• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن مدیریت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
مدیریت (بازدید: 2840)
يکشنبه 11/1/1392 - 12:8 -0 تشکر 596367
ابزارهای خلاقیت

اهمیت خلاقیت در سطوح مختلف مدیریت بر کسی پوشیده نیست. ابزار های مختلف و در عین حال ساده ای برای کمک به خلاقیت ایجاد شده است که به استفاده حداکثری از ذهن و اطلاعات و تجارب ذخیره شده در آن ، در حل مسائل و تصمیم گیری کمک می کند. در واقع هدف این تاپیک توضیح  برخی از این تکنیک ها و بیان کاربرد آنها در حل مسائل مدیریتی مثل طراحی محصول و خدمات ، تعیین استراتژی و... است.

در همین انجمن  قبلا هم  بسیاری از اصول و روش های خلاقیت  توسط سایر دوستان توضیح داده شده است. سعی من بر اینه که تکنیک هایی که کمتر بهش پرداخته شده رو یه مقدار مفصل تر و حتی الامکان با مثال ثبت کنم. بازم اگه تکراری بود مطلب تازه ای نداشت بگین اصلاح کنم روشمو.

دوستان مشمول الذمه اید! اگه اطلاعات کامل تر ، تکنیک های جدیدتر و یا هر نظری دارین  و نیاین بگین.

يکشنبه 11/1/1392 - 12:12 - 0 تشکر 596370

تحلیل مورفولوژیک و تحلیل ماتریسی


برای استفاده از این تکنیک ابتدا کلیه صفات و مشخصه های محصول ، خدمات و استراتژی مورد نظر خودتان را لیست کنید. به عنوان مثال صفات و مشخصه های یک مداد می تواند شامل جنس بدنه، جنس نوک مداد، میزان سختی نوک آن، قطر نوک، کیفیت ، رنگ، وزن، قیمت و ... باشد.


سپس جدولی ایجاد کنید که سرستون های آن ، مشخصه های لیست شده باشند. تا جایی که ممکن است حالات مختلف هر مشخصه را ایجاد و در زیر همان مشخصه در جدول ثبت کنید. برای ایجاد این حالات میتوانید از روش طوفان ذهنی (brainstorming ) استفاده کنید. در این حالت جدول تمام حالات ممکن برای هر صفت یا مشخصه را نشان خواهد داد.حالا ترکیب های مختلفی از صفات را به صورت رندوم و یا به هر شکل دلخواه دیگر از میان ستون ها می توانید انتخاب کنید . در واقع ترکیب جدیدی از اجزا ایجاد خواهید نمود که محصولی جدید تلقی می شود. در نهایت محصولاتی که به نظر سود آور تر هستند را می توان مورد ارزیابی دقیق تر قرار داد و بهبود بخشید.

مثال:

فرض کنید می خواهید یک چراغ جدید ایجاد کنید. نقطه شروع برای این کار انجام تحلیل مورفولوژیک است. مشخصه های یک چراغ می تواند شامل منبع تغزیه، نوع لامپ ، شدت روشنایی، اندازه، استیل ظاهری، جنس مواد و .... آنها را لیست کرده و جدول را ایجاد می کنیم. با استفاده از تکنیک طوفان ذهنی و بهره گیری از نظر سایر اعضای سازمان حالات مختلف هر یک از مشخصه ها را لیست کرده و زیر عنوان مشخصه در جدولی می آوریم.



منبع تغزیه



نوع لامپ



رنگ نور



شدت نور



اندازه



استیل ظاهری



جنس مواد به کار رفته



باطری



هالوژن



سفید



کم



خیلی بزرگ



مدرن



فلز



برق مستقیم



مهتابی



زرد



متوسط



بزرگ



سنتی



سرامیک



خورشیدی



رشته ای



سایر رنگ ها



بالا



متوسط



رومی



بتنی



ژنراتور



کم مصرف



متغیر



متغیر



کوچک



فانوسی



چوبی



گاز









قابل حمل



صنعتی



شیشه ای



نفت/روغن













سنگی















پلاستیکی



اکنون ترکیب های مختلف را به صورت تصادفی و یا به هر شکل دلخواه دیگر می توان ایجاد و بررسی نمود.

ترکیب های جالب توجه می تواند موارد ذیل باشد:

چراغی منبع باتری و نور رنگی متغیر با شکل ظاهری فانوس برای تزیین مکان هایی مثل رستوران ها ، لابی هتل ها و ... مناسب است.

چراغی با منبع تغزیه خورشیدی، لامپ از نوع کم مصرف، رنگ نور زرد، شدت نور متوسط به بالا، اندازه بزرگ، ظاهر صنعتی، و جنس فلزی می تواند برای تأمین روشنایی خیابان های شهرهایی با تابش بالای نور خورشید مناسب باشد.

روش تحلیل مورفولوژیک و تحلیل ماتریسی روشی ساده است که سازمان دادن اطلاعات و تجارب افراد و بهره گیری از آنها جهت خلق ایده های نو کمک می کند.

يکشنبه 11/1/1392 - 18:49 - 0 تشکر 596409

ماتریس چارچوب (Reframing Matrix)

وقتی شما به مسئله ای بر می خورید برای یافتن بهترین راه باید موضوع را از ابعاد و دیدگاه های مختلف بررسی کنید. با وجود این تشخیص این ابعاد  در بسیاری از موارد ساده نیست . در چنین مواردی  استفاده از ماتریس تجدید چارچوب بسیار مفید خواهد بود.


چیز های مختلف با تغییر دیدگاه متفاوت به نظر می رسند

ماتریس تجدید چارچوب توسط مایکل مورگان ایجاد و در سال 1993 در یکی از کتاب هایش منتشر شد. این ابزار به شما کمک میکند مسائل حوزه کسب و کارتان را از زوایای مختلف ببینید و بتوانید راه حل های خلاقانه ای برای آن مسائل بیابید.

افراد با تجارب مختلف احتمالا ، مسائل را از راه های مختلف حل می کنند. این تکنیک به شما کمک خودتان را جای بقیه قرار دهید و  نحوه برخورد افراد مختلف با مسائل مورد نظر را متصور شوید و راه کارهای احتمالی آنان را حدس زد.


مرحله 1:

جدولی 4 قسمتی مانند جدول زیر بکشید. قسمتی را در وسط جدول برای توصیف مسئله خالی کنید و مسئله مورد نظر را در آنجا بنویسید.



نکته: هر خانه از این جدول (ماتریس) مربوط به یک بعد از مسئله است. اگر جدول 4 تایی مناسب نیست می توانید آن را متناسب با مسئله تغییر دهید.


مرحله 2: تصمیم گیری برای هر بعد

اکنون ابعاد مسئله را باید انتخاب کنید دو رویکرد مفید برای انجام این مرحله،  رویکرد 4P و رویکرد حرفه ای ها می باشد.

رویکرد 4P به شما کمک می کند که مسائل را از ابعاد زیر ببینید :

بعد محصول (Product) : آیا مشکلی یا ضعفی در محصول یا خدمات احساس می شود؟ آیا قیمت گذاری به درستی انجام گرفته؟ سطح کیفیت آن در نسبت به بازار در چه سطحی است ؟ آیا وضعیت موجود محصول یا خدمات قابل اتکاست ؟

بعد برنامه ریزی (Planning) :  آیا برنامه های کاری، برنامه های بازاریابی و یا استراتژی ها مشکلی دارند؟  چگونه می شود آنها را بهبود داد؟

بعد عوامل بالقوه (Potential): چگونه می شود فروش را افزایش داد؟ برای بهبود فروش و یا تولید چه مشکلاتی ممکن است به وجود آید؟

بعد افراد (People) : تأثیر گذاری یا تأثیر پذیری افراد (کارمندان ، مشتریان و... ) نسبت به مسئله مورد نظرچگونه است؟ افراد درگیر با مسئله چگونه فکر می کنند؟ مشتریان چرا محصول یا خدمات مارار نمی خرند؟

(اینها تنها بعضی از سوالاتی است که شما می توانید با توجه به این 4 بعد ، نسبت به مسئله طرح کنید)


رویکرد حرفه ای ها به شما کمک می کند به مسئله از نقطه نظر متخصصین یا ذی نفعان مختلف نگاه کنید. بدیهی است که دیدگاه یک پزشک نسبت به یک مسئله با دیدگاه یک مهندس عمران یا یک حقوق دان به همان مسئله متفاوت است. و یا نگاه مدیر عامل نسبت به یک مشکل با نگاه مدیر متابع انسانی نسبت به همان مسئله متفاوت است. این رویکرد به ویژه زمانی مفید است که مسئله مورد نظر افراد مختلف با حوزه های تخصص متفاوت مرتبط است. طبق این رویکرد ابعاد مختلف بر اساس افراد مختلف درگیر در مسئله تعریف می شود و در واقع باید اعضای گروه تصمیم گیرنده خود را جای افراد مختلف بگذارند.


مرحله 3: ایجاد عوامل از طریق طوفان ذهنی

در نهایت عوامل مرتبط به هر بعد از مسئله را از طریق تکنیک طوفان ذهنی ایجاد کنید و در محل مناسب در ماتریس قرار دهید.

زمانی که ماتریس کامل شد درک جامع تر و دقیقتر  از مسئله خواهید داشت و قادر به ایجاد راه حل های بیشتر و خلاقانه تری خواهید بود.


مثال:

در مثال نمایش داده در شکل زیر ، یک مدیر برای بررسی مسئله فروش کم محصول جدیدش از رویکرد 4P استفاده کرده است.


دوشنبه 12/1/1392 - 23:0 - 0 تشکر 596492

SCAMPER


اسکمپر ابزاری است که به خلق و توسعه محصول یا خدمات جدید کمک می کند.

این كلمه تركیبى از افعالى است كه در ایده یابى به كار مى رود.

–        Substitute   (جایگزین كردن)

–        Combine   (تركیب كردن)

–        Adapt (وفق دادن)

–         Modify (تعدیل كردن)

–        Put to other Uses (كاربرد دیگر)

–        Eliminate (حذف كردن)

–        Reverse (وارونه سازى)

این ابزار با مورد سوال قرارد دادن محصول یا خدمات فعلی بر اساس 7 مورد فوق ، به ایجاد یا توسعه ایده های خلاقانه کمک میکند. این سوالات اولین بار توسط یک مدیر آموزشی و نویسنده به نام باب ابرل سازماندهی شد.

نحوه به کارگیری:

محصول ، خدمت یا فرایندی که میخواهید بهبود بخشید انتخاب کنید. میتوانید محصولی که ضعفی در آن احساس میشود است و یا فکر می کنید جا برای توسعه و بهبود بیشتری دارد انتخاب کنید. سپس بر اساس اسکمپر محصول یا خدمات مورد نظر را مورد سوال قرار دهید. سپس سعی کنید برای هر سوال جواب های مختلفی بدهید (باز هم می توان از تکنیک طوفان ذهنی در ایجاد جواب ها استفاده نمود).

در نهایت جواب های داده شده را بررسی کنید و مواردی که قابل قبول و برجسته تر هستند مورد بررسی دقیق تر قرار دهید و بهبود بخشید.

بعضی از سوالاتی که برای هر قسمت از اسکمپر می توان طرح کرد موارد ذیل می باشد:

–        Substitute   (جایگزین كردن)

کدام یک از منابع یا مواد تشکیل دهنده محصول را می توان تغییر داد یا جایگزین کرد؟

چه محصولات یا فرایند های دیگری می تواند مورد استفاده قرار گیرد؟

کدام یک از قواعد یا قوانین را می توان تغییر داد یا جایگزین کرد؟

آیا این محصول را می توان در جایی دیگر مورد استفاده قرار داد و یا طور دیگر از آن استفاده کرد؟

اگر احساس یا نگرشتان را نسبت به محصول تغییر دهید چه می شود؟


–        Combine   (تركیب كردن)

چه می شود اگر این محصول را با محصولی دیگر ترکیب کرد؟ آیا چیز جدیدی خلق می شود؟

چه می شود اگر اهداف یا مقاصد محصول یا خدمات  را با هم ترکیب کنید؟

چه چیزی با آن ترکیب شود تا بتوان حداکثر استفاده را از آن نمود؟

چطور می توان استعداد ها و سایر منابع را برای خلق رویکردی جدید در فرایند یا خدمات ترکیب نمود؟


–        Adapt (وفق دادن)

چطور می توان محصول را برای انجام هدفی یا کاری دیگر وفق داد؟

محصول شبیه چه چیز های دیگری است؟

آن را در چه محیط ها یا زمینه های دیگری می توان مورد استفاده قرار داد؟

از کدام محصولات و ایده های دیگر می توان برای بهبود محصول یا خدماتمان می توان الهام گرفت؟


–        Modify (تعدیل كردن)

چگونه می توان شکل ظاهری و برداشت دیگران از محصول را تغییر داد؟

چه چیزی می توان برای اصلاح محصول به آن اضافه نمود؟

چه چیزی در محصول یا خدمات را می توان برجسته تر کرد تا ارزش بیشتری در آن ایجاد شود؟

کدامی یک از عناصر محصول فعلی را می توان تقویت کرد تا چیزی جدید خلق شود؟


–        Put to other Uses (كاربرد دیگر)

آیا این محصول را می توان در صنعتی دیگر مورد استفاده قرار داد؟

چه کسان دیگری می توانند از آن استفاده کنند؟

آیا ضایعات فرایند یا خدمت را می توان جهت مقاصد دیگر مورد استفاده قرار داد؟


–        Eliminate (حذف كردن)

چه طور میتواند فرایند، محصول یا خدمات را ساده تر کرد و موارد اضافی آنها را حذف نمود؟

کدام مشخصه ها، قسمت ها یا قواعد قابل حذف هستند؟

چه چیز هایی را می توان کمرنگ تر کرد و یا کاهش داد؟

چطور می توان آن را کوچک تر ، سریع تر، سبک ترو جالب تر کرد؟

چه می شود اگر شما قسمتی از محصول را حذف کنید؟


–        Reverse (وارونه سازى)

چه می شود اگر توالی فرایند را معکوس کرد؟

چه می شود اگر سعی کنید دقیقا برعکس روش فعلی عمل کنید؟

کدام قواعد یا قسمت ها را می توان معکوس کرد؟


تمرین: کسی می تونه بر اساس این تکنیک سوالهایی برای خلاقیت و بهبود انجمن تبیان طرح کنه؟

جمعه 23/1/1392 - 1:8 - 0 تشکر 597846

تکنیک DO IT


DO IT یا به قول بعضی تکنیک "انجامش بده" فرایندی ساده برای خلاقیت است.


DO IT عبارت از 4 قسمت زیر است:


D- تعریف مسئله (Define problem)


O – تفکر باز و به کارگیری فنون خلاق (Open mind and apply creative techniques)


I- شناسایی بهترین راه حل (dentify best solution)


T- تبدیل (Transform)


در ادامه هر کدام از این مراحل به صورت مفصل تر مورد بررسی قرار می گیرند:


1. Define problem


در این قسمت، تمرکز اصلی بر تجزیه و تحلیل مشکل است.


به این صورت که باید تا جایی که می توانیم، ماهیت مشکل را به طور کامل و دقیق شناسایی کنیم و بدانیم با چه نوع دردسری روبرو هستیم.


برای نیل به این هدف، چهار راهکار زیر سودمند است:


* با خود مشکل گلاویز شوید نه با نشانه های آن. برای این کار، بارها و بارها از خود بپرسید که «چرا این مشکل به وجود آمده است» تا بتوانید به ریشه آن دست یابید.


* مرزهای مشکل را ترسیم کنید.به اهدافی که باید به آنها دست پیدا کنید و نیز محدودیت هایی که شما در تحت آن مجبور به کار هستید، بپردازید. 


*  هر گاه یک مشکل خیلی بزرگ بر سر راه شما پدیدار شد، آن را به بخش های کوچک تری تقسیم نمایید و بر هر بخش به طور جداگانه و به صورت اختصاصی کار کنید.


*  مشکل را در قالب یک فرم، تا آنجا که می توانید خلاصه کنید.


رابرت دبلیو السن (Robert W Olsen)می گوید: بهترین روش برای این کار، آن است که چند عبارت دو کلمه ای درباره مشکل بنویسید و از بین آنها، بهترین مورد را گزینش کنید.


2. Open Mind and Apply Creative Techniques


 پس از آن که مشکل را شناختید و با زوایای آن آشنا شدید، زمان حل مشکل فرا می رسد. 


اکنون آماده هستید که راه حل های احتمالی برای ضربه فنی کردن این گرفتاری را تولید کنید. 


در این مرحله باید ذهن تان را برای راه حل های احتمالی کاملاً باز نگه دارید، این در حالی است که افراد اغلب وسوسه می شوند که به اولین ایده جالبی که به ذهن شان آمد عمل کنند و همان را به دست گیرند. 


اگر شما نتوانید در مقابل این عامل اغواکننده مقاومت کنید و آن را کنار بزنید، احتمالاً بسیاری از ایده ها و راه حل های مناسب را از دست خواهید داد. 


توجه داشته باشید که در این مرحل از DO IT، ما به دنبال ارزیابی و تعیین صحت و سقم ایده هایی که به ذهن می رسد نیستیم، بلکه به جای آن، می کوشیم تا آنجا که می شود، راهکارهای گوناگون و متنوعی را تولید نموده و پرورش دهیم. 


حتی ایده های نامناسب نیز می تواند در این خصوص به درد بخور باشد.


دست شما برای استفاده از تکنیک های خلاقیت باز است.


سعی کنید نسبت به این الهام شیطانی که می گوید «همین دو سه ایده کافی است»کاملاً بی اعتنا باشید.


ضمناً از یاد نبرید، هنگامی که شما به تولید «راهکارهای حل مشکل» سرگرم می شوید، افراد دیگری هم در اطراف و اکناف شما هستند که نظرات و روش های دیگری برای حل همین مشکل در ذهن دارند.


این ایده های ناشناخته، آنقدر ارزش دارد که شما در مورد آن با اطرافیان خود به بحث بنشینید و نظرات آنها را جویا شوید.


3. Identify the Best Solution


فقط در این مرحله شما باید ایده هایی را که به ذهن تان رسیده و یا از دیگران اقتباس کرده اید، تجزیه و تحلیل نموده و بهترین شان را انتخاب کنید.


ممکن است بهترین ایده، کاملاً روشن و بدیهی باشد، یا شاید هم لازم باشد بر چند مورد از بهترین ایده ها کار کنید و جزئیات آنها را مشخص نمایید تا بهترینِ بهترین ها کشف شود.


4. Transform


 آنچه که ما پیش رو داریم اینهاست: مشکلی که زیر و بم آن مشخص شده و راه حلی که برای حل این مشکل تبیین گشته است.


آخرین مرحله، به کارگیری این راه حل است.


این مرحله ممکن است به زمان و انرژی بسیار زیادی نیاز داشته باشد. 


در این مرحله، اولین کاری که باید انجام دهید، ایجاد یک برنامه عملیاتی (Action Plan) است.


این امر ممکن است خود به ایجاد یک طرح تجاری بیانجامد. 


پس از آن، تازه کار شما با این مرحله آغاز می شود. 


اصل ماجرای DO ITهم همین مرحله است چرا که هر چند ممکن است شما بتوانید به خوبی یک مشکل را شناسایی کنید و پس از تهیه چند راه حل، بهترین مورد را هم مشخص نمایید ولی اگر هیچ کاری برای تبدیل این ایده به عمل انجام ندهید، تقریباً کل ماجرا بیهوده خواهد بود.




سه شنبه 3/2/1392 - 1:17 - 0 تشکر 599337

Synectics

این تكنیك یك فرایند خلاقیت و حل مسئله است كه رویكرد ساخت یافته را با رویكرد حل آزادانه مسئله كه در فنون یورش فكری استفاده می شود، تركیب می كند.
كلمه synectics به معنی اتصال عواملی است كه به ظاهر همانند نیستند. این تكنیك توسط ویلیام گوردن (1961) طراحی شده است.
ابزارهای مختلفی در این تكنیك استفاده می شود و تمامی آنها بر اصول یكسانی استوار هستند: نگاه به چیزهای معمولی به روش غیرمعمولی و تركیب وآمیختن گسستگی های قبلی.

در این روش معمولاً سئوالاتی با محوریت واژگان زیر پرسیده می شود:


  • تفریق Subtract))

  • افزودن (Add)

  • انتقال (Transfer)

  • تغییر Change))

  • مقیاس (Scale)

  • جایگزینی (Substitute)

  • جداسازی (Isolate)

  • تقلید (Parody)

  • قیاس (Analogise)

  • پیوند زدن (Hybridise)

  • تكرار (Repeat)

  • تركیب (Combine)

  • جزء كردن (Fragment)

  • تناقض (Contradict)

این تکنیک مشابه تکنیک SCAMPER چارچوبی برای مورد سوال قرار دادن وضع موجود یا محصول فعلی ایجاد می کند.

نحوه طرح سوالات مشابه تکنیک SCAMPER  می باشد.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.