صفحه ها
دسته
دوستان وبلاگي
منابع و ماخذ وبلاگ
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 238732
تعداد نوشته ها : 352
تعداد نظرات : 72
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان
 ٭ عبدالوهاب فراتی مقدمه:   تعیین مبدأ تاریخ انقلاب اسلامی و نیز تبیین علل و عوامل پیدایش آن، بسته به منظری دارد که پژوهشگر در تحلیل رخدادهای پیش از انقلاب، برمی‌گزیند. در یک منظر، امام خمینی رهبر نهضت اسلامی به عنوان رکنی از ارکان نهضت قلمداد می‌گردد و پژوهشگر با غیریّت سازی از جایگاهی درباره این پدیده سخن می‌گوید تا قادر به فهم کلیت و اجزاء آن در عداد رخدادهای قبل و بعد از آن باشد، از منظری دیگر، پژوهشگر می‌کوشد تا تاریخ و علل و عوامل چنین رخدادی را نه از منظر خود بلکه از منظر رهبر انقلاب که عمل‌‌ِ «انقلاب» مخلوق و محصول درایت و مدیریت اوست، ردیابی نماید. بنابر منظر اخیر، قیام پانزده خرداد 1342 نقطه آغاز انقلاب است که امام خمینی نیز در نامه‌ای به سیدحمید روحانی مؤلف «تحلیلی بر نهضت امام خمینی» بدان صراحت کرده است. در حالیکه بنابر منظر نخست، قیام مذکور نه نقطه آغاز بلکه نقطه عطف انقلاب اسلامی به حساب می‌آید و احتمالاً جغرافیای زمانی انقلاب در محدودة مبدأ آن به حوادثی همچون، کودتای 28 مرداد 1332، شهریور 1320، کودتای اسفند 1299، نهضت مشروطیت 1285 و حتی هنگامی که مدرنیته در اواسط دوره قاجاریه به ایران آمده است باز می‌گردد. طبیعتاً عقب و جلو رفتن مبدأ انقلاب اسلامی در تبیین علل و عوامل وقوع این انقلاب تأثیر زیادی خواهد گذاشت و تحلیل‌گر را با فرضیه‌های متنوعی روبرو خواهد ساخت. این نوشتار می‌کوشد تا با بازخوانی مجدد قیام پانزده خرداد چهل و دو از منظر دوم به تحلیل این حادثه و تاثیرات آن بر نهضت اسلامی دست یابد.   الف – روند حوادث قیام پانزده خرداد 1342 ریشه در حوا

٭ میرزا‌باقر علیان نژاد

خبرگزاری فرانسه در 14 خرداد 1342 اعلام کرد که تظاهرات امسال در سالروز شهادت امام حسین (ع) دارای عظمت خاصی بود و مردم از چارچوب برگزاری مراسم مذهبی خارج شده و وارد سیاست شدند و رهبران مذهبی در مجالس عزاداری به شدت به دولت کنونی حمله کردند. خبرگزاری فرانسه با اشاره به سخن‌رانی فلسفی در بازار تهران افزود: «امسال عده شرکت کنندگان در مراسم عزاداری در شهر تهران بیش از سالهای گذشته بوده و دسته‌های عزادار در حالی که  ضد دولت شعار می‌داد‌ه‌اند عکسهای امام حسین(ع) و آیت الله خمینی را در دست داشته‌اند. آیت الله خمینی یکی از جدی ترین داوطلبان رهبری عالیه عالم تشیع است و اکنون رهبر مخالفان مذهبی می‌باشد.»*

 


* بولتن خبرگزاری پارس (محرمانه) – ش59- 16/3/1342– ص3.

منبع :

http://www.15khordad42.com

 

سه شنبه بیست و دوم 11 1387
٭ احد گودرزیانیجالب است. جالب است که آن روزها گروهی با این نام تشکیل شده است.این حرف امسال ـ 1386 ـ به زبان آمد. بعد از آن که گفت‌وگو با سرکار خانم صدیقه زمانی،‌ همسر سردار شهید سیدعبدالرضا موسوی ـ فرمانده سپاه خرمشهر بعد از سیدمحمد جهان‌آرا ـ از مجموعه گفت‌وگوهای دو هفته کمان (1383 ـ 1375) با همسران سرداران شهید برای کتاب شدن آماده شد.صدیقه زمانی می‌گوید: «تلاش‌های سیاسی عبدالرضا موسوی از دوران دبیرستان شروع شد. در آزمون ورودی دانشگاه نفر اول استان خوزستان شد و در رشته پزشکی دانشگاه تهران پذیرفته شد. در دانشگاه با عده‌ای از همفکران خود فعالیت‌های سیاسی‌اش را شروع کرد. چون امکان شناسایی در دانشگاه و خوابگاه زیاد بود، خانه‌ای در جنوب تهران با دوستان همفکرش اجاره کرده بود. بعدها خودشان گفتند همان موقع که در خانه استیجاری در جنوب تهران زندگی می‌کردند با جوانان آن محله ارتباط خوبی پیدا کرده بودند و جلسه‌هایی داشتند که بحث‌های دینی و سیاسی می‌کردند  وکتاب‌های مذهبی و سیاسی برای آنان تهیه می‌کردند. این زمینه‌ای شده بود که با تعدادی از دانشجویان همکلاسی و همفکر گروهی را به نام "گروه پانزده خرداد" تشکیل بدهند. از هسته اصلی این تشکیلات بی‌خبرم…» *عبارت «گروه پانزده خرداد» به جستجوگرهای اینترنتی داده شد. اضافه بر آن‌چه که صدیقه زمانی روایت کرد، حرفی ندیدیم. بنا شد از گروه پانزده خرداد در همین حد یاد شود تا بعد، شاید حرف تازه‌ای برسد.*(دو هفته‌نامه کمان ـ ش 46 ـ ص 4).منبع :http://www.15khordad42.com 
سه شنبه بیست و دوم 11 1387
٭ میرزاباقر علیان‌نژادپس از رحلت آیت‌الله سیدمحمدحسین طباطبایی بروجردی در 10 فروردین 1340، مسئله جانشینی ایشان مورد بحث همهدر 22 فروردین 1340 بنا به دعوت حجت‌الاسلام آقا محمدحسن وثقه‌الاسلام آقا احمد ـ آقازادگان حضرت آیت‌الله العظمی بروجردی ـ‌ جمعی از علمای طراز اول حوزه علمیه قم در منزل مرحوم آیت‌الله بروجردی برای تعیین تکلیف حوزه علمیه قم،‌ جلسه‌ای تشکیل دادند. به گزارش خبرنگار روزنامه اطلاعات در این جلسه «آیت‌الله آقای حاج سیدمحمدرضا گلپایگانی، آیت‌الله سیدمحمدکاظم شریعتمداری تبریزی،‌ آیت‌الله حاج آقا روح‌الله خمینی، آیت‌الله شهاب‌الدین مرعشی نجفی، آیت‌الله حاج شیخ عبدالنبی اراکی، آیت‌الله حاج سیدمحمد محقق یزدی، داماد مرحوم آیت‌الله حاج شیخ عبدالکریم یزدی، حجت‌الاسلام آقا مرتضی آیت‌الله‌زاده یزدی، آقای حاج محمدحسن دفتردار و حاج احمد خادمی ـ پیشکار پیشوای فقیه شیعیان جهان ـ حضور داشتند.» در پایان این مذاکرات سرپرستی و مسئولیت حوزه علمیه قم به آیت‌الله حاج سیدمحمدرضا گلپایگانی و آیت‌الله سیدمحمدکاظم شریعتمدار تبریزی پیشنهاد شد و این دو مسئولیت حوزه علمیه را قبول کردند و پرداخت شهریه طلاب علوم دینی حوزه علمیه قم، از طرف این دو تعهد شد که بالمناصفه بپردازند. آیت‌الله شهاب‌الدین مرعشی نجفی نیز تأمین نان طلاب حوزه علمیه قم را برعهده گرفت.* در این بین برخی افراد از آیت‌الله خمینی پرسیدند که شما برای اداره حوزه علمیه قم چه می‌کنید؟ آیت‌الله خمینی پاسخ دادند: «من همان خادم طلاب که بودم،‌ هستم.»** 
دوشنبه بیست و یکم 11 1387

٭ میرزاباقر علیان‌نژاد

پس از رحلت آیت‌الله سیدمحمدحسین طباطبایی بروجردی در 10 فروردین 1340، مسئله جانشینی ایشان مورد بحث همه محافل، خصوصا محافل دینی،‌ قرار گرفت. از این‌رو خبرنگار روزنامه کیهان عصر روز 14 فروردین 1340 راهی قم شد تا مسئله جانشینی آیت‌الله بروجردی را با علمای اعلام و شخصیتهای مذهبی طراز اول مطرح کند. حضرت آیت‌الله حاج آقا روح‌الله خمینی به خبرنگار روزنامه کیهان گفت: «اکنون اعضای حوزه سرگرم عزاداری هستند،‌ لکن پس از تخفیف مجالس سوگواری،‌ مدرسین کار خود ]شروع مجدد دروس حوزه علمیه[ را آغاز خواهند کرد.» حضرت آیت‌الله حاج آقا روح‌الله خمینی در ادامه درباره آینده حوزه علمیه قم فرمودند: «حوزه علمیه قم را خدا حفظ می‌کند قبل از مرحوم آیت‌الله ]بروجردی[ به دست دیگران محفوظ شد و بعد از ایشان هم امر با خداست، ان‌شاءالله خداوند آن را حفظ خواهد کرد.»*

منبع :

http://www.15khordad42.com

 

دوشنبه بیست و یکم 11 1387
   اولین سند ساواک در باره امام خمیمی؛ پس از آیت‌الله بروجردی، از نظر آمار طلاب، آیت الله خمینی در رتبه دوم قرار دارند٭ میرزاباقر علیان‌نژادسرهنگ قلقسه ـ رئیس دایره ایالات و مذاهب ساواک ـ در 22 اسفند 1335 که ساواک تازه تأسیس شده بود در گزارشی که توسط سرهنگ دوم رحمانی درباره حوزه علمیه قم تهیه شده بود، اعلام کرد مرجع اول آقای حاج حسین طباطبایی بروجردی است که بیش از پنج هزار نفر از طلاب مقیم قم اساس معیشت‌شان با مساعدت‌ ایشان می‌باشد و به هر طلبه به حسب مدارج تحصیل و وضع خانوادگی ماهیانه نقدی و جیره جنسی (حواله نان) تعلق می‌گیرد. بنابراین گزارش آقای بروجردی دارای دو پیشکار هستند. «1ـ آقای حاج احمد که مراتب امور شخصی آیت‌الله است. 2ـ آقای شیخ محمدحسین احسن که متصدی دفاتر طلاب و مباشر پرداخت است.» در ادامه گزارش درباره تعداد طلاب آیت‌الله بروجردی آمده بود: «تعداد طلابی که درس خارج استفاده می‌کنند در حدود 1300 نفر می‌باشد که همیشه در محضر درس آیت‌الله در مسجد بالاسر در حدود هزار نفر حاضر می‌شوند.» در بخش دیگری از این گزارش آمده بود: «مراجع و مدرسین و سران درجه دوم حوزه علمیه قم که هر یک واجد مقام اجتهاد و صاحب فتوی و مدرس علوم دین و مورد مراجعه مقلدین در بخشی از کشور می‌باشند، به ترتیب مقام و درجه و اهمیت به شرح زیر می‌باشند:نامتعداد طلاب درس خارج حوزه هر یکمسجدی که اقامه منطقه نفوذ تقلید
دوشنبه بیست و یکم 11 1387
  اولین زندگی‌نامه امام خمینی در مطبوعات ایران؛ 12 فروردین 1340 ٭ میرزاباقر علیان‌نژادروزنامه کیهان در 12 فروردین 1340 از حضرت آیت‌الله حاج آقا روح‌الله خمینی به عنوان جانشینی برای مرجعیت تقلید پس از رحلت آیت‌الله بروجردی نام برد و زندگی‌نامه‌ای بدین‌شرح از ایشان منتشر کرد: «حضرت آیت‌الله حاج آقا روح‌الله خمینی در سال 1321 هجری قمری متولد شدند و تحصیلات علمی خود را در شهر قم گذراندند. ایشان قسمتی از سطوح را در محضر مرحوم آیت‌آلله سیدعلی یثربی کاشانی و بقیه دروس خود را در محضر مرحوم آیت‌الله شیخ عبدالکریم حائری طی کردند. ایشان یک درس فقه صبحها و یک درس اصول عصرها در حوزه علمیه قم تدریس می‌ نمایند که در هر یک از دروس ایشان متجاوز از 400 نفر دانشجو و طلاب علوم دینی شرکت دارند. اکثر شاگردان حوزه درس ایشان را فضلای طراز اول حوزه علمیه قم تشکیل می‌دهند و درس‌های ایشان توسط حاج میرزا جعفر سبحانی به صورت کتاب تدوین شده و تاکنون دو جلد آن منتشر گردیده است. مرحوم آیت‌الله العظمی آقای بروجردی در مسایل مهمی که پیش می‌آمد با چند تن از علما مشورت می‌نمودند که یکی از آنان، ‌آیت‌الله خمینی بودند. ایشان تألیفات متعددی دارند که از جمله کتاب طهارت (پاکیزگی از نظر قانون مقدس اسلام)، کتاب مکاسب محرمه (دستورات تجارت و بازرگانی از نظر دین اسلام) و دوره کامل اصول را می‌توان نام برد. مهم‌ترین آثار ایشان حاشیه‌نویسی بر کتاب عروه‌الوثقی است که قریب بیست سال وقت صرف تحشی آن نموده‌اند. کتاب عروه‌الوثقی یک دوره کامل فقه است و حضرت آیت‌الله خمینی علاو
دسته ها : خبرهای تاریخی
دوشنبه بیست و یکم 11 1387

 

اعلام صلاحیت امام خمینی برای مرجعیت در 12 فروردین 1340

٭ میرزاباقر علیان‌نژاد

از سوی علمای علوم دینی و اعضای حوزه علمیه قم

پس از رحلت آیت‌الله سیدمحمدحسین بروجردی در 10 فروردین 1340، مسئله جانشینی ایشان مورد توجه ویژه مراکز مذهبی قرار گرفت. روزنامه کیهان در 12 فروردین 1340 در گزارشی با عنوان «شخصیت‌هایی که برای مرجعیتی تقلید صلاحیت دارند» نوشت:‌ «هم‌اکنون در حوزه علمیه شهر قم و سایر حوزه‌های علمیه علمای اعلامی هستند که دارای صلاحیت برای مرجعیت تقلید می‌باشند. کسی که به عنوان مرجع تقلید شیعیان انتخاب می‌شود باید اعلم‌الناس، اعلم‌العلماء و بطور کلی اعلم و اتقی باشد. بدین‌معنی که هم از نظر تقوی و پرهیزکاری و هم از نظر علم ممتاز و ارجح باشد.» روزنامه کیهان در ادامه گزارش خود نوشت طبق نظر علمای علوم دینی و کلیه اعضای حوزه علمیه شهر قم چهارده نفر دارای صلاحیت مرجعیت تقلید هستند. نخستین نام در فهرست چهارده نفره روزنامه کیهان «حضرت آیت‌الله حاج آقا روح‌الله خمینی» بود.*

منبع :

http://www.15khordad42.com

 

دسته ها : خبرهای تاریخی
دوشنبه بیست و یکم 11 1387
٭ میرزاباقر علیان‌نژاد براساس احکام فقهی و ادلّه شرعی، در عصر غیبت امام زمان (عج) امور مربوط به اخذ وجوه شرعی و مصرف آنها در موارد مقرر می‌بایست به وسیله فقیه جامع‌الشرایط صورت گیرد. مصرف خودسرانه اینگونه وجوه بدون اذن فقیه مجاز نیست. بدین‌سبب از دیرباز فقیهان و مراجع تقلید کسانی را برای دریافت و تحویل وجوه شرعی و یا نظارت بر مصرف آن، براساس شناختی که از افراد واجد شرایط داشته و یا به موجب گواهی خبرگان عادل، برمی‌گزینند و به آنان اجازه‌نامه مکتوب و ممهور می‌دادند که در متن آن حدود اختیارات در محدوده امور حسبیه و وجوه شرعیه مشخص می‌باشد. امام خمینی نیز به عنوان یکی از مراجع تقلید اجازه‌نامه‌های متعددی صادر کردند که در این‌جا به اجازه‌های صادره از سوی ایشان از فروردین 1340 تا خرداد 1342 اشاره شده است: 1ـ اجازه‌نامه به سیدسجاد حججی در 17/1/1340. 2ـ اجازه‌نامه به صادق احسان‌بخش در 27/2/1340. 3ـ اجازه‌نامه به سیدهاشم رسولی محلاتی در 27/2/1340. 4ـ اجازه‌نامه به سیدعلی غیوری نجف‌آبادی در 28/2/1340. 5ـ اجازه‌نامه به علی مختاری در 28/2/1340. 6ـ اجازه‌نامه زین‌العابدین ذوالفقاری اصفهانی در 2/3/1340. 7ـ اجازه‌نامه به عبدالصمد خویی در 3/3/1340. 8ـ اجازه‌نامه به سیدشمس‌الدین آیت‌اللهی در 8/3/1340. 9ـ اجازه‌نامه به عقیل ترابی در 9/3/1340. 10ـ اجازه‌نامه به سیدحسن طاهری در 12/3/1340. 11ـ اجازه‌نامه به سیدمحسن هزاره‌ای همدانی در 13/3/1340. 12ـ اجازه‌نامه به اسدالله خادمی در 13/3/1340. 13ـ اجازه‌نا
X