی داور ها هم اخراج می شوند.- دیدن ِ دریا نگاهی عمیق می خواهد.- پرنده صعود می كند، اما جاذبه سقوط.- خدا عمری دلم را پشت ِ میله های سینه ام حبس كرد تا فقط اسیر ِ دل ِ خودم باشم.- یك عمر دلم را پشت قفس ِ سینه ام زندانی كردم تا مبادا دلم اسیر ِ كسی شود.- میوه ی ِ درخت ِ خشكیده هیزم است.- دود ِ آتش به چشم ِ آسمان می رود.- سقوط ِ آبشار آبكیست.- گوركن آرزوی ِ زندگی كردن را به دست خودش به گور می برد.- تنها ماهی ی داخل تنگ هم از زندگی سیراب شد.- پزشكی ی ِ قانونی، مرگ ماهی ی ِ درون حوض را، خفگی ِ در آب به دلیل شنا بلد نبودن اعلام كرد.- زندگی بدون عشق مثل پیژامه بدون کش است.- مارمولک مدعی شد که در دوران جوانی تمساح بوده است.- تجربه نامی ست که انسان روی اشتباهاتش می گذارد.- دیگران کاشتند ولی ما خریدیم و خوردیم!- کاکتوس مادرزن گل هاست.- درخت باردار با تکاندن باغبان فارغ می شود.- آب که گل آلوده شد، ماهی ها از فرصت استفاده کردند و همدیگر را بوسیدند.- بعضی ها برای سربلندی دیگران تا کمر خم می شوند.- خیلی از معتادها تابلو هستند ولی ارزش هنری ندارند.- معلمی شغلی با کلاس است.- دسته تبر جزء درختان خائن شناخته شد.- کاش ماشین زندگی هم دنده عقب داشت !- وقتی آبله مرغان گرفتم، بیش از همه، از خروس ها وحشت داشتم.- فقط حرف های استاد ریاضیات حرف حساب بود.- شیرین ترین بازی ها نامزد بازی است، به شرطی که به ازدواج منتهی شود!- قبض آب را که دیدم، برق از سرم پرید.- آن هایی که بلند فکر می کنند هیچ وقت کوتاه نمی آیند.- بعضی ها با نردبان قدرت، از دیوار حاشا بالا می روند.- به علت خالی نگه داشتن جیب مردم، جیب بُرها متحصن شدند.- قیافه ام پاییزی است، اما دلم بهاری.- همه انسان ها شاعرند، چرا كه روزی غزل خداحافظی را می خوانند.- هوا مجانی، برف و باران، سرما و گرما مجانی، دیگر چه می خواهیم ؟- بعضی ها به پای هم پیر می شوند و بعضی ها به دست هم.- در محضر عشق، شش دانگ دلش را به نام معشوق سند زد.- بعضی ها در خوابند و بعضی ها قسطی چرت می زنند.- به لطف شرکت برق، برق چشمانم را مجانی مصرف می کنم.- بارش باران، رنگ سیاه شب را برد.- افکارم را با سکوت زندانی می کنم.- آن قدر به زندگی لبخند زدم که مرا دیوانه پنداشت و ترکم کرد.- از هم آغوشی آب و آتش، فرزندی به نام خاکستر متولد شد.- شاید پیش نیاز درس زندگی، یک واحد دروغ باشد.- برای اینکه احساس خود بزرگی کند، از کوه غرور بالا رفت!- شاید اتحاد یک نوع ظاهر سازی برای پنهان کردن دشمنی باشد.
دوشنبه 12/10/1390 - 22:33
قرآن
قرآن در مورد حجاب خانم ها چه می گوید؟اصل قانون حجاب اسلامی ، از ضر.ریات فقه ف بلکه از ضروریات دین مبین اسلام است و هیچ مسلمانی نمی تواند و در آن تردید کند زیرا هم قرآن مجید و هم روایات متعددی بر وجوب آن تاکید می نماید .قران کریم در مورد حجاب اسلامی برای خانم ها دارای  دو آیه صریح می باشد .یکی در سوره مبارکه نور که از واژه  «خُمُر» استفاده می نماید و می فرماید «ولیضربن بخمرهمن علی حبوبهن »یعنی زنان باید اطراف روسری های خود را بر سینه هاشان تا گردن  و سینه های خود بیافکنند و دیگری آیه 59 سوره احزاب است که می فرماید :«یا ایها النبی قل  لازواجک و بناتک و نساء المومنین یذهبن علیهن  من جلابیهن ذالک أدنی ان یعرفن فلا  یوءذین و کان الله غفورا رحیما »یعنی : ای پیامبر ! به همسران و دخترانت  و زنان مومنان بگو: «جلبابها (روسری های بلند) خود را بر خویش فرو افکنند ، این کار برای این که شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است و (اگر تا کنون خطا و کوتاهی از آنها سرزده باید توبه کنند)خداوند همواره آمرزنده و مهربان است.»در آیه اول خداوند پوشش بانوان را به دو شکل بیان می کند، یکی پو شیدگی سر و گردن  و دیگری پوشاندن زینت ها .در تفسیر مجمع البیان آمده است که: زنان مدینه اطراف روسری های خود را پشت سر می انداختند و سینه و گردن و گوش های انان  آشکار می شد و خداوند با این آیه انان را موظف کرد تا اطراف روسری خود را به گریبان ها بیندازند بیندازن  تا این قسمت ها از نا محرم مستور و پو شیده بماند . واژه «خمر » در آیه  شریفه ی  جمع خما و به معنای روسری و سرپوش است  و واژه جیوب به معنای قلب و سینه  و گریبان است و لذا ابن عباس در تفسیر ایه فرمود : زن باید مو و سینه و دور گردن و زیر گلوی خود را بپوشاند . برخی حجاب را فقط پوششی در مقابل برهنگی قبول دارند و معتقدند که در هیچ جای قرآن از پوشش مو سخن به میان نیامده است در صورتی با ترجمه دقیق این آیه نا درستی این سخن کاملا آشکار است  . آیا کاربرد «خمر» به معنای روسری در قرآن کریم جز وسیله ای برای پو شانیدن مو می باشد ؟ و واژه جلباب در آیه دوم چیزی فراتر از روسری بلکه آن لباسی است بزرگتر از روسری و مقنعه که تقریبا تمام اندام زن را می پو شاند و لذا آن پوششی را توصیه می کند که خود به خود و در باش ایجاد می کند و ناپاک دلان را نومید می سازد و لذا باید گفت جلباب همان لباس بلندی است که زنان به هنگان رفتن به خارج از منزل باید بپوشند.(پایان قسمت اول)

نوشته :قاسم جعفری

فرآوری برای تبیان:مهدی معینی
دوشنبه 12/10/1390 - 22:31
سفرنامه تبیانی ها
خبر نگار رایحه صائین(ماهنامه محلی در استان زنجان) برای تهیه مطلب این شماره چرخهای خود روی خود را به سمت جنوب شهر صائین قلعه در استان زنجان حرکت داد تا پس از گذار از استان مقدس امام زاده یعقوب (ع)به معرفی روستایی با صفا ودیدنی داشبلاق بپردازد این روستا بر سر راه صائین قلعه به سروجهان میان تپه ماهورهای منطقه و اطراف یک چشمه طبیعی پرآب فعال شکل گرفته واز بدو تولد تا به امروز و شاید سالهای زیادی بعد از این اهالی با آب این چشمه فعال به زندگی خود بپردازند به گفته دهیاری این روستا 340نفر در غالب 87 خانوار جمعیت دارد که اکثریت غریب به اتفاق ان کشاورز یادامدار هستند که بیشتر اوقات فصل کشاورزی را در مزارع 36جفتی ،شیخ لر ، علی بلاقو،قم بلاقو وسیلاب که هر کدام جدا گانه  یک چشمه فعال دارند به امر شریف کشاورزی پرداخته تا در بی نیازی منطقه به محصولات انگور،سیب زمینی،گندم،جو ویونجه نقش موثر داشته باشند . جاده آسفالت 8 کیلو متری این روستا دست رسی اهالی را به صائین قلعه آسان و همچنین  خرید و فروش ما یحتاج و محصولات انان را بطور چشم گیری روان تر نموده است.ویژگی مهم این روستا وجود یک چشمه پر آب در وسط ان است که در تمام ساعات روز بانوان در کنار ان به شست وشوی ظرف و ظروف و رخت ولباس می پردازندو به وقت فراقت از تره جات محلی از نوع قاز یاقو، اَوَلیک و دولاشوق انواع آش رشته  ،بلغور وبرنج  را می پزند که هر کدام مزه و طعم خاصی دارد در این روستا طبق امار 1500گوسفند وبز 50راس گاو 30 راس کل پرورش یافته و شیر و فراورده های ان به مصرف داخل روستا رسیده و اضافه ان به شهر منتقل می شود اهالی متعصب ومتدین روستا تابع خط ولایت بوده و ضمن شرکت با شور شعوردر مناسبتهای مذهبی و همایش های سیاسی حضور گسترده داشته و ادامه دهنده راه شهدا واهداف انان هستند در هشت سال دفاع مقدس 5نفر از از جوانان رشید این روستا به درجه رفیع شهادت نائل گشته اند.از طوایف معروف وپر جمعیت داشبلاق می توان به طایفه احمدی ،بهمنی،واعظی ،منصوری ،جزمنصوری اشاره کرد که در میان انان یک اتحاد و همدلی خاصی وجود دارد .دانش آموزان ابتدای بعد از اتمام این مقطع برای ادامه تحصیل به صاوئین قلعه می ایند . اهالی از امکانات برق،تلفن،خانه بهداشت ،دهیاری بهرمنداما از اب شرب بهداشتی کافی و گاز شهری و خانه عالم محرومند از امکانات ورزش هم خبری نیست و طرح هادی تعطیل ؟ . با آرزوی بهره مندی همه ایرانیان از تمام امکانات زندگی .،،،،، "خبرنگارمحمد باقر رجبی
دوشنبه 12/10/1390 - 22:25
دنیای گیاهان و حیوانات
هرس انگورتعریف :   هرس عمل بریدن یا قطع کردن قسمت هایی از اندام گیاهان بر اساس فرمول و هدف معینی است که با این عمل در  رشد ،قدرت رویشی ،زایشی درختان و آرایش آنها دخالت می نماید که در نتیجه مقدار محصول افزایش یافته و گیاه بنحو صحیح و دلخواه پرورش می یابد. اهمیت و نتایج هرس :1)- افزایش عمر درخت                         2 )- افزایش میزان محصول                                 3 )- ایجاد فرم و اسکلت مطلوب            4 )- جوان کردن درختان مسن           5 )- افزایش کیفیت میوه                                        6 )- جلوگیری از ریزش میوه  هرس میوه :      بوته مو یکی از هرس پذیر ترین درختان میوه بوده که به دلیل رشد سالانه می بایستی همه ساله هرس شود و در موقع هرس بیش از 80 % از شاخه های آن حذف می گردد.به همین دلیل اصطلاحی است که می گوییم ( قیچی باغبانی کلید رمز برداشت انگور است ) یعنی هرس مو از همه عملیات باغی مهمتر است .     منظور از هرس انگور ،کم کردن تعدادی از شاخه های اضافی و غیر بارور و کوتاه نمودن بقیه آنها می باشد ، بطوریکه تعادل بین ریشه و اندامهای هوایی برقرار گردد ، تا در ادامه آن بتوان میوه ی کافی با کیفیت بالا بدست آورد و همچنین زمینه رشد را که تامین کننده ی میوه سال آینده است ، فراهم ساخت .     برای هرس گیاه ، بطور کلی می بایستی به 2 مطلب مهم توجه کرد .یکی شکل دادن به درخت و دیگری کنترل محصول ، بگونه ای که میوه در تمام قسمت های آن پخش شود .البته ، در دیگر درختان میوه این دو عمل مهم بطور همزمان انجام می شود ، اما در مو کاملا جدا از یکدیگر صورت می پذیرد.زیرا سیستم های مختلفی برای پرورش مو وجود دارد که برای هر سیستم می بایستی هرس ویژه ای را اعمال کرد .بطور کلی هرس صحیح ، علاوه بر تنظیم مقدار محصول سالانه ،کیفیت میوه را بالا می برد .* قسمت های مختلف بوته انگور که می بایستی برای تربیت و هرس باروری مورد توجه قرار گیرند  عبارتند از :  1 )- تنه    2 )- شاخه های اصلی  3 ) -تاج شاخه های قدیمی  4 )- شاخک ها   5 )- شاخه های رسیده                         6 )-  شاخه های جانبی و پراکنده  7 )- شاخه های میوه دهنده  8 )- گره ها  9 )- جوانه ها   10 )- پاجوشها               11 ) -ساقه جوشها . فصل هرس در بوته مو : عملیات هرس بوته ی مو ، بطور معمول در 2 فصل اجرا می گردد : 1 )- هرس خشک ( زمستانه ) : که همان هرس بهره برداری بوده که در دوره ی استراحت گیاه و در زمستان صورت می پذیرد .2 )- هرس سبز ( تابستانه ) : که همان هرس مکمل هرس زمستانه بوده و در دوره ی فعالیت بوته مو یعنی در تابستان انجام  می گیرد. هرس زمستانه ( خشک ) :    عبارتست از حذف شاخه های خشکیده ی ضعیف و بیمار و یا شاخه های بارده همان سال و باقی نهادن شاخه های مناسب با تعدادی معینی جوانه بر روی آنها ، بطوریکه این جوانه ها بتوانند در سال زراعی بعد ، باردهی بوته را تامین کنند.هرس تابستانه ( سبز = تر ) :    این نوع هرس را می توان کامل کننده ی هرس خشک دانست ، چرا که این عمل باعث توزیع صحیح و منظم مواد غذایی در اندام های گیاه می شود .این هرس ، هنگامی بر روی بوته مو انجام می گیرد که جوانه ها شروع به رشد کرده باشند . این هرس را می توان در تمام فصل رشد ادامه داد. * قسمت های مختلفی که هرس سبز بر روی آن انجام میگیرد ، عبارتند از : جوانه ها ، شاخه ، برگ و خوشه .  انواع هرس خشک :     الف )- هرس فرم دهی                   ب )- هرس باردهی    الف )- هرس فرم دهی :     از سال اول کاشت نهال در باغ تا سال شروع بار دهی ، نهال های کاشته شده بر حسب شرایط آب و هوایی و نوع خاک و نوع سیستم ( انواع سیستم ایستاده روسیمی ، سیستم پاچراغی و سیستم خزنده ) هرس فرم می شوند .با انجام این هرس اسکلت مو شامل : تنه و بازوها و شاخه های میوه دهنده در طول سه سال پرورش ، در محل مناسب خود تعیین و تربیت می یابند ، بطور کلی قبل از شروع باردهی انگور ، اندام درختچه مو بایستی در طول سه سال فرم دهی کاملا تشکیل شده باشد . ب ) - هرس باردهی در انگور:      از سال چهارم (پس از تشکیل اسکلت و اندام مو با هرسهای فرم دهی در سه سال قبل ) بار دهی مو شروع و همه ساله هرس باردهی در تاکستان انجام می گردد .این هرس را پس از خزان نمودن برگها در پاییز تا قبل از باز شدن جوانه ها در بهار می توان انجام داد .در مناطق سردسیر بهتر است پس از سپری شدن یخبندان زمستان و در بهار انجام گیرد.لذا در هنگام هرس ، هرس کار باید سه هدف عمده را مورد توجه قرار دهد : 1 )- برداشت حداکثر محصول در همان سال .2 )- پیش بینی و تامین شاخه ها ی چوب و جوانه های ذخیره برای سال آتی .3 )- بالا بردن عمر تاک .اصول کلی در هرس انگور ( هرس باردهی ) : 1 )-  باید توجه داشت که برداشت محصول با کمیت و کیفیت مطلوب از یک تاکستان ، به باقی گذاشتن تعداد زیاد جوانه های بارده ارتباط نداشته بلکه به طرز تقسیم و توزیع این جوانه ها بر روی قسمت های مختلف شاخه های مو بستگی دارد.2 )- مو درختچه ای است که جوانه های بارده ( مولد خوشه انگور )را بر روی شاخه های یکساله تولید می کند و    باردهی این جوانه ها در اکثر ارقام انگور هنگامی که شاخه های یکساله بر روی شاخه دو ساله قرار گرفته باشند بیشتر خواهد بود .3 )- چون  شاخه ها و بازوهای پیر ( 8- 5 سا له ) بتدریج تاثیر خود را در کمک به باردهی جوانه ها عملا از دست میدهند ، لذا بایستی با حفظ تناسب بین شاخه های یکساله و چند ساله ( بر اساس قدرت مو ) آنها را حذف و جهت تجدید این بازوها از نرکهای قوی ( شاخه های یکساله  ای که از شاخه های چند ساله روئیده اند و جوانه های آن بارده نمی باشند ) که در پایین بازوها و در روی تنه مو تشکیل می شود ، استفاده نمود .4 )- در یک شاخه یکساله باردهی جوانه ها به ترتیبی که بر روی شاخه قرار دارند نسبت به واریته ها فرق داشته بطوریکه در بعضی از ارقام انگور جوانه ها ی پایین ، و در عده ای جوانه های نسبتا بالا بارده هستند .بطور کلی اولین و دومین جوانه های تحتانی شاخه یکساله مثل شانزدهمین تا هیجدهمین جوانه بالایی با آنکه کم و بیش بارور می شوند،علیهذا مانند جوانه های سوم تا شانزدهم از پایین به بالا کاملا بارده نخواهند بود و در بین جوانه های سوم تا شانزدهم          جوانه های وسطی هر شاخه معمولا بارده تر از سایر جوانه هامی باشند که البته بر حسب رقم و نوع انگور متفاوت خواهد بود .5 )- مهمترین عمل هرس انگور تعیین و نگهداری جوانه های لازم بر روی هر پایه مو می باشند .عوامل محیطی ، ارقام انگور با مختصات مربوطه ، سن بوته مو ،تعداد درخت در هکتار ، سیستم هرس قبلی ، روش های به زراعی هر کدام از عوامل مذکور به سهم خود نقش اساسی را در تعیین   تعداد جوانه لازم پس از هرس به عهده خواهند داشت .  شدت هرس بوته های مو :     بطور کلی شدت هرس بر حسب نوع رقم ، محل کاشت و رشد بوته ، کاملا متفاوت خواهد بود .در مورد چگونگی شدت هرس بوته های مو ، می بایستی به نکات ذیل توجه داشت : 1 )-  تاثیر هرس در چگونگی قدرت رویشی بوته ی مو .2 )-  تاثیر مقدار میوه در رشد بوته .3 ) - تاثیر هرس در مقدار محصول سالانه ی بوته مو .   مقدار میوه و میزان شاخه های هرس شده  هر کدام به تنهایی و یا همراه با یکدیگر ، اثری فوق العاده در رشد بوته دارند.بدین ترتیب که هر چه هرس شدیدتر و یا مقدار میوه سالانه زیادتر باشد ، رشد بوته کمتر خواهد بود .بعبارتی دیگر     رشد بوته ی مو با شدت هرس و مقدار زیاد میوه ، نسبت معکوس دارد.  * شدت هرس سالانه ی مو را میتوان به هرس کوتاه ، هرس بلند و هرس مختلط تقسیم کرد :سیستم های مختلف هرس باردهی در انگور : 1 )- هرس کوتاه ( شدید ) :    این نوع هرس در بعضی از واریته هایی که فقط جوانه های پایینی بارده میباشند (مانند عسگری) انجام می گیرد و چون تمامی شاخه ها هرس میشوند ( دو یا سه چشمی ) لذا این نوع هرس بسیار آسان بوده و به کارگر مجرب نیاز نمی باشد .از معایب این هرس استفاده از5 تا 10 درصد ظرفیت و قدرت باردهی درخت می باشد  و در واقع محصول را شدیدا محدود و موجب از بین رفتن مقدار زیادی از توان مو خواهد شد .بطور کلی هرس کوتاه بیشتر در خاکهایی که فقیر و سبک و مرطوب بوده و ارقام انگور ضعیف در آنها کشت گردیده است مورد استفاده قرار می گیرد .در این هرس تعداد 2 تا 3 جوانه بر روی شاخه نگهداری و بقیه حذف می شود .2 )- هرس بلند ( خفیف ) :   این نوع هرس بر عکس هرس کوتاه برای ارقامی از انگور که جوانه های بارده آنها در قسمتهای فوقانی شاخه های سال قرار گرفته باشند و معمولا رقمی قوی بوده و با تراکم در واحد سطح کشت گردیده و خاک باغ نیز بسیار قوی باشد توصیه می گردد.از معایب این سیستم هرس این است که به علت کمبود چوب و شاخه های جایگزین ( ذخیره برای سال بعد ) از مقدار محصول سال بعد کاسته خواهد شد و همچنین با انجام این هرس بازوها و تنه سریعا طویل گشته و طبعا با انجام هرس بر روی تنه و بازوهای چند ساله زخمهای عمیق و بزرگی را ایجاد می کند که ترمیم آنها برای بوته مو بسیار مشکل خواهد بود .در این سیستم هرس تعداد 4 الی 12 جوانه ( بسته به واریته انگور ) بر روی شاخه نگهداری می شود . 3 )- هرس مختلط ( آمیخته) :   این نوع هرس که در واقع ترکیبی از دو هرس قبلی کوتاه و بلند می باشد به نظر بیشتر متخصصین ، بهترین نوع سیستم هرس برای تمامی ارقام انگور کشور مان می باشد ، زیرا در این سیستم وظائف شاخه ها کاملا از هم مجزا می باشند .   بدین معنی که شاخه های کوتاه برای ذخیره شاخه و میوه سال بعد و شاخه های بلند به منظور تامین     محصو ل در همان سال طوری تنظیم شده اند که بر روی بازوها ، یک شاخه بلند به همراه یک شاخه کوتاه           حلقه های مثمره را تشکیل می دهند.

   با انجام این هرس از حداکثر قدرت ظرفیت مو استفاده می گردد و برای تمام ارقام انگور و در هر اقلیمی و با توجه به هر شرایطی قابل اجرا خواهد بود . در این نوع هرس یک شاخه با 6 الی 8 جوانه جهت تولید انگور و یک شاخه با 2 جوانه جهت تولید شاخه و میوه سال بعد تواما در کنار هم نگهداری می شوند و بر روی هر پایه ممکن است بر حسب واریته انگور و قدرت بار دهی چندین حلقه بارده یا مثمره  ( شاخه بلند +شاخه کوتاه ) ایجاد نمود .بطور کلی این هرس به تقویت کلی پایه های مو کمک بیشتری کرده و ظرفیت تولید محصول را بالا می برد و تعداد جوانه های بارده به 2 برابر افزایش می یابد بطوریکه با انجام این سیستم هرس ، عملکرد در واحد سطح را تا    2 برابر می توان افزایش داد . 

تهیه كننده:حاجعلی محبی-فرآوری برای تبیان:مهدی معینی

 
دوشنبه 12/10/1390 - 22:17
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته