• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 2
تعداد نظرات : 0
زمان آخرین مطلب : 3892روز قبل
انتقادات و پيشنهادات
آخرین خبر مهم درباره سوریه "أخبار هامة حول سوریا "Important News About Syria"

کمپین عاقل ها 

اگر به دنبال مسایل انسان دوستانه هستید این مطالب را بخوانید و اگر آن را مناسب دید برای همه دوستان خود بفرستید .

حمله شیمیایی به مردم سوریه اگر راست و صحیح باشد چند نفر کشته شدند؟

و اگر آمریکا و سایر کشورها به سوریه حمله کنند چند نفر کشته می شوند ؟

 در ضمن اگر به سوریه حمله شود چه کسانی کشته می شوند ؟ عاملین کشتار شیمیایی ؟ یا بازماندگان از حملات گذشته ؟

Campaign wise to
If you"re looking for humanitarian affairs topic and see if it"s right for your friend.
If it is right and proper chemical attack on the Syrian people, how many people were killed?
America and other countries and if multiple people are killed in Syria attack?
  If the Syrians be attacked who are killed? Destruction of chemical agents? Or the last survivor of the attacks?



Campaign wise, if you"re looking for humanitarian affairs topic and see if it"s right for your friend. Chemical attack on the Syrian people and the right is correct, how many people were killed? America and if it and other countries to attack Syria

حملة الحكمة
إذا كنت تبحث عن موضوع الشؤون الإنسانیة، ومعرفة ما اذا كان هذا الحق لصدیقك.
إذا كان الهجوم الكیمیائی الصحیح والسلیم على الشعب السوری، وقتل كثیر من الناس كیف؟
أمریكا وغیرها من البلدان واذا قتل عدة أشخاص فی هجوم سوریا؟
  إذا أن هاجم السوریین الذین یتعرضون للقتل؟ تدمیر العوامل الكیمیائیة؟ أو الناجی الأخیر من الهجمات؟

 


پنج شنبه 7/6/1392 - 1:9
فلسفه و عرفان
بسم الله الرحمن الرحیمبرداشتهای آزاد ازجلسات  تلخیص مطالب جلسه دوم  :  استاد 2 (دبیر این جلسه )بحث جلسه گذشته درباره دلیل یا برهان نظم بود كه برای این برهان اسامی متعددی ذكر شده است ، دلیل نظم مشهورترین آنها می باشد و دلیل غایت شناختی یا برهان اتقان صنع  و امثال اینها كه توسط فیلسوفان ذکر شده است .در جلسات گذشته صورت برهان ذکر شد و برخی از اشکالات هم بیان گردید و مهمترین اشکال بر این دلیل كه در جهان غرب وارده كرده اندتوسط آقای هیوم است . هیوم از فیلسوفان قرن هجدهم است .مرحوم جلال الدین مجتبوی در کتاب كلیات  فلسفه  نكته قابل اهمیتی را بیان كرده اند ، و آن مطلب عبارت است اینكه ؛  هیوم 25سال درباره برهان نظم تحقیق كرده است و مجموعه یادداشتهایش بعدها با نام محاورات درباره دین طبیعی  نامگذاری شد . و منظور از دین طبیعی ، دین عقلانی در مقابل ایمان دینی  است . در غرب دو دیدگاه نسبت به دین وجود دارد ؛ یكی الهیات طبیعی (دئیسم ) است ، كه محور آن عقل است و دیگری ایمان دینی می باشد.نظرات هیوم به جهت ملاحضات اجتماعی وترس از تهمت ارتداد بعد از گذشت سه سال از مرگ او با نام فلسفه دین ( نگاه از بیرون به دین ) ، بدون ذكر نویسنده چاپ گردید. در این كتاب هیوم شش اشكال مطرح كرده كه ؛ سه اشكال  آن مربوط به برهان نظم می باشد .این كتاب به صورت مناظره بین سه نفر بیان شده است ؛ یك نفر ذوق فلسفی دارد و دیگری شكاكیت مطلق دارد و سومین نفر ، فردی دیندار با روحیه ی متعصب وخشك .بین فیلسوفان بحث است كه هیوم نماینده كدام یك از شخصیتهای خیالی ذکر شده در کتاب است ؛ برخی او را همان شخصیت اول می دانند ، برخی او را به عنوان فرد دوم معرفی كرده اند .در کتاب كلیات فلسفه آقای جلال الدین مجتبوی- كه كتاب علل گرایش به مادی گری شهید مطهری از آن اخذ شده است – دو اشكال از هیوم نقل شده که  می توان آنها را به صورت سه اشكال تبین نمود ؛ یكی مقایسه مصنوعات بشری با مصنوعات طبیعی است ( كه قبلا بحث شد ) ، دیگری اینكه ؛ انسان عالم را چندین بار تجربه ننموده  تا بتواند ادعا نماید كه این عالم منظمترین عوالم هست یا خیر ؟ و سومین اشكال ؛ امكان این موضوع که نظم موجود مولود خاصیت ذاتی ماده باشد . این اشکالات معروف هیوم به برهان نظم است ، اگر چه در جلسات گذشته به صورت ضمنی به برخی از اشكلات پاسخ داده شد .استاد 1اشكالات هیوم بر برهان نظم باعث تاثیر در عدم اقبال روشنفكران غربی به این برهان گردید و این تاثیر به جهت قوت اشكالات هیوم نبوده است ، بلكه شرایط اعراض از دین در غرب و ستیزه با دین عامل اصلی پذیرش این اشکالات بوده است . هیوم به عنوان موثرترین فیلسوف دوره جدید درفلسفه غربی معرفی شده است . جالب این است كه غربی ها هیوم را به نام ملحد معرفی نكرده اند و حداكثر او را شكاك معرفی می كنند.     استاد 2هیوم به لحاظ ایمان انسان معتقدی معرفی شده  ولی عقل را دردرک ماورای طبیعت عقیم می داند .اشکالات هیوم به برهان نظم یكی مربوط به صورت برهان است و آنرا به اشتباه برهان تجربی تصور كرده و گفته است چون این برهان شرایط برهان تجربی را ندارد ، ارزش برهانی ندارد.بعد از مشخص شدن این مطلب كه : این برهان قیاس است و تمثیل نیست نیازی به ارائه پاسخ نیست، اگرچه پاسخها در كتاب علل گرایش به مادیگری  ، موجود است.  اشكال دیگر كه گروه به آن پاسخ دهد ، این است كه ؛ با توجه به اینکه برهان نظم وجود ناظم را اثبات می کند ، آیا این برهان بیشتر از وجود ناظم برای جهان چیز دیگری را هم ثابت می کند ( مخصوصا مطلق بودن علم و قدرت و حکمت ناظم ) یا خیر  ؟      گروه :با توجه به تعریف بیان شده از نظم ، می توان به این موضوع پی برد كه برهان نظم در صدد رفع آن اشکال نیست ، بلکه فقط برای اثبات ناظم باشعور و حكیم است .       استاد 1 :اشكال دیگر هیوم : در جهان موجود نقص ها ، بدی ها و زشتی ها دیده می شود و به اصطلاح فلاسفه اسلامی ، بحث شرور مطرح می شود و شرور چگونه با حكمت بالغه الهی  سازگار است ؟ و گفته شد كه شرور از یك جهت با حكمت الهی تعارض دارد، كه این شرور حكایت از جهل ناظم است ، یا اینكه اصلا ناظم وجود ندارد و جهت دیگر برخورد با عدالت خدا می نماید ،گفته شد كه وجود یك مجموعه منظم برای اثبات ناظم كافی است و مستشكل هم نمی تواند به سادگی اثبات نماید كه ؛  شرور باعث بی نظمی در كل جهان هستند.      گروهقبل ارائه پاسخ ، این نكته قابل توجه است كه در بین شرور هم می توان یك نظم خاص را مشاهده كرد و این شرور از قاعده نظم خارج نیستند ، زیرا موجودات در مسیر رسیدن به كمال هستند و اگر تزاحم بین موجودات باعث نرسیدن یكی به كمال شود ، شر نامیده می شود در صورت مشاهده كل مجموعه هستی و هدف آن می توان بیان كرد که اصلا شر وجود ندارد. استاد 1 :این اشكال بر برهان نظم وارد نیست ، زیرا برهان نظم اینچنین ادعایی ندارد . واصلا وارد بحث شرور نمی شود و قرار نیست تمام ادعاها از برهان نظم استخراج شود. استاد 2:تقریر جدیدی از اشكال هیوم ؛ برهان نظم را تمثیل می داند ولی عده دیگری آن را برهان تجربی می دانند و از قبیل استقراء می دانند نه از قبیل تمثیل .و اگر تجربی باشد مقایسه مصنوعات طبیعی و بشری اشكالی ندارد . فرق برهان تجربی و تمثیلی چیست ؟استاد 4برهان نظم از یك مقدمه تجربی تشكیل شده است ( صغری ) و یك مقدمه عقلی دارد (كبری) ، چون نتیجه تابع اخس مقدمات است ، برهان تجربی می شود .و این یكی از نقاط ضعف برهان نظم است زیرا كاملا عقلی نیست .و صورت آن دارای اشکال است و تمثیل نیست . و برهان تجربی از تمثیل قویتر است و اگر این برهان تجربی كاشف از علت باشد وارد اصل علیت می شود و قوت بیشتری پیدا می كند .استاد 1 :تجربی بودن برهان مستلزم تكرار مكرر این جهان و تجربه ما از آن است وقتی كه این تجربه محال شد ، هیوم می گوید نمی توان برهان را تجربی دانست منظور شما از تجربی بودن برهان چیست ؟   استاد 4 :منظور بنده تقریر هیوم نیست ، زیرا او تمام برهان را تجربی می داند ،در حالی كه اثبات عقل و شعور برای ناظم ، یك مطلب عقلی است (كبری).و صغری را فقط تجربی می دانم ، این جهان دارای نظم است . چون نتیجه تابع اخس مقدمتین است ، برهان تجربی می شود .گروه انتزاع نظم توسط عقل است و حواس واسطه هستنند نه منتزع .استاد 4 :چون مبتنی بر تجربه است در هر صورت برهان تجربی است ، چون بدون این واسطه اصلا حكم نیست . استاد 2 :گفته اند ؛ حس فقط گزارش می كند و حكم را عقل صادر می كند. استاد 4 : ولی بین حكم عقلی صرف و حكم عقلی كه حس در آن واسطه است ، متفاوت است . استاد 1 :برهان نظم اصلا تجربی نیست و ملاحظه كردن طبیعت اصلا باعث تجربی شدن  برهان نمی شود . استاد 2 :همه اشخاص یك نوع را كه مشاهده می كنیم در طول زمان از طریق تجربه حكم به نظم آنها می نماییم و از این نظم به وجود ناظم پی برده می شود. استاد 1 :همه تجربی را چگونه تجربه می كنید .استاد 2 :در طبیعت پدیده های مكرر را بارها مشاهده كرده ایم نه اینكه عوالم متعدد  نیاز به تجربه شدن باشد .استاد 1 :بیان استاد 4 هنوز مشخص نشده . ایشان نه به نوع كار دارند ونه به همه عالم توجهی دارد بلكه به صرف دید ن یك پدیده طبیعی این برهان را تجربی می دانند . ما در برهان امكان و وجوب هم از موجودی كه در خارج است بحث می شود و بطور کلی تصور ما همیشه  مبتنی بر تجربه است .استاد 4 :در سایر براهین عقلی می توان  حتی در خلاء و بدون تجربه به حكم عقلی رسید.استاد 1 :در هر صورت تصور، حتی وجود خود انسان از خارج ذهن گرفته می شود. تجربی بودن در جایی است كه ستون مقدمه برای صدور حكم تجربی باشد .استاد 2 :تجربه حسی غیر از مشاهده مکرر و حكم به علیت كردن است و انسان در بادی امر از محسوس به معقول می رسد و صرف مشاهده واقعیت در طبیعت ، باعث تجربی بودن آن نمی شود.استاد 4 :اگر در رسیدن به امر محسوس توسط امر معقول ، مشاهدات و مدركات حسی  دخالت کامل داشته باشد ،برهان تجربی می شود .  استاد 3 :تذكر ، ورود اعضا به موضوعات بحث با مطالعات قبلی باشد  و فقط حضور فیزیكی نباشد . بحث بین اساتید محترم  در خارج از جلسه صورت پذیرد  ونتیجه  آن به نشست ارائه گردد .در منطق یقینیات را به ،تجربیات و مشاهدات و... تقسیم می كنند ، استاد 4 از اصطلاح به معنای عام استفاده نمود ، زیرا گاهی  به مشاهدات حواس انسان ، تجربیات هم می گویند  مانند تجربه كردن درد .و این خروج از اصطلاحات منطقی و فلسفی است ، اگرچه از نظر لغوی اشکالی ندارد ولی مطلب  استاد 1 صحیح است . و در منطق تجربه در مقابل مشاهده است و هر دو از یقینیات هستند .سئوال : برای اثبات نظم مشاهده هم جهان كافی است یا اینكه مشاهده یك پدیده كافی است ؟  سئوال : اگرتعریف نظم، به عنوان نوعی از ارتباط میان علت و معلول مطرح شود ، آیا در برهان نظم و اشكالات آن تاثیر بوجود می آید یا خیر ؟   استاد 2 :بنده اینچنین تعریفی را مشاهده نكرد ه ام و خود استاد 4  پاسخ  را بیان بفرمایند . علت فقط معلول را ایجاد می كند و نظم یك موضوع انتزاعی است استاد 4 :نظم ، نتیجه عدم تخلف معلول از علت است . پدیده علت دار منظم است و بی علت با تصادف  بوجود  نیامده است . و اگر در بین پدیده ها نوع دیگری از ارتباطات بود كه ناشی از علت باشد – اگرچه به ظاهر به ضرر انسان باشد – در اینصورت هم نظم وجود دارد.        استاد 2 :در واقع هیچ چیز درعالم بی نظم نیست ؟  استاد 4 :بله ، اگر تخلف معلول از علت دیده شود ، بی نظمی هم دیده می شود .  استاد 2 :این تعریف خروج از موضوع است . در نظم غایت وجود دارد .اگر سفیهی  اقدامی كند ، علت هست ولی كسی نظم را انتزاع نمی كند . استاد  4 :نظم متعارف در عمل سفیه نیست ولی نظم حقیقی و بدون توجه به تعریفات شخصی وجود دارد.و نظم با حساب و كتاب ما متفاوت است و ما نظم را ذاتی عالم می دانیم و خالق داریم و نظم به جعل بسیط به وجود می آید . استاد 2 :برهان نظم برهان غایت شناسی و با علت فاعلی متفاوت است . استاد4 :خلقت خدای خالق حكیم نظم را از ابتدا به صورت بسیط همراه داشته است . استاد 3 :در برهان نظم ، نظم غایی است ونظم علی خارج از بحث است .      استاد 2 : هفته آینده شبهات حضرت آیت الله جوادی بررسی می شود.
و خلاصه از بحثهای گذشته ارائه می گردد .

استاد 1 : استاد حکّاک استاد 2 : استاد فناییاستاد 3 : استاد ذوالفقاریاستاد 4 : استاد آذربایجانی
سه شنبه 13/5/1388 - 15:19
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته