تبیان، دستیار زندگی
برای نزدیک شدن به برنامه ماشین حساب ابتدا 10 کلید برای ارقام و کلیدهایی برای عملیات ها به صورت زیر بر روی فرم بکشید و پس از چیدن کلیدها به صورت شکل ظاهری ماشین حساب و تغییر خاصیت Text آن با نوشتن اعداد صفر تا نه برای هر کدام از کنترهای کلید....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : محسن نصرتی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساخت بازی پازل با #C، جلسه سوم

آموزش برنامه نویسی#c، جلسه سوم


هدف کلی:
نوشتن ماشین حساب ساده


سرفصل های تئوری:
1. انواع متغیرها
2. بخش اول نوشتن پروژه ماشین حساب


ماشین حساب:
برای نزدیک شدن به برنامه ماشین حساب ابتدا 10 کلید برای ارقام و کلیدهایی برای عملیات ها به صورت زیر بر روی فرم بکشید و پس از چیدن کلیدها به صورت شکل ظاهری ماشین حساب و تغییر خاصیت Text آن با نوشتن اعداد صفر تا نه برای هر کدام از کنترهای کلید، فرمی مانند زیر درست کنید:

آموزش برنامه نویسی#c، جلسه سوم

همچنین لازم است امکانی در این ماشین حساب ایجاد کنیم که بتواند نتایج محاسبات را به کاربر نمایش دهد، برای این کار یک textbox روی صفحه قرار دهید. کنترل TextBox برای پروژه ما نقش همان LCD  ماشین حساب را  بازی می کند.

آموزش برنامه نویسی#c، جلسه سوم

با زدن دکمه Run و کلیک بر روی دکمه ها در حال حاضر هیچ اتفاقی برای ما روی نمی دهد زیرا برای کلیک دکمه ها چیزی تعریف نشده است و یا به اصطلاح هنوز آنها جانی از خود نداند و برای جان بخشیدن به این کلیدها لازم است مدیریت رویداد را برای آنها انجام بدهیم که در ادامه توضیح خواهیم داد.

ایجاد رویداد کلیک دکمه
روی یکی از کلیدها با ماوس دوباره کلیک کرده و به بخش کد نویسی آن بروید. ابتدا لازم است بدانیم هنگامی که چه خاصیتی از Text Box ما تغییر کند مقداری (نتایج محاسبات یا عدد کلیک شده) داخل آن قرار می گیرد. برای فهمیدن این موضوع جدول خصوصیات  TextBox را می َآوریم و در خاصیت Text آن یک متن کوچک تایپ می کنیم، به محض تایپ کردن و کلیک بر روی فرم می بینیم متن مورد نظر ما در داخل جعبه TextBox  قرار گرفت.

آموزش برنامه نویسی#c، جلسه سوم

بنابراین متوجه می شویم با تغییرخاصیت Text آن می توانیم داخل TextBox را تغییر دهیم. اکنون لازم است تعیین کنیم برنامه ما چه کاری لازم است انجام دهد. برنامه ما باید با زدن کلید یک یا دو و ... مقدار آن کلید که از یک تا 9 می باشد داخل جعبه  TextBox قرار دهد.
 چون می خواهیم با کلیک بر روی دکمه کاری را انجام دهیم، بنابر این لازم است مانند مثال جلسه  قبل رویداد کلیک هر دکمه را فعال کنیم و در داخل آن کد مربوطه را بنویسیم. با دو بار کلیک ماوس بر روی دکمه عدد یک به قسمت کدنویسی آن بروید و کد زیر را برای آن بنویسید:

private void button1_Click(object sender, EventArgs e)
        {
            textBox1.Text = "1";
        }

حال مجددا برنامه را اجرا می کنیم. با زدن دکمه یک می بینیم که مقدار داخل  TextBox  برابر یک قرار می گیرد.

انواع متغیرها:
در سی شارپ هم مانند سی انواع داده ای برای ذخیره ی اعداد و نیز رشته ها وجود دارد، برای مثال textBox1.text متغیری از جنس رشته می گیرد. همچنین انواع اولیه ای مانند اعداد صحیح، اعشاری و ... در این زبان مانند زبان سی به صورت زیر وجود دارند:

آموزش برنامه نویسی#c، جلسه سوم

زبان سی شارپ دارای امکانات پیشرفته تری مانند امکان کار با رشته ها بدون نیاز به درگیر شدن با جزئیات پیاده سازی آنها هست، مثلا لازم نیست از ابتدا طول رشته را بدانیم، یا اینکه می توانیم برخی عملگرها را در کار با رشته ها نیز مورد استفاده قرار دهیم، مثال زیر را ببینید:

آموزش برنامه نویسی#c، جلسه سوم

آموزش برنامه نویسی#c، جلسه سوم

در نتیجه کار با رشته در این زبان خیلی ساده خواهد بود.

ادامه کار ماشین حساب:
در حال حاضر وقتی برنامه را اجرا می کنیم اگر بخواهیم مقدار 11 را بزنیم مقدار داخل textbox تغییری نمی کند زیرا با زدن دکمه مقدار قبلی آن با مقدار Text خاصیت TextBox جمع نمی شود. حال برای اینکه مقدار قبلی با مقدار یک در textbox کنار هم قرار بگیرد و نمایش داده شود دستور زیر را در متد کلیک یک می نویسیم:

private void button1_Click(object sender,EventArgs e)
        {
            textBox1.Text = "1"+textBox1.Text;
        }

برنامه را اجرا کنید، خواهید دید که با زدن کلید یک به صورت متوالی مقدار داخل TextBox دارای یک های متعدد می گردد.
بنابراین سعی کنید برای دیگر کلید ها نیز این کد را با تغییر " 1"  به شماره کلید مورد نظر در متد رویداد کلیک آن بنویسید و برنامه را اجرا کنید. می بینیم کد برنامه ما با زدن دکمه ها در داخل textbox  نمایان می شوند یعنی ما می توانیم عدد مورد نظر را با کلیک کردن دکمه های ماشین حساب روی textbox  بنویسیم.
همچنین برای پاک کردن متن نوشته شده، داخل تابع مربوط به کلیک شدن روی دکمه C کدی مانند زیر را قرار دهید:

آموزش برنامه نویسی#c، جلسه سوم

تا اینجای کار ما بخشی از امکانات لازم برای نوشتن یک ماشین حساب شامل ورود اعداد مورد نظر با کلیک کردن روی دکمه ها را پیاده سازی کردیم، و این کار را در جلسه چهارم تکمیل خواهیم کرد.

ساخت بازی پازل با# C، جلسه اول
ساخت بازی پازل با# C، جلسه دوم
ساخت بازی پازل با# C، جلسه سوم
ساخت بازی پازل با# C، جلسه چهارم
ساخت بازی پازل با# C، جلسه پنجم
ساخت بازی پازل با# C، جلسه ششم
ساخت بازی پازل با# C، جلسه هفتم
ساخت بازی پازل با# C، جلسه هشتم 

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: محسن نصرتی

تنظیم: نسرین صادقی