تبیان، دستیار زندگی
گسترش همگانی بیمة خدمات درمانی آحاد ملت ایران باید بدون توجه به اینکه سرپرست خانوار، شاغل یا بیکارند، تحت پوشش بیمه خدمات درمانی قرار گیرند و همه افرادی که شناسنامه ایرانی دارند باید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

متن كامل برنامه‌های ارتقاء رفاه اجتماعی مهندس موسوی

به دنبال ارائه برنامه‌های جامع برای بخش‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی، برنامه‌های مهندس میرحسین موسوی در حوزه رفاه اجتماعی منتشر شد.

متن كامل برنامه‌های ارتقای رفاه اجتماعی مهندس موسوی به این شرح منتشر شده است:

میر حسین موسوی

1- گسترش پوشش بیمة بازنشستگی به همة شاغلان

از این طریق و براساس قوانین بیمه‌های اجتماعی دولت سعی خواهد کرد که در زمانی محدود همه ایرانیانی که کار می‌کنند و اشتغال دارند، مشمول بیمه‌های بازنشستگی گردند تا آینده همه آنها تأمین شود و با امیدی بیشتر به آینده کار و اشتغال خود موفق‌تر و به زندگی آینده خود خوش‌بین‌تر باشند.

2- گسترش همگانی بیمة خدمات درمانی

آحاد ملت ایران باید بدون توجه به اینکه سرپرست خانوار، شاغل یا بیکارند، تحت پوشش بیمه خدمات درمانی قرار گیرند و همه افرادی که شناسنامه ایرانی دارند باید بتوانند با هزینه اندکی دفترچة بیمة خدمات درمانی ملی دریافت كنند.

این برنامه خدمات بستری رایگان را که در دولت‌های قبلی برقرار بود حفظ می‌كند و سطح و کیفیت ارائه خدمات و دسترسی به آنها را بخصوص برای مناطق مختلف کشور و روستاها ارتقاء می‌بخشد.

3-گسترش پوشش بیمة بازنشستگی به تمامی روستائیان و عشایر کشور و نیز اهالی شهرهای زیر 20 هزار نفر

این برنامه می‌تواند یکی از مولدترین اقشار جامعه، یعنی کشاورزان و عشایر را در مقابل حوادث ناشی از کار، از کار افتادگی و پیری بیمه كند و آینده مطمئنی را برای آنان به ارمغان آورد. دولت به منظور مشاركت با روستائیان طبق قانون، سهم خود را در جهت حمایت از این امر مهم پرداخت خواهد نمود.

4ـ اجرای قانون تأسیس صندوق بیمة زنان خانه‌دار و زنان سرپرست خانوار

با توجه به کار مفید زنان خانه‌دار و نقش آن در پایداری و سلامت خانواده بعنوان مهم‌ترین نهاد جامعه که وجه اجتماعی و اقتصادی دارد، باید در اجرای قوانین موجود، صندوق بیمه زنان خانه‌دار و زنان سرپرست خانوار تشکیل گردد تا زنان خانه‌دار بتوانند با حمایت دولت و مشارکت خودشان در صورتی که زیر پوشش هیچ بیمه اجتماعی نباشند از مزایای این صندوق بهره‌مند گردند. این مزایا، از جمله شامل خدمات از کار افتادگی و پیری است.

5ـ کاهش سهم پرداخت مستقیم هزینه‌های بیمه خدمات درمانی تا مرز 30 درصد

افزایش سهم پرداخت مستقیم هزینه‌های بیمه خدمات درمانی توسط بیماران در 4 سال گذشته اثر بخشی دفترچه‌های بیمه خدمات درمانی را بشدت کاهش داده است. این برنامه می‌تواند به کار آمدی و اثر بخشی بیمه خدمات درمانی کمک شایانی كند و از این طریق سلامت جامعه را که زیر بنای توسعه انسانی و اجتماعی اقتصادی است، تضمین نماید.

6ـ اجرای دقیق برنامه ملی چتر ایمنی رفاه و تأمین اجتماعی

بر اساس این برنامه، سیاست‌های دقیقی دست كم برای اشتغال، مسکن، بهداشت و درمان، تغذیه، آموزش و توانمندسازی جامعه آسیب‌پذیر و زیر خط فقر طراحی و اجرا می‌گردد. هدف این برنامه پی گرفتن سیاست پیشگیری و جبران برای جامعة آسیب‌پذیر و سیاست تثبیت و ارتقا برای جامعه سالم و بالای خط فقر است و با نظارت و حمایت دولت و توسط سازمان‌های دولتی، نهادهای عمومی نهادهای مردمی و خیریه‌ها اجرا خواهد شد و تضمین‌کنندة رفاه و تأمین اجتماعی آحاد ملت ایران خواهد بود.

7- تأسیس صندوق توسعة منطقه‌ای ایران

به منظور رفع عقب‌ماندگی‌های اقتصادی و اجتماعی مناطق مختلف کشور و متعادل ساختن توسعة این مناطق و توزیع جمعیت و فعالیت‌های اقتصادی اجتماعی و فرهنگی به صورتی منطقی در سطح سرزمین ایران و برخوردار شدن همه مردم از مواهب توسعه و رشد انسانی و اجتماعی و اقتصادی، صندوق توسعة منطقه‌ای ایران تأسیس می‌گردد. این صندوق با بهره‌گیری از برنامة ملی آمایش سرزمین و برنامه‌ریزی منطقه ای و نیز تخصیص اعتباراتی ویژه مطابق قوانین برنامه و بودجه کشور، با اجرای طرح‌های توسعه منطقه‌ای عقب‌ماندگی مناطق مختلف کشور را جبران خواهد كرد.

8ـ پایه‌گذاری جنبش ملی به منظور کاهش و مهار اعتیاد

بر اساس این برنامه، باید جنبشی ملی به منظور کاهش و مهار اعتیاد از طریق آگاهی و آموزش به سطوح مختلف اجتماعی به قصد محدود ساختن تقاضا و مبارزه جدی با توزیع و مصرف مواد مخدر در تعامل بین مردم و دولت و تعامل منطقه‌ای و بین‌المللی پایه‌گذاری شود. تقویت رویکرد علمی در برخورد با پدیدة اعتیاد در کشور و اولویت دادن به راهبرد کاهش تقاضا، توانمندسازی سازمان‌های غیردولتی در رابطه با ترک اعتیاد، مقابله حرفه‌ای با باندهای اصلی مواد مخدر و پیگیری رویکرد قطع ارتباط معتادان با توزیع‌کنندگان مواد مخدر از مهم‌ترین اصول این برنامه است.

برای دیدن اخبار، اطلاعات، تحلیل های انتخاباتی دیگر کاندیداها اینجا کلیک کنید.

تنظیم برای تبیان: سعید آقازاده