آموزش و تحقيقات
كاج مطبق
نام علمی Araucaric excelsa
فارسی اصیل:كُپی ناژ (كپی=میمون ناژ=كاج)اشاره به معنی ریشه نام لاتین آن
فارسی رایج:كاج مطبق
نام انگلیسی:Norfolk Island
گیاهی است سوزنی برگ زیبا و از خانواده آراكریاسه با شاخه های مطبق موطن اصلی جزیره نور فولك استرالیا رشد آن در محیط طبیعی زیاد و لی در آپارتمان به كندی رشد مینماید و حداكثر 150 سانتیمتر میرسد . احتیاج شدیدی به اكسیژن فراوان دارد ودر جه حرارت بالا را تحمل نمیكند گیاهانی كه از طریق كاشت بذر بدست آمده اند شاخه هایی بیمار و نامنظم تولید می نماید و بهتر است رجهت ازدیاد آن از قلمه های جوانه های انتهایی استفاده گردد( در بخش مورفولوژی توضیح داده شده)
نیاز ها :
نور:در تابستان از تابش نور مستقیم آفتاب به آن جلو گیری كنید:اگر چه سایه را تحمل مینماید ولی نزدیك به پنجره با نور ملایم نگهداری كنید در بهار و تابستان هر هفته یكبار 80 در جه آنرا بچرخانید در غیر این صورت گیاه بطرف نور حرکت کرده و شكل طبیعی خور را از دست می دهد.ویا میتوانید از لامپ قرمز در شب از این چرخش جلوگیری نمایید.
دما:حداقل درجه حرارت مطلوب در زمستان 5 درجه سانتیگرادو حداكثر در تابستان 16 درجه سانتیگراد در صورت امكان بهتر است در تابستان بیرون از اتاق نگهداری شود.
آبیاری:در تابستان هفته ای دوبار و در زمستان هر هفت تا در روز یكبار آبیاری كافی است خاك را همیشه مرطوب نگهدارید.در صورت امكان از آب سبك بدون املاح(آب جوشیده) استفاده گردد.
رطوبت:هفتهای یكبار در زمستان و هفته ای دوبار در تابستان احتیاج به غبار پاشی با آبفشان دارد.
تغذیه:با شروع فصل رشد(بهار و تابستان)جهت تغذیه مصنوعی از كود محلول در آب استفاده كنید بعلت نیاز كم این گیاه به تغذیه مصنوعی نصف آن مقداری كه روی بسته توصیه شده است كافی است.
خاك مناسب:خاك مورد نیاط این گیاه كمپوست سبك است.
تعویض گلدان :قبل از اینكه ارتفاع گیاه به یك متر برسد هر سال گلدان را بایك در جه بزرگتر تعویض نمایی پس از آن خاكهای سطح گلدان را با آرامی خارج و با خاك كمپوست نو تعویض نمایید.
تمیز نمودن برگها:غبار پاشی با آبفشان در این خصوص كافی است از مواد براق كننده شیمیایی استفاده نكنید.
تكثیر:ریشه دار نمودن قلمه و كاشت بذر (پایه های بذری دارای طبقه های نامنظم هستند)
نكته عمومی
جهت جلوگیری از عبور نور و رشد جلبك در اطراف ریشه گلدانهای تیره رنگ را انتخاب كنید.
رشد كاج مطبق بسیار كند و هر سال یك طبقه و یا حداكثر دو طبقه بر طبقات خود می افزاید زیبایی این گیاه در داشتن برگهای سوزنی شفافدر طبقات و محیط جانبی تنه اصلی است برای این منظور سعی كنید از دستمالی كردن برگهای سوزنی و استفاده ازمواد براق كننده جلوگیری و با آب فشان رطوبت گیاه را تامین نمایید.
عوارض و در مان
1.شاخه های باریك و علفی هستند:تغذیه مصنوعی تجویز می گرددمیزان مواد غذایی را دو برابر كنید.
2.برگهی سوزنی زرد و قهوه ای شده و می ریزند:هوا گرم و خشك است گلدان را به محل خنك تر با اكسیژن فراوان منتقل كنید آبیاری و آبفشانی را فراموش نفرمایید.
3.حشرات ریز سبز رنگ روی برگهای سوزنی ظاهر و برگها چسبناك شده اند:هر 14 روز یكبار با یك سم حشره كش نفوذی سیستمیک ) مثل مالاتیون اکامت وغیره طبق دستور سمپاشی نمایید تا علایم بر طرف گردند.
4.شاخه ها بطرف پایین خم شده اند :هوا خیلی سرد است گیاه را به محل گرمتری منتقل نمایید
5.برگهای شاخه های پایین می ریزند:گیاه پیر شده است اگر تاریكی زیاد باشد گیاه را به محل روشن تر انتقال دهید و شاخه های خشك شده را با چاقو و یا قیچی تیز حذف نمایید.
6.برگها سبز هستند ولی می ریزند:آبیاری زیاد از اندازه باعث این عارضه است آبیاری را متوقف كنید تا سطح خشك شود سپس آبیاری را با میزان كمتر انجام دهید .
7.برگها متمایل به سفیدی هستند :اشعه مستقیم آفتاب مخصوصا از پشت شیشه عامل آن است گیاه را به محلی با نور غیر مستقیم انتقال دهید.
8.زخمهای سفید پنبه ای شكل و سفید رنگ در قاعده برگها تشكیل شده است:حشره آفت باعث این نارسایی است هر 14 روز یكبار با سم حشره كش طبق دستور سمپاشی كنید و یا با پنبه آغشته محلول به سم روی شاخه بمالید.
9.رسد گیاه متوقف شده است:ریشه ها را بازدید كنید اگر متراكم شده ان زمان تعویض گلدان فرارسیده است
يکشنبه 27/4/1389 - 12:17
طنز و سرگرمی
همسرشناسی سنتی:
اگر همسرتان شبها دیر به منزل می آید، لابد کار دارد که دیر می آید.
اگر همسرتان به شما خرجی نمی دهد، لابد خرجهای مهمتر از منزل دارد، جیک تان هم در نیاید.
اگر همسرتان اجازه می دهد که بیرون از منزل هم کار کنید،
از اینکه شما را قابل دانسته تا هم در منزل و هم بیرون از منزل کار کنید، از او تشکر کنید.
اگر همسرتان به کوچکترین حقوق زنان بی توجه است، حقتان است
اگر تحویلتان هم بگیرد شما به او می گوئید زن ذلیل.
اگر همسرتان شلوارش چند تا شد و به تبع آن چند تا زن دیگر هم گرفت،
خوشحال باشید که می تواند یک تنه از پس چند زن بر بیاید!!!
اگر همسرتان برای شما هدیه نمی خرد، رویتان را زیاد نکنید!
او خودش برای شما بزرگترین هدیه است! و یا لااقل بزرگترین هدیه که شما را همیشه تحمل می کند!
زی ذی لوژی (شوهرشناسی مدرن)
اگر شوهرتان شبها دیر به منزل می آید، درب را به رویش باز نکنید.
مبلغ مهریه را هم به او یادآوری کنید تا کامروا شوید!
آگر شوهرتان از شما انتظار پذیرائی دارد، یک هفته او را ترک کنید.
از هفته آینده خودش هر شب برایتان کاپوچینو درست خواهد کرد.
اگر شوهرتان موافق نیست که شماهر جایی می خواهید بروید،
مگر شما منتظر اجازه او بودید؟! خوب بروید. تازه بعد هم غر بزنید که از این زندگی خسته شدین.
اگر شوهرتان به شما پول نمی دهد، شما هم به او روندین! دو سه روز کم محلی هم بی اثر نیست.
اگر شوهرتان موافق کار کردن شما در بیرون از منزل نیست، خانه را به گند بکشید
بی حوصلگی به را بیندازید افسرده باشید تا شما را به کار بیرون از منزل تشویق کند!
اگر شوهرتان موافق کار کردن شما در بیرون از منزل هست،از زیر کار کردن در برید
وانمود کنید که دوست ندارید نحوه جارو کردن و ظرف شستن و... را به او آموزش دهید!
هرچند آقایون همه بلد هستن.
اگر شوهر شما فمینیست نیست، زن ذلیل که هست.
اگر شوهرتان به مسائل شما بی اعتناست شما بی اعتنا تر باش.
ازصبح تا امدن او با دوستان گپ بزنید تا چشمتون به او افتاد قیافه بگیزرید که ناراحت هستید.
اگر شوهرتان هوس تجدید فراش کرد، بدانید که بیچاره حق داره
نتیجه گیری اخلاقی
زنان سنتی هر چه سرشان بیاید حقشان است! لیاقت شوهر مهربان و به قول خودشان زی زی را ندارند.
زنان مدرن لیاقت هیچ چیز را ندارند. چون از زی زی بودن شوهرانشان سوء استفاده می کنند!
هر چه به سر مردا میاد از زی زی بودنشونه.
شنبه 26/4/1389 - 16:30
طنز و سرگرمی
سوالهای کنکورچند سال اخیررا دیدهاید؟
بعضی سوالهایش واقعاً خیلی باحالند!
منظورم چیست؟
الان خدمتتان عرض میکنم:
انگار یک سری سوالات کنکور امسال در دروس ادبیات و معارف، برای آیکیوی در حد ...! طراحی شده است، در حدی که قشنگ آدم را به خنده میاندازد. باور نمیکنید؟ پس سوالها را بخوانید:
جای خالی را با گزینهی مناسب پر کنید.
«به نام خدای ............
بیانداخت شمشیر را شاه دین»
1) جهان آفرین
2) مهربان
3) کریم
4) رحیم
یعنی گزینهها آنقدر تابلوست که طرف اگر شعر را در عمرش هم نشنیده باشد، بهراحتی و با توجه به وزن شعر، میتواند گزینهی درست را پیدا کند. اما این سوال تازه خوب است! صبر کنید برسیم به جالبترهایش!
ـ جای خالی را با گزینهی مناسب پر کنید.
«بهرام که گور میگرفتی همه عمر
دیدی که چهگونه گور ............ گرفت»
1) شهرام
2) مهرام
3) بهرام
4) آرام
به خدا این سوالهای کنکور امسال بوده است ها! فکر نکنید من اینها را از خودم درآوردهام. باور نمیکنید، خودتان بروید سایت سازمان سنجش را ببینید. توی این سوال فقط کم مانده بود یکی از گزینهها را هم میگذاشت "دلپذیر" یا "تبرک"! تست بعدی را داشته باشید:
ـ جای خالی را با گزینهی مناسب پر کنید.
«که گوید برو ...... رستم ببند
نبندد مرا دست، چرخ بلند»
1) دست
2) پا
3) کمر
4) چشمهای
دقت دارید که، طراح محترم گزینهی 2 را «پای» ننوشته که خدای نکرده داوطلبین عزیز کوچکترین شکی نکنند. آن گزینهی 4 هم که آخرش است. اما سوال بعدی:
ـ جای خالی را با گزینهی مناسب پر کنید.
« ............ پردهی پندار دریدند
یعنی همهجا غیر خدا هیچ ندیدند»
1) مردان خدا
2) مردم همهجا
3) مردم همیشه
4) مردان و زنان
باز این سوال نسبت به قبلیها خوب است! گزینهی 3 را دارید که! خُب دیگر وقتش است برویم سراغ شاهکارها!
ـ جای خالی را با گزینهی مناسب پر کنید.
«گل همی پنج روز و ....... باشد
وین گلستان همیشه خوش باشد»
1) هفت
2) چهار
3) شش
4) هشت
یعنی من عاشق طراح این سوال هستم! خدایی دل خجستهای داشته! فکر کنید! مثلاً یکی با خودش بگوید: گل همین پنج روز و هفت باشد! ای جان! اما حالا که با سوالات ادبیات آشنا شدید، بد نیست یک نگاهی هم به دو سوال از درس معارف بیاندازیم:
ـ جای خالی را با گزینهی مناسب پر کنید.
«ارزش هر کس به درک و ......... وی از حقیقت هستی و جایگاه انسانی در کاردانی آفرینش دارد.»
1) فهم
2) پرهیز
3) دوری
4) جدایی
و اما به نظر من در میان همهی این سوالات نبوغآمیز، جایزهی ویژه تعلق میگیرد به سوال درخشان، بینظیر و شگفتانگیز زیر:
ـ جای خالی را با گزینهی مناسب پر کنید.
«رویاهای صادقانه: هر کدام از ما هنگام .......... رویاهایی را مشاهده میکنیم. این رویاها انواع مختلف دارند.»
1) دویدن
2) ایستادن
3) خواب
4) نشستن
من همیشه هنگام دویدن رویا میبینم! آن قدر خوب است
شنبه 26/4/1389 - 16:25
طنز و سرگرمی
رزم رستم و ویروس
بعد از رزم رستم و جومونگ که در پست های قبلی براتون گذاشته بودم حالا می رسیم به...
از اونجایی که تو عصر جدید این ویروسهای کامپیوتری بلای جون کاربرای کامپیوتر شدند گفتیم یه سری هم به گذشته بزنیم تا ببینیم قدیمی ها با این مشکل چی کار می کردن که اتفاقی تو شاهنامه فردوسی به یک شعر برخوردم که واسم جالب بود.رزم رستم و ویروس گفتم شما هم بخونید واقعا جالب یعنی اون مــــــــوقع هم ........
رزم ویروس و رستم
کنون رزم ویروس و رستم شنو
دگر ها شنیدستی این هم شنو
که اسفندیارش یکی دیسک داد
بگفتا به رستم که ای نیک زاد
در این دیسک باشد یکی فایل ناب
که بگرفتم از سایت افراسیاب
برو سیر میکن بدین دیسک هان
که هم نون هم آب باشد در آن
تهمتن روان شد سوی خانه اش
شتابان به دیدار رایانه اش
چو آمد به نزد mini tower اش
بزد ضربه بر دکمه پاورش
دگر صبر و آرام و طاقت نداشت
مران دیسک را در drive اش گذاشت
نکرد هیچ صبرو نداد هیچ لفت
یکی list از root دیسکت گرفت
در آن دیسک دیدش یکی فایل بود
بزد enter آن رو اجرا نمود
کزان یک demo گشت زان پس عیان
به فیلم به موزیک و شرح بیان
به ناگه چنان سیستمش کرد هنگ
که رستم در آن ماند مبهوت و منگ
چو رستم دگر باره resetart نمود
همی کرد هنگ و همان شد که بود
تهمتن کلافه شد و داد زد
ز بخت بد خویش فریاد زد
چو تهمینه فریاد رستم شنود
بیامد که لیسانس رایانه بود
بدو گفت رستم همه مشکلش
وز آن دیسک و برنامه خوشگلش
چو رستم بدو داد قیچی و ریش
یکی bootable دیسک آورد پیش
یکی اندر آن دیسک بود
برآورد و آن را اجرا نمود
همی گشت toolkit هارد اندرش
چو کودک که گردد پی مادرش
به ناگه یکی رمز ویروس یافت
پی حذف امضای ایشان شتافت
چو ویروس را نیک بشناختش
مر از boot sector بر انداختش
یکی ضربه ضد بر سرش tool kit
که هر بایت آن گشت هشتاد bit
چنین گفت تهمینه با شوهرش
که این بار بگذشت از پل خرش
و گر باره اما جهالت مکن
ز رایانه اصلا تو صحبت مکن
قسم خورد رستم به پروردگار
نگیرد دگر دیسک از اسفندیار
___________________________________________________________________________________
(m004711)
شنبه 26/4/1389 - 16:18
طنز و سرگرمی
نبــرد رستم و جومونگ
با اینكه جومونگ و دار و دستش دیر زمانی بود كه از این مملكت رخت بربسته بودند و خبری ازشون نبود، كم و بیش می دیدیم كه سی دی دی وی دی های جومونگ داره تو دست و بال یه عده جومونگیسم می چرخه. البته كسی هم مانع رونق بازار این اسطوره ی چشم بادومی ها نشد ولی از اونجا كه میگن دست بالای دست بسیاره، اخیرا در خبرها آمده است كه پس از پخش سریال "افسانه جومونگ" و استقبال فراوان بینندگان ایرانی (منظور همون جومونگیسم هاست) از این مجموعه خارجی (كره ای الاصل) برای مدتی پخش سریالهای كرهای از تلویزیون ایران متوقف بود (خب الحمدلله) كه با پخش "امپراطوری بادها" (همون سری دوم جومونگ یا نوه جومونگ خودمون) كه ادامه سریال "افسانه جومونگ" محسوب میشود، (اونم با 36 قسمت) بار دیگر این روند در تلویزیون ایران از سر گرفته میشود (خدا بخیر كنه) یعنی جومونگیسم ها اینقدر آه و ناله كردند تا با وساطت صدا و سیما و مسئولین ذیربط شبكه 3 دوباره جناب جومونگ برگشت تا در جمعه های هر هفته شاهزاده موهیول و شاهزاده یئون و شاهزاده دو جین و تسو و یوری و هیاپ و یئو و ملكه میو و سوریو و نالگا و گوچو ، بشن مایه ی دلخوشی جومونگیسم های پرو پا قرص این مملكت ...
خب، باز هم گلی به جمال این جومونگیسم ها كه اینقدر دعاشون زود مستجاب شد حتما هم كه اولین قسمتش رو (20 فروردین) دیدند و از پخش مكرر تكرارهاش هم اصلا جای نگرانی نیست! ولی یادم افتاد كه این شعر (كه چه عرض كنم شاید هم معر) رو براتون بگذارم چون چیزی تو سبك و مایه های "رزم رستم و اسفندیار" سروده شده كه ضمن اینكه نمیدونم شاعر باذوقش كیه ولی یاد رستم و شاهنامه رو كه مطمئن نیستم، ولی اقلا خاطرات جومونگ رو دوباره زنده می كنه و علاوه بر اینكه دل تمام جومونگیسم ها رو بذوق میاره امیدوارم برای شماها هم جالب باشه ... البته آخرش كمی آنتى فمنیستیه ولی مطمئنم خانمهای محترم تبیانی بخاطر طنز بودن، قضیه رو زیاد جدی نمیگیرن
رزم جومونگ و رستم
كنون رزم جومونگ و رستم شنو، دگرها شنیدستی این هم شنو
به رستم چنین گفت اون جومونگ!
ندارم ز امثال تو هیچ باك
كه گر گنده ای من ز تو برترم
اگر تو یلی من ز تو یلترم
رستم انگار بهش برخورد، یهو قاطی كرد و گفت:
منم مرد مردان ایران زمین
ز مادر نزادست چون من چنین
تو ای جوجه با این قد و هیكلت
برو تا نخورده است گرز بر سرت
جومونگ چشماشو اونطوری گشاد كرد و گفت:
تو را هیچ كس بین ایرانیان
نمی داندت چیست نام و نشان
ولی نام جومونگ و سوسانو را
همه میشناسند در هر مكان
تو جز گنده بودن به چی دلخوشی
بیا عكس من را به پوستر ببین
ببین تی وی ات را كه من سوژشم
ببین حال میدن در جراید به من
منم سانگ ایل گوكه نامدار
ز من گنده تر نامده در جهان
تو در پیش من مور هم نیستی
كانال 3 رو دیدی؟ كور كه نیستی
در اینحال رستم پهلوان، لوتی نباخت و شروع به رجز خوانی كرد:
چنین گفت رستم به این مرد جنگ
جومونگا ! تویی دشمنم بی درنـگ
چنان بر تنت كـــوبم ایـــن نعلبكی
كه دیگر نخواهی تو سوپ، آبــكی
مگـــر تو نـــدانی كه مـن كیستم؟
من آن (تسو) سوسولت! نیستم
منم رستم، آن شیر ایــران زمین
(بویو) كوچك است در نگاهم همین
بعد از رجز خوانی رستم پهلوان، جومونگ از پشت تپه ای كه آنجا پنهان شده بود آمد:
جومونگ آمد از پشت تل سیاه
كنارش(یوها) مــادر بی گنـاه!
بگفت:هین! منم آن جومونگ رشید
هم اینك صدایت به گوشــم رسید
(سوسانو) هماره بود همسرم
دهــم من به فرمان او این سرم
چون او گفته با تو نجنگم رواست
دگر هر چه گویم به او بر هواست!
و بعد از حرفهای جومونگ درد دل رستم آغاز گردید:
و این شد كه رستم سخن تازه كرد
كه حرف دلش گفت (پس كو نبرد؟!)
بگفت ای جومونگا كه حرف دل است
كه زن ها گـــرفتند اوضــاع به دست
كه ما پهلوانیم و این است حالمان
كه دادار باید رسد بر دل این و آن!
و اینچنین شد كه دو پهلوان همدیگر را در آغوش گرفتند و بر حال خود گریه سر دادند:
بگذار تا بگرییم چون ابر در بهــــــاران
كز سنگ ناله خیزد بر حال ما جوانان
_______________________________________________________________________________________________
و در آخر از شاعر گمنام این اثر تشکر می کنم (m004711)
منبع : takbarg
شنبه 26/4/1389 - 14:26
طنز و سرگرمی
ســـــــــــــــــــرزمین جــــــــــــــــــــــــــــــــــــــوک و خنـــــــــــــده (1)
(خنده و شادی با سرزمین جوک و خنده)
غضنفر دستش شكسته بوده ، از دكتر می پرسه : بعد از اینكه گچ دستمو باز كردم می تونم ویلن بزنم ؟ دكتر می گه : بله می تونید . غضنفر می گه : آخ چه خوب شد چون قبلا نمی تونستم !
-------------www.tebyan.net------------
به غضنفر میگن : لپ لپ می خری ؟
میگه : آره !
میگن : حالا جایزه هم توش داره ؟
میگه : فكر نمی كنم ، من لپ لپ رو واسه كیفیتش می خرم !
------------
به غضنفر میگن : چرا زن گرفتی ؟ میگه : دیدم هیچی نشدم لااقل داماد بشم !
------------
از غضنفر می پرسن : نخست وزیر به انگلیسی چی می شه ؟
میگه : First And Under !
-----------
غضنفر میره دزدی چیزی پیدا نمی كنه مشق بچه را خط میزنه !
----------
غضنفر میره بنگاه معاملات ملکی بهش میگن : ما یه خونه داریم کنار راه آهنه سر و صداش زیاده ولی بعد از یه هفته عادت میکنی .
میگه : ایرادی نداره ، این یه هفته رو میرم خونه ی داداشم !
غضنفر باباش میمیره میخواسته خاكش كنه جو میگیرتش باراندازش میكنه .
----------
یکی به رفیقش می گه : شنیدم تو ظرف شستن به زنت کمک می کنی؟ زن ذلیل! می گه خب مگه چیه . اونم تو رخت شستن به من کمک می کنه .
---------
وقتی از همه جا نا امید شدی برو توی کوه فریاد بزن که آیا هنوز امید هست ؟ "
آن موقع خواهی شنید که هست هست هست
______________________www.Tebyan.net_______________________
منتظر شماره های بعدی "سرزمین جوک و خنده " باشید...
شنبه 26/4/1389 - 12:59
کامپیوتر و اینترنت
به نام خدا
دوستان دیال آپی همیشه با مشکل اشغال بودن خط تلفنمواجه هستند ولی با این روشی که امروز براتونآماده کردم دیگه تلفن خونه اشغال نمیشه!
خوب دوستان عزیز در ابتدا باید گم این روش برای ویندوز xp است.
خوب حالا این مراحل رو انجام بدید....
1- از منوی Start وارد
Control Panel شوید
2- سپس وارد Network Connections شوید.
3- کانکشنی که با آن به اینترنت وصل یشوید را انتخاب کرده و بر روی آن راست کلیک کنید ، سپس Properties را برگزنید.
4- در پنجره باز شده به تب Advanced بروید.
5- از قسمت پایین ، دکمه Settings را برگزنید.
6- در پنجره جدید باز شده دکمه Edit را بزنید.
7- باز هم در پنجره جدید ، در کادر خالی عبارت Call Waiting را وارد نمایید.
8- در پایان تمام پنجره ها را OK کرده و خارج شوید.
اکنون در صورتی که در اینترنت باشید و کسی با شما تماس بگیرد ، با پیام Call wating now active روبرو خواهید شد.
لازم به ذکر است که باید برای بهره گیری از این سرویس ، مودم شما از Voiceپشتیبانی کند و اینکه سیستم های مخابراتی برخی از مناطق امکان این کار را ندارند. همان طور که ذکر شد خط شما نیز باید قابلیت پشت خطی داشته باشد
پنج شنبه 24/4/1389 - 21:53
کامپیوتر و اینترنت
راهنمای خرید دوربین دیجیتال
بهطور كلی هر چه دنیا بیشتر به سمت پیشرفتهشدن میرود، وسایل زندگی نیز پیشرفتهتر و تخصصیتر میشود و خرید آنها نیز به نظر میرسد نیاز به دقت و اطلاعات بیشتری دارد. شاید تا چند سال پیش، اگر شما برای خرید یك دوربین آنالوگ معمولی به بازار میرفتید، با توجه به بودجهای كه در نظر گرفتهبودید، با انتخابهای چندان زیادی روبهرو نبودید و امكانات دوربینها نیز چندان با یكدیگر تفاوتی نمیكرد. ولی اگر امروز، با یك بودجه مثلاً سیصدهزار تومانی برای خرید دوربین دیجیتال به بازار بروید، با انواع و اقسام مدلها مواجهمیشوید كه هر كدام نیز امكانات و خصوصیات متفاوتی دارند.
هدف از این راهنمای خرید، آشناكردن شما با بعضی از اصطلاحات و امكانات دوربینهای دیجیتال است. مطمئناً با خواندن این راهنما عكاس نخواهید شد. ولی میتوانید تفاوتها را تا حد زیادی درككنید و حداقل هنگام خرید، اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید. البته اصطلاحاتی كه در اینجا توضیح میدهم، به صورت كاملاً مختصر میباشد و برای این است كه آشنایی مختصری با آنها داشته باشید. چنانچه میتوان برای هر كدام از موضوعات مطرحشده، یك مقاله هم نوشت.
قبل از ورود به مبحث راهنمای خرید، در اینجا متذكرمیشویم كه اصولاً درباره راهنمایخرید چه دوربینی بحث میكنیم. بهطوركلی، دوربینهای دیجیتال را از نظر كیفیت و كارایی، میتوان به چند رده تقسیم كرد. ما در اینجا دو دسته كلی را برای آنها در نظر میگیریم.
1 - دوربینهای (Single Lens Reflex (SLR
2 - دوربینهای NON-SLR
البته هركدام از این دو مورد را میتوان به ردههای كوچكتری هم تقسیمبندی كرد. ولی در اینجا همین دو رده را در نظر میگیریم. منظور ما از دوربینهای SLR هم دوربینهایی است كه لنز آنها ثابت نیست و شما میتوانید لنز آنها را تعویض كنید. این رده از دوربینها، مناسب عكاسان حرفهای و كسانی است كه در واقع عكاسی شغل آنهاست. كیفیت و كارایی فوقالعاده این دوربینها و در عین حال قیمت بالای خود دوربین، به اضافه هزینهای كه باید برای خرید انواع لنزكنید، آنها را بیشتر مناسب این قشرمیسازد.
دسته دوم هم دوربینهای با لنز ثابت است كه قیمتی از چندده هزار تومان تا حداكثر یك میلیون تومان دارند. انواع دوربینهای غیرحرفهای، نیمه حرفهای، و حرفهای در این مجموعه قرارمیگیرند. با توجه به مهارت شما در عكاسی و اینكه میخواهید چهقدر برای خرید هزینهبكنید، میتوانید دوربین موردنیاز خود را انتخاب كنید. راهنمای خرید ما در واقع برای خرید رده دوم دوربینهاست. هرچند بسیاری از اصطلاحات و امكانات با دوربینهای SLR مشترك است.
امكانات سختافزاری
در این بخش سعی میكنیم بخشهای سختافزاری یك دوربین را بررسی كنیم.
سنسور دوربین
همانطور كه میدانید، سنسور دوربین در واقع وظیفه فیلم را در دوربین انجام میدهد. تصویر از لنز بر روی سنسور میافتد و هنگامی كه دكمه شاتر دوربین فشردهمیشود، تصویری كه بر روی سنسور قراردارد، به پردازنده تصویر دوربین فرستادهمیشود. بخش پردازش تصویر، آن را پس از پردازش، به صورت یك فایل تصویری ذخیره میكند. سنسورها در دو نوع CMOS و CCD موجود هستند. اكثر دوربینهایی كه ما بررسی میكنیم، از سنسور نوع CCD استفاده میكنند.
در واقع نكتهای كه در مورد سنسور میتوان گفت این است كه هر چه اندازه آن بزرگتر باشد، تصاویر به دست آمده كیفیت بیشتر و نویز كمتری دارند. اكثر دوربینهای SLR از سنسورهایی در كلاس (Advanced Photo System(APS بهره میگیرند كه دارای اندازهای چندین برابر سنسورهای دوربینهای معمولی است. افزایش اندازه سنسور باعث كیفیت بهتر عكسها میشود و نویز آنها را تا حد زیادی كاهش میدهد و در نتیجه، به شما امكان استفاده از تنظیمات ISO بالاتری را با نویز كمتر میدهد. در دوربینهای معمولی مورد بررسی ما، اندازه سنسور چندان مهم نیست. زیرا اكثر آنها دارای سنسورهایی با اندازه "8/1:1 و یا حتی كوچكتر هستند و در این رده دوربینهایی با سنسور سایز APS به چشم نمیخورد. هر چند SONY R1 كه جدیداً معرفی شده این مرز را نیز در هم شكسته است.
وضوح (Resolution)
مهمترین نكتهای كه احتمالاً هنگام خرید دوربین مورد توجه شما قرارمیگیرد، وضوح دوربین است. در حال حاضر نیز مسابقه وضوح بین تولیدكنندگان جریان دارد و تاكنون برنده آن آخرین مدل دوربین شركت سونی، یعنی R1 با وضوح 3/10 مگاپیكسل است. (البته در رده دوربینهایی كه ما بررسی میكنیم).
نكتهای كه اكثراً در مورد وضوح دوربین اشتباه میكنند این است كه فكر میكنند وضوح بیشتر دوربین، به معنی كیفیت بالاتر عكسها است. در صورتی كه این امر كاملاً اشتباه است. مثلاً یك دوربین پنج مگاپیكسلی دارای وضوحی 5/2 برابر یك دوربین دو مگاپیكسلی است. ولی ممكن است عكسهای تهیه شده توسط آن، به خاطر معایب سنسور و یا موتور پردازش تصویر ضعیف، كیفیت بالاتری نداشته باشد.
مثلاً رنگها كاملاً به حالت واقعی نزدیك نباشد و یا نویز تصویر بیشتر باشد. در صورتی كه همان سوژه با دوربین دو مگاپیكسلی، كیفیت عكس بهتری داشته باشد. در واقع چیزی كه وضوح را تعیینمیكند، اندازه عكس است و هر چه وضوح دوربین بیشتر باشد، اندازه عكس بزرگتر است و در نتیجه شما قادر خواهید بود عكس را در اندازه بزرگتری با كیفیت بهتری پرینت بگیرید. در عین حال، جزئیات بیشتری از سوژه نیز مشخص خواهد بود. اما وضوح واقعی یك دوربین چقدر است؟
وضوح دوربینها به دو صورت اعلام میشود: یكی وضوح كامل كه در واقع تعداد پیكسلهایی است كه بر روی سنسور وجود دارد. دیگری وضوح مؤثر كه در واقع حداكثر تعداد پیكسلهایی است كه میتواند در یك عكس استفاده شود. مثلاً یك دوربین چهارمگاپیكسلی كه قادر است عكسهایی با وضوح 1712*2272 پیكسل بگیرد، دارای وضوح مؤثر 88/3مگاپیكسل است. دقت كنید كه اكثر شركتهایی كه دوربینهای ارزانقیمت تولید میكنند، حداكثر وضوح واقعی را بیان نمیكنند، بلكه وضوحی كه دوربین به طریق نرمافزاری به آن دستمییابد را اعلام میكنند.
مثلا دوربین دارای یك سنسور دو مگاپیكسلی است و قادر است عكسها را با بزرگنمایی دیجیتالی در اندازه پنج مگاپیكسل هم ذخیره نماید. در این صورت، شما با یك دوربین دو مگاپیكسلی طرف هستید و نه یك دوربین پنج مگاپیكسلی. این مسئله خصوصاً در مورد ماركهای بینام و نشان و ارزانقیمت پیش میآید. لذا به این نوع مسائل دقت كنید.
سرعت شاتر (Shutter Speed)
سرعت شاتر نیز یكی از نكات مهم هر دوربین محسوبمیشود و محدوده آن نیز بین دوربینهای مختلف، متفاوت است. منظور از سرعت شاتر، مدت زمانی است كه نور به سنسور میرسد. مثلاً با سرعت شاتر 1000:1 ثانیه سنسور به مدت 1000:1 ثانیه نور میخورد و تصویر به دست آمده ذخیره میشود و اگر سرعت شاتر مثلاً به پنج ثانیه افزایش یابد، تصویر حاصل از سنسور كه به مدت پنج ثانیه نور از لنز به آن تابیده است، ذخیره میشود. محدوده سرعت شاتر نیز در دوربینهای مختلف، متفاوت است. این مقدار از یك چندهزارم ثانیه تا چند ثانیه متغیر است. سرعتهای سریع شاتر، بهویژه برای عكاسی از سوژههای متحرك و صحنههای ورزشی، مناسبند. بعضی از دوربینها نیز دارای سرعت B هستند.
یعنی شاتر تا مدت زیادی بازمیماند و سنسور نور میخورد. محدوده سرعت مورد نیاز شاتر را، نوع عكسهایی كه میخواهید بگیرید، تعیین میكند. اگر از عكسگرفتن از صحنههای ورزشی و سوژههای متحرك لذت میبرید، باید دوربینی تهیه كنید كه دارای محدوده سرعتهای بالای شاتر باشد و اگر مثلا علاقمند به نجوم هستید و میخواهید عكسهایی در دل شب و از حركت ستارگان تهیه كنید، باید دوربینی تهیه كنید كه دارای زمانهای نوردهی بالا و در بهترین حالت مود B برای سرعت شاتر باشد.
در عین حال بسیاری از دوربینها در حالت خودكار به شما امكان دسترسی به تمام محدودههای سرعت شاتر را نمیدهند؛ مگر اینكه دوربین را در حالت تنظیمات دستی (Manual) تنظیم كنید.
لنز دوربین (Camera Lens)
معمولاً شركتهای سازنده دوربین از لنزهای ساخت خودشان استفاده میكنند. هرچند بعضی از آنها هم از لنزهای ساخت شركتهای اپتیكی بسیار معروف سود میبرند. از آنجایی كه در دوربینهای دیجیتال، لنز تنها عامل اصلی نیست و سایر بخشها نیز تأثیرات بسیار عمیقی برروی كیفیت نهایی عكس دارند، نباید به مارك لنز به تنهایی توجه كرد. چه بسیار دوربینهایی كه دارای لنزهای بسیار معروفی هستند. ولی كیفیت عكس متوسطی دارند.
مهمترین خصوصیت یك لنز، عدد F یا فاصله كانونی آن است. عدد F میزان گشادی دیافراگم را نشان میدهد. بهطوری كه هر چه این مقدار كوچكتر باشد، لنز سریعتر و قدرت روشنایی بیشتری خواهد داشت. اگر بخواهیم ساده تعریف بكنیم، باید بگوییم فاصله كانونی در واقع فاصله میان محل تشكیل تصویر تا عدسی میباشد. هر چه فاصله كانونی بیشتر باشد، تصویر حاصله بزرگتر و لنز در حالت تلهتر است و هر چه فاصله كانونی كوچكتر باشد، منظره مورد عكسبرداری وسیعتر و لنز وایدتر است.
در دوربینها فاصله كانونی لنز با دو مقدار و برحسب میلیمتر بیانمیشود كه عدد اول وایدترین حالت لنز و عدد دوم تلهترین حالت لنز را بیان میكند و از تقسیم دومی بر اولی، مقدار زوم نوری به دست میآید. مثلاً یك لنز با فاصله كانونی 96-24 میلیمتر دارای زوم نوری چهار برابر میباشد. یعنی تصاویر حاصله در تلهترین حالت تا چهار برابر نسبت به وقتی كه دوربین در وایدترین حالت است، بزرگتر است. دقت كنید كه زوم واقعی یك دوربین مقدار زوم نوری یا زوم اپتیكال آن است و زوم دیجیتال در واقع یك حیله نرمافزاری بیش نیست. در زوم دیجیتال، تصاویر را به صورت نرمافزاری تا چند برابر بزرگ میكنند؛ كاری كه خودتان هم میتوانید در خارج از دوربین و با نرمافزارهای گرافیكی، بهسادگی انجام دهید.
در بسیاری از دوربینها، زومكردن لنز از طریق دكمههایی كه برروی دوربین است، صورت میگیرد. ولی در صورت وجود حلقه زوم (Zoom Ring) بر روی لنز، همانند دوربینهای پیشرفته انجام این كار بسیار سادهتر صورت خواهد گرفت. یكی دیگر از امكاناتی هم كه بعضی از دوربینها دارند، وجود مبدلهایی برای لنز است كه با قراردادن آنها بر روی لنز دوربین، امكان اضافهكردن لنزهای دیگری را نیز به این دوربینها دارید كه باعث افزایش حالت واید و یا تله لنز دوربین شما خواهند شد. این وسایل جانبی تنها از سوی تولیدكننده دوربین ساخته میشود و البته قیمت بالایی نیز دارد.
LCD و منظرهیاب (Viewfinder)
LCD در واقع نمای بیرونی دوربین شماست. سوژهها را ابتدا در LCD میبینید ، كادر و سایر خصوصیات را به كمك آن تنظیم میكنید و سپساز آنها عكس میگیرید و در عین حال میتوانید تصاویر گرفته شده را نیز در آن مرور كنید. اطلاعات و مشخصات مورد نیاز نیز از طریق LCD به شما ارائه میشود. اندازه LCD با اینچ بیان میشود و البته هر چه بزرگتر باشد، مطمئنا بهتر هم خواهد بود. در بعضی از دوربینها، امكان درآوردن LCD و چرخش آن را در زوایای گوناگون دارید كه میتواند كمك بسیار زیادی بهویژه در به هنگام گرفتن عكس در زوایای غیرمعمول باشد. وضوح LCD نیز با پیكسل بیان میشود. مثلاً یك LCD با 135هزار پیكسل؛ كه هر چه این مقدار بیشتر باشد، تصاویر در آن كیفیت بهتری دارند و شفافترند.
وجود خصوصیاتی در LCD همانند پوشش ضدانعكاس بر روی آن كه باعث میشود تصاویر حتی در نور شدید هم درLCD دیده شوند و امكان تقویت روشنایی LCD در محیطهای كمنور نیز میتواند به مشاهده بهتر تصاویر كمك كند. منظرهیاب هم در دوربینها در دو نوع الكترونیكی و اپتیكی وجود دارد. منظرهیاب الكترونیكی همانند LCD است و وقتی به علت نور شدید قادر به دیدن LCD نیستیم، از آن استفاده میكنیم. اما مزیت منظرهیاب اپتیكی این است كه همواره قابل استفاده است. مثلاً هنگامی كه مشغول عكسبرداری متوالی از سوژه هستید، با استفاده از منظرهیاب اپتیكی سوژه را از دست نمیدهید و میتوانید آن را تعقیب كنید. عیب منظرهیابهای اپتیكی این است كه دارای پوشش صددرصد نیستند و معمولاً تا حدود 80 درصد كادری كه بر روی سنسور میافتد را نشان میدهند. در عین حال، بعضی از اطلاعاتی كه میتوانیم بر روی LCD ببینیم، روی منظرهیاب اپتیكی قابل مشاهده نیست.
فوكوس خودكار و لامپ كمكی اتوفوكوس
(Auto Focus & AF Assistant Lamp)
یكی از كاربردیترین بخشهای یك دوربین، به خصوص هنگامی كه نمیخواهید خود را با دردسرهای فوكوس و تنظیمات دستی درگیر كنید، بخش فوكوس خودكار آن است. وقتی میخواهید با استفاده از فوكوس خودكار از سوژهای عكس بگیرید، دوربین بر روی سوژه فوكوس میكند، لنز را بر روی آن تنظیم مینماید و سپس عكس گرفته میشود. در صورتی كه نور محیط كم و یا محیط تاریك باشد، فوكوس خودكار به خوبی عمل نمیكند. دوربین به خوبی بر روی سوژه فوكوس نمیكند و یا زمان زیادی برای فوكوس صرف میشود.
لامپ كمكی اتوفوكوس، یك لامپ كوچك در جلوی دوربین است كه معمولاً نارنجیرنگ بوده و هنگام گرفتن فوكوس، چند ثانیه روشن میشود و باعث تسریع و دقت در این فرایند میشود. بعضی از شركتها نیز همانند سونی از روش خاص خود برای این منظور استفادهمیكنند. سونی از شیوهای به نام هولوگرام لیزری سودمیبرد. وجود این لامپ در بسیاری موارد به كمك شما خواهد آمد. وجود آن را قبل از خرید چك كنید و توجه داشتهباشید كه عدم كارایی درست سیستم فوكوس خودكار، باعث تارشدن عكسها خواهد شد.
فلاش (Flash)
وجود فلاش بر روی دوربین، یكی از مزایای مهم محسوب میشود كه امروزه تقریباً اكثر دوربینها، دارای این خصوصیت هستند. برد و قدرت این نوع فلاشها برای كاربردهای حرفهایتر مناسب نیستند و معمولاً نیاز به استفاده از فلاشهای دیگر هم وجود دارد. لذا در صورتی كه دوربین امكان اتصال فلاشهای خارجی (External Flash) را داشته باشد، در آینده میتوان از این خصوصیت استفاده كرد. البته دقت كنید كه فلاش داخلی دوربین شما هم از حالتهای مختلف فلاش همانند مودهای Slow Sync ،Red-Eye Reduction و ... پشتیبانی نماید. بهخصوص حالتRed-Eye برای از بینبردن قرمزی چشم در هنگامی كه از فلاش استفاده میكنید، مفید خواهد بود.
اگر دوربین شما امكان اتصال فلاشهای خارجی (External Flash) را داشتهباشد و از استاندارد Hot Shoe برای اتصال فلاش به دوربین پشتیبانی نماید بسیار مفید خواهد بود. اضافه كردن فلاش خارجی به دوربین به خصوص هنگامی كه برد و قدرت فلاش شما كم است سودمند خواهد بود. در عین حال، بعضی از دوربینها از تمام مدلهای فلاش پشتیبانی كامل نمیكنند و شما قادر به استفاده از تمام امكانات آنها نخواهید بود و در بعضی از موارد نیز، محدود به استفاده از بعضی از مدلهای خاص میشوید كه معمولاً خود شركت سازنده دوربین هم آنها را عرضه كرده است.
در استفاده از فلاشهای قدیمی هم محتاط باشید. چون ممكن است محدوده Trigger Voltage بالایی داشته باشند و به دوربین شما آسیب برسانند كه این مورد را در آینده در مطلبی جداگانه توضیح خواهیم داد.
لرزهگیر (Anti Shake) یا ثابتكننده تصویر (Image Stabilizer)
همانطوری كه قبلاً هم اشارهكردیم، اگر شما دارای دوربینی با زوم نوری بالا هستید و ازدرجات بالای زوم برای عكسبرداری استفاده میكنید و در عین حال سرعت شاتر دوربین را بر روی مقادیری همانند 20:1 ثانیه و یا كمتر تنظیم كردهاید، اگر دوربین را برای عكسبرداری با دست گرفته باشید، مشاهده نمودهاید كه عكسها تاحدی تار شدهاند. این امر به خاطر لرزشهای ناخودآگاه دست بوده و تنها راه چاره آن، قراردادن دوربین بر روی سه پایه و یا مكانی ثابت است. دوربینهایی كه دارای سیستم ثابتكننده تصویر هستند، با روشهایی این تكانهای ناخودآگاه را خنثیمیكنند و باعث بهبود كیفیت عكسمیشوند. بودن این سیستم در دوربین، بهویژه در دوربینهای با زوم نوری بالا، بسیار مفید خواهد بود.
باتری (Battery)
باتری دوربین جزء بخشهای حیاتی یك دوربین است. هیچ چیز بدتر از آن نیست كه ناگهان در حین عكسبرداری از یك سوژه مهم، پیغام تمامشدن باتری را ببینید. اگر دوربین شما از باتریهای سایز AA استفاده میكند، احتمالاً مجبورید باتریهای قابل شارژ و شارژر مربوطه را خودتان بهطور جداگانه تهیه كنید. اگر از باتری لیتیومی هم استفاده میكنید كه با شارژر همراه دوربین عرضه میشود، باز هم یك باتری اضافهبگیرید. آداپتور AC نیز از جمله وسایل جانبیای است كه میتواند به شما كمك زیادی بكند. هر چند اكثراً باید آن را به صورت جداگانه تهیه كنید.
كارت حافظه (Memory Card)
اینكه دوربین شما از چه نوع كارتی پشتیبانی میكند، چندان مهم نیست. ولی اگر از كارتهای معمولیتر همانندSD و یا CF پشتیبانی نماید، بسیار بهتر خواهد بود. بعضی از دوربینها با داشتن دو اسلات بر روی دوربین، از دو نوع فرمت كارت پشتیبانی میكنند كه میتواند مفید باشد. به هر صورت، شما مجبورید برای دوربین خود یك كارت هم بگیرید. چون اكثر كارتهایی كه همراه دوربین عرضهمیشود، معمولاً از 32 مگابایت فراتر نمیرود كه برای نیازهای امروزه بسیار كوچك است.
همیشه سعی كنید كارتهایی با سرعت بالا تهیه كنید. بهویژه اگر عكسها را با فرمتهای دیگری غیر از JPG ذخیره میكنید. زیرا عكسهای با فرمت RAW و TIFF، دارای حجم بالایی هستند و هر چه كارت حافظه سریعتر باشد، مدت زمان كمتری برای كپی عكس بر روی كارت طول میكشد و دوربین سریعتر آماده عكاسی مجدد میشود. در هنگام عكسبرداری متوالی هم كارتهای سریعتر عملكرد بهتری خواهند داشت.
كنترل از راه دور (Remote Control)
بعضی از افراد كنترل از راه دور را یك قطعه لوكس برای دوربین میدانند كه وجود آن ضروری نیست. ولی اگر شما میخواهید بیشتر عكسهای خانوادگی بگیرید، وجود آن بهخصوص وقتی خودتان هم میخواهید در عكس باشید و البته كسی هم به دوربین شما دست نزند، بسیار مفید است. تا مدتی قبل، فقط شركتهای الیمپوس و كانن به همراه بعضی از مدلهای خود كنترل از راه دور هم عرضه میكردند. ولی در حال حاضر اكثر شركتها این مسئله را در برنامهخود گنجاندهاند. البته دقت كنید كه دوربین شما كنترل از راه دور بیسیم را پشتیبانی كند.
چون بسیاری از شركتها، مدلهای سیمدار هم عرضه میكنند كه آن را نیز باید جداگانه و با قیمتی نسبتاً بالا تهیه كنید. البته تقریباً تمام دوربینها، از حالت Self-Timer پشتیبانی میكنند كه عكس را چند ثانیه پس از زدن دكمه شاتر میگیرد و شما در این مدت میتوانید خودتان را به جلوی دوربین برسانید. ولی وجود كنترل از راه دور به شما كارایی بهتری میدهد. در عین این كه بعضی از مدلها امكانات زوم و یا مشاهده عكسهای گرفته شده به وسیله كنترل را دارند.
اتصال به كامپیوتر، تلویزیون و چاپگر
اكثر دوربینها برای اتصال دوربین به تلویزیون و مشاهده عكسها بر روی تلویزیون، خروجی AV دارند و از این جهت مشكلی نیست و اتصال دوربین به كامپیوتر نیز از طریق پورت USB صورت میگیرد و البته مدلهای نادری هم از پورت FireWire و یا همان IEEE 1394 استفاده میكنند. هر چند در حال حاضر، اكثر دوربینها با پورت 2.0 USB عرضه میشوند كه سرعت بالاتری نسبت به 1.1 USB دارد.
ولی حتی اگر دوربین از پورت 1.1 USB هم استفاده كند، زیاد مسئله مهمی نخواهد بود. چون با خرید یك دستگاه كارتخوان، مشكل حل خواهد شد. البته در حال حاضر تكنولوژی Wi-Fi نیز در حال همهگیرشدن است و این مسئله به دوربینها هم سرایت كرده است و كمكم شاهد مدلهایی خواهیم بود كه به این تكنولوژی مجهز هستند. اگر دوربین شما به Wi-Fi مجهزباشد و برروی كامپیوتر هم كارت شبكه بیسیم داشته باشید و هردو نیز از یك نوع استاندارد پشتیبانی نمایند، در این صورت قادر خواهید بود عكسها را از دوربین مستقیماً به كامپیوتر بهصورت بیسیم و بدون نیاز به اتصال آنها به یكدیگر ارسال نمایید. پشتیبانی از استاندارد PictBridge كه امكان اتصال مستقیم دوربین به چاپگر و پرینت عكسهای دوربین را مستقیماً میدهد، امكان خوبی است كه البته نیاز به داشتن یك چاپگر با این استاندارد نیز میباشد.
اتصال سه پایه به دوربین
شاید این مسئله چندان مهم نباشد. ولی اگر شما از سه پایه، زیاد استفاده میكنید و محل اتصال پیچ سه پایه به دوربین كه بر روی دوربین قرار دارد پلاستیكی باشد، این قسمت به مرور خراب میشود، و در نتیجه مشكلساز خواهد بود. بنابراین در صورتی كه فكر میكنید از سه پایه زیاد استفاده خواهید كرد، این مسئله را لحاظ كنید.
وزن و اندازه و بدنه
این مسئله نیز به شما بستگی دارد كه اگر حوصله نگهداشتن یك دوربین سنگین را ندارید و به دنبال انواع سبكتر، با اندازههای كوچكتر و البته امكانات محدودتر باشید، خوشدستی دوربین را نیز فراموش نكنید. همیشه قبل از خرید، دوربین را در دست بگیرید و ببینید آیا اصولاً با آن احساس راحتی میكنید یا خیر. دقت كنید كه دوربینهای ارزانتر دارای بدنه پلاستیكی هستند و دوربینهای گرانتر دارای بدنه فلزی. اگر این مسئله برای شما مهم است، مطمئناً باید پول بیشتری هم خرج كنید.
امكانات و وسایل جانبی
اكثر شركتهای سازنده، امكانات و وسایل جانبی زیادی برای هر مدل دوربین در نظرمیگیرند كه هرچند ممكن است برای شما استفادهای نداشته باشد، ولی برای بعضی از كاربران لازم خواهد بود و البته این وسایل را باید به طور جداگانه تهیه كنید. وسایلی همانند پوششهای عكاسی در زیر آب كه برای هر مدل جداگانه ساختهمیشود و با قراردادن دوربین در داخل آن، میتوانید هنگام غواصی، از عكاسی تا عمق 50متر زیر آب لذت ببرید.
لنزهای جانبی كه از طریق آداپتورهای مخصوصی به لنز شما اضافه میشود و میتواند لنز را چند درجه تلهتر و یا وایدتر بنماید و لوازمی از این قبیل.
اگر اینها برای شما مهم هستند، ببینید كه آیا برای مدلی كه میخواهید تهیه كنید، این وسایل ساخته شدهاند و آیا اصولا امكان تهیه آنها در ایران وجود دارد یا خیر؟
امكانات عكسبرداری
نكاتی كه در این بخش توضیح میدهیم، مسائلی را دربرمیگیرد كه در عكسبرداری مورد استفاده قرار میگیرد.
حالتهای صحنه (Scense Mode)
هر دوربین دارای حالتهای آماده و از پیش تعریف شدهای برای عكسبرداری از صحنههایمختلف است. مانند عكسبرداری از چهره (Portrait)، منظره و ... كه با تنظیم دوربین بر روی هرحالت، سرعت شاتر، دیافراگم و سایر قسمتها برای آن حالت بهطور خودكار تنظیم میشود. تعداد حالتهای آماده در دوربینهای مختلف، متفاوت است. بیشتر نیز مورد استفاده افراد غیرحرفهای قرارمیگیرد. تعداد زیاد این حالتها، حتی ممكن است باعث سردرگمی شود. اگر دقت كرده باشید، نحوه انتخاب این نوع حالت از طریق منوهای دوربین و یا از طریق دكمه دایره مانندی است كه در بالای دوربین قرار دارد.
كنترلهای دستی (Manual Control)
بعضی از دوربینهای ارزانقیمت، امكان انتخاب و تغییر بعضی از تنظیمات دوربین را همانند سرعت شاتر، درجه بازشدن دیافراگم و ... را به شما نمیدهند و بعضی هم بهطور محدود، این كار را انجام میدهند. ولی اگر میخواهید یك عكاس حرفهای شوید، دوربینی تهیه كنید كه به شما امكان تنظیم سرعت شاتر، درجه دیافراگم، مودهای نوردهی، تنظیمات ترازسفیدی (White Balance)، تنظیمات جبران نوری و ... را بدهد. استفاده از فوكوس دستی نیز امكانی است كه نباید فراموش كرد. بهویژه در مواردی كه فوكوس خودكار امكان ندارد و یا سخت است. فوكوس دستی زمانی كاربردیتر و استفاده از آن راحتتر خواهد شد كه دوربین دارای حلقه فوكوس دستی
(Manual Focus Ring) بر روی لنز باشد. در عین حال استفاده از فوكوس و تنظیمات دستی باعث تاخیر شاتر كمتری هم میشود.
حساسیت به نور (ISO)
میزان حساسیت به نور در دوربینهای قدیمی توسط فیلم دوربین تعیین میشد. ولی در دوربینهای دیجیتال، این مسئله توسط خود دوربین تعیین میشود. هر چه حساسیت را بر روی عدد بالاتری تنظیم كنید، دوربین به نور حساستر میشود و عكسهای روشنتری میگیرد و در عین حال نویز عكس نیز بالا میرود.
در دوربینهای Non-SLR، این مقدار در اكثر دوربینها تا 400 قابل تنظیم است. ولی در دوربینهای SLR، حتی تا مقدار 3200 نیز میتوانید آن را تنظیم كنید.
عكسبرداری ماكرو (Macro)
اگر به عكسبرداری از حشرات و اشیای ریز علاقهدارید، مطمئنا باید دوربینی تهیه كنید كه حالت ماكروی قوی داشته باشد. در عكسبرداری با حالت ماكرو، قادرید دوربین را تا چند سانتیمتری سوژه نزدیككنید و از آن عكسبگیرید. این میزان در دوربینهای مختلف، متفاوت است. در بعضی از مدلها، حتی تا یك سانتیمتری سوژه هم میتوانید نزدیك شوید.
هیستوگرام زنده (Live Histogram)
هیستوگرام جزء امكاناتی است كه بهویژه برای عكاسان حرفهای كاربرد دارد. اكثر دوربینها، دارای هیستوگرام هستند ولی بعضیها هم دارای حالت هیستوگرام زنده هستند. یعنی اطلاعات هیستوگرام دائما بر روی LCD نشان داده میشود و شما میتوانید در بهترین حالت و با بیشترین جزئیات از سوژه عكس بگیرید.
فرمت عكسها
تمام دوربینها عكسها را با فرمت JPG ذخیره میكنند. البته در صورتی كه دوربین شما امكان ذخیره فرمتهایTIFF و RAW را نیز داشته باشد، مطمئناً امكان بهتری خواهدبود. ولی اگر از این دو فرمت زیاد استفادهمیكنید، سعی كنید كارت حافظه سریعی برای دوربین خود تهیهكنید تا زمان كپی این عكسها بر روی كارت كاهش یابد. در عین حال، بعضی از دوربینها امكان تهیه و ذخیره یك عكس با دو فرمت را بهطور همزمان دارند كه بیشتر موردتوجه حرفهایها قرارمیگیرد.
مود فیلمبرداری
اكثر دوربینهای عكاسی دیجیتال به شما امكان فیلمبرداری كوتاهمدت را میدهند. فیلمها در فرمتهای MPEG ،AVI ،QuickTime، و MJPEG ذخیره میشوند. وضوح فیلمبرداری نیز متفاوت است. فیمبرداری با كیفیت VGA كه دارای وضوح 480 *640 پیكسل و 30 فریم در هر ثانیه است، میتواند حداقلی از استاندارد باشد. هر چند بعضی از دوربینها امكان فیلمبرداری XGA با وضوح 768*1024 را نیز دارند.
بعضی از دوربینها نیز در عین داشتن مود فیلمبرداری خوب، برای آن محدودیت قائل میشوند. مثلاً شما میتوانید فقط یك كلیپ 15ثانیهای ضبط كنید. دقت كنید كه صدا نیز همراه فیلم ضبط شود. چون بعضی از مدلها این كار را انجام نمیدهند. اكثر دوربینها نیز در حین فیلمبرداری به شما امكان استفاده از زوم لنز را نمیدهند و هنگام فیلمبرداری، زوم دوربین ثابت است. ولی بعضی از مدلها امكان استفاده از زوم را در حین فیلمبرداری میدهند. یكی از امكاناتی كه البته در بسیاری از دوربینها هم وجود دارد، ضبط صدا در هنگام گرفتن عكس است. یعنی هنگامی كه دكمه شاتر را میفشارید، چند ثانیه از صدای محیط نیزمعمولا با فرمت WAV همراه عكس ذخیره میشود و یك عكس صدادار برای شما تهیه میكند. اینها مسائلی است كه وجود آنها را باید قبل از خرید بررسی كنید.
عكسبرداری پی در پی (Continuous Shooting)
مواقعی پیش میآید كه شما نیاز دارید چندین عكس پشت سرهم و بدون فاصله زمانی از یك سوژه بگیرید. اكثر دوربینها این امكان را در اختیار شما قرارمیدهند. ولی سرعت عكسبرداری و كیفیت عكسها و در عین حال تعداد كل عكسهایی كه میتوانند بگیرند، متفاوت خواهد بود. مثلاً فرض كنید دوربین شما امكان گرفتن دو فریم عكس با كیفیت بالا را در هر ثانیه دارد، البته این كار فقط تا پنج ثانیه امكانپذیر است. یعنی در نهایت دهعكس تهیه میكند. اگرچه با پایینآوردن وضوح عكسها نیز میتوانید سرعت عكس گرفتن را بالا ببرید. در عینحال، بعضی از دوربینهای جدید، این كار را بدون محدودیت زمانی هم انجام میدهند. كارت حافظه سریعتر نیز در بعضی از موارد میتواند به افزایش سرعت كمك كند.
منوها و دكمهها
نحوه كاركردن با منوها و دكمههای هر دوربین با سایر دوربینها فرقمیكند و در این مورد نمیتوانیم توصیه خاصی بكنیم. ولی امكاناتی همانند سرعت نمایش عكسها، دسترسی راحت به دكمهها و منوها را همیشه در نظر داشته باشید.
كیفیت عكسها
تمام مسائلی كه تاكنون مطرح كردهایم را میتوان جزئیاتی به حساب آورد كه در كنار كلیتی به عنوان كیفیت عكس قرار میگیرند. اگر شما دوربینی بخرید كه امكانات بسیار زیادی داشته باشد، ولی كیفیت عكس مورد انتظار شما را نداشته باشد، احتمالا احساس زیان زیادی به شما دست خواهدداد. كیفیت عكس را با وضوح دوربین اشتباه نگیرید. زیرا همانطور كه گفتیم این دو، چندان ارتباطی با هم ندارند.
بهترین راه برای بررسی كیفیت عكس، دیدن نمونه عكسهاست و البته در هیچ جایی جز اینترنت هم نمیتوانید آنها را بیابید. بسیاری از سایتهای عكاسی و معرفی دوربین، نمونه عكسهای یك دوربین را كه در شرایط مختلفی هم گرفته شده برروی سایت قرار دادهاند. ابتدا چند مدل را با توجه به سلیقه، خواستهها و بودجهای كه میخواهید هزینه كنید، در نظر بگیرید و سپس از طریق اینترنت نمونه عكسهای مختلف آنها را با سایز واقعی بگیرید و مقایسه نمایید.
از حجم بالای عكسها نترسید. بههرصورت چند ساعت اینترنت در مقابل هزینه چندصدهزارتومانی دوربین چندان مهم نخواهد بود. از عكسهای كوچك شده و تغییر اندازه داده شده نیز استفاده نكنید، زیرا هیچ چیز را نشان نمیدهند. به میزان نویز، Purple Fringing ،Barrel Disturtion، میزان قرمزی چشم و معایب دیگر توجه داشته باشید
شنبه 18/2/1389 - 14:10
دانستنی های علمی
BARCODE COUNTRY ISO Country
بار کد کشورها
با استفاده از این کدها شما میتوانید کشور سازنده هر کالایی که دارای بار کد باشد را تشخیص دهید.
مطمئناً همه شما با بار کد اشنایی دارین.
یه سری خطوط و ارقام!!
یه جور استاندارد جهانی برای شناسایی کشور سازنده و نوع کالا و ...
بارکد ها از 13 رقم تشکیل شدن که 2 یا 3 رقم اول از سمت چپ نشان دهنده کشور سازنده میباشد.
ما میتونیم براحتی با بررسی بارکد کالای مورد نظر از اصل بودنش اطمینان حاصل بکنیم.
مشکل اکثر ما ایرانیها چینی بودن یا نبودن یک قطعه هستش.بوسیله بارکد میتونیم این مشکل همه گیر رو حل کنیم.
اجناسی که در چین تولید میشن ممکنه با یکی از اعداد زیر شروع بشن:
690
691
692
اجناسی که در تایوان تولید میشن با عدد زیر شروع میشه:
471
اجناسی که تو ژاپن تولید شدن با :
49
اجناسی که تو کره جنوبی تولید شدن با :
880
اجناس ایرانی هم با :
626
شروع میشن.
این هم لیست کاملی از کشورها به همره بارکد اختصاصی:
Code کشور
00 to 13 USA & Canada us/ca امریکا و کانادا
20 to 29 LOCAL USA (SHOPS/SUPERMARKETS) داخل امریکا
30 to 37 France fr فرانسه
45 + 49 Japan jp ژاپن
50 United Kingdom gb انگلستان
54 Belgium.Luxembourg be/lu بلژیک - لوکزامبورگ
57 Danmark dk دانمارک
64 Finland fi فنلاند
70 Norway no نروژ
73 Sweden se سوئد
76 Switzerland ch سوئیس
80 to 83 Italy it ایتالیا
84 Spain es اسپانیا
87 Nederland nl هلند
90 - 91 Austria at اطریش
93 Australia au استرالیا
94 New Zealand nz نیوزلند
99 Coupons کوپن
380 Bulgaria bg بلغارستان
383 Slovenija si اسلوونی
385 Croatia hr کوروواسی
387 Bosnia-Herzegovina ba بوسنی وهرزگووین
400 to 440 Germany de آلمان
460 to 469 Russian Federation ru فدراسیون روسیه
471 Taiwan tw تایوان
474 Estonia ee استونی
475 Latvia lv لیتونی
476 Azerbaijan az آذربایجان
477 Lithuania lt لیتوانی
478 Uzbekistan uz اوزبکستان
479 Sri Lanka lk سریلانکا
480 Philippines ph فلیپین
481 Belarus by بلا روس
482 Ukraine ua اوکراین
484 Moldova md مولداوی
485 Armenia am ارمنستان
486 Georgia ge گرجستان
487 Kazakhstan kz قزاقستان
489 Hong-Kong hk هنگ کنگ
520 HELLAS (Greece) gr یونان
528 Lebanon lb لبنان
529 Cyprus cy قبرس
531 FYR Macedonia mk ماسدونیا
535 Malta mt مالت
539 Ireland ie ایرلند
560 Portugal pt پرتغال
569 Iceland is ایسلند
590 Poland pl لهستان
594 Romania ro رومانی
599 Hungary hu مجارستان
600 - 601 South Africa za آفریقای جنوبی
608 Bahrain bh بحرین 048
609 Mauritius mu موریتانی
611 Morocco ma مراکش
613 Algeria dz الجزایر
616 Kenya ke کنیا
619 Tunisia tn تونس
621 Syria sy سوریه
622 Egypt eg مصر
624 Libya ly لیبی
625 Jordan jo اردون
626 Iran ir ایران
627 Kuwait kw کویت
628 Saudi Arabia sa عربستان سعودی
629 UNITED ARAB EMIRATES ae امارات متحده عربی
690 - 695 China cn چین
729 Israel il اسرائیل
740 Guatemala gt گواتمالا
741 El Salvador sv السالوادور
742 Honduras hn هندوراس
743 Nicaragua ni نیکاراگوئه
744 Costa Rica cr کاستاریکا
745 Panama pa پاناما
746 Republica Dominicana do جمهوری دومنیکن
750 Mexico mx مکزیک
759 Venezuela ve ونزوئلا
770 Colombia co کلمبیا
773 Uruguay uy اروگوئه
775 Peru pe پرو
777 Bolivia bo بولیوی
779 Argentina ar آرژانتین
780 Chile cl شیلی
784 Paraguay py پاراگوئه
786 Ecuador ec اکوادور
789 - 790 Brasil br برزیل
850 Cuba cu کوبا
858 Slovakia sk اسلواکی
859 Czech cz جمهوری چک
860 Serbia & Montenegro yu صربستان ومونته نگرو
867 North Korea kp کره شمالی
869 Turkey tr ترکیه
880 South Korea kr کره جنوبی
885 Thailand th تایلند
888 Singapore sg سنگاپور
890 India in هندوستان
893 Vietnam vn ویتنام
899 Indonesia id اندونزی
955 Malaysia my مالزی
958 Macau mo ماکائو
977 Periodicals (ISSN)
978 - 979 Books (ISBN)
980 Refund receipts
981 - 982 Common currency coupons
INTERNATIONAL BAR CODES
مطمئناً همه شما با بار کد اشنایی دارین.
یه سری خطوط و ارقام!!
یه جور استاندارد جهانی برای شناسایی کشور سازنده و نوع کالا و ...
بارکد ها از 13 رقم تشکیل شدن که 2 یا 3 رقم اول از سمت چپ نشان دهنده کشور سازنده میباشد.
ما میتونیم براحتی با بررسی بارکد کالای مورد نظر از اصل بودنش اطمینان حاصل بکنیم.
مشکل اکثر ما ایرانیها چینی بودن یا نبودن یک قطعه هستش.بوسیله بارکد میتونیم این مشکل همه گیر رو حل کنیم.
اجناسی که در چین تولید میشن ممکنه با یکی از اعداد زیر شروع بشن:
690
691
692
اجناسی که در تایوان تولید میشن با عدد زیر شروع میشه:
471
اجناسی که تو ژاپن تولید شدن با :
49
اجناسی که تو کره جنوبی تولید شدن با :
880
اجناس ایرانی هم با :
626
شروع میشن.
شنبه 18/2/1389 - 13:53
ادبی هنری
حکیم سنایی
"حکیم سنایی"
تولد ۴۷۳ هجری
غزنه
مرگ ۵۴۵ هجری
غزنه
مدفن غزنه
نام دیگر ابوالمجد مجدود بن آدم سنایی غزنوی
زمینه فعالیت شاعر
ملیت ایرانی
دوره قرن پنجم و ششم هجری
آثار حدیقةالحقیقه
سیرالعباد الی المعاد
ابوالمجد مجدود بن آدم سنایی غزنوی، یا حکیم سنایی از بزرگترین شاعران قصیدهگو و مثنویسرای زبان فارسیست، که در سدهٔ ششم هجری میزیسته است.
زندگی
حکیم سنائی در سال (۴۷۳ هجری قمری) در شهر غزنه (واقع در افغانستان امروزی) دیده بهجهان گشود، و در سال (۵۴۵ هجری قمری) در همان شهر چشم از جهان فروبست. نام او را عوفی مجدالدین آدم السنایی و حاجی خلیفه آدم نیز نوشته اند. محمد بن علی الرقا از معاصران او در دیباچه حدیقةالحقیقه نام او را "ابوالمجدودبن آدم السنائی" نوشته است. این حاکی از آن است که نام های دیگری که بر روی او نهاده اند غلط می باشد. دردیوان سنایی ابیاتی به چشم می خورد که در آن سنایی خود را "حسن " خوانده است. در این بیت سنایی می گوید:
حسن اندر حسن اندر حسنم تو حسن خلق و حسن بنده حسن
بخاطر این بیت بعضی از محققان می گویند که نام او در اصل حسن بوده و وی بعد ها نام "مجدود" را برای خود انتخاب کرده است. در ابتدا سنایی طبق عادت آن زمان به دربار سلاطین روی آورد و به دستگاه غزنویان راه پیدا نمود. او در ابتدا به مداحی پرداخت تا اینکه یکباره شیدا شد و دست از جهان و جهانیان شست. سنایی جند سالی از دوران جوانی را در شهرهای بلخ و سرخس و هرات و نیشابور گذراند. می گویند در زمانی که در بلخ بود به کعبه رفت. بعد از اینکه از مکه بازگشت مدتی در بلخ ماند. در سال ۵۱۸ ه.ق به غزنین برگشت. یادگار پر ارزش سفرهایش مقداری از قصاید وی می باشد. بعد از بازگشت به غزنین می گویند که خانه ای نداشت و یکی از بزرگان غزنین بنام خواجه عمید احمدبن مسعود به او خانه ای بخشید و سنایی تا پایان عمر در غزنین در عزلت به سر برد. و در این ایام مثنوی حدیقةالحقیقه را نوشت.
نصایح و اندرزهای حکیم سنایی دلاویز و پرتنوّع، شعرش روان و پرشور و خوش بیان، و خود او، در زمرهٔ پایهگذاران نخستین ادبیات منظوم عرفانی در زبان فارسی بهشمارآمده است (صفحهٔ ۴۲، حافظنامه، شرح الفاظ، اعلام، مفاهیم کلیدی و ابیات دشوار حافظ.)
او در مثنوی، غزل و قصیده توانائی خود را بوضوح نشان داده است.
سنائی دیوان مسعود سعد سلمان را، هنگامی که مسعود در اسارت بود، برای او تدوین کرد و با اهتمام سنایی، دیوان مسعود سعد همان زمان ثبت و پراکنده شد و این نیز از بزرگواری سنایی حکایت میکند.
مضامین عرفانی
بسیاری از مفاهیم و مضامین بلند اخلاقی و عرفانی، برای نخستین بار، با سحر و سادگی سخن دلنشین، زلال، و از جان برخاستهٔ حکیم سنایی به ادبیات کهن فارسی وارد شد.
این سخن تحفهایست ربانی رمز اسرارهای روحانی
خاطر ناقصم چو کامل شد به سخنهای بکر حامل شد
هر نفس شاهدی دگر زاید
هر یک از یک شگرف تر زاید
شاهدانی به چهره همچو هلال
در حجاب حروف زهره جمال
در مقامی که این سخن خوانند عقل و جان سحر مطلقش دانند
خاکیان جان نثار او سازند قدسیان خرقهها در اندازند
طریقالتحقیق
همین بذرهای اولیهٔ سخنان روحانی و عرفانیست که سنایی پراکنده کرد، و عطار و مولوی و حافظ و جامی و جز آنان، در طول بیشتر از سه قرن، آن ها را به اوج پختگی، صلابت، روانی، و پر معنایی رسانیدند.
سنائی و مولانا
معانی و الفاظ نو ظهور عرفانی در شعر و سخن سنائی در اشعار و اندیشههای دیگر استادان سخن فارسی همچون مولانا تأثیر گذارده و در مواردی بازتاب مستقیم داشتهاند.
مولانای بلخی، عطار نیشابوری و سنایی غزنوی را به منزلهٔ روح و چشم خود میدانست:
عطار روح بود و سنایی دو چشم او ما از پی سنایی و عطار آمدیم
آثار سنایی
قصاید، غزلیات، رباعیات، قطعات و مفردات سنایی در دیوان اشعار وی گرد آمده است. جز دیوان، آثار دیگر او عبارتاند از:
1. حدیقةالحقیقه: این منظومه که در قالب مثنوی سروده شده است، محتوای عرفانی دارد. این منظومه را الهینامه سنایی نیز خواندهاند. کار سرودن حدیقةالحقیقه در سال ۵۲۵ هجری قمری پایان یافته است.
2. طریقالتحقیق: منظومه دیگری در قالب مثنوی است که به وزن و شیوه حدیقةالحقیقه سروده شده است و کار سرودن آن در سال ۵۲۸ ه.ق سه سال بعد از اتمام حدیقةالحقیقه، تمام شده است.
3. سیرالعباد الی المعاد: شامل هفتصد بیت است و در آن از موضوعات اخلاقی سخن رفته است. سنایی در این اثر به طریق تمثیل، از خلقت انسان و نفوس و عقلها صحبت به میان آورده است. سنایی آن را در سرخس سروده است.
4. کارنامهٔ بلخ: هنگام توقف شاعر در بلخ سروده شده و حدود پانصد بیت است و چون به طریق مزاح سروده شده، آن را مطایبهنامه نیز گفتهاند.
5. عشقنامه: شامل حدود هزار بیت در قالب مثنوی است و در چهار بخش حقایق، معارف، مواعظ و حکم گرد آمده است.
6. عقلنامه: منظومهای است که در سبک و وزن عشقنامه در قالب مثنوی سروده شده است.
7. مکاتیب: نوشتهها و نامههایی از سنایی است که به نثر فارسی نوشته شده و از آن با نام مکاتیب یا رسائل سنایی یاد میشود.
شنبه 18/2/1389 - 13:43