بدیهى است كه كفر و فسق از ساحت فرستاده ى خدا دور است و اگر بر آن ها فسق روا باشد، دروغ نیز رواست ، در این صورت نمى توانند فرستاده ى الهى باشند. گفتنى است كه روایات متواترى نیز دلالت دارد كه شیطان از طایفه ى جن است .
هزار و یك نكته از قرآن كریم
بیان مصیبت ، گریه كردن با آواز، آواز ماتم ، شیون و زارى ، مویه گرى ، زارى بر مرده ، شعرى كه در ماتم و سوگوارى با صوت حزین و ناله و زارى خوانند، اعمّ از سوگوارى براى كسى كه تازه مرده ، یا براى امامان شیعه .
تركیبات دیگر آن عبارت است از: نوحه آراستن ، نوحه ساختن ، نوحه سرودن ، نوحه خوانى . نوحه گرى بر مرده ، رسم جاهلیّت بوده است و كارى مكروه است ،مگر براى معصومین علیهم السّلام كه نوحه و گریه بر آنان از شعائر مهم و از عوامل نشر فضیلتها و احیاى یاد اسوه هاى كمال است و خود امامان بر سیدالشهدا علیه السّلام مى گریستند و امر به نوحه خوانى مى كردند. بر جعفر طیّار و حمزه سیدالشهدا نوحه خوانى شد. آنچه كه از كراهت نوحه وناپسند بودن شغل نوحه گرى و زشت بودن اجرت نوحه گر در روایات یاد شده ، ناظر به نوحه گریهاى جاهلى است كه آمیخته به باطل و گاهى حرام بود
در فرهنگ عزادارى براى امام حسین ، نوحه به نوعى خاص از شعر مرثیه مى گویند كه در مجالس به صورت جمعى اجرا مى شود. (اشعار نوحه را براى سینه زدن مى ساختند، یكى نوحه مى خواند و دیگران به نوا و آهنگ و وزن اشعار نوحه خوان سینه مى زدند. ولى اشعار مرثیه را با آهنگ در مجالس سوگوارى براى به گریه افكندن و اظهار تاءسف شنوندگان بر قتل شهداى كربلا مى خواندند و عنوان روضه نداشت .)
(...از معروفترین شعراى عصر قاجار كه مرثیه و نوحه ساخته اند، مى توان یغماى جندقى و وصال شیرازى را نام برد).
این شیوه در بین عربها هم متداول است و سبك مرثیه سرایى و نوحه خوانى بر سالار شهیدان مخصوص است . با توجّه به گستردگى این مراسم و رواج آن در طول سال ، حتى در سوگ امامان دیگر، ضرورت دارد كه سروده هاى ناب و نوحه هاى صحیح و دور از تحریفها و دروغها پدید آید و فرهنگ عاشورا در قالب نوحه نیز ترویج گردد و نوحه خوانان نیز، بیش از هدف قرار دادن گریه ، نشر فضیلتهاى اهل بیت را هدف قرار دهند.
منبع:
منبع: سلوك علوى
(راهبردهاى امام على (ع ) در تربیت فرزندان )
سید حسین اسحاقى