رمضان
رییس اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: نوجوانان روزه دار مصرف حداقل دو لیوان شیر را در وعده های افطار و سحر فراموش نکنند.
"پریسا ترابی" روز جمعه در گفت و گو با ایرنا، به نوجوانان روزه دار توصیه کرد: در رژیم غذایی افطار حتما یک لیوان شیر گرم درنظر گرفته شود.
وی با بیان اینکه "شیر یک ماده غذایی کامل محسوب می شود"، افزود: شیر تنها ماده شناخته شده مکمل در طبیعت است که مى تواند نیازهاى بدن را به طور متعادل تإمین کند.
رییس اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهارداشت: عمده ترین ویژگى شیر و وجه تمایز آن نسبت به سایر مواد غذایى، ترکیب پروتیینى و وجود املاحی چون کلسیم و فسفر در آن است.
"ترابی" تاکید کرد: نوجو انان از آنجا که در حال رشد هستند، باید حتما از مواد لبنی استفاده کنند و شیر بهترین ماده لبنی است.
وی گفت: یک لیوان شیر معادل دو لیوان دوغ کم نمک و بدون گاز خاصیت است و کسانی که نمی توانند از شیر استفاده کنند می توانند موادی چون دوغ را مورد استفاده قرار دهند.
رییس اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص دیگر فواید مصرف شیر، گفت: مصرف شیر و فرآورده هاى آن منجر به افزایش طول عمر، بازده جسمى و فکرى بیشتر، کاهش بیماریهاى عفونى و استخوانى و رشد مطلوب کودکان و نوجوانان مى شود.
"ترابی" ضمن تاکید به اینکه نوجوانان باید از مصرف تنقلات زیاد در فاصله افطار تا سحر پرهیز کنند، افزود: مصرف تنقلات سبب میشود در هنگام سحر به دلیل پربودن معده، میل به غذا کاهش یابد و در نتیجه مواد غذایی لازم برای رشد به بدن فرد نمی رسد
منبع: سلامت نیوز
دوشنبه 25/6/1387 - 13:29
دانستنی های علمی
آیا میدانید لبخند زدن، خندیدن، شادی، شكرگزاری و تشكر كردن، نه تنها شما را شخص خوبی جلوه میدهد بلكه در سلامت شما نیز مؤثر است.
اساس نتایج تحقیقاتی كه در یك مجله بینالمللی روانشناسی، منتشر شده، در هنگام بحث و عصبانیت، فشار خون بالا میرود و روح فرد آزرده میشود.
جالب است بدانید این تاثیر به همین جا ختم نمیشود و هر بار كه شخص، آن لحظه عصبانیت را به یاد آورد، همان تأثیرات بروز میكند. در افراد متاهل، هر یك ساعت مشاجره با یكدیگر، میتواند یك روز مقاومت بدن آنها را كاهش دهد.
همچنین در آزمایشی كه دانشمندان دانشگاه اوهایو انجام دادهاند، با نصب حسگرهایی روی بازوی زوجهای جوان، مشخص شده زخمهای زوجهایی كه آنها را مجبور به مشاجره كردهاند، حداقل ۴۰درصد دیرتر بهبود یافته است.
این كشف درباره بیماریهای دیگری مثل دیابت، ناراحتیهای قلبی و سرطان نیز به اثبات رسیده است. علاوه بر اینها، تحقیقی كه در دانشگاه پاویا در ایتالیا انجام شده، نشان میدهد عشق ورزیدن باعث ترشح هورمونی میشود كه رشد سلولهای عصبی را تسهیل میكند.
این هورمون همانند مادهای عمل میكند كه سلولهای عصبی را در خود ذخیره كرده و یادآوری سریعتر خاطرات را میسر میسازد. در این میان خوب است بدانید تحت فشار بودن نیز تاثیرات مخربی روی سلامت شما دارد.
رابرت ساپولسكی - پروفسور بیولوژی دانشگاه استنفورد- میگوید: «افرادی كه برای مدتی، تحت فشارهای مختلف قراردارند، قابلیت بازپروری و بهبود بدنشان كاهش مییابد. افزایش فشار خون، میزان گلوكز خون را افزایش داده، باعث ترشح اسیدهای چرب میشود و این امر خطر ابتلا به بیماریهای قلبی و دیابت را افزایش میدهد.»
و بالاخره اینكه تا میتوانید بخندید، دانشمندان دانشگاه كالیفرنیا كشف كردهاند كه خندیدن باعث آرامش عضلات، كاهش ترشح هورمونهای استرسزا، كاهش فشار خون و افزایش اكسیژنگیری سلولهای تنفسی میشود. همچنین حملات قلبی را كاهش میدهد و لایه رگهای خونی را تحكیم میبخشد.
به قول ما ایرانی ها:"خنده بر هر درد بی درمان دواست
دوشنبه 25/6/1387 - 13:28
دعا و زیارت
ولادت کریم آل بیت،امام حسن مجتبی (ع) مبارك
تو که آمدی...
ستارهها تکثیر میشوند و آفتاب، در شبهای تاریک رخنه میکند.
همه پیراهنها، بوی یوسف میگیرند و کبوتران از سقف خانهها لبریز میشوند.
آسمان، آنقدر آبی میشود که آبها از یاد میروند.
زندگی از لبخند تو آغاز میشود و بارانها ستاره میبارند بر ایوانهای تاریک مانده ما. با آمدنت، غروبها کوتاه و کوتاهتر شدند و آفتاب، بلندتر از همیشه، بر پنجرههای ما پدیدار شد.
تو که آمدی، گریبانهای غریب، بغض شدند و اشکها، بارانهای بهاری. جادهها عاشقانه به تو ختم شدند و همه راهها، صراط مستقیم.
بهارها در حاشیه سبز نام تو جان گرفتند.
تو که آمدی؛ غربت از تنهایی درآمد و عشق، در سینههای کوچک ما جوانه زد.
پرندههای بیآشیانه بر شانههایت آشیان گرفتند و درختها به برکت نفسهای معطر تو شکوفه زدند و سیب شدند.
با آمدنت، بوی علی در کوچههای غمزده کوفه جاری شد و صدای گریههای کودکانهات، در صدای بال فرشتگان پیچید تا شبها، با لالایی آرام تو، کائنات به خواب بروند.
چشمهایت، دورترین افقها را روشن کرده است.
سینهات، اقیانوسی است که همه اندوههای عالم را پذیرا خواهد شد.
با تو، دنیای پدرانه علی علیهالسلام ، رنگینتر و تنهاییاش با رنگ مهربانی تو پر خواهد شد. تو که آمدی، آبشارها همه قد کشیدند تا در تن تو، خودشان را تطهیر کنند و رودخانهها به دنبال کوچه خانه پدریات دویدند تا بوی قدمهایت را به دریاها سوغات ببرند.
از نام تو، تنهایی میتراود و پرندهها با آسمان آشتی میکنند.
چشمهها در تشنگی کویر، جاریاند تا عطش تنهایی تو را تا کربلای غریب برادرت ببرند.
تو آمدهای تا منادی عشق و مهربانی در دلتنگی دورترین کوچههای شبزده باشی.
ماه کامل(امیر اکبرزاده)
ماه به نیمه رسیده است و درهای رحمت، بر روی جهانیان باز است. فراوانی رحمت و نعمت است و جانها آکنده از عشق است. ماه به نیمه رسیده است که این چنین در کاملترین صورت خویش به جلوهگری، دستافشانی میکند. ستارگان به تکاپو درآمدهاند گرداگرد ماه. بدری در آستانه حُسن خودنمایی میکند؛ ماه تمامی که از ذخیره هستی به زمین هدیه داده شده است.
حَسَن، آینه حُسن خداوندی است؛ تصویر زیبایی خداوند است که در صورت خاکی نقش بسته است.
مجتبی، در آغوش پاکترین مادران عالم چشم به جهان گشود و میوه قلب رسول اللّه شد.
آمد و کرامت را از پدر آسمانیاش آموخت و چراغ کرامتش را برای اهل زمین برافروخت.
ثمره زندگی علی و فاطمه، پا به جهان خاکی گذاشت. خاک تا افلاک غرق نور و سرور شود.
نیمه ماه است؛ ماهی که درهای رحمت بر روی جهانیان گشوده شده است.
خدایا! به «کریم اهل بیت» سوگند، سایه کرامت خویش را از ما دریغ مدار!
آیینهدار کرامت(نزهت بادی)
آن صفت کریمانه را که در اسما و صفات ذات الهی شنیدهای، در ظهور وجود مبارک حسن علیهالسلام ببین!
اگر امام مجتبی علیهالسلام را کریم اهلبیت میخوانند، بدان جهت نیست که دیگر امامان معصوم از این صفت برخوردار نیستند، بلکه از آن است که این صفت در وی به تمامیت و کمال رسیده است و امام حسن علیهالسلام در ظهور و بروز کرامت، پیشی گرفته است؛ به زبان دیگر، امام، در تجلی صفت کرامت و بزرگواری خداوند آنچنان آیینهداری میکند که سزاواری این اسم اعظم را یافته است.
در واقع، خداوند تعالی در هر یک از اهل بیت علیهالسلام صفتی از اسمای الهی خویش را شاخص گردانیده تا مردم برای رجوع، قبله حاجات واحد و یگانهای داشته باشند؛ وگرنه، دیگر اهل بیت علیهالسلام نیز از صفت کرامت به دور نیستند. چنین است که هر یک از آل اللّه در صفتی بارز شدهاند تا به واسطه آن، بر شفاعت عالَم، جلوه بیشتری بیابند.
از بزرگواری کریم اهل بیت علیهالسلام به دور است که هنگام نیاز و حاجت کسی، کرامت خویش بپوشاند و در انعام و اکرام به او بخل ورزد.
پس دست التماس ما و دامان کریمانه او!
ماه دلآرا(حورا طوسی)
پانزده روز ریاضت را در این ماه طاعت، یک نفس دویدهایم تا در بشارت ولادت او، مژده عشق بشنویم و مژدگانی مهر بگیریم.
او که از اشراق مهربانیها طلوع کرده و در بستر بخشندگی، دامن گسترده است.
او که در اولین تصویر زمینیاش، تبسمی شیرین به آینه نگاه پدر و مادر هدیه داده است.
او که اولین نواده نبوت است و نخستین زاده امامت.
از نسل نور است و زاده خورشید، از تبار هدایت است و قافلهسالار مهر و امید.
ماه دلآرای نیمه رمضان را، پانزده روز است به انتظار نشستهایم و به کرامت و مهربانیاش محتاجیم!
چقدر این دستان زخمخورده، به دستگیری کریم اهلبیت محتاج است!
اگر تمام زندگیاش را چندین بار به نیازمندان بخشید و سفرههای همدردی و کرامتش همواره گشوده بود، حالا که رمضان به نیمه رسیده و عطر سیب سرخ بهشتی، همه جا را فرا گرفته، حالا که از عطر میلاد کریم اهل بیت علیهمالسلام سرشاریم، دستهای نیازمان را دراز میکنیم تا از شجره طیبه کرامت امام مجتبی علیهالسلام ، میوه اجابت بچینیم.
مثل باران(سعیده خلیلنژاد)
میخواست تا چشم و چراغ دین، شما باشی
بعد از علی میراثدار مصطفی باشی
مثل نسیمی مهربان و مثل باران، سبز
آمیزهای از رحمت و جود و سخا باشی
زهری که بر کام تو جاری گشت، باعث شد
با نغمه سبز شهادت آشنا باشی
خون میچکید از پارههای پیکرت آقا!
اما نبودی شاهد کرب و بلا باشی...
آنها نفهمیدند، میدانی؟ خدا میخواست
پرورده دامان زهرا مجتبی باشی
دوشنبه 25/6/1387 - 13:24
رمضان
اعتكاف، عاشقان را به طواف حریم الهى مىبرد.
اعتكاف، انقطاع از غیر به سوى خداست.
اعتكاف، در كوىِ ولایت، وقوف پیدا كردن و در نهانخانه دل، با حق سخن گفتن است.
اعتكاف، دفتر دل را گشودن و از اسرار غیبى آن آگاه شدن است.
اعتكاف، به حساب خویش رسیدگى كردن پیش از حلول یوم تُبلى السرائر است.
در اعتكاف، خانه دل از اغیار تهى شده، نور محبت خدا جایگزین مىشود.
اعتكاف، فصلى براى گریستن و موسمى براى بارش رحمت و زدودن آلودگىهاى گناه است.
اعتكاف، بهارى براى از نو رستن و شكفتن شكوفههاى فطرت است.
اعتكاف، مجالى براى انس با خداست و مقدمه شهود ربّ و وصول به محضر لاهوتى اوست.
اعتكاف، آینهاى است براى پیراستن جان و صفا بخشیدن به روح و تطهیر صحیفه اعمال.
اعتكاف، توفیقى است براى نشستن بر سر خوان لطف و مائده خداوند و لذت بردن از راز و نیاز و مناجات با او.
اعتكاف، گلگشتى است در عالم كرّوبیان!
اعتكاف، تجربه ارزندهاى است براى دست افشاندن از متاع دنیا.
دوشنبه 25/6/1387 - 13:21
دعا و زیارت
پیامهایی به مناسبت ولادت امام حسن(ع)
امروز آسمان و زمین و هرآنچه در آن است غرقِ سرور و شادمانی است؛ زیرا پذیرای میهمان پربرکتی از خاندان پاک رسالت و امامت میباشد؛ زیرا که ستاره درخشانی از میان ستارگان زیبای هدایت طلوع میکند و نسیمی بهاری قلبهای سرد و خشک انسانها را جان تازهای میبخشد ای فرزند رسالت و امامت و ای کوثر ولایت، میلادت مبارک باد.
مولود با برکت
امام حسن(ع) چشمهای جوشان و خروشان از خورشید پر ثمر و با برکت ولایت است که در ماهی عزیز و با شکوه پا به عرصه هستی نهاد و این ماه را با قدوم پربرکت خود آراست. ماه رمضان چون صدفی میماند که گوهر بسیار گرانبهایی را در سینه خود دارد و بر خود میبالد و بر ماههای دیگر مینازد. امام مجتبی(ع) همچون ستارهای درخشان در این ماه نورافشانی میکند. امروز منزل رسالت غرقِ شادی و سرور و دل پاک خاندان عصمت از این فرزند با برکت خشنود است.
ای خاندان رسالت و امامت، فرخنده میلاد امام حسن مجتبی(ع) را به تمامی شما انوار پاک تبریک میگوییم.
امام حسن(ع) کیست؟
امام حسن(ع) پیشوا و امام به حق و از خاندان رسول(ص) و نخستین نواده پیامبر اکرم(ص) و یکی از دو سرور جوانان اهل بهشت و گل خوشبوی محمد مصطفی و یکی از پنج تن آل عباست. پدرش حضرت علیبنابیطالب(ع) و مادرش فاطمه(س) دختر رسول خدا(ص) سرور بانوان جهان است.
فریادرس محرومان
امام حسن(ع) نه تنها از نظر علم، تقوی، زهد و عبادت مقامی برگزیده و ممتاز داشت، بلکه از لحاظ بذل و بخشش و دستگیری از بیچارگان و درماندگان نیز در زمان خود زبانزد خاص و عام بود. وجود گرامی آن حضرت آرامش بخش دلهای دردمند و پناهگاه مستمندان و تهیدستان و نقطه امید درماندگان بود. هیچ فقیری از در خانه آن حضرت دست خالی بر نمیگشت. هیچ آزردهدلی شرح پریشانی خود را نزد آن بزرگوار بازگو نمیکرد، جز آنکه مرهمی بر دل آزرده او مینهاد. گاه پیش از آنکه مستمندی اظهار نیاز کند و عرق شرم بریزد، نیاز او را برطرف میکرد و اجازه نمیداد رنج و ذلت درخواست کردن را بر خود هموار سازد.
کنیه و لقبهای آن حضرت
کنیه امام حسن(ع) ابومحمد بود و این کنیه را پیامبر تعیین فرموده بودند. مشهورترین القاب آن حضرت را تقی، زَکی و سِبط ذکر کردهاند که هرکدام نشان از ویژگیهای اخلاقی و صفات نیک امام مجتبی(ع) دارد.
سیمای امام حسن(ع)
امام حسن(ع) رخساری سفید و آمیخته با اندکی سرخی داشت، در چشمانش سیاهیِ درخشندهای برق میزد و موی سرش انباشته و پیچیده بود. استخوانها و عضلاتی ستبر داشت و فاصله شانه و بازوانش زیاد بود. موی درهم پیچیده و محاسن کوتاه و انبوهی داشت و گردنش به مانند نقره میدرخشید. خضاب میکرد و چهرهاش در شمار زیباترین چهرهها بود و چهره و اخلاقاش شبیه پیامبر اکرم(ص) بود.
فضایل امام حسن(ع)
در فضیلت امام حسن مجتبی(ع) همین بس که جد بزرگوارشان محمد مصطفی(ص) سرور فرزندان آدم و پدرشان علی مرتضی، سرور اوصیا و مادرشان فاطمه زهرا پاره تن پیامبر(ص) بانوی بانوان جهان مادربزرگ گرامیاش حضرت خدیجه است. آن بانو نخستین زنی بود که مسلمان شد و اولین بانویی بود که دارایی خود را در راه خدا بخشید.
صفارت امام حسن(ع)
امام حسن(ع) در تمامی صفات نیک بیمانند بود. تاریخنویسان نوشتهاند که حضرت در طول عمر شریف و پربرکت خود، سه بار مال و اثاث زندگیاش را تقسیم فرمود، به طوری که یک جفت کفش برای خود بر میداشت و یک جفت به مستمندان و فقیران میداد.
دورویه یک رسالت
از مهمترین اهداف امام حسن(ع) آن بود که پرده از چهره طاغوتیان زمان بردارد و آنان را آن طور که بودند بشناساند تا از اجرای نقشههایی که برای از بینبردن رسالت جدش پیامبر(ص) طراحی کرده بودند جلوگیری کند. این هدف امام به طور کامل برآورده شد و نقاب از چهره پلید طاغوتیان زمان کنار رفت و ماهیت پلیدشان آشکار شد.
از برکت همین تدبیرهای امام حسن(ع) بود که برادر بزرگوارشان حضرت سیدالشهداء(ع) آن انقلاب بزرگ را، که روشنگر حقیقت و عبرت بخش خردمندان بود، به وجود آورد. امام حسن(ع) و امام حسین(ع) دو نمود جداگانه داشتند، اما در حقیقت یک رسالت را دنبال میکردند. امام حسن(ع) جان شریفشان را در جهاد خاموش و آرامی فدا کردند و چون هنگام شکستن سکوت رسید، حماسه کربلا به وقوع پیوست؛ حماسهای که پیش از آنکه حسینی باشد، از آبشخور درایت و خردمندی امام حسن مجتبی(ع) سرچشمه گرفته است.
قیام امام حسن(ع)
به برکت قیام خاموش و مظلوم امام حسن(ع)، و حماسه آسمان فرسای حضرت سیدالشهداء(ع) توطئههای پوشیده، عریان، و اندیشههای پلید پنهان، عیان شد. این بغض اسلام بود که در حسن(ع) نهفت و در حسین(ع) به فریاد شکفت، شالوده امامت بود که در خون جگر حسن(ع) نطفه بست، و در خون حسین(ع) به بار نشست.
حلم امام حسن(ع)
حضرت رسول(ص) فرمود: به حسن شکوه و جذبه و وقار و به حسین بخشندگی و رحمت خود را بخشیدم.
دوست داشتن حسن(ع)
حضرت رسول(ص) فرمودند: هر که حسن(ع) و حسین(ع) را دوست بدارد، مرا دوست داشته، و هرکه ایشان را دشمن بدارد، مرا دشمن دانسته است.
فرزند صالح
حضرت رسول(ص) فرمود: فرزند صالح گلی است که خدا به بندگاناش ارزانی داشته است. دو گل من در دنیا حسن و حسیناند.
بخل و خساست
در بین انسانها افرادی هستند که دیدگاه مادیگرایانه دارند و همه چیز را در مادیات میبینند و به فراتر از آن نمیاندیشند. اینان هرچند به ظاهر و در حرف به فراتر از مادیات ایمان دارند، امّا در دل، اندیشه دیگری میپرورانند. این افراد آبرو را به داشتن مال و ثروت آن چنانی میدانند و اگر مالی به کسی بدهند، آن را تلف شده میشمارند. در حقیقت، اینان دچار بیماری بخلاند. امام حسن مجتبی(ع) در این باره میفرمایند: بخل آن است که فرد تصور کند آن چه دارد مایه شرف، و آنچه انفاق کرده تلف است.
فروغ و روشنایی
دین مقدس اسلام برنامههایی برای تکامل روحی انسان قرار داده است که در سایه آن به درجات بالای معنوی دست یابد و با جانی روشن و نورانی در مسیر زندگی حرکت کند. امام حسن مجتبی(ع) میفرمایند: نورانیت و روشنایی در انجام دادن نیکیها و ترک زشتیهاست.
مظهر حسن خدا
حسن ای لعل لبت آب حیات حسن ای مظهر حُسن و بَرکات
حسن ای جلوه نور اَزَلی شه دارین، ولیّ بن ولی
حسن ای مظهر اسماء خدا حسن ای زیب ده عرش علا
دین و قرآن زتو پاینده شده از تو احکام خدا زنده شده
محمد سیفی
مظهر نور
مظهر نور و صفات کبریایی ای حسن علت پیدایش ارض و سمائی ای حسن
قدسیان را سیّد و سالار و یار و سروری خاکیان را مُلتجا و رهنمایی ای حسن
تو گل مینویی و ریحانه باغ بهشت از جلالت عرش را، زینت فزایی ای حسن
خو حَسن، طینت حسن، ظاهر حسن، باطن حسن در حقیقت رحمت بیمنتهایی ای حسن
قد حسن، قامت حسن، صورت حسن، سیرت حسن حَبَّذا آینه ایزد نمایی ای حسن
محمود یوسفی
مولود عشق و ایثار
کیست این طفلی که زهرایش چو جان در برگرفته بوسه از رخسار ماهش حیدر صفدر گرفته
کیست این نور درخشانی که چون مهر نبوّت از مقام و رتبه، جا بر دوش پیغمبر گرفته
کیست این نوزاد، کز فرط شرف در عرش اعلا مجلس جشن ولایت بهر او داور گرفته
کیست این مولود مسعودی که سلطان رسالت بزم شادی و عزا بهرش بیک محضر گرفته
میلاد حسن(ع)
نیمه ماه مبارک بس شرافت دارد امشب چون خدا بر بندگان خود عنایت دارد امشب
آسمان سطح زمین را عطر و عنبر بیز کرده لاجرم با روضه رضوان شباهت دارد امشب
رحمت بیمنتهای دوست میبارد به عالم بس که خیر و برکت و فیض و سعادت دارد امشب
این شب قدر است یا روز وصال قرب یزدان بر شب قدر از شرف آری فضیلت دارد امشب
جشن میلاد حسن در عرش اعلا گشته برپا زین سبب بر لیلةالاسرا شباهت دارد امشب
سیّد خیل جوانان بهشت آمد به دنیا مرحبا بر سایر شبها سیادت دارد امشب
حق عطا کرده زکوثر گوهری مر بندگان را زین عطا بر بندگان خویش منت دارد امشب
دوشنبه 25/6/1387 - 13:20
دعا و زیارت
نماز، ذکر و تمامی عبادتها به ویژه هنگامی که با حضور ذهن و توجه عمیق و آگاهی ذهنی برگزار شوند، تمرکز فکری عالی را به دنبال دارند. صرفنظر از ارج و مقامی که برای انجام عبادات، در مکاتب الهی در نظر گرفته شده است، این اعمال تمرکز فکری ملموس و قابل توجهی را نیز به دنبال دارند و هر کس به راحتی می تواند چنین تمرکزی را حس و تجربه کند. اساساً تمام اعمال عبادی انسان، وقتی در درگاه الهی مقبولیت پیدا می کند که روی آن فکر و تمرکز وجود داشته باشد.
پیامبر اسلام می فرمایند: "یک ساعت تفکر بهتر از هفتاد سال عبادت است." ذکر و عبادت با توجه، پریشانی و شدت فکر را به کلی از بین می برد و ذهن و جسم را پالایش می کند، ضمن آن که آرامش فکری عمیقی را به دنبال دارد. شما اگر افراد عابد را مورد توجه قرار دهید می بینید که عموماً دارای تمرکزی فوق العاده و آرامش روحی عمیق هستند.
- ذکر:
ذکر که امروزه مکاتب هندی، بوداییها و یوگیها از آن به عنوان "مانترا" نام می برند ریشه ای عمیق در عرفان کهن دارد. می توان گفت تمامی اعمال عبادی انسان به یک طرف، ذکر در طرف دیگر. اولین تأثیری را که ذکر ایجاد می کند و ما به نوعی آن را در بحث مراقبه و مدیتیشن گفتیم، تأثیری است که بر آرامش ذهنی و فکری دارد. خداوند در قرآن کریم می فرماید: با ذکرخدا، همه آرامش و اطمینان قبلی ایجاد می شود و ما گفتیم که بیان مداوم یک ذکر باعث فرو رفتن در لایه های عمیق تر مغز و ارتباط با منشأ فکر و شعور خلاق می شود و این منشأ فکر به مثابه همان قسمتهای عمیق دریاست که از سکوت و سکون فراوانی برخوردار است. تأثیرات ذکر چنان فراوان است که هر عابد و سالکی که به سیر و سلوک مشغول است، قبل از همه، رسیدن به آرامش معنوی را از طریق ذکر فراوان جستجو می کند.
خداوند در قرآن همچنین می فرماید: "ای کسانی که ایمان آورده اید، فراوان ذکر خدا را بگویید."
روش مدیتیشن یا مراقبه که توصیه می کند واژه ای بی معنا را بگویید تا در این بی معنایی تفکری ایجاد نشود و شما سریعتر بتوانید با شعور خلاق و آگاهی عمیق، مرتبط شوید، در مقایسه با ذکر در عرفان کهن، شیوه ای ناقص است که ما در این بحث به تفاوت این دو و برتری عبادت و ذکر بر مراقبه و مدیتیشن میپردازیم.
ـ مراتب ذکر:
مرحوم فیض می گوید: "به طوری که ارباب معرفت گفته اند، ذکر را چهار مرتبه است: نخست آن که ذکر بر زبان آید، دوم آن که علاوه بر زبان، قلب نیز ذاکر و متذکر شود، سوم آن که ذکر خدا چنان در قلب ذاکر جای گیرد و بر آن مستولی شود که بازگیری توجه قلب از آن مشکل باشد و چهارم آن که بنده خدا یکسره در ذکر غرق شود به طوری که دیگر نه به ذکر و نه به قلب خود توجه دارد." چنان که ملاحظه می کنید ذکر در همان مرحله نخستین، با مراقبه منافات دارد. در مدیتیشن، صورت مانترا را مدام در ذهن تکرار می کنند و مطلقاً لب و زبان تکان نمی خورد. حتی به مراقبه کنندگان توصیه می کنند که مراقب باشند زبانشان تکان نخورد. حال آن که در ذکر عرفانی، ذکر الزاماً باید بر زبان جاری شود. شاید این به همان موضوع تلقین به نفس بر می گردد، اگر تلقین به نفس با زبان انجام شود و در ذهن به آن فکر کنیم، آمرانه تر و تأکیدی تر می شود و در ناخودآگاه بهتر نفوذ می کند. همیشه تلقین به نفس با صدای بلند نسبت به تلقین ذهنی، برتری و ارجحیت دارد. در مرحله دوم، مراقبه واقعی شروع می شود. شخص باید مواظب باشد که فکرش به جایی دیگر نرود و تمام قلبش متوجه ذکرش باشد.
عرفا می گویند: مهمترین و دشوارترین مرحله فکر، همین مرحله است. مسلماً وقتی شما می خواهید تمام توجه خود را متوجه ذکر خود کنید، مدام حواستان پرت و متوجه چیزهای دیگر می شود. اینجا باید فوراً برگردید و به ذکر خود معطوف شوید و در این توجه قلبی به ذکر و برگشت فکری به آن بسیار مداومت کنید. هرگز نباید به ذهن خود اجازه پریشانی و پرسه زدن در هر سو بدهید. دومین نقص مدیتیشن اینجاست که شما هنگام بیان مانترا به فکر خود اجازه می دهید که به هر سو برود. نه از فکر جلوگیری می کنید و نه مجازید متوجه مانترا باشید. سومین مرحله، مرحله ای است که در آن شخص چنان در ذکر خود فرو رفته که برایش مشکل است به چیز دیگری فکر کند.
این مرحله نشانه آن است که شخص کم کم به لایه های عمیق تر مغز و به آن آگاهی خالص و ناب دست یافته است. پس از آن مرحله چهارم است که شخص کاملاً در ذکر خود غرق می شود و این غرقه شدن چنان است که همان واژه ذکر می تواند حجاب ذاکر شود. یعنی این که خود واژه، بی معنا و بی مفهوم می شود و شخص در معنی واقعی آن جاری می گردد. ذکر تنها وسیله ای برای جاری شدن در یک مفهوم است و تمامی مفاهیم و معانی عمیق در عمق ناخودآگاه ما نهفته است. اینجا همان مرحله ای است که در مراقبه می گویند نه فکر وجود دارد و نه مانترا. در این منشأ فکری و این شعور خلاق و آگاهی ناب همه چیز نهفته است. عشق الهی، محبت بیکران، روشن بینی، خلاقیت، شفا، رشد، تکامل، ثروت، توانگری، صمیمیت، تفاهم، قاطعیت و . . .
چهارشنبه 20/6/1387 - 19:33
دعا و زیارت
حضرت علی (ع): نماز، داروی تكبر است.
نارسیس نام پسر جوان افسانه ای است، كه در دوران قدیم، تصویر خود را در آب زلالی مشاهده کرد و نه یك دل بلکه صد دل، عاشق خود شد!؟ و این داستان عجیب، وجه تسمیه ای برای معرفی نوعی اختلال موسوم به اختلال شخصیت خود شیفته (1) (narcissistic personality disorder) گردید.
افراد مبتلا به این اختلال، دچار احساس عمیق اهمیت شخصی و خود بزرگی بینی هستند و به نوعی به بی نظیر بودن خودشان اعتقاد دارند. این اختلال عمیق شخصیتی كه در اوایل بزرگسالی ظهور می کند، روی افكار، اعمال و رفتار شخص به شدت تاثیر می گذارد. بدین صورت كه آنها خود را آدم های خاصی می پندارند و انتظار دارند كه به طور خاصی با آنان مدارا شود. اینان هرگز تحمل انتقاد را ندارند و چنان چه كسی از آنان انتقادی بكند، دچار خشم می گردند یا ممكن است آنچنان به رفتار خود اطمینان داشته باشند كه شخص انتقاد كننده را جز ابلهی بیش به شمار نیاورند و نسبت به انتقاد او "كاملا" بی تفاوت باشند.
خودشیفته ها، چنان چه کمی استعداد یا موفقیت در زمینه ای داشته باشند، در آن مورد به شدت مبالغه می كنند و انتظار دارند بدون هیچ دلیلی با آن ها به صورت فردی بی نظیر، مخصوص و استثنایی رفتار شود!
این بیماران برای رسیدن به اهداف خود، به راحتی از دیگران سوء استفاده می كنند و در اشتغال ذهنی دائم، با مفاهیمی چون: موفقیت، قدرت، استعداد درخشندگی، زیبایی و ایده آلیسم به سر می برند و پیوسته در پی شكار اظهارات محبت آمیز و تعریف و تمجید دیگران می باشند.
نمونه مبتلایان به این اختلال را، در جامعه ما نیز بسیار می توان یافت. مثلا كسانی كه تصور می كنند ضرورتی ندارد آن ها هم در صفی كه دیگران منتظر ایستاده اند، انتظار بكشند!
این تافته های جدا بافته كه خود را بر همه چیز و همه كس ترجیح می دهند، با عناوینی چون: از خود متشكر، خودخواه، مغرور، متکبر، از خود راضی و .. در جامعه ایرانی شناخته می شوند و با این صفت بد خود، ناراحتی های متعددی را برای خود و اطرافیان شان ایجاد می كنند.
به اعتقاد بسیاری از روان پزشكان درمان "اختلال شخصیت خود شیفته" بی نهایت مشكل است، چون برای پیشرفت درمان، خود این افراد باید دست از خودشیفتگی بردارند كه این كار راحتی نیست و در واقع هنوز داروی شیمیایی كه بر"عدم تعادل ناقل های عصبی" مربوط به خودخواهی انسان غلبه كند، ساخته نشده است.
اما پزشكان معنوی بشر، از قرن ها پیش، راه حل های بی نظیر و درخشانی، برای مقابله با خودخواهی و تكبر او پیشنهاد كرده اند كه بنا بر فرمایش حضرت علی (ع) در صدر این راه حل ها، "نماز" جای دارد.
در مطالب قبلی گفتیم كه در سرتاسر اذكار نمازهای یومیه، ضمایر متكلم مع الغیر(جمع) به جای ضمایر متكلم وحده(مفرد) به كار رفته است، به این معنی كه پیوسته "ما بودن" و نه "من بودن" در نماز، تكرار و تلقین می گردد و این موضوع در رفع بسیاری از اختلالات پیچیده شخصیتی، از جمله اختلال شخصیت اسكیزوئید(منزوی)، اختلال شخصیت ضد اجتماعی، اختلال شخصیت اسكیزوتایپی( اسرار آمیز)، اختلال شخصیت خودشیفته و .. نقش مهم و اساسی دارد. چرا كه در همه این اختلالات برتری "من" نسبت به "ما" زیر بنای بیماری به حساب می آید.
در حالی كه در جریان نماز این "ما" است كه اهمیت می یابد و" من" بودن انسان(به عنوان مثال خودخواهی و تكبر او ) به فراموشی سپرده می شود.
اما جالب این جاست كه در اذكار نماز تنها یك جا سخن از" من" به میان می آید و آن زمانی است كه بنده ی ناتوان، در نهایت ذلت در مقابل پروردگار خود، كرنش می كند و به ركوع می رود. پس آن گاه خود را در مقابل آفریننده خویش به خاك می اندازد و به سجده می رود و می گوید: سبحان ربی الاعلی و بحمده.
"سجده" در روایات بالاترین مرتبه قرب نمازگزار، به پروردگار معرفی شده است. (2)
شاید سخن گفتن از"من" در لحظاتی سرشار از خشوع و هنگام افتادن به خاك، و فلسفه آن كه سجده نزدیك ترین حالت بنده نسبت به خدا معرفی شده است، این نكته باشد كه "من" را باید از میان برداشت و به خاك سپرد تا به "او" نزدیك شد. به قول ملامحسن فیض كاشانی (ره) :
با من بودی ، منت نمی دانستم
یا من بودی ، منت نمی دانستم
چون"من" شدم از میان، تو را دانستم
تا من بودی، منت نمی دانستم
پی نوشت ها:
(1) مطالب علمی این مقاله از جلد سوم ترجمه فارسی كاپلان ـ سادوك ، صفحات 286 ـ 284 اقتباس شده است.
(2) پرتوی از اسرار نماز ـ اثر حاج شیخ محسن قرائتی ـ صفحه174
چهارشنبه 20/6/1387 - 19:25
آموزش و تحقيقات
حضرت علی (ع) می فرماید :
"خداوند هر گاه خیری بر بنده اش بخواهد، به او كم خوابی، كم خوری و كم حرفی را تلقین می كند."
دانش پزشكی ظرف چند دهه اخیر، موفق به کشف مهمی پیرامون خواب شده است و آن كشف، بخشی مهم در طول خواب انسان، به نام خواب REM بوده است( خواب از دو مرحله ی خواب عمیق و خواب REM تشکیل شده است که به طور یک در میان در طی شب حاصل می شوند).
پس از آن كه حدود 45 دقیقه از خواب رفتن انسان گذشت، مرحله REM آغاز می شود و برای مدت كوتاهی (حدود 10 تا 15 دقیقه) ادامه می یابد.
در طول مرحله REM ، به طرز اسرار آمیزی تمام عضلات اسكلتی بدن از كار می افتد و شخص كاملاً بی حركت می شود و نوار مغزی شخص به جای حالت خواب ، حالت بیداری كامل را نشان می دهد، طوری كه در این حالت مغز از فعالیت بالایی برخوردار است.
در طی مرحله ی REM ، درجه حرارت بدن و ضربان قلب به طور غیر منتظره ای بالا می رود و حركات سریعی در چشم های فرد دیده می شود كه علت نامگذاری این مرحله نیز می باشد(مرحله حركات سریع چشم: RAPID EYE MOVEMENT). چنانچه شخص را در این حالت بیدار كنیم به احتمال بسیار قوی، ابراز می كند كه در حال خواب دیدن بوده است.
امروزه دانش پزشكی به اثبات رسانده كه یكی از علائم مهم در بیماری افسردگی، افزایش مدت خواب REM نسبت به میزان طبیعی است.
روش درمانی جدید برای بیماران افسرده ، بیدار نگه داشتن آنها ، برای كاهش میزان REM می باشد.
زمان نماز صبح كه در آیه ی 78 سوره مباركه " اسراء" با عنوان " إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ كَانَ مَشْهُودًا " از آن نام برده شده است* و مورد تأكید فراوان می باشد، به گونه ای قرار گرفته است كه سبب كاهش قابل ملاحظه میزان خواب REM در اشخاص می شود.
مرحله REM پس از 10 تا 15 دقیقه متوقف می شود و پس از آن در طول خواب و به طور دوره ای و به طور منظم تكرار می شود . با این وجود كل دوران REM در طول یك خواب 8 ساعتی در اشخاص طبیعی، 90 دقیقه خواهد بود و قسمت اعظم آن در ساعات نزدیك به صبح به وقوع می پیوندد.
امروزه دانش پزشكی به اثبات رسانده كه یكی از علائم مهم در بیماری افسردگی، افزایش مدت خواب REM نسبت به میزان طبیعی است، طوری كه شخص افسرده بیشتر از سایر اشخاص خواب می بیند، یعنی زمان بیشتری را در مرحله REM به سر می برد.
از این جهت یك مبنای مهم در تولید داروهای ضد افسردگی، كاهش مرحله REM از خواب می باشد، از جمله داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای.
علاوه بر این یك روش درمانی جدید برای بیماران افسرده ، بیدار نگه داشتن آنها ، برای كاهش میزان REM می باشد.
زمان نماز صبح كه در آیه ی 78 سوره مباركه " اسراء" با عنوان " إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ كَانَ مَشْهُودًا " از آن نام برده شده است* و مورد تأكید فراوان می باشد، به گونه ای قرار گرفته است كه سبب كاهش قابل ملاحظه میزان خواب REM در اشخاص می شود.
همانطور كه خواندید قسمت اعظم خواب REM در حوالی صبح به وقوع می پیوندد و چنانچه شخص خود را ملزم به بیداری صبحگاهی كند، در حقیقت جلوی ورود خود به مرحله قابل توجهی از خواب REM را گرفته است.
لذا بیداری صبحگاهی برای نماز، خود به تنهایی می تواند به عنوان دارویی در پیشگیری از افسردگی و حتی درمان آن مطرح باشد.
لازم به توضیح است كه خواب REM در حد متعادل برای حفظ سلامت و رفع خستگی لازم است، اما زیادی آن منجر به مشكلات مختلفی از جمله افسردگی می شود و نقش نماز به عنوان متعادل كننده میزان REM مشهود است.
چهارشنبه 20/6/1387 - 19:23
رمضان
روزه در قرآن کریم " صوم" نامیده می شود . این لغت در معنی به مفهوم امساک و خودداری از هر فعلی است و در اصطلاح فقهی به مجموع امساکهای خاصی اطلاق می گردد که در زمان معینی واقع شود .
روزه ماه مبارک رمضان بر هر مرد و زن مسلمان واجب است . در خصوص مزایای روزه از لحاظ پزشکی ، روانپزشکی و .. سخن بسیار گفته شده است و فواید بی شماری در این مورد ذکر نموده اند ، لیک این مفهوم در ادب پارسی مضامین بسیار نغز و دلنشینی را آفریده است که به گلچینی از این داستان بسنده می کنیم :
حکیم ابولقاسم فردوسی طوسی :
همان بر دل هر کسی بوده دوست
نماز شب و روزه آیین اوست
حکیم ناصر خسرو قبادیانی :
چون روزه ندانی که چه چیز است چه سود است
بیهوده همه روز تو را بودن ناهار
خاقانی شروانی :
چه بود آن نفخ روح و غسل و روزه
که مریم عور بود و روح تنها
سعدی شیرازی :
که سلطان از این روزه آیا چه خواست
که افطار او عید طفلان ماست !
خواجه حافظ شیرازی :
ثواب روزه و حج قبول ، آن کس برد
که خاک میکده عشق را زیارت کرد
فرخی سیستانی :
به فال نیک تو را ماه روزه روی نمود
تو دور باش و چنین روزه صد هزار گذار
مسعود سعد سلمان :
نزد خداوند عرش بادا مقبول
طاعت خیر تو و صیام و قیامت
مولانا جلال الدین محمد مولوی :
نی تو را هر شب مناجات و قیام
نی تو را در روزه پرهیز و صیام
حکیم اوحدی مراغه ای :
روزه دار و به دیگران بخوران
نه مخور روز و شب شکم بدران
امیر خسرو دهلوی :
نی کار مرد روزه همت شکستن است
گر خضر آبش آرد عیش جوان کشد
چهارشنبه 20/6/1387 - 19:16
کامپیوتر و اینترنت
اخیرا گوگل یک موتور جاوا اسکریپت جدید به نام V8 Engine را معرفی کرده است که بر روی مرورگر جدید این شرکت که chrome نام دارد، استفاده شده است.
تعداد زیادی موتور جاوااسکریپت در حال حاضر موجود است که بر روی مرورگر های مختلف از آنها استفاده شده است:
JavaScriptCore: این موتور در حال حاضر بر روی safari/webkit نصب شده و تا نسخه 3.1 سافاری از این موتور استفاده می کند
Squirrelfish : این موتور برای safari نسخه 4 آماده شده است و در حال حاضر نسخه نهایی آن آماده نیست ولی در نسخه nightly این مروگر می شود آن را تست کرد. توجه : متاسفانه تست Dromaeo بر روی نسخه nightly این مرورگر با شکست مواجه شد لذا این موتور از لیست نتایج حذف گردید.
V8 : موتور استفاده شده در مرورگر chrome شرکت گوگل
SpiderMonkey : این موتور بر روی فایرفاکس 3 نصب شده و تا آخرین نسخه فایرفاکس از این موتور استفاده می کند
TraceMonkey : که برای نسخه 3.1 فایرفاکس آماده شده است و در حال حاضر در نسخه nightly فایرفاکس وجود دارد و در حالت عادی غیر فعال است. مطالبی در مورد این موتور جدید در پست “آیا فایرفاکس با SpiderMonkey وب را متحول خواهد کرد ؟” نوشته ام.
Futhark : این موتور بر روی اپرا 9.5 و نسخه های جدیدتر نصب است
IE JScript : که بر روی نسخه های مختلف اینترنت اکسپلورر از آن استفاده می شود.
تست های مختلفی بر روی این مرورگر های انجام گرفته و مرورگر کروم شرکت گوگل نیز در بین این مرورگر ها وجود دارد. به این ارقام و اعداد به خوبی دقت کنید تا بتوانید دیدی درست نسبت به عملکرد مرورگر ها به دست آورید.
ما مرورگر ها را با سه مجموعه تست ، آزمودیم که لیست این آزمون ها به قرار ذیل است:
SunSpider : یک تست مشهور جاوا اسکریپت است که توسط تیم WebKit ایجاد شده است. این تست فقط موتور های جاوا اسکریپت را از لحاظ کارآیی تست می کند ( هیچ عملیاتی در بخش رندر کردن یا ایجاد تغییرات در درخت DOM انجام نمی شود). این مجموعه دارای تست های زیادی است (مانند آبجکت ها، فراخوانی توابع، معادلات ریاضی، حلقه ها و … ).
V8 Benchmark : یک تست که توسط تیم V8 ساخته شده و تنها کارایی موتور های جاوا اسکریپت را می سنجد آن هم با تاکید زیاد بر روی کارایی موتور ها در اجرای حلقه ها در برنامه.
Dromaeo : این مجموعه تست توسط موزیلا طراحی شده است و javascript, DOM و کارایی کتابخانه های جاوااسکریپت را بررسی می کند. این مجموعه شامل تست های فراوانی است و بخش اعظم این تست ها، کارایی DOM و کتابخانه های جاوااسکریپت را بررسی می کنند.
SunSpider
اجازه بدهید به آمار تست سان اسپایدر تیم وب کیت نگاهی بندازیم (که مجموعه ای از تست ها را برای آزمودن موتور ها در اجرای جاوا اسکریپت خالص و ناب را شامل می شود). نتایج بدین گونه بود:
تقریبا نتایجی نزدیک به هم را مشاهده می کنیم که chrome با اختلافی اندک در این تست پیروز است (به نتیجه افتضاح اینترنت اکسپلورر توجه نکنید). کروم در این تست به یقین سریعترین بوده است. البته دقت کنید که در این تست موتور tracemonkey جدید استفاده نشده است و در حالت عادی تست انجام گرفته است.
Brendan Eich مقایسه ای را شب گذشته بین Tracemonkey و V8 انجام داده که نتیجه اش اینگونه بوده است:
در اینجا کاملا مشهود است که موتور TraceMonkey که تنها 2 ماه بر روی آن کار شده است نتایجی به مراتب بهتر از موتور V8 که بیشتر از دو سال صرف برنامه نویسی آن شده است، عمل کرده است.
چیزی که موتور TraceMonkey را عقب تر از رقیبان قرار می دهد این است که در این لحظه هنوز متد های Tracing بر روی حلقه ها کار نمی کنند [ در این مورد در مقاله قبل توضیح داده بودم ] و همین مورد باعث می شود که در برخی از تست ها موتور V8 تا 10 بار سریعتر از TraceMonkey باشد. هر گاه نسخه 3.1 مرورگر فایرفاکس آماده شد من حتما این تست ها رو از نو انجام خواهم داد.
تست V8 شرکت گوگل
تیم کروم مجموعه تست خودشان را منتشر کرده اند که شامل تست های کمی است (البته این تست ها با SunSpider تفاوت دارند ) و به شدت موتور ها را برای تست قابلیت در حلقه ها تست می کنند. نتایج این تست بدین شکل بود:
ما می بینیم که chrome در این تست رقیبان خود را له می کند. البته این تست خودش جای بحث دارد. این تست تنها بر روی بخشی از جاوا اسکریپت تاکید دارد شاید تنها دقایق اندکی مرورگر درگیر این حالت شود و شامل کارایی واقعی مرورگر نمی شود.
در ضمن دقت کنید که در این تست TraceMonkey عملکرد ضعیفی دارد ولی به یاد داشته باشید که قبلا توضیح دادم که tracing در حال حاضر بر روی حلقه ها کار نمی کند.
تست Dromaeo به همراه DOM
در پایان، اجازه بدهید نگاهی کلی به عملکرد موتور ها در اجرای فایل های جاوااسکریپت بیندازیم. من در حال حاضر بر روی مجموعه تست های Dromaeo کار می کنم و در حال اضافه کردن تعداد زیادی از تست های DOM و تست های مربوط به کتابخانه های جاوا اسکریپت هستم. این تست ها تصویر بهتری در مورد عملکرد یک مرورگر در حالت عادی (مثلا وب گردی ساده) می دهد.
دقت کنید که دلیل کند بودن بیشتر صفحات وب به خاطر DOM (مانند مرتب کردن خانه های یک جدول یا کلا دستکاری اجزای داخل صفحه ) است نه خود جاوااسکریپت (مانند بازی های جاوااسکریپت یا گرافیک ایجاد شده با آن) مهم است که به این جزئیات دقت داشته باشیم
نتیجه برای تست DOM ، جاوا اسکریپت و تست کتابخانه ها به این شکل بود:
متاسفانه IE در نتایج تست نیست چون به دفعات در هنگام اجرای این تست crash کرد. در ضمن WebKit نسخه nightly نیز به خاطر وجود یک باگ در آن crash کرده و تست کردن آن امکان پذیر نبود.
اکنون ما نتایج دیگری می بینیم. مرورگر های بر پایه WebKit بهترین عملکرد را دارند در حالی که chrome از نظر سرعت بعد از نسخه قدیمی webkit قرار گرفته است. در اینجا TraceMonkey کمی عملکرد بهتری داشته است ولی باز به علت اینکه متد های tracing بر روی DOM نیز عمل نمی کنند [ این مورد هم در مقاله قبلی توضیح داده شده بود ] نتوانسته نهایت قدرت خود را نشان دهد. قابلیت tracing برای DOM احتمالا برای نسخه 3.2 فایرفاکس یا نسخه های بعدی آماده خواهد شد.
چیزی که کاملا روشن است این است که افزایش سرعت موتور های جاوا اسکریپت ادامه خواهد یافت.
|
چهارشنبه 20/6/1387 - 18:25