عثمان بن عفان از پیامبر اكرم پرسید: تفسیر حروف ابجد چیست ؟ پیامبر فرمود: تفسیر ابجد را بیاموزید، زیرا در آن نكات عجیبى است . واى بر عالمى كه پیوسته با این حروف سر و كار دارد، و تفسیر آنها را نداند. سپس آنها را به این ترتیب تفسیر نمود:
معنی و تفسیر حروف ابجد
الف - آلاء اللّه ، حرف من اسمائه الف نشانه نعمتهاى الهى و حرفى از نامهاى الهى است .
ب - بهجة اللّه باء اشاره به بهجت خداوند دارد.
ج - جنة اللّه و جمال اللّه و جلال اللّه جیم نشانه جنان و جمال و جلال است .
د - دین اللّه ، دال اشاره به دین خدا یا جزاء الهى است .
ه - هاویة فویل لمن هوى فى النار هاء نشانه جهنم است ، واى بر كسى كه در آتش دوزخ بیفتد.
و - ویل لاهل النار، واى بر حال اهل دوزخ .
ز - زاویة اللّه فى النار یعنى زوایاى جهنم .
ح - حطوط الخطایا عن المستغفرین فى لیلة القدر و مانزل به جبرئیل مع الملئكة الى مطلع الفجر
حاء نشانه ریزش گناهان توبه كنندكان در شب قدر است ، همان شبى كه جبرئیل با فرشتگان تا سپیده دم بر زمین فرود مى آیند.
ط - طوبى لهم و حسن مآب
درخت طوبى از آن استغفار كنندگان است و سر انجام خوشى دارند. طوبى درختى است در بهشت كه شاخه هاى آن از پشت دیوار باغ بهشت پیدا است و میوه فراوان دارد.
ى - یداللّه فوق خلقه سبحانه و تعالى عما یشركون یا اشاره به قدرت برتر خداوند است .
ك - كلام اللّه لا تبدیل لكلمات اللّه و لن تجد من دونه ملتحدا
كاف اشاره به كلام خدا است . كه در كلمات او تبدیل و تغییرى نیست ، و پناهى ، جز او نمى یابى .
ل - المام اهل الجنة بینهم فى الزیارة و التحیة و السلام و تلاوم اهل النار فیما بینهم
لام اشاره است به دید و بازدیدهاى اهل بهشت از یكدیگر و سرزنش دوزخیان بر همدیگر.
م - ملك اللّه الذى لا یزول و دوام اللّه الذى لایفنى
میم نشانه بقاء و دوام سلطنت الهى است .
ن - والنون و القلم و ما یسطرون ، فالقلم قلم من نور و كتاب من نور فى لوح محفوظ یشهده المقربون و كفى بالله شهیدا
نون اشاره است به نون و قلم و آنچه مى نگارند، قلم قلمى از نور است و كتاب نیز كتاب نور است كه در لوحى محفوظ است و فرشتگان مقرب درگاه الهى نزد آن شاهد و حاضرند، و گواهى و شهادت خداوند به تنهائى كافى است .
سعفص وقرشت مانند ابجد، هوز، حطى ، كلمن تمام حروف آن بیان نشده است .
حضرت طبق روایت فرمود:
اماسعفص فالصاد صاع بصاع یعنى الجزاء بالجزاء كماتدین تدان ، ان اللّه لا یرید ظلما للعباد.
صاد - اشاره به اینستكه پاداش در مقابل پاداش است . هر طور تو با دیگران معامله كنى و پاداش آنان را بدهى ، خداوند هم همانطور با تو معامله مى كند و پاداش مى دهد. خداوند به بندگان ستم نخواهد كرد.
و اما قرشت یعنى قرشهم فحشرهم و نشرهم الى یوم القیامة فقضى بینهم بالحق و هم لایظلمون .
قرشت اشاره به آنست كه خداوند مردم را پس از مرگ زنده ، و همه را جمع مى كند و به حساب آنان رسیدگى ، و به حق و عدالت بین آنها قضاوت مى شود، و آنان مورد ظلم و ستم واقع نخواهند شد.
--------------------------------------------------------------------------------
ازته دل میگم: اللهم صل علی محمد وآل محمد و عجل لفرجهم.
پناه می برم به پناهگاه گنهکاران که چقدر از انسانیت خالی بودم و هستم و.......
اى رهنماى گم شدگان وى نور چشم راهروان
در دوزخ هوا و هوس مانده ایم زار گم كرده ایم راه جنان ، اهدنا الصراط
بگذشت عمر در لعب و لهو و بى خودى ره دور و وقت دیر و شب تار و صد خطر
مركب ضعیف و جاده نهان غولى زهر طرف ره وا مانده اى زند
آه از صفیر راهزنان نى ره به سوى سود و، نه سوى زیان بریم
اى از تو سود و از تو زیان از شارع هوا و هوس ، در نمى رویم
رفتند اهل دل همه باكاروان جان مامانده ایم بى دل و جان