• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 9
تعداد نظرات : 13
زمان آخرین مطلب : 5403روز قبل
خانواده

یعنی می شه فردا با ندای امام زمانمان از خواب غفلت بیدار شویم ؟

جمعه 19/4/1388 - 0:0
خاطرات و روز نوشت

ای دنیا !

اف بر تو كه محبتت جای محبت به امام زمانم را در قلبم گرفته !!!

يکشنبه 14/4/1388 - 11:15
خاطرات و روز نوشت

یار نزدیك تر از من به من است

            وین عجب بین كه من از وی دورم

يکشنبه 14/4/1388 - 11:13
خانواده

      الهی

       چه باید کرد که گناه فراموش شود ، وگر با یاد گناه اگر برانی ، شرمنده ، و اگر نوازی ، شرمنده ترم .

يکشنبه 19/12/1386 - 16:33
دعا و زیارت

عامل اصلی در مجهز شدن به مکارم اخلاقی ، محبت به خدا و محبت به محبوبان درگاه الهی یعنی پیامبر و ائمه معصومین علیهم السلام است .

 

که باید این عشق را در خود پرورش دهیم .         

                                                                            رهبر معظم انقلاب

چهارشنبه 31/5/1386 - 13:42
دعا و زیارت

با توجه به قانون علّيّت، علت پيدايش خداوند چيست؟

پاسخ: خداوند متعال مى فرمايد: «...أَفِى الله شَكّ فاطِرِ السَّموت وَ الأرْضِ...;(1) آيا در خدا شك است؟! خدايى كه آسمان و زمين را آفريده است... .»

اين آيه به برهان اثبات توحيد در ربوبيت اشاره دارد; به اين گونه كه در نگاه اوّل و با اندكى تعقل روشن مى شود كه هيچ يك از اجزاى وجود موجودات از خودشان نبوده و قائم به ذات خود نيستند، و فهميده مى شود كه اجزاى آنها و آثارى كه جنبه هستى و وجود دارد، از ديگرى، يعنى خداوندمتعال و به تعبيرى ديگر، علت العلل، است كه اين عالم و اجزاى آن را به وجود آورده و براى هر يك، حد و مرزى جداگانه قرار داده است; پس بايد خود او موجودى نامحدود باشد.(2)

خداوند متعال، آفريدگار تمام موجودات و جهان هستى است و كسى او را نيافريده; بلكه ذات مقدس بارى تعالى وجود داشته و ازلى، ابدى و قديم است و آفريده شدن براى وجودى كه ازلى و ابدى است، مفهومى ندارد; «هُوَ الأَوَّلُ وَ الأَخِرُ و الظّهِرُ وَ البَاطِنُ و هُوَ بِكُلِّ شَىْء عَلِيمٌ;(3) اول و آخر و ظاهر و باطن او است، و او به هر چيزى داناست.»; بنابراين، ذات مقدس خداوند، خود علت العلل و واجب الوجود است; يعنى هستى او از ذات خودش مى جوشد و واجب الوجود، ازلى و ابدى است و اين ممكنات هستند كه روزى نبوده و بعد حادث شده اند و نياز به علت پيدا مى كنند.

اين پرسش كه (آفريننده خدا چه كسى است؟) از سوى برخى مطرح شده است; امّا آنها از يك نكته مهم غفلت كرده اند و آن اين كه وقتى گفته مى شود هر چيزى آفريدگارى دارد، منظور «هر چيز حادث و ممكن الوجود» است و اين قاعده كلى فقط در اشيايى كه قبلا نبوده و بعد حادث شده اند، صادق است، و در مورد واجب الوجود كه از ازل بوده و تا ابد خواهد بود صدق نمى كند; زيرا وجود ازلى و ابدى نياز به آفريننده ندارد تا اين پرسش مطرح شود; افزون بر اين، اگر بگوييد بر فرض كه خداوند آفريدگارى دارد! اين سؤال مطرح مى شود كه پس آفريدگارِ آفريدگار خداوند چه كسى است؟!

اگر موضوع زنجيروار ادامه يابد، و براى هر خالقى، خالق ديگر تا بى نهايت فرض شود، سر از «تسلسل» در مى آورد كه بطلان آن روشن است، و اگر به وجودى برسد كه هستى اش از خود اوست و نياز به آفريدگارى ندارد، اين همان ذات مقدس خداوند متعال مى شود; پس خداوند متعال آفريدگارى ندارد.(4)

ازلى و ابدى بودن ذات مقدس خداوند، در برخى از روايات اسلامى مورد اشاره قرار گرفته است; از جمله: امام على(عليه السلام)مى فرمايد: «ليس لأوليّته ابتداءٌ و لا لأزليّته انقضاء; براى اوليت او آغاز، و براى ازليتش پايانى نيست.»(5) امام صادق(عليه السلام)فرمود: «او [خداوند] آغاز است نه اين كه چيزى قبل از او باشد، و ابتدايى بر او پيشى گيرد، او هميشه بوده و هميشه خواهد بود، نه آغازى دارد و نه پايانى.»(6)

براى مطالعه بيشتر ر.ك اصول فلسفه و روش رئاليسم و...


1. ابراهيم، 10.
2. برگرفته از تفسير الميزان، علامه طباطبايى(رحمه الله)، ج 12، ص 24 و 25، مؤسسه الاعلمى، بيروت.
3. حديد، 3.
4. برگرفته از پيام قرآن، آيت الله مكارم شيرازى و ديگران، ج 4، ص 187 ـ 197، انتشارات مدرسه اميرالمؤمنين(عليه السلام).
5. نهج البلاغه، ترجمه جعفر شهيدى، ص 166، خطبه 163، انتشارات علمى و فرهنگى.
6. ر.ك: اصول كافى، شيخ يعقوب كلينى(رحمه الله)، ج 1، ص 167، انتشارات دارالتعارف للمطبوعات.
چهارشنبه 20/4/1386 - 15:0
خواستگاری و نامزدی

سلام

قبلاً هر وقت می خواستم برنامه ریزی کنم یک برگه آماده می کردم وکارهایی که می خواستم در طول روز انجام دهم را می نوشتم و ساعات آن را مشخص می کردم ولی تقریباً 80% اجرا نمی شد و این با حال سستی من تطابق هم داشت زیرا برنامه معمولاً بسیار آرمانی نوشته می شد ولی جرقه ای خداوند به ذهنم زد و تصمیم گرفتم این گونه عمل کنم : تو پرانتز بگم این برنامه را ان شا الله می خواهم از فردا اجرا کنم اگه شما هم دوست داشتید یا علی.....

خیلی ساده است به این صورت که شما اول فکر می کنید چه کارهایی می خواهید در طول یک روز انجام دهید ولی هیچ ساعتی و زمانی برای آن تعیین نمی کنید و فقط نوع کار و مدت زمانی که می خواهید طول بکشد و کیفیتش را روی یک برگه(دفترچه یادداشت بهتره) می نویسید ( هر روز صبح بهتره بعد نماز صبح این کار را بکنید ) و می رید پی کارتان و شب قبل از خواب محاسبه می کنید البته دقیق و اگر خوب عمل کرده بودید خداوند را شکر می کنید که به شما توفیق خوب عمل کردن عطا کرد اگر نه علت یابی می کنید و در پی اصلاح آن می کوشید .درمورد امور معنوی هم این کار توصیه شده است .البته این را هم بگم این که به ذهن من خطور کرد چون علمای علم اخلاق این کار را جهت خودسازی توصیه می کنند که مشارطه و محاسبه نام دارد و ما از این می توانیم برای امور مادی هم استفاده کنیم .

یاعلی
چهارشنبه 13/4/1386 - 17:4
دعا و زیارت
 

آن زماني كه
                      زمان ياد ندارد چه زمان
در مكاني كه
                     مكان ياد ندارد چه مكان
                                 
                           دل من در پي يك واژه (( بي خاتمه )) بود
                           اولين واژه كه آمد به نظر (( فاطمه )) بود

شنبه 19/3/1386 - 13:42
دعا و زیارت

ای ابوذر از خدا بترس و به مردم وانمود مکن که تو از وی می ترسی تا تو را به سبب آن گرامی دارند در صورتی که دل تو به فکر گناه است .

سه شنبه 1/3/1386 - 20:42
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته