تبیان، دستیار زندگی
افعال یکدیگر را حمل بر صحت کنید
افعال یکدیگر را حمل بر صحت کنید
افعال یکدیگر را حمل بر صحت کنید
اعمال دیگران را بایست حمل بر صحت و درستی کرد و مشروع و حلال انگاشت و مادامی که دلیلی بر نادرستی و حرمت آن پیدا نشده است، نبایستی در صورت دوران امر بین احتمال صحت و مشروعیت از یک طرف و عدم مشروعیت از طرف دیگر، اعمال افراد را نامشروع و نادرست پنداشت
ولایت فقیه و عینیتهای فقه اسلامی
ولایت فقیه و عینیتهای فقه اسلامی
ولایت فقیه و عینیتهای فقه اسلامی
اشاره: آنچه در پی می آید متن برخی از گفتگوهایی است که از سوی همکارانمان در دفتر مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) (واحد قم) با برخی از اندیشمندان و صاحب نظران حوزه علمیه قم ترتیب یافته است. این گفتگوها در حاشیه همایش احیای تفکر دینی (خرداد ماه 1377) صورت پذیرفته و به لحاظ ارتباط موضوعی آنها با مباحث این شماره پژوهشنامه، درج می گردد.
کتاب فقهی که چندین بار ترجمه شده!
کتاب فقهی که چندین بار ترجمه شده!
کتاب فقهی که چندین بار ترجمه شده!
تحریرالوسیله اثری از روح الله خمینی به زبان عربی شامل فتاوای وی در تمامی ابواب فقه به روش غیراستدلالی است. وی این کتاب را بر اساس کتاب وسیلة النجاة ابوالحسن اصفهانی نوشته است. نویسنده سعی کرده حاشیه خود را با کمترین تغییر در متن وسیلهٔ النجاهٔ به آن بیفزا
کسی که 23 سال در دوره غیبت صغری زندگی کرد!
کسی که 23 سال در دوره غیبت صغری زندگی کرد!
کسی که 23 سال در دوره غیبت صغری زندگی کرد!
آداب در فقه به مجموع رفتارها و حالتهایی گفته می شود كه فعل یا ترک آنها، -از دیدگاه شارع مقدّس- موجب كمال و حسن فعل یا موضوعى مى شود كه حکم شرعی به آن تعلّق گرفته است. آداب الصلاة نیز، به آداب نماز و مستحبّات و اذکار و ادعیه قبل و بعد و هنگام نماز گفته می
از اصطلاحات فقهی چه می دانید؟
از اصطلاحات فقهی چه می دانید؟
از اصطلاحات فقهی چه می دانید؟
تفاوت واجب عینی و واجب کفایی چیست؟ واجب عینى واجبى است كه هر مكلفى شخصاً باید آن را انجام دهد و با اقدام دیگران، از او ساقط نمى شود؛ مانند روزه ى ماه مبارك رمضان ولی واجب كفایى واجبى است كه هر مكلفى باید آن را انجام دهد؛ ولى اگر تعداد كافى آن را انجام دهن
جاهل قاصر و مقصر کیست؟
جاهل قاصر و مقصر کیست؟
جاهل قاصر و مقصر کیست؟
جاهل قاصر: کسی را گویند که در ندانستن حکم معذور است زیرا در فعل و یا ترک چیزی به دلیل و مجتی استناد داشته هر چند که خطای آن آشکار گردیده است و جاهل مقصّر کسی را گویند که در ندانستن حکم معذور نیست مانند کسی که در آموختن مسائل دینی، سستی و اهمال کرده است.
   معرفی کتاب فقهی در زمینه احکام
معرفی کتاب فقهی در زمینه احکام
معرفی کتاب فقهی در زمینه احکام
یکی از کتب بسیار مهم در فقه شیعه کتاب شریف شرایع الاسلام اثر محقق حلی است که از عالی ترین متنهای فقهی می باشد. این کتاب مهم در کلیه ابواب فقه شیعه امامیه به زبان عربی در قرن هفتم بصورت یک دوره کامل احکام اسلام و مسائل حلال و حرام آن نگاشته شده است. از خصو
آیا باید تعبدی بودن احکام را بپذیریم؟
آیا باید تعبدی بودن احکام را بپذیریم؟
آیا باید تعبدی بودن احکام را بپذیریم؟
بحث علل احکام نباید روحیه عبودیت و بندگی انسان‌ها را تحت الشعاع قرار دهد و احکام را نباید بر مبنای نفع و ضرر گزینش کرد. خداوند حکیم است و امر و نهی‌های او بدون جهت ‌نمی‌باشد. و اگر بنده خدا هستیم و به صدور حکمی از طرف پروردگار اطمینان یافتیم باید بدان تع
آیا «جایز نیست» یعنی حرام است؟
آیا «جایز نیست» یعنی حرام است؟
آیا «جایز نیست» یعنی حرام است؟
اصطلاح «جایز نیست» در مسائل شرعی و فقه مصطلح به این معنا است که مکلف در مقام عمل، نباید فعل مورد نظر را انجام دهد و از این جهت با اصطلاح حرام فرقی ندارد. (مقام معظم رهبری،أجوبة الاستفتاءات(فارسی)، ص 10) بنابراین جایز نیست به معنای مکروه بودن کار نمی باشد
معنای «فرض» و «واجب» چیست؟
معنای «فرض» و «واجب» چیست؟
معنای «فرض» و «واجب» چیست؟
عباداتی مانند: نماز، روزه، جهاد، حج و ... می‌تواند هم دارای حکم اولیه باشند و هم حکم ثانوی، به عنوان مثال نمازی که برای مکلفین وضع شده است به نظر مکتب اهل بیت (علیهم السلام) بدون تکتّف(دست بسته بودن در نماز) است، اگر در روایتی امام معصوم (علیه السلام) امر
حکم با فتوا چه فرقی دارد؟!
حکم با فتوا چه فرقی دارد؟!
حکم با فتوا چه فرقی دارد؟!
«فتوا» استنباط حکم جهان‏شمول دین در یک زمینه با مراجعه به منابع دینى و بهره گیرى از شیوه هاى شناخته شده‏ى استنباط مى باشد و «حکم» در عین نظر به احکام کلّى الهى و ارزش ها و آرمان هاى ماندنى و جهان شمول اسلام، به موقعیت و شرایط خاصّ نیز توجّه دارد و مادامى
علت اختلاف نظر بعضی مجتهدان
علت اختلاف نظر بعضی مجتهدان
علت اختلاف نظر بعضی مجتهدان
در فقه شیعه اگر چه منابع اجتهاد معلوم و معین و بین همه ی مجتهدان مشترک است اما از آنجایی که مبنای مجتهدان در مسائل علوم مورد نیاز اجتهاد، متفاوت است و قدرت علمی و استعداد و نبوغ آنها هم یکسان نیست، برداشت آنان از منابع، یکسان نیست؛ برخی از اختلاف فتواها ا
فرق بین حکم «تکلیفی» و «وضعی»
فرق بین حکم «تکلیفی» و «وضعی»
فرق بین حکم «تکلیفی» و «وضعی»
هر عملی که شخص مکلف انجام می دهد از نظر شرعی یکی از عنوان‌های پنج‌گانه ذیل را دارد:1. واجب ( آنچه باید انجام دهد( 2. مستحب (آن چه بهتر است انجام دهد( 3. مباح (آن چه انجام دادن و ترک آن فرقی ندارد( 4. مکروه (آن چه بهتر است انجام ندهد( 5. حرام (آن چه نبای
عقد وکالت در فقه
عقد وکالت در فقه
عقد وکالت در فقه
وكالت در لغت به معنای واگذار كردن، اعتماد و تكیه كردن به دیگری است و در اصطلاح فقهی عقدی است كه به موجب آن كسی دیگری را برای انجام كاری جانشین خود قرار می‌دهد. معنای لغوی وکالت اعمّ است. زیرا در معنای لغوی واگذاركردن هر كاری به دیگری است. ولی معنای اصطلاح
فلسفه وجودی مستحبات
فلسفه وجودی مستحبات
فلسفه وجودی مستحبات
روایاتى که در کتاب هاى دعا و زیارات و غیره آمده است و تشویق به انجام کارهایی نموده است؛ مثلا گفته هر کس هنگام وضو این دعا را بخواند، یا به هنگام خوابیدن این ذکر را بگوید، یا در شب قدر این دعا را بخواند، یا هنگام زیارت امامان (‏علیهم السلام) این کلمات را ب
فرق حکم با فتوا چیست؟
فرق حکم با فتوا چیست؟
فرق حکم با فتوا چیست؟
مجموعه احکامى که براى حفظ کیان اسلام و نظام سیاسى- اجتماعى مسلمانان مفید و تأثیرگذار است مى تواند به عنوان اولى یا ثانوى‏اش با تشخیص ولى فقیه در قالب احکام حکومتى جعل و صادر شود و اجرایش بر همگان واجب گردد.