دعا و زیارت
به يارى دين برخاستم ، در روزگارى كه همه در كار سستى مىنمودند. و در آن هنگام كه هركس سر در لاك خود فرو برده بود، اين من بودم كه سر برافراشتم. [و در آن هنگام، كه زبان همگان بسته بود، اين من بودم كه به سخن آمدم.] و در آن هنگام كه همه در راه مانده بودند، اين من بودم كه به هدايت نور خدا راه خويش پى گرفتم.
ادعايم از همه كمتر بود و حال آنكه، بر همگان پيشى جسته بودم و زمام كارها به دست گرفته و پيش مىتاختم و بتنهايى، از همه گرو مىبردم. همانند كوهى كه تندرها نجنبانندش و توفانها برنكنندش. هيچكس بر من عيبى نتوانست گرفت و در غيبت من سخنى نتوانست گفت. اكنون هر ذليل ستمديدهاى در نزد من عزيز و ارجمند است تا حقّش را بگيرم و به او دهم و هر نيرومند سركش در نزد من ناتوان و حقير است كه حق ستمديدگان را از او بستانم. ما به قضاى خداوند راضى هستيم و تسليم فرمان او.
پندارى كه من بر رسول الله ( ص ) دروغ مىبندم؟ به خدا سوگند، من نخستين كسى هستم كه پيامبرى او تصديق كردهام، چگونه نخستين كسى باشم كه بر او دروغ مىبندد؟ به كار خود درنگريستم، ديدم پيش از آنكه بيعت كنم مىبايست از فرمان رسول الله ( ص ) اطاعت كنم كه مرا به مدارا خوانده بود. آرى، در آن هنگام عهد و پيمان ديگرى به گردن من بود.
منبع: خطبهی ۳۷ نهجالبلاغه
پنج شنبه 17/8/1386 - 21:21
دعا و زیارت
پرسشگر تصور ميكند كه اگر نام امام و يا امامان در قرآن ميآمد، اختلاف از بين ميرفت، در حالي كه اين اصل كليّت ندارد. چه بسا ذكر اسامي پيشوايان دوازدهگانه، سبب ميشد كه آزمندان حكومت و رياست به نسلكشي بپردازند تا از تولد آن امامان جلوگيري كنند، چنانكه اين مسئله درباره حضرت موسي(ع) رخ داد.
روش آموزشي قرآن بيان كليات و اصول عمومي است، تشريح مصاديق و جزئيات غالباً بر عهده پيامبر گرامي(ص) ميباشد. رسولخدا(ص) نه تنها مأمور به تلاوت قرآن بود، بلكه در تبيين آن نيز مأموريت داشت، چنانكه ميفرمايد:
و أنزلنا إليك الذكر لتبيّن للنّاس ما نزّل إليهم و لعلّهم يتفكّرون.۱
و قرآن را بر تو فرستاديم تا آنچه براي مردم نازل شده است، براي آنها بيان كني و آشكارسازي، شايد آنان بينديشند.
در آية يادشده دقت كنيد، ميفرمايد:
«تبيّن» و نميگويد: «لتقراً» يا «ليتلو» و اين نشانه آن است كه پيامبر(ص) علاوه بر تلاوت، بايد حقايق قرآني را روشن كند.
بنابراين انتظار اينكه مصاديق و جزئيات در قرآن بيايد، همانند اين است كه انتظار داشته باشم همه جزئيات در قانون اساسي كشور ذكر شود. اينك برخي از روشهاي قرآني را در مقام معرفي افراد بيان ميكنيم:
۱. معرفي به نام
گاهي شرايط ايجاب ميكند كه فردي را به نام معرفي كنند، چنانكه ميفرمايد:
و مبشّراً برسولٍ يأتي من بعدي اسمه احمد۲،
(عيسي ميگويد): من به شما مژده پيامبري را ميدهم كه پس از من ميآيد و نامش احمد است.
در اين آيه حضرت مسيح، پيامبر پس از خويش را به نام معرفي ميكند و قرآن نيز آن را از حضرتش نقل مينمايد.
۲. معرفي با عدد
و گاهي شرايط ايجاد ميكند كه افرادي را با عدد معرفي كند، چنانكه ميفرمايد:
و لقد أخذ الله ميثاق بنياسرائيل و بعثنا منهم اثني عشر نقيباً ... .۳
و خدا از فرزندان اسرائيل پيمان گرفت و از آنان دوازده سرگروه برانگيختم.
۳. معرفي با صفت
بعضي اوقات شرايط ايجاب ميكند كه فرد مورد نظر را با اوصاف معرفي كند، چنانكه پيامبر خاتم را در تورات و انجيل، با صفاتي معرفي كرده است.
الذين يتّبعون الرسول النّبيّ الأمّيّ الذي يجدونه مكتوباً عندهم في التوراة و الإنجيل يأمرهم بالمعروف و ينهاهم عن المنكر و يحلّ لهم الطيّبات و يحرّم عليهم الخبائث و يضع عنهم إصرهم و الأغلال التي كانت عليهم... .۴
كساني كه از رسول و نبي درس ناخواندهاي پيروي ميكنند كه نام و خصوصيات او را در تورات و انجيل نوشته مييابند، كه آنان را به نيكي دعوت كرده و از بديها بازشان ميدارد، پاكيها را براي آنان حلال كرده و ناپاكيها را تحريم مينمايد و آنان را امر به معروف و نهي از منكر ميكند و بارهاي گران و زنجيرهايي كه بر آنان بود، از ايشان برميدارد...
با توجه به اين روش، انتظار اينكه اسامي دوازده امام با ذكر نام و اسامي پدر و مادر در قرآن بيايد، يك انتظار بيجا است؛
زيرا گاهي مصلحت در معرفي به نام است و گاهي معرفي به عدد و احياناً معرفي با وصف.
مسائل زيادي وجود دارد كه قرنها ماية جنگ و جدل و خونريزي در ميان مسلمانان شده است، ولي قرآن درباره آنها به طور صريح و قاطع كه ريشهكن كننده نزاع باشد سخن نگفته است، مانند:
ـ صفات خدا عين ذات اوست يا زائد بر ذات؟
ـ حقيقت صفات خبري مانند استواري بر عرش چيست؟
ـ كلام خدا قديم يا حادث است؟
ـ خلقت بر اساس جبر استوار است يا اختيار؟
اين مسائل و امثال آنها هر چند از قرآن قابل استفاده است، ولي آن چنان شفاف و قاطع كه نزاع را يك سره از ميان بردارد، در قرآن وارد نشده است و حكمت آن در اين است كه قرآن مردم را به تفكّر و دقت در مفاد آيات دعوت ميكند، بيان قاطع همه مسائل، به گونهاي كه همه مردم را راضي سازد، بر خلاف اين اصل است.
معرفي به نام، برطرف كنندة اختلاف نيست
پرسشگر تصور ميكند كه اگر نام امام و يا امامان در قرآن ميآمد، اختلاف از بين ميرفت، در حالي كه اين اصل كليّت ندارد؛ زيرا در موردي تصريح به نام شده ولي اختلاف نيز حاكم گشته است.
بنياسرائيل، از پيامبر خود خواستند فرمانروايي براي آنان از جانب خدا تعيين كند تا تحت امر او به جهاد بپردازند و زمينهاي غصبشده خود را باز ستانند و اسيران خود را آزاد سازند. آنجا كه گفتند:
إذ قالوا لنبيّ لهم ابعث لنا ملكاً نقاتل في سبيلالله.۵
آنان به يكي از پيامبران خود گفتند: براي ما فرمانروايي معين كن تا به جنگ در راه خدا بپردازيم...
پيامبر آنان به امر الهي فرمانروا را به نام معرفي كرده، گفت:
إنّ الله قد بعث لكم طالوت ملكاً...۶
به راستي كه خدا طالوت را به فرمانروايي شما برگزيده است.
با وجودي كه نام فرمانروا به صراحت گفته شد، آنان زير بار نرفتند و به اشكال تراشي پرداختند و گفتند:
أنّي يكون له الملك علينا و نحن أحقّ بالملك منه و لم يؤت سعةً من المال...7
از كجا ميتواند فرمانرواي ما باشد، حال آنكه ما به فرمانروايي از او شايستهتريم، و او توانمندي مالي ندارد؟...
اين امر، دلالت بر آن دارد كه ذكر نام براي رفع اختلاف كافي نيست، بلكه بايد شرايط جامعه، آماده پذيرايي باشد.
چه بسا ذكر اسامي پيشوايان دوازدهگانه، سبب ميشد كه آزمندان حكومت و رياست به نسلكشي بپردازند تا از تولد آن امامان جلوگيري كنند، چنانكه اين مسئله درباره حضرت موسي(ع) رخ داد و به قول معروف:
صد هزاران طفل سر ببريده شد
تا كليمالله موسي زنده شد
دربارة حضرت مهدي(عج) هم كه اشارهاي به نسب و خاندان ايشان شد، حساسيتهاي فراواني پديد آمد و خانه حضرت عسكري(ع) مدتها تحتنظر و مراقبت بود تا فرزندي از او به دنيا نيايد و در صورت تولد، هر چه زودتر به حيات او خاتمه دهند.
در پايان يادآور ميشويم: همانطوري كه گفته شد، قرآن بسان قانون اساسي ميباشد و انتظار اينكه همه چيز در آن آورده شود، كاملاً بيمورد است. نماز و روزه و زكات نيز كه از عاليترين فرائض اسلام است به طور كلي در قرآن وارد شده و تمام جزئيات آنها از سنّت پيامبر(ص) گرفته شده است.
ماهنامه موعود شماره ۸۰
آيتالله جعفر سبحاني
----------------------------------------------------------------------------------
پينوشتها:
برگرفته از: افق حوزه، 3/5/1386.
۱. سورة نحل (16)، آية 44.
۲. سورة صف (61)، آية 6.
۳. سورة مائده (5)، آية 11.
۴. سورة اعراف (7)، آية 157.
۵. سورة بقره (2)، آية 246.
۶. سورة بقره (2)، آية 247.
۷. همان.
پنج شنبه 17/8/1386 - 21:19
کامپیوتر و اینترنت
نگاهى به فناورى ADSL
احتمالا شما هم از آن دسته از كاربران اينترنت هستيد كه ازDial up يا همان سيستم شمارهگيرى استفاده مىكنيد، يك مودم معمولى برروى سيستم خود داريد، زمان زيادى از وقت شما هر روز بايد صرف شمارهگيرى واتصال به اينترنت و قطع وصلهاى متوالىشود، در زمان استفاده از اينترنت خط تلفن شما مشغول است و هزينه تلفن را هم بايد پرداخت كنيد، مولتىمديا در اينترنت را هم بىخيال شدهايد و درآخر اينكه ازسرعت كند حلزونى اينترنت هم كلافه هستيد. اما آيا اينترنت پرسرعت را تاكنون تجربه كرده ايد؟
□ اينترنت، Dial up و...
براى اتصال به اينترنت با استفاده از خطوطتلفن استاندارد (زوج سيم مسى ) در كنار سيستم معروف و آشناى
Dial up، روشهاى ديگرى هم وجود دارد، مانند استفاده ازمودمهاى كابلى، شبكه محلى و يا فناورى
(DSL(Digital Subscriber Line و بىسيم (Wireless). فناورى ADSL يكى از مناسبترين و باصرفهترين راهكارهاى دسترسى به اينترنت پرسرعت و مقابله با مشكلات سيستمهاى اتصال معمولى Dial up است!
□ فناورى ADSL
Asymmetric-DSL ياADSL، يكى از فناورى هاى رده xDSL است.DSL ياخطوط اشتراك ديجيتالىبا استفاده از كابلهاى تلفن معمولى،امكان بهرهگيرى از سرعت بالا را براى اتصال به اينترنت فراهم مىكندDSL .امكانات و روشهاى گوناگونى براى مصارف خانگى فراهم مىكند كه مناسبترين آنها روش خطوط ديجيتال نامتقارن ياADSLاست. در اين روش با بهرهگيرى از نوعى خاص مدولاسيون، پهناى باند قابلاستفاده برروى كابل تلفن به باندهاى فركانسى متفاوتى تقسيم و هر سيگنال فركانسى (صوت ، ارسال و دريافت دادههاى ديجيتالى) در يك باند صورت مىپذيرد.
بدينصورت در هنگام اتصال به اينترنت ديگر خط تلفن براى مكالمات صوتى اشغال نخواهد بود و امكان تبادل صوت و تصويرنيز وجود خواهد داشت .
درADSL سرعت ارسال اطلاعات با سرعت دريافت اطلاعات مساوى نخواهد بود، در بالاترين سطح تئورى، امكان دريافت اطلاعات (Downstream) با سرعتى درحدود 8mbps و ارسال داده (Upstream) با سرعتى معادل 640mbps فراهم مىشود. دقيقا بدينخاطر ازADSL بانام نامتقارن ياد مىشود. بصورت عملى يك كاربرخطوط ADSL مىتواند با سرعتى درحدود 2mbps دريافت و256mbps ارسال اطلاعات برروى اينترنت داشته باشد. در استفاده از اينترنت با فناورى ADSL ازDial up وشمارهگيرى و انتظار براى اتصال يا قطع ارتباط خبرى نخواهد بود و شما بصورت دائمى با مركزISP و در نهايت شبكه اينترنت متصل خواهيد بود. با روشن كردن كامپيوتر خود اتصال شما به اينترنت برقرار مىشود!
□ مزاياى ADSL
اولين دستاورد ADSL بهرهگيرى از خطوط تلفن معمولى و شبكه ارتباطى آماده خواهد بود و در نتيجه نيازى به سيمكشى و تجهيزات جديد مخابراتى نيست.
عدم اشغال خط تلفن در هنگام اتصال به اينترنت، امكان استفاده از اينترنت پرسرعت به نسبت روشهايى مانند Dial up برروى سيستم هاى خانگى و شركتهاى كوچك كه از امكانات پيشرفتهاى برخوردار نيستند، اتصال دائمى به شبكه اينترنت بدون نياز به شمارهگيرى و اشغال بودن خط، هزينه كم در نصب و راهاندازى و خريد تجهيزات، كاهش هزينه و عدم نياز به تجهيزات اضافى براى كاربران خانگى در استفاده از اينترنت و راه اندازى آسان و سريع از ديگر مزاياى مهم ADSL است.
□ معايب خطوط ADSL
در فناورىهاى DSL كيفيتوسرعت انتقال اطلاعات وابستگى زيادى به مسافت ميان كاربر مشترك با مركز تلفن ارائه خدماتDSL دارد. هرچقدر مشترك از مركز تلفن مسافت دورترى داشته باشد به همان نسبت از سرعت و كيفيت پايينترى برخوردار خواهد بود. در مسافتهاى بالاتر از 5 كيلومتر عملا ارائه سرويس اينترنت پر سرعت امكانپذير نيست.
عدم تقارن سرعت ارسال و دريافت اطلاعات درADSL نيز براى شركتهاو سازمانهاى بزرگ مشكل ساز خواهد شد.
ضعيف و فرسوده بودن زيربناى ارتباطى مخابراتى و عمدتا عمر بالاى خطوط تلفن كه تاثير مستقيمى بركيفيت و سرعت خدماتADSL خواهند داشت.
□ ADSL چگونه كار مىكند؟
زوجسيم مسى تلفن شهرى از محدوده فركانسى ميان صفر تا 2 مگاهرتزپشتيبانى مى كند كه از اين ميان فقط براى كاربردهاى شهرى تلفن ثابت(PSTN) از پهناى باند 4 كيلوهرتز پشتيبانى مىشود. بدينمعنى كه هنگام استفاده از تلفن معمولى حداكثر باند فركانسى4كيلو هرتز مورد استفاده قرار گرفته و مابقى باند بلااستفاده مىماند.
ADSL بابكارگيرىتكنولوژيهاىمدولاسيونتقسيم فركانسى و فشرده سازى اطلاعات اين امكان را بوجود مىآورد كه سيستم شمارهگيرى تلفن بتواند از پهناى باند 4 كيلوهرتز خود استفاده كند و مابقى باند فركانسى آزاد براى اتصال به اينترنت و تبادل اطلاعات ميان كاربر و مركز خدمات ADSL استفاده شود. استفاده از محدوده فركانس4كيلوهرتزى نمىتواند بيشتر از56kbps سرعت دراختيار كاربران قرار دهد و بااستفاده از يك پهناى باندى معادل 2 مگا هرتز ميتوان تصور كرده كه چهمقدار بر سرعت تبادل اطلاعات افزدوه مىشود (چيزى در حدود 500 برابر) و در اين حالت است كه ميتوان به سرعتهاى 8mbps و حتى خيلى بالاتر دست يافت (تكنولوژى هاى جديدترADSL قادر به ارائه سرعتهايى بيش از20mbps مىباشند). در عمل ADSL از پهناى باندفركانسى 30KHz تا 138KHz براى ارسال اطلاعات و باند فركانسى 138KHz تا 1.1MHz براىگرفتن اطلاعات استفاده مىكند.
سازندگان تجهيزاتADSL معمولا از دو استاندارد تقسيم سيگنال فركانسى استفاده مىكنند:DTM وCAP،استاندارد قديمى CAP با تقسيم كردن تمام پهناىباند به سه بخش مجزا، به مكالمات تلفنى باند صفر تا 4 كيلو هرتز را اختصاص مىدهد و براى ارسالداده (Upstream) محدوده 25 تا 160كيلوهرتز ودريافت اطلاعات از باند 240 كيلوهرتز به بالا صورت خواهد گرفت. بنابراين در نهايت اين شيوه از سه كانال مجزا استفاده مىكند. استاندارد DTM با تقسيمكردن پهناىباند به247 كانال مجزا و اختصاص كانالهايى براى دريافت و ارسال داده انعطافپذيرى بيشترى را در كيفيت سرويس بوجود مىآورد. ولى درعوض پيادهسازى به مراتب پيچيدهترى دارد.
□ تجهيزات ADSL
فارغ از تجهيزات مخابراتى تكنولوژىهاى DSL بطور ساده در يك نگاه مىتوان گفت ADSL از دو دستگاه خاص استفاده مىكند: يك دستگاه معروف به مودمهاى DSL در محل مشتركين و دستگاه DSL Access Multiplexer (DSLAM) در محل شركت ارائه دهنده خدمات. ADSL مودمهاى DSL كه با نام ATU-R نيز از آنها يادمىشود، مسئوليت برقرارى اتصال ميان كامپيوتر مشترك را با خط DSL برعهده دارند. اين نوع از مودمها معمولا با USB و يا پورت اترنت 10base-T به كامپيوتر كاربر متصل مىشوند DSLAM . با جدا سازى باندهاى فركانسى 4كيلوهرتزى از ديگر پهناى باند براى هر خط اتصالى ADSL امكان ارتباطات كاربران و اتصال به تجهيزات مجتمع پرسرعت را براى اينترنت در مراكز ارائه خدماتADSL فراهم مىكند.
فركانس باند 4kbps نيز به سمت سوئيچهاى مخابراتى هدايت مىشود. به هر DSLAM صدها زوجسيم متصل مىشود كه درنهايت بسوى يك اتصال اينترنت با پهناى باند خيلىزياد هدايت مىشوند و تا وقتى اين پهناىبانداشباع نشده است، مشترك مىتواند به صورت يكنواخت و با سرعتبالا از اينترنت استفاده كند. در سمت مشترك، گاهى نياز است كه از يكدستگاه فيلتر جداكننده بنامSplitterنيزاستفاده شود تا ميان باندفركانسى صدا براى مكالمات تلفن با اطلاعات ت ADSL داخل بوجود نيايد.
□ 2 ADSL گامى فراسوى اينترنت پر سرعت
فناورى ADSL تحولى عظيم و يك نقطهعطف در صنعت ارتباطات راهدور و استفاده از شبكه جهانى اينترنت با استفاده از امكانات و زير ساختهاى موجود در كشورها و سازمانها است و امكان خدمات آنلاينى همانند صوت و تصوير و ويدئو را فراهم مىكند. با اينوجود با نگاهى فناورانهتر به مزايا و معايب ADSL، فاصله ميان سرعت عملى ارتباطاتADSL برروى كامپيوتر مشتركين و بحث محدوديت فاصله ميان مراكز ADSL با مشترك دو مشكل پيشروى اين فناورى هستند. همچنين برخى پارامترهاى كيفيتى نيز هنوز درADSL پوشش داده نشده بودند. بههمين جهت در سال 2002 و 2003 استاندارهاى جديدى براى اين فناورى با نام 2 ADSL و +ADSL2 تعريف شد. در يك نگاهى كلى ADSL2 امكان حركت بسمت سرعتهاى نجومى مانند 24mbps را فراهم مى كند و+2 ADSL بر مسافت موثر اين تكنولوژى تا مرز6 كيلومتر مىافزايد. اين همه ماجرا نيست، امكان انتقال صوت و تصوير، افزايش بهرهورى از پهناىباند و كاهش اتلاف باندفركانسى، تفكيكپذيرى بهتر باندفركانسى مكالمات تلفنى با باند ADSومديريتتوانالكتريكى نيز از مهمترين دستاوردهاى فناورىهاى جديدADSL هستند.
Reach ADSL2 ديگر استاندارد جديدADSL است كه باز برخى كمبودهاى استانداردهاى قبلى را كامل نموده است. آنچه گفتنى است تطبيق و سازگارى كامل اين نوع از استانداردها با مودمهاى از نوع ADSL است. لذا براى بهرهگيرى از اين فناورىها نيازى به تعويض مودم و تجهيزاتADSL نيست.
□ نگاهى به اينترنت پرسرعت در ايران
از تابستان۸۳ چندين شركت PAP شروع به ارائه خدمات ADSL در تهران و چند شهربزرگ ديگر نمودهاند. براى استفاده از اينترنت پرسرعت يا همان خدماتADSL ابتدا بايد ديد كدام شركت يا ISP خدماتADSL را در منطقه مخابراتىشما ارائه مىدهد. همانطور كه بيان شد زمانى مىتوان از خدمات ADSL استفاده كرد كه فاصله مركز مخابراتى با مشترك بيش از 5 كيلومتر نباشد . بسيارى از شركتهاىخدماتADSL با گرفتن مبلغى بصورت وديعه مودم DSL و ديگر تجهيزات موردنياز را بصورت امانى دراختيار مشترك قرارخواهند داد و نيازى به خريد مودم نخواهيد داشت. ديگر هزينهاى كه بايد پرداخت شود هزينه حق اشتراك و هزينه مخابراتى است كه براساس جدول انواع سرويسهاى ارائه شده (با معيار سرعت ارسال و دريافت اطلاعات) توسط شركت خدمات ADSL متفاوت خواهد بود.
هزينهاينترنت پرسرعت براساس مقدار حجم مبادلات اطلاعاتى (download) توسط مشترك در ماه است .
هر شركت خدمات ADSL سقفى را براى حجمانتقالى ديتا درنظرخواهد گرفت (در محدوده چند گيگابايت) و در صورت استفاده بيشتر براساس هر گيگابايت، هزينه اضافهاى بايد پرداخت شود.
□ آينده ADSL
از تولدADSL در كشورهاى توسعه يافته بيش از يك دهه مىگذرد و اكنون فناورى بى سيم (Wireless) در بسيارى از كاربردها، جايگزين ADSL شده است.
اماكماكان اين فناورى در بسيارى از كشورهامانندايران، اولين راهكار دستيابى به اينترنت پرسرعت است.
بسيارىازمفاهيمIT مانند دولتالكترونيكى، بانكدارى الكترونيكى، دانشگاه مجازى و آموزش الكترونيكى جز با دسترسى به شاهراههاى پرسرعت تبادل اطلاعات و شبكه اينترنت تحققپذير نخواهند بود.
اگر بخواهيم از گام بعدى در توسعه شبكههاى ADSL نام ببريم، بايد به فناورى VDSL اشاره كنيم.
VDSL) Very high bit-rate DSL) سرعت انتقالداده را تا مرز 25 مگابيت پيشخواهد برد كه در مقايسه با سرعت كنونى (بصورت عملى 2 مگابيت بر ثانيه) بىشك، جهشى چشمگير خواهد بود.
AmolTek سه شنبه 1/8/1386 - 6:15
سياست
جالب است اگر بدانید تا بحال مسجدالاقصی را ندیده اید و آنچه معمولاْ به عنوان مسجدالاقصی به نمایش در می آید قبه الصخره است نه مسجد الاقصی!
آن گنبد طلایی با شبستانهای بزرگ تصویر قبه الصخره است نه مسجدالاقصی!
جالبتر آنکه صهیونیستها از این اشتباه بسیار خوشحالند و به تبلیغات بیشتر می خواهند این اشتباه نهادینه شود تا کم کم تصویر اصلی مسجدالاقصی از اذهان محو شود. چراکه در برنامه آنان تخریب مسجدالاقصی نقطه عطف اشغال قدس است و به این ترتیب با تخریب آن و به نمایش درآوردن تصاویر قبه الصخره براحتی جنگ رسانه ای راخواهند برد. به تفاوت این دو توجه کنید:
چندي پيش تعدادي از دانشجويان فلسطيني در يك همايش در دانشگاه تهران شركت كردند. آنان به شدت از دامن زدن به اين اشتباه توسط رسانه هاي ايران عصباني بودند. آنان حتي از اينكه پشت اسكناس صد توماني ايران تصوير قبه الصخره بجاي مسجدالاقصي درج شده بسيار متعجب بودند.
جمعه 20/7/1386 - 17:44
دعا و زیارت
وقتي اميرالمؤمنين ضربت خورد، براي امام حسن و امام حسين عليهما السلام اينگونه وصيت فرمود:
شما را سفارش مي کنم به ترسيدن از خدا، و اينکه دنيا را نخواهيد هر چند دنيا در پي شما بيايد. دريغ مخوريد بر چيزي، از آنکه به دستتان نيايد. حق را بگوييد ، براي پاداش – آن جهان – کار کنيد، با ستمکار در پيکار باشيد و ستمديده را ياري کنيد.
شما و همه فرزندان و خويشانم و آن کسانيکه نامه من به ايشان رسد را، سفارش مي کنم به ترس از خدا و آراستن کارها، آشتي با يکديگر، که من از جد شما شنيدم که فرمود: « آشتي دادن ميان مردمان بهتر است از نماز و روزه ساليان.»
خدارا! خدارا! درباره يتيمان، آنان را گاه گرسنه و گاه سير مداريد، و نزد خود ضايعشان مگذاريد.
خدارا!خدارا! همسايگان را بپاييد که سفارش شدهی پيامبر شمايند و پيوسته درباره آنان سفارش مي فرمود چندانکه گمان برديم براي آنان ارثي معين خواهد کرد.
خدارا!خدارا! درباره قرآن، مبادا ديگري بر شما پيشي گيرد در رفتار به احکام آن.
خدارا!خدارا! درباره نماز، که نماز ستون دين شماست.
خدارا!خدارا! در حق خانه پروردگارتان ، آن را خالي مگذاريد، تا آنجا که در اين جهان ماندگاريد، که اگر- حرمت- آن را حفظ ننماييد به عذاب خدا گرفتار شويد.
خدارا!خدارا! درباره جهاد در راه خدا. درباره مالتان، جانتان و زبانتان!
بر شما باد به يگديگر پيوستن و به هم بخشيدن. مبادا از هم روي بگردانيد و پيوند هم را بگسلانيد.
امر به معروف و نهي از منکر را وامگذاريد که بدترين شما حکمراني شما را بر دست گيرند! آنگاه دعا کنيد و از شما نپذيرند. پسران عبدالمطلب! نبينم در خون مسلمانان فرو رفته ايد و بگوييد امير مؤمنان را کشته اند! بدانيد جز کشنده من نبايد کسي به خون من کشته شود.
بنگريد! اگر من از اين ضربت او مردم، او را تنها يک ضربت بزنيد و دست و پا و ديگر اندام او را مبريد که من از رسول خدا صلي الله عليه و آله شنيدم مي فرمود: « بپرهيزيد از بريدن اندام مرده هر چند سگ ديوانه باشد.»
نامه ۴۷ نهج البلاغه، ترجمه دکتر سيد جعفر شهيدي.
سه شنبه 10/7/1386 - 8:6
دعا و زیارت
امام عليه السلام فرمود: نگوئيد اين است رمضان، و نگوئيد رمضان رفت و يا آمد، زيرا رمضان نامى از اسماء الله است كه نمی رود و نمی آيد كه شىء زائل و نابود شدنى می رود و می آيد، بلكه بگوئيد ماه رمضان، پس ماه را اضافه كنيد در تلفظ به اسم، كه اسم اسم الله می باشد، و ماه رمضان ماهى است، كه قرآن در او نازل شده است، و خداوند آن را مثل و عيد قرار داده است همچنانكه پروردگار بزرگ عيسى بن مريم علیه السلام را براى بنى اسرائيل مثل قرار داده است، و از حضرت على بن ابى طالب عليه السلام روايت شده كه حضرت فرمود: «لا تقولوا رمضان و لكن قولوا شهر رمضان فانكم لا تدرون ما رمضان») شما به راستى نمی دانيد كه رمضان چيست و چه فضائلى در او نهفته است(.
بحارالانوار ج۹۶ ص۲۷۶و ۲۷۷
سه شنبه 10/7/1386 - 8:5
دعا و زیارت
يك شب سه نفر كه فقير بودند و تازه وارد مدينه شده بودند در مسجد پيامبر از مردم خواستند كه آنها را مهمان كنند . يكي را پيامبر اكرم ( ص ) به خانه بردند . ديگري را حضرت امير ( ع ) به منزل بردند . سومي را كسي پيدا نشد كه به منزل ببرد ، لذا به ناچار در مسجد ماند و مهمان خدا شد . فردا كه آن سه نفر مجدّداً به هم رسيدند از شام شب گذشته از هم سؤال كردند . اوّلي گفت من در منزل پيامبر نان و سركه خوردم . دومي گفت من در خانه امير المومنين نان جو و نمك خوردم . سومي گفت ولي من تا صبح هر چه به سقف مسجد نگاه كردم كه بلكه خدا غذايي بفرستد چيزي نرسيد و شب گذشته را گرسنه به سر بردم . جبرئيل بر پيامبر اكرم ( ص ) فرود آمد و ماجرا را براي حضرت نقل كرد و گفت خداوند فرمود من هر چه در بهشت و كائناتم گشتم غذايي را كه درخور ميهمانم باشد بهتر از گرسنگي نيافتم و لذا با گرسنگي از او پذيرايي كردم .
سه شنبه 10/7/1386 - 8:4
دعا و زیارت
اما بعد. دنيا روى در رفتن دارد و بانگ وداع برداشته و آخرت روى درآمدن دارد و بناگاه، رخ مىنمايد. بدانيد، كه امروز، روز به تن و توش آوردن اسبان است و فردا روز مسابقه. هر كه پيش افتد، بهشت جايزه اوست و هر كه واپس ماند، آتش جايگاه او. آيا كسى نيست، كه پيش از آنكه مرگش در رسد، از خطاى خود توبه كند؟ آيا كسى نيست، كه پيش از بدحالى و شوربختى، براى خويش كارى كند؟ بدانيد كه شما در اين روزهاى عمر غرق اميدها و آرزوهاييد و، حال آنكه، مرگ پشت سر شما كمين كرده است. هر كس در اين روزها، پيش از رسيدن مرگش براى خود كارى كند، كارش بدو سود رساند و مرگش زيان نرساند و هر كه، در اين روزها، قصور ورزد و براى خود كارى نكند، كارش سود ندهد و مرگش زيان رساند.
به هنگام امن و آسايش چنان به كار خدا پردازيد كه در روزگاران بيم و وحشت مىپردازيد. بدانيد كه من مانند بهشت چيزى را نديدهام كه جوينده آن به غفلت خفته باشد و مانند دوزخ چيزى را نديدهام كه گريزنده از آن، به جاى گريختن و رهانيدن خويش به خواب راحت فرو رفته باشد. بدانيد، هركس كه از حق سود نجويد، باطل به او زيان رساند و كسى كه به هدايت، استقامت نپذيرد، ضلالت به هلاكتش كشاند. بدانيد، كه بايد بار سفر بنديد و شما را گفتهاند كه رهتوشهتان چيست و در كجاست؟
بر شما از دو چيز مىترسم، كه مبادا به دام آنها افتيد. يكى در پى خواهش دل رفتن و ديگر آرزوى دراز باطل در سر پختن. در اين جهان، از همين جهان توشه برگيريد، تا فردا در آن سراى خويشتن از عقوبت برهانيد.
منبع: خطبهی ۲۸ نهجالبلاغه
سه شنبه 10/7/1386 - 7:57
دعا و زیارت
امام حسن علیهالسلام:
بخشش بدون درخواست بزرگترین شرافت است.
پنج شنبه 5/7/1386 - 10:0
کامپیوتر و اینترنت
به زيركليد زير برويد:
[HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\explorer\Desktop\NameSpace]
مراجعه كنيد و زير كليد سطل آشغال را كه داراي شناسه زير است پاك كنيد Delete
{645FF040-5081-101B-9F08-00AA002F954E}
چهارشنبه 4/7/1386 - 9:36