• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 38
تعداد نظرات : 28
زمان آخرین مطلب : 4298روز قبل
آلبوم تصاویر
کفش‌دوزک
کفش‌دوزک

تصاویر ماکرو فوق‌العاده زیبایی که در ادامه مشاهده خواهید کرد، شاهکارهای عکاس خوش ذوق هلندی با نام Leon Baas است، این تصاویر بصورت طبیعی و بدون استفاده از نرم‌افزارهای ویرایش عکس خلق شده‌اند. این عکاس هلندی که سبک خاص خود را برای نور‌پردازی و استفاده از رنگ‌ها دارد بیش از ۸ سال است که در این زمینه فعالیت می‌کند.

او از حلزون، سوسک‌های آبی، جیرجیرک، مورچه و سنجاقک عکس گرفته است.

Leon در مورد این عکس چنین گفته است: شکار چنین لحظه‌ای شاید فقط یک بار برای یک عکاس اتفاق بیافتد و من از این بابت بسیار خوشحالم و تصور نمی‌کنم چنین صحنه‌ای دوباره برای من تکرار شود.

ladybird-mushroom 1721077i

این عکاس هلندی زمان زیادی را صرف تحقیق برروی رفتار حشرات کرده است او حالا می‌تواند برخی از حرکات آنها را پیش‌بینی کند.  در تصویر زیر تماشا کنید که چطور مورچه به دوربین خیره شده است.

inquisitive-ant 1721072i

این مورچه نیز بدنبال مسیر خشکی پس از بارش بارارن است.

عکس ماکرو از مورچه

این حلزون نیز در آب باغچه Leon بدنبال مسیر خود می‌گردد.

snail 1721082i

گالری تصاویر زیر را نیز از دست ندهید:

 


منبع : زومیت

 

پنج شنبه 22/4/1391 - 17:9
رمضان

روزه از نظر بهداشت جسم و سلامت‏بدن و ابعاد دیگر داراى فواید فراوانى است، روزه در سلامت معده و پاكسازى آن از انواع غذاها كه موجب انواع بیمارى‏هاست اثرات فوق العاده‏اى دارد.

مركز بیماریها معده است

پیامبر خدا فرمود: «المعدة بیت كل داء، و الحمئة راس كل دواء» (1)

معده مركز و خانه هر دردى است، و پرهیز و اجتناب (از غذاهاى نامناسب و زیاد خورى) اساس و راس هرداروى شفابخش است.

پیامبر(ص) سه باب از علوم بروى ما گشود

پیامبر عظیم الشان اسلام در یك بیانیه كوتاه، اثرات و فوائد سه چیز را به این شرح بیان مى‏فرماید: «اغزوا تغنموا، و صوموا تصحوا، و سافروا تستغنوا» اول، جنگ و جهاد كنید تا مستغنى شوید، كه غنائم جنگى باعث استغنا مى‏باشد، دوم، روزه بگیرید تا صحت و سلامتى خویش را تضمین كنید، سوم، سفر كنید تا مالدار شوید، زیرا مسافرت و حمل كالاى تجارتى از شهرى به شهر دیگر یا از كشورى به كشور دیگر باعث رفع نیازمندى‏هاى جامعه و عمران كشورها مى‏گردد، در این سه جمله پیامبر(صلى الله علیه و آله) سه باب از درهاى علم: جهاد (كه خود باعث تمكن و امكانات مالى مى‏شود)، بهداشت جسم و اقتصاد جامعه را بر روى ما مى‏گشاید.

امام على(ع) در فلسفه روزه چه مى‏فرماید؟

ما اگر پویاى فلسفه روزه و حكمت تشریع آن باشیم و از خواص و فوائد آن بخواهیم اطلاعات بیشترى پیدا كنیم و به اشكال تراشیهاى منتقدین پاسخ اقناع كننده بدهیم به سخنان حكیمانه و درربار حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در نهج البلاغه گوش فرا مى‏دهیم در قسمتى از این خطبه امام مى‏فرماید: «و مجاهدة الصیام فى الایام المفروضات، تسكینا لاطرافهم، و تخشیعا لابصارهم، و تذلیلا لنفوسهم و تخفیضا لقلوبهم، و اذهابا للخیلاء عنهم لما فى ذلك من تعفیر عتاق الوجوه بالتراب تواضعا و التصاق كرائم الجوارح بالارض تصاغرا و لحقوق البطون بالمتون من الصیام تذللا» (2) امیرمؤمنان علیه السلام به دنباله مطالب ارزشمندى مى‏فرماید: از خدا بترسید و از كیفر تباهكارى در دنیا، و از زیان ستمگرى در آخرت ... و خداوند بندگان مؤمنش را حفظ مى‏فرماید، به وسیله نمازها و زكاتها، ( و سپس فوائد و پاره‏اى از علل و فلسفه روزه را بیان مى‏فرماید) و كوشش در گرفتن روزه در روزهاى واجب، براى آرام ماندن دست و پا و اندام و دیگر ایشان (از معصیت و نافرمانى) و چشم به زیر انداختنشان و فروتنى جانهاشان، و زبونى دلهاشان، و بیرون كردن كبر و خودپسندى از آنان، چون در نماز است مالیدن رخسارهاى نیكو براى فروتنى، و (هنگام سجده نمودن) چسبانیدن اعضاء شریفه (هفت موضع) را به زمین براى اظهار كوچكى و «ذلت‏به پیشگاه با عظمتش‏» و در روزه رسیدن شكمها به پشتها براى خضوع و ناچیز دانستن خویش كه روزه و نماز و زكات فلسفه‏اش سازندگى و تزكیه، و تذلل و تقلل به پیشگاه حضرت حق است، و از چیزهائى است كه مى‏تواند آدمى را از چنگ شیطان نجات بخشد، و از انواع بیماریهاى ظاهرى و باطنى برهاند، و مخصوصا درس مقاومت و مبارزه را عملا یاد آدمى دهد، مخصوصا روزه است كه از امتیازات بخصوص برخوردار است، كه پاداش آن فقط به خداوند بزرگ برگزار شده است. كه امیرالمؤمنین(علیه السلام) درجائى دیگر مى‏فرماید:«و الصیام ابتلاء لاخلاص الخلق‏» (3)

روزه براى آزمایش اخلاص مردم است

خداوند روزه را براى آزمایش اخلاص مردم واجب فرموده است، كه روزه در اخلاص عمل بسیار مؤثر است، یعنى كسى كه روزه مى‏گیرد و تمامى روز را با همه امكان بخوردنیها و آشامیدنى‏هایى كه در اختیار دارد، در عین حال امساك مى‏نماید، جز اخلاص به پیشگاه حضرت حق مفهومى دیگر ندارد، و در قسمتى از نهج البلاغه مى‏فرماید: «و صوم شهر رمضان فانه جنة من العقاب‏» (4) و یكى از دلائل وجوب روزه این است كه روزه ماه رمضان سپر است از عقاب الهى، یعنى روزه موجب غفران و آمرزش گناهان و معاصى انسان است، كه به وسیله روزه نجات از آتش جهنم و عقوبت پروردگار به دست مى‏آید.

خدایا از گرسنگى بتو پناه مى‏آوریم

فوائد كم خورى از نظر بهداشت و تندرستى جسم و روح، درست است كه آدمى تاب گرسنگى زیاد را ندارد، و اسلام هم نخواسته است كه انسان خود را در زحمت تحمل گرسنگى زیاد قرار دهد، بلكه در بعضى روایات رسیده است: «اللهم اعوذبك من الجوع‏» (5) خدایا از گرسنگى به تو پناه مى‏برم، ولى در عین حال باید متوجه بود، كه مقدارى از گرسنگى براى انسان لازم است! و فوائد بسیارى در بردارد، و بر عكس پورخورى و سیر بیمارى زیادى به همراه مى‏آورد.

از نظر بهداشت و تندرستى، باید غذا كمتر مصرف شود، و هنوز اشتهاء تمام نشده، دست از غذا خوردن بكشد، به تجربه ثابت‏شده است. افرادى كه كم مى‏خورند، از كسانى كه همیشه سیر مى‏خورند سالم‏تر مى‏باشند، و تن درست‏ترند.

ابعادى در فلسفه روزه از بیان امام صادق(ع)

هشام بن حكم از رئیس مذهب تشیع حضرت جعفر بن محمد (علیهما السلام) مى‏پرسد از علت و فلسفه روزه، امام مى‏فرماید: «انما فرض الله الصیام لیستوى به الغنى و القیر و ذلك ان الغنى لم یكن لیجد مس الجوع، فیرحم الفقیر، لان الغنى كلما اراد شیئا قدر علیه، فاراد الله تعالى ان یسوى بین خلقه، و ان یذیق الغنى مس الجوع و الالم لیرق على الضعیف و یرحم الجائع‏» (6)

حضرت صادق(علیه السلام): براستى خداوند روزه را واجب كرد، تا به وسیله او بین اغنیاء و فقراء مساوات و برابرى به وجود آید، و این براى آن است كه ثروتمندانى كه هرگز درد گرسنگى را احساس نكرده‏اند، به فقراء ترحم نمایند، زیرا اغنیاء هرگاه (خوردنى و آشامیدنى را) اراده نمودند (و هوس هر نوع ماكولات و مشروبات كردند) برایشان میسر است، پس خداوند متعال «روزه را واجب نموده‏» كه تا بین بندگانش از فقیر و غنى، برابرى به وجود آورد، و اینكه سرمایه داران مسلمان الم جوع و گرسنگى را لمس نمایند، تا بر ضعفاء رقت آوردند، و بر گرسنگان عالم ترحم نمایند، (و این تنها شعار اسلام است، آرى تنها مكتبى كه به حال گرسنگان عالم ترحم نمایند، (و این تنها شعار اسلام است، آرى تنها مكتبى كه به حال گرسنگان و محرومان مى‏اندیشد اسلام است.

خصال هفتگانه مخصوص روزه‏داران

در حدیثى طویل حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) از پیامبر خدا (صلى الله علیه و آله) چنین نقل مى‏فرماید كه پیامبر (صلى الله علیه و آله) فرمود: «ما من مؤمن یصوم شهر رمضان احتسابا الا اوجب الله تبارك و تعالى له سبع خصال: اولها یذوب الحرام من جسده، و الثانیة یقرب من رحمة الله عزوجل، و الثالثة قد كفر خطیئة ابیه آدم، و الرابعة یهون الله علیه سكرات الموت و الخامسة امان من الجوع و العطش یوم القیمة و السادسة یطعمه الله عزوجل من طیبات الجنة، و السابعة یعطیه الله عزوجل برائة من النار، قال: صدقت‏یا محمد» (7) .

هیچ مؤمنى نیست كه ماه رمضان را فقط به حساب خدا روزه بگیرد، مگر آنكه خداى تبارك و تعالى فت‏خصلت را براى او واجب و لازم گرداند: 1- هر چه حرام در پیگرش باشد محو و ذوب گرداند، 2- به حمت‏خداى عزوجل نزدیك مى‏شود، 3- (با روزه خویش) خطاى پدرش حضرت آدم را مى‏پوشاند، 4- خداوند لحظات جان كندن را بر وى آسان گرداند، 5- از گرسنگى و تشنگى روز قیامت در امان خواهد بود، 6- خداى عزوجل از خوراكیهاى لذیذ بهشتى او را نصیب دهد، 7- خداى و عزوجل برائت و بیزارى از آتش دوزخ را به او عطا فرماید. (پرسش كننده در این حدیث مفصل، عالم یهودى بود) كه عرض كرد راست گفتى اى محمد.

فلسفه و دلائل وجوب روزه از امام رضا(ع)

امام رضا(علیه السلام) در فلسفه و دلائل وجوب روزه مى‏فرماید: «انما امروا بالصوم لكى یعرفوا الم الجوع و العطش، فیستدلوا على فقر الآخرة، و لیكون الصائم خاشعا ذلیلا مستكینا ماجورا و محتسبا عارفا، صابرا على ما اصابه من الجوع و العطش، فیستوجب الثواب مع ما فیه من الامساك عن الشهوات و یكون ذلك واعظا لهم فى العاجل و رائضا لهم على اداء ما كلفهم و دلیلا لهم فى الآجل و لیعرفوا شدة مبلغ ذلك على اهل الفقر و المسكنة فى الدنیا فیؤدوا الیهم ما افترض الله لهم فى اموالهم‏» (8)

وقتى از حضرت درباره فلسفه روزه مى‏پرسند، مى‏فرماید: همانا (مردم) مامور به روزه شدند تا بشناسند درد و ناگواریهاى گرسنگى و تشنگى را، و آنگاه استدلال كنند بر سختیهاى گرسنگى و تشنگى و فقر آخرت، (كه پیامبر صلى الله علیه و آله در خطبه شعبانیه مى‏فرمود: و اذكروا بجوعكم و عطشكم جوع یوم القیمة و عطشة، یاد آورید از گرسنگى و تشنگى روزه داریتان گرسنگیها و تشنگیهاى روز قیامت را، كه این یادآورى انسان را به فكر تدارك قیامت مى‏اندازد كه تا سعى كند، جد و جهد بیشترى در كسب رضاى خداوند و كمك به مخلوق ضعیفش بنماید و آنان را از امكانات مادى و غیر مادى خویش بهره‏مند سازد).

(آنگاه امام علیه السلام خصوصیات صائم را این چنین توصیف مى‏فرماید) و هر آینه روزه‏دار باید (به پیشگاه خداوند) بنده‏اى خاشع و ذلیل و داراى استكانت و وقار باشد، (و خود و عمل خویش را) ماجور و مثاب دانسته، (و بداند كه اعمال و زحماتش) به حساب مى‏آید، (و نادیده گرفته نمى‏شود) و در همه حال به آنچه كه انجام مى‏دهد از عبادات عارف باشد، و بر آنچه كه از گرسنگى و تشنگى به او مى‏رسد صبر كند، و در آن هنگام با امساك از شهوات (و پیروى نكردن از نفس اماره بسوء) مستوجب ثواب فراوانى مى‏شود، (و خداوند اجر و ثواب عبادت روزه‏داریش را به او مرحمت‏خواهد فرمود) و این اوصاف حمیده (كه براى صائم ذكر شد) واعظ خوبى براى روزه‏داران در دنیا خواهد شد، (كه اثرات وضعى این اوصاف كاملا در چهره و اعمال و رفتار آنان مشهود خواهد گشت) و رائض و راغب است‏بر روزه‏داران بر اداء آنچه كه مكلف به آنند و راهنماى خوبى براى آنان است در عالم عقبى، و آنان باید بشناسند شدت و اهمیت مشكلات فقرا و بیچارگان را كه تا رحمت آورند بر فقراء و مساكین در دنیا، سپس اداء نمایند حقوق آنان را كه خداوند در اموالشان مقرر فرموده است. (یعنى اینطور نباشد كه خود خوب بخورند و بپوشند و دیگران گرسنه باشند).

شاعر عرب «حاتم بن عبد الله طائى‏» مى‏گوید:

و حسبك داء ان تبیت‏ببطنة و حولك اكباد تحن الى القد! (9)

یعنى: این درد براى تو بس است كه شب با شكم پر بخوابى و در گردت جگرها باشد كه قدح پوستى را آرزو كنند (و براى آنان فراهم نشود چه جاى آنكه طعام داشته باشند.

بحثى دیگر در فلسفه روزه از امام رضا(ع)

امام رضا (علیه السلام) در یك پرسش دیگر از فلسفه روزه چنین مى‏فرماید: «علة الصوم لعرفان مس الجوع و العطش لیكون العبد ذلیلا مستكینا ماجورا محتسبا صابرا فیكون ذلك دلیلا على شدائد الآخرة، علت روزه از براى فهمیدن الم و درد گرسنگى و تشنگى است، تا بنده ذلیل و متضرع و ماجور و صابر باشد و بفهمد شدائد آخرت را، مع ما فیه من الانكسار له عن الشهوات و اعظاله فى العاجل دلیلا على الآجل لیعلم مبلغ ذلك من اهل الفقر و المسكنة فى الدنیا و الآخرة‏» (10) علاوه بر این كه در روزه انكسار شهوات و موعظه هست از براى امر آخرت تا بداند حال اهل فقر و فاقه را در دنیا و عقبى. بلى این است قسمتى از فلسفه روزه از بیان حضرت رضا علیه آلاف التحیة و الثناء.

بلى روزه از افضل طاعات است، زیرا كه روزه مشتمل بر انكسار شهوات بهیمیه است كه شریعت آسمانى و احكام الهى نیامده مگر براى تعدیل شهوات و توقیف و مهار آنها كه در حد اعتدال انجام گرفته، و براى تزكیه و طهارت نفس و تصفیه آن از اخلاقیات رذیله، زیرا مقصود از صوم مجرد امساك از اكل و شرب و مباشرت با نسوان نیست، بلكه غرض نهائى آن كف نفس و نگهدارى آن از شهوترانى‏هاى حیوانى است، چنان كه رسول خدا (صلى الله علیه و آله) فرمود: الصوم جنة فاذا صام احدكم فلا یرفث و لا یجهل و ان امرء جادله او شاتمه فلیقل انى صائم: كه روزه سپرى است از براى شخص، زیرا یكى از شما اگر روزه گرفت‏سخن زشت نگوید، و كارهاى بیهوده نكند، و اگر كسى با وى مجادله كند یا او را شماتت نماید، او بگوید من روزه هستم، مراد از این حدیث‏شریف نبوى (صلى الله علیه و آله) این است: كه روزه وقایه‏اى است كه نگه مى‏دارد آدمى را از انحرافات و لغزشها، كه به واسطه آن از دشمنانى بزرگ چون شیطان نفس، دشمن درونى، خلاصى مى‏جوید، پس نفس را كنترل مى‏نماید از شهوات نابجا، و شیطان را از خود دور مى‏نماید.

مجراى نفوذ شیطان را با روزه ضیق نمائید

بر این مبنا رسول الله (صلى الله علیه و آله) فرمود: «ان الشیطان لیجرى من ابن آدم مجرى الدم فضیقوا مجاریه بالجوع‏»، كه شیطان جریان مى‏یابد و نفوذ مى‏كند در فرزندان آدم، مانند جریان خون در بدن پس مجارى شیطان را در وجود خود به واسطه گرسنگى یعنى روزه تنگ نمائید، (11) و الحق، كه روزه بدون اثر چه فایده و ثمرى دارد؟ آرى فائده و اثرى ندارد كه آدمى غذاى ناهار خویش را به افطار تاخیر اندازد، و از امساك و اجتناب از یك سرى مبطلات روزه، انواع تهمتها و دروغها و غیبتها و شهوترانى‏ها و هتك حرمت‏خلق الله و حفظ نكردن ناموس خویش از نامحرمان و سوء تربیت فرزندان و سرعت غضب به حادثه كوچكى و ایجاد ضرب و شتم و صدها گناه دیگر مرتكب شود و بگوید من روزه هستم خیر؟ این نوع روزه اثرى و فایده‏اى ندارد، باید روزه قدرت ساختن و اصلاح نفس داشته باشد و روزه این قدرت را دارد، لكن این مائیم ارزش و اهمت او را تشخیص ندادیم، و از این نوع روزه‏هاى بى اثر ثمرى جز گرسنگى و تحمل تشنگى عاید ما نمى‏شود، و چه فایده‏اى است از براى روزه‏دار كه فریضه‏اى اداء كند و كبیره‏اى مرتكب گردد، و با خیانت‏بر بندگان خدا در مال و عرض ایشان تجاوز نماید

روزه رابطه مستقیم با اخلاص دارد

خلاصه كنم و این بخش را «فلسفه روزه و حكمت مشروعیت‏» به سخن مولاى متقیان (علیه السلام) مزین نمایم كه امام علیه السلام در آنجا كه فلسفه پاره‏اى از احكام را تشریح مى‏فرماید: «و الصیام ابتلاء لاخلاص الخلق‏» (12)

خداوند، روزه را براى آزمایش اخلاص مردم مقرر و فرض فرموده است، و كسى كه به پیشگاه حضرت حق اخلاص ورزد، تمامى اوصافى كه در فلسفه روزه بیان شده است‏شامل حالش مى‏شود، و روزه كاملا با اخلاص روزه‏دار، در رابطه است.

پى‏نوشت‏ها:

1- اركان الاسلام، ص 108 این عبارت حدیثى است كه از پیامبر اسلام در بحار الانوار، ج 14 روایت‏شده است، لكن این كتاب بحارث بن كلده نسبت داده است.

2- نهج البلاغه فیض، ص 798.

3- از حكمت 244 نهج البلاغه فیض الاسلام.

4- نهج البلاغه، چاپ صبحى صالح، ص 163.

5- مجمع البحرین، ماده جوع.

6- وسائل الشیعه، ج 7، ص 3 - و من لا یحضره الفقیه، ص 73، ج 2.

7- خصال شیخ صدوق، ص 386.

8- وسائل الشیعه، ج 7، ص 4.

9- حاتم به عبد الله طائى.

10- علل الشرایع صدوق علیه الرحمه.

11- از مجموعه‏اى از سخنان پیشوایان معصوم(ع) استخراج شده است.

12- نهج البلاغه، ص 1197.

روزه، درمان بیماریهاى روح و جسم ص 81

سید حسین موسوى راد لاهیجى

دوشنبه 19/4/1391 - 15:21
کامپیوتر و اینترنت

در همین لحظه که شما این مقاله را می‌خوانید قطعا جمعیت قابل توجی از انسانها در سراسر دنیا به مونیتور کامپیوترهای خود خیره شده‌اند و اغلب ساعت‌های عمر خود را در این وضعیت می‌گذرانند.

به گزارش ایسنا، بیشتر این افراد اگر اقدامات پیشگیرانه ضروری را انجام ندهند به تدریج در معرض خطر ابتلا به سندرم بینایی ناشی از کامپیوتر قرار خواهند گرفت اما شما تا چه حد با این سندرم آشنایی دارید؟

به گفته متخصصان چشم پزشکی، دانشگاه آلاباما استفاده طولانی مدت از کامپیوتر و ساعات زیاد خیره شدن به مونیتور آن صدمات جبران ناپذیری به چشم وارد می‌سازد که سردردها و استرس‌ها و فشارهای وارد شده به سیستم بینایی از آن جمله‌اند.

متخصصان این مشکلات را سندرم بینایی ناشی از کامپیوتر نامیده‌اند و به گفته آنها از هر 10 کاربر دائمی کامپیوتر، هشت نفر به این سندرم مبتلا می‌شوند. اگر روزانه بیش از دو ساعت مداوم به مونیتور نگاه کنید بیشتر با خطر ابتلا به این سندرم مواجه خواهید بود.

مهمترین و شایعترین علائم این سندرم شامل درد گردن و شانه، سردردها و کاهش تمرکز دید است. از دیگر علائم این سندرم می‌توان به خستگی، سوزش و خارش چشم، خشک شدن و یا ترشح بیش از حد مایعات چشم، دوبینی، نیاز به استفاده از عینک و حساسیت به نور اشاره کرد. اما آیا راهی وجود دارد که به دلیل ضرورت استفاده از کامپیوتر در زندگی مدرن امروزی هم بتوانیم از این وسیله استفاده کنیم و هم از آسیب زیاد به چشم‌ها و احتمال بروز این سندرم تا حد زیادی بکاهیم؟

سایت تخصصی – بهداشتی «سی‌نوتو منچستر» در مقاله‌ای در این زمینه چند توصیه بهداشتی را ارائه کرده است که بکار بستن آنها در پیشگیری و کاهش خطر ابتلا به این سندرم تا حد قابل توجهی موثر است. در این مقاله توصیه شده است:

-‌ مونیتور را در وضعیتی قرار دهید که فاصله مناسبی با چشمان شما داشته باشد و اگر دید مناسبی ندارید از عینک استفاده کنید.

- از خیره شدن به صحنه مونیتور حتی المقدور پرهیز کنید

- دقیقا روبه‌روی کامپیوتر بنشینید

- صحنه مونیتور را پشت به دیوار نگذارید بلکه سیستم را طوری جاسازی کنید پشت شما به دیوار باشد و بتوانید فضای اتاق را در پشت مونیتور ببینید.

- حدود 30 تا 50 سانتی متر از مونیتور فاصله داشته باشید

- خط دید شما باید مسطح یا بالاتر از مونیتور باشد

- مچ‌ دست‌تان را هنگام تایپ کردن، خم نکنید و زانوهای خود را هنگام نشستن پشت کامپیوتر در زاویه 90 درجه قرار دهید.

- هرازگاهی با نگاه کردن به یک شی در دور دست به عضلات چشمان خود استراحت بدهید. پزشکان توصیه می‌کنند در ازای هر یک ساعت کار با کامپیوتر دو تا سه دقیقه این کار را انجام دهید تا از فشار وارده به عضلات چشم کاسته شود.

- نورمونیتور را در حد استاندارد تنظیم کنید

- صفحه مونیتور را طوری قرار دهید که نور لامپ یا چراغ روی آن نیفتد چون بازتاب آن از مونیتوربه سمت چشم خطرناک است.

- یک راه کار ساده اما بسیار موثر دیگر پلک زدن است. با پلک زدن مکرر از خشکی چشم جلوگیری کنید. افرادی که زیاد پلک نمی‌زنند دچار خشکی، سوزش و قرمزی چشم می‌شوند.

همچنین توصیه می‌شود تمام افرادی که مجبور هستند روزانه بیش از دو ساعت مقابل مونیتور بنشینند از عینک‌های محافظ استفاده کنند.

سه شنبه 21/4/1390 - 11:53
آموزش و تحقيقات

پيش‌تر دانشمندان به اين نتيجه رسيده بودند که دلفين پس از انسان، دومين موجود باهوش است. اکنون خبر مي‌رسد با کمک فناوري جديدي که ساخت آن آغاز شده انتظار مي‌رود اين دو موجود باهوش در آينده بتوانند با يکديگر سخن بگويند.
New Scientist خبر داده است که غواصان همراه با کامپيوتر ضد آب قادر به رمزگشايي صداهاي عجيب و غريب دلفين‌ها خواهند شد، و سپس مي‌توانند به صورت بي‌درنگ اقدام به ايجاد و بيان پاسخي مناسب کنند.
هدف نهايي پروژه که بر عهده‌ي Denise Herzing و Thad Starner است، ساخت زباني‌ست که از صداهاي طبيعي دلفين‌ها استفاده مي‌کند تا امکان صحبت با دلفين‌ها فراهم شود.
انسان‌ها از دهه‌ي ?? ميلادي است که مي‌توانند با دلفين‌ها ارتباط برقرار کنند. پژوهش‌ها نشان مي‌دهد که دلفين‌ها مي‌توانند تا ??? کلمه متعلق به زبان انسان را بياموزند و قادر به درک تفاوت ميان دستورهاي مشابه هستند.

خانم Herzing مي‌گويد، تلاش‌هاي گذشته براي گفت‌وگو با دلفين‌ها بيشتر يک‌سويه بوده است. او مي‌گويد: «آنها سيستمي ساختند و از دلفين‌ها انتظار داشتند که آن را بياموزند، و اينطور هم شد، اما دلفين‌ها قادر نيستند با استفاده از اين سيستم چيزهايي را از انسان بخواهند.» به اين دليل، Herzing و همکلاسي‌اش از ???? بر روي سيستم ارتباطي دو سويه کار مي‌کنند.
Starner با کمک اين دانشجويان در حال ساخت دستگاهي است که شامل يک کامپيوتر در اندازه تلفن هوشمند و دو «آب آوا سنج» است، که مي‌توانند صداهاي دلفين را شناسايي کنند. غواص دستگاه را که بر روي سينه‌اش نصب شده با خود حمل مي‌کند. وقتي که «آب آوا سنج‌»ها صداي دلفين را دريافت کردند يک LED در ماسک قواص روشن مي‌شود. قواص نيز مي‌تواند با استفاده از وسيله‌اي که همراه دارد، نوعي ترکيب از ماوس و صفحه کليد، به دلفين پاسخ گويد.
با اين همه، به نظر مي‌رسد که حتي اگر اين تيم بتواند طرح را پيشرفت دهد هنوز تا موفقيت راه درازي باقيست.

- digitaltrends

سه شنبه 31/3/1390 - 11:12
کامپیوتر و اینترنت

اگر امروز براي جستجو به گوگل مراجعه کرده باشيد که احتمال آن بسيار زياد قريب به يقين است توجه شما به تغيير لوگوي گوگل و جايگزيني سيم‌هاي محبوب گيتار به جاي آن جلب شده است.

گوگل امروز باز هم، همچون گذشته به مناسبت بزرگداشت تولد يکي ديگر از مفاخر جهان لوگوي خود را تغيير داده است. اما ديگر اين تغيير لوگو يک امر عادي نيست که با تنها گذاشتن يک تصوير ترکيبي سر و ته آن را هم بياورد.

لوگوي گوگل که به مناسبت تولد ?? سالگي لس‌پال (به انگليسي: Les Paul) موسيقي‌دان و مخترع آمريکايي به سيم‌هاي يک گيتار الکتريکي تبديل شده‌اند که گوگل توانسته ماهرانه قابليت نواختن را نيز به آن بيفزايد تا شما اهنگ دلخواه خود را با آن همانند يک گيتار الکتريک مدل لس پال بنوازيد!

lespaul-googledoodle

اما اين پايان کار نيست و گوگل يک چشم‌بندي ديگر هم به کار برده و شما اگر دستي در هنر داشته و مي توانيد صداي دلخواه خود را از اين گيتار مجازي دربياوريد مي‌توانيد آن را ضبط کرده و لينک آپلودي که گوگل در اختيار شما قرار مي‌دهد را براي ديگران هم بفرستيد. براي اين کار کافيست دکمه ضيط قرار داده شده در زير لوگوي گوگل را فشار دهيد.

شما براي نواختن از صفحه کليد خود نيز مي توانيد استفاده کنيد. گوگل براي اين کار از حروف لاتين نام خود بر روي صفحه کليد بهره برده است و شما با فشار هر يک از حروف Google در واقع سيم‌هاي گيتار الکتريک را به لرزش درآورده‌ايد.

ما نيز شانس خود را براي نواختن با اين گيتار آزموده‌ايم و شما براي شنيدن صداي ضيط شده توسط ما مي‌توانيد به اينجا برويد! البته به بزرگي خودتان ببخشيد که مطمئنا به پاي مهارت شما نمي‌رسيم.

 

در ويکي‌پديا آمده است که لس پال موسيقي‌دان و مخترع آمريکايي نقش عمده‌اي در گسترش گيتارهاي بدنه توپُر دارد و از او به‌عنوان يکي از افرادي ياد مي‌شود که باعث شد «راک اند رول نواختن» ممکن شود.

لس پال به خاطر نوآوري‌هاي‌اش در صنعت ضبط موسيقي مانند ابداع تکنيک آوردابينگ يا صدا روي صدا، ساخت افکت‌هاي ديلِي و دستگاه‌هاي مولتي‌تِرَک شناخته شده ‌است. استعداد او در خلق ابزار مکمل‌هاي صوتي به شيوه نوازندگي‌اش با گيتار هم سرايت يافت و تکنيک‌هاي متعددي را در گيتار باب کرد که او را از نوازندگان هم‌دوره‌اش متمايز کرد و تا به امروز الهام‌بخش بسياري از نوازندگان گيتار الکتريک بوده‌است.

علاوه بر اين‌ها لس پال به‌همراه همسرش مري فورد تعدادي آثار موسيقي پرفروش در دهه ?? ميلادي ضبط و منتشر کرده‌اند. گيبسون لس پال يکي از معروف‌ترين و پرطرفدارترين مدل‌هاي گيتارهاي شرکت گيبسون است که به افتخار لس پال اين نام بر آن نهاده شده‌است.

لس پال پس از عرضه اين گيتارها به بازار در سال ???? و در ?? سالگي درگذشت تا گوگل اينگونه هنزمندانه ياد و خاطره او را پس از ? سال گرامي بدارد.

به روزرساني: گويا قابليت ضبط آهنگ نواخته شده تنها براي کاربران داخل آمريکا مهيا شده است. به هر حال گوگل است ديگر!

يکشنبه 22/3/1390 - 19:39
دانستنی های علمی

در عصري که استفاده از سوخت هاي فسيلي براي  توليد انرژي امري متداول و البته معضلي بزرگ تبديل شده است يافتن راهي براي توليد انرژي پاک و البته ارزان قيمت مي تواند ايده اي خوب باشد مخصوصا که اين راه به اقتصاد خانواده ها هم کمک شاياني خواهد کرد . يکي از انرژي هايي که رايگان و البته دردسترس همگان است انرژي خورشيدي است که براي مهار آن و تبديل آن به انرژي برق از پنل هاي خورشيدي استفاده مي کنند . Jun-se Kim و دو همکار خود ايده بسيار جالبي در به کار بردن پنل هاي خورشيدي در مهار نور خورشيد و تبديل آن به انرژي برق به کار برده اند. اين طراح  پنل هاي خورشيدي را با پنجره ها تلفيق کرده  ونتيجه آن پنجره هاي انرژي زا شده است . با تابش خورشيد به پنجره ها آنها به کمک پنل هاي خورشيدي که در بدنه خود دارند اين انرژي را ذخيره و به انرژي برق تبديل مي نمايد و از طريق پريزهايي که در پايين پنجره و در جدار داخلي آن تعبيه شده است مي توان وسايل برقي خود را به آن زد و موبايل يا تبلت خود را شارژ کرد و يا از ساير وسايل برقي استفاده نمود.

 

منبع

http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=922

 

يکشنبه 22/3/1390 - 10:19
تغذیه و تناسب اندام

متخصصان تغذيه مي‌گويند هفت غذا هست که حتما بايد از مصرف آنها اجتناب کرد و مخصوصا سالمندان بايد از مصرف آنها خودداري كنند:



1- فست‌فود: لازم نيست در مورد غذاهاي آماده زياد صحبت کنيم، چرا که بيشتر افراد در مورد مضرات آنها زياد شنيده‌اند. تنها يک جمله کافي است. فست‌فود نخوريد.

 
2- روغن‌هاي اشباع: از خريدن و خوردن کلوچه‌ها، شيريني‌ها، کراکرها، فست‌فود و يا هر غذايي که با روغن‌هاي اشباع تهيه شده خودداري کنيد تا هم جلوي بيماري قلبي را بگيريد، هم جلوي پيري را.

 
3- روغن‌هاي صنعتي: روغن‌هاي صنعتي كه در تهيه چيپس‌ها و ساير اسنک‌ها کاربرد دارند، سبب درد شكم و ساير مشکلات گوارشي مي‌شود و مصرف آنها باعث مي‌شود که افراد کمتر به سوي خوردن ميوه و سبزي كه پوست را شاداب مي‌كنند، بروند.

4- نيترات‌ها: نيترات‌ها كه به ميزان زياد در هات‌داگ‌ها و گوشت‌هاي نمک‌سود وجود دارند، سرطان‌زا هستند و توصيه مي‌شود اگر غذاهايي که حاوي نيترات‌هاست، مصرف مي‌کنيد، حداقل از ويتامين‌ C بيشتري استفاده کنيد تا از تاثير اين مواد روي معده شما کاسته شود.
 
5- چربي‌هاي اشباع حيواني: اين چربي اشباع درون برخي گوشت‌هاي قرمز پرچرب، پوست مرغ و همچنين در لبنيات پرچرب موجود است و بهتر است در مصرف آنها حد تعادل رعايت شود.


اين هفت خوراكي پيرتان مي‌كند!

6- ميان‌وعده‌هاي شور: مصرف ميان‌وعده‌هاي شور باعث افزايش فشارخون شده و تحقيقات نشان داده مصرف زياد مواد شور و چرب باعث ابتلا به برخي بيماري‌هاي مزمن و همچنين پيري پوست مي‌شود.

  
7- غذاهاي فريز شده: اين غذاها به‌طور طبيعي براي سلامت بدن مضر نيستند؛ البته اگر به‌طور مناسب فريز شوند. اما اگر مي‌توانيد غذاهاي تازه مصرف کنيد، خوردن گوشت و غلات و فيبرها به‌صورت تازه كه حاوي مقدار بيشتري آنتي‌اکسيدان‌هاي ضدپيري است، توصيه مي‌شود.

منبع : شگردها

پنج شنبه 19/3/1390 - 9:7
دانستنی های علمی

 تاريخچه ي چاپ کهن
اختراع فن چاپ درحقيقت به قرن ها پيش از گوتنبرگ، كه نامش به عنوان مخترع چاپ در تاريخ به ثبت رسيده است، برمي گردد. آشوريان چند هزار سال قبل از ميلاد بر خشت هايي از گل‌رس مهر مي‌زدند. استعمال حروف قابل انتقال نيز ميان سال‌ هاي 1051 و 1058 در چين آغاز شد. مخترع اين حروف فردي به نام پي‌شنگ بود و حروف هم از گل ‌رس ساخته مي‌شد. حروف دستي و حروف قلعي كه پس از آنها به كارآمد، هيچ يك رواجي نيافت، بر عكس حروف چوبي متداول شد. تا اين‌كه در سال 1440، گوتنبرگ ظاهرا بدون اطلاع از كار چيني‌ها، حروف قابل انتقال را اختراع كرد و براي هر يك از حروف الفبا يك حرف جداگانه به كار برد. حروف متحرك را چيني‌ها اختراع كردند، ولي گوتنبرگ كه حرفه اش زرگري بود، آلياژ مناسب براي ريخته گري حروف را از سرب و آنتي موآن به دست آورد و سپس نسبت هر يك از اين دو فلز را به گونه اي انتخاب كرد كه حروف بيش از حد سخت و نرم نباشند. وي براي مركب چاپ هم فرمول مناسبي يافت و خلاصه با رفع موانع و حل مشكلات عمل چاپ را ميسر و اجرايي كرد.
تقريبا 20 سال پس از نخستين تلاش ها ي گوتنبرگ در امر چاپ ،اين صنعت با استفاده از سطوح برجسته در ونيز، فلورانس، پاريس و ليون در حدي مختصر و محدود رواج يافت. اما دستگاه چاپ گوتنبرگ، به علت هزينه ها ي بسيار زياد فقط براي ثروتمندان قابل دسترسي بود و به همين دليل تا مدت ها ي طولاني استقبال چنداني از آن نشد. 300 سال پس از اختراع دستگاه چاپ گوتنبرگ، نمايشنامه نويسي آلماني به نام آلوئيس زنه فلدر، چاپ سنگي يا ليتو گرافي را درسال 1796 ميلادي اختراع كرد.
هر سنگي كه متن يا تصوير با اين روش روي آن نقش مي بست ، براي چاپ حدود 750 نسخه عملكرد مطلوب داشت و پس از آن نقش روي سنگ قابل چاپ نبود.
اگر چه درباره شروع چاپ سنگي در ايران روايات متعددي وجود دارد، به نظر مي رسد چاپ سنگي را براي نخستين بار ميرزا صالح شيرازي در تبريز راه اندازي كرد. ميرزا صالح كه از سوي دولت ايران براي فراگيري هنرهاي جديد به اروپا رفته بود، در بازگشت يك دستگاه چاپ سنگي با خود به تبريز آورد كه آن را در سال 1250 قمري راه انداخت.
چاپ خانه سنگي طي مدت كوتاهي در تهران و بعد اصفهان و سپس ساير شهرهاي ايران تاسيس شد و بيش از 50 سال تنها روش چاپ در ايران بود و تا اواخر دوره قاجار، هر چه در ايران چاپ مي شد، به روش چاپ سنگي بود. البته هشت سال قبل از ورود چاپ سنگي به ايران چاپ سربي نيز راه اندازي شده بود، ولي به علت هزينه و زحمت زياد آن، پس از ورود چاپ سنگي، كنار گذاشته شد و بعدها در اواخر دوره قاجار دوباره حروف سربي و استفاده از آن رايج گرديد.
طريقه چاپ سربي روش نسبتا ساده اي بود: كاغذ روي صفحه اي متشكل از حروف برجسته سربي و آغشته به مركب فشرده مي شد و بر اثر فشار، حروف بر صفحه كاغذ نقش مي بست. حروفچيني روزنامه نيز نخست به صورت دستي انجام مي گرفت، ولي بعدها اين كار با دستگاه ها يي كه معمول ترين آن ها «لاينو تايپ» بود، صورت پذيرفت. دستگاه حروفچيني خودكاري لاينوتايپ در سال 1886 ميلادي ساخته شد. و بدين ترتيب سرعت چاپ به تدريج فزوني يافت. پيشرفت فناوري كم كم باعث شد دستگاه حروفچيني سربي از دور خارج شود و جاي خود را به دستگاه الكترونيكي بدهد.
سه شنبه 17/3/1390 - 20:5
دانستنی های علمی

در ???? خورشيدي، رياضيدان هندي، Kaprekar، فرآيندي را ابداع کرد که به عمليات Kaprekar شهرت يافت. در اين عمليات، ابتدا عددي ? رقمي بايستي انتخاب شود؛ با اين شرط که تمام ارقام با يکديگر يکسان نباشند (مثلا، انتخاب اعدادي مانند ???? يا ???? و … نقض شرط است). پس از انتخاب عدد، بايستي ارقام آن عدد را به صورت بزرگترين و کوچکترين عدد مرتب کنيم. مثلا، اگر عدد ???? را انتخاب کرديد، بزرگترين ترتيبش مي‌شود: ???? و کوچکترين ترتيب نيز مي‌شود: ????? سرانجام، بايستي اين دو عدد را از يکديگر کم کنيم تا عددي جديد به دست آيد و اين مرحله را تکرار کنيم.
عمليات ساده‌اي است، اما Kaprekar متوجه موضوعي شگفت‌انگيز شد. اجازه دهيد اين عمليات را با عدد ???? امتحان کنيم.

وقتي که به عدد ???? رسيديم و اگر بخواهيم عمليات را ادامه دهيم در هر خط دوباره به عدد ???? مي‌رسيم. اجازه دهيد اين بار با عددي ديگر، مثلا با ???? اين عمليات را بررسي کنيم.

عمليات اندکي طولاني‌تر مي‌شود اما باز به همان نتيجه رسيديم؛ يعني عدد ????? اگر اعداد ديگر را نيز امتحان کنيد همواره به ???? خواهيد رسيد؛ اين همان اتفاق عجيبي بود که Kaprekar آن را کشف کرد.
اين عمليات حداکثر ممکن است ? مرحله تکرار شود. بيشتر اعداد ? رقمي بدون ارقام تماما يکسان (???? عدد) سه مرحله‌اي به ???? مي‌رسند، پس از آن ???? عدد ? مرحله‌اي به اين نتيجه مي‌رسند.
مشابه اين نتيجه‌ي منحصر به فرد تنها در اعداد سه رقمي تکرار شده است. بدين صورت که اگر همين عمليات را براي اعداد سه رقمي تکرار کنيم همواره به ??? مي‌رسيم.

سه شنبه 17/3/1390 - 19:26
دانستنی های علمی

رنگ پوست

مليت

جنسيت

اچ‌آي‌وي

ترس

سواد

غذا

تحصيلات

کامپيوتر

برق

انرژي

هوا

آب

سه شنبه 17/3/1390 - 19:21
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته