تبیان، دستیار زندگی
استان شما آنقدر زرین است كه می‌تواند میلیاردها دلار درآمد تولید كند، نزدیكی این منطقه با تركیه و شمال عراق فرصت تاریخی برای این استان ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دکتر رضایی: ایران را در مقابل اقوام ایرانی قرار ندهیم

ملت بزرگ ایران، خانواده‌ای مركب از اقوام مختلف است و باید میان همه این اقوام برابری و برادری وجود داشته باشد. من

محسن رضایی

به هیچ وجه تنگ‌نظر نیستیم و تقویت اقوام ایرانی را، تقویت امنیت ملی می‌دانم و قصد دارم میان اقوام مختلف ترك، لر، كرد و ... در اقتصاد و فرهنگ پیشرفت بی‌سابقه‌ای ایجاد كنم.

به گزارش ایفنا نیوز، این كاندیدای ریاست‌جمهوری در ادامه سفرهای استانی خود وارد ارومیه شد و پس از ادای احترام به شهدای هشت سال دفاع مقدس و حضور بر سر مزار شهید باكری در میان استقبال هواداران خود به مسجد اعظم ارومیه رفت تا در جمع مردم این شهر سخنرانی كند.

رضایی با نام بردن از ارومیه و آذربایجان به عنوان سرزمین حماسه، غیرت و فداكاری گفت: وقتی وارد ارومیه ‌می‌شوم اولین صحنه‌ای كه مقابل چشمانم ظاهر می‌شود، چهره باصفای مهدی باكری است كه سال‌های طولانی را با هم و در كنار هم در تنهایی از ایران دفاع كردیم و به همین دلیل است كه معتقدم عبارت «زنده باد آذربایجان» واقعیت غیرقابل انكار است.

وی افزود: درود بر سزمینی كه گهواره آقا مهدی‌هاست، من می‌دانم شما برای ایران چه كردید و می‌دانم تا چه اندازه حق شما ادا نشده است.

رضایی سپس با اشاره به ویژگی‌های اقتصادی آذربایجان گفت: استان شما آنقدر زرین است كه می‌تواند میلیاردها دلار درآمد تولید كند، نزدیكی این منطقه با تركیه و شمال عراق فرصت تاریخی برای این استان است و در این شهر برادران آذری و كرد بهترین نماد وحدت را درست كردند و تحصیلات بالای آنها بزرگترین سرمایه برای كشور است.

دکتر رضایی اضافه کرد: آذربایجان غربی از نظر منابع آبی دومین استان كشور است با این حال دریاچه ارومیه به دلیل كم‌آبی روبه‌نابودی است.

وی افزود: اما از طرف دیگر آب‌های آذربایجان به عراق می‌رود و از آنجا به خلیج فارس می‌رسد و این تناقض برای من قابل درك نیست.

دست به دست هم تا انقلاب اقتصادی

رضایی در ادامه با انتقاد از گسترش بیكاری در این استان تاكید كرد: نباید دولت سیاسی شود، چون دولت و نظام در پرتو خون شهدا به دست آمده است و این عرصه امكانی برای خدمتگزاری به مردم است.

دکتر رضایی در پاسخ به سوالاتی مانند: چرا از ظرفیت‌های این استان استفاده نمی‌شود؟چرا جوانان در حاشیه‌اند؟ چرا بعضی معتقدند جوانان مشكل و تهدید شده‌اند؟ گفت: جوانان از دید ما می‌توانند راه باكری‌ها و امینی‌ها را ادامه دهند، اما متاسفانه در میان دولتمردان اعتقاد و اعتماد به جوانان كم شده است و برای رفع این مشكلات باید با پرهیز از دولت باندی و فردی به سمت دولت ائتلافی روی بیاوریم و در این مسیر هم نخبگان دست به دست هم دهند تا حادثه سوم انقلاب یعنی شكوفایی و تحول اقتصادی دوباره ایجاد شود و در این مسیر آذربایجانی‌ها سهم فراوانی خواهند داشت.

اما از طرف دیگر آب‌های آذربایجان به عراق می‌رود و از آنجا به خلیج فارس می‌رسد و این تناقض برای من قابل درك نیست.

رضایی در ادامه با انتقاد از رفتار بعضی از سیاستمداران در تخریب نسل اول انقلاب تاكید كرد: ما باید جوانان را به صحنه بیاوریم و از بزرگان به عنوان ذخیره استفاده كنیم؛ 30 سال از انقلاب می‌گذرد ما تا كی می‌خواهیم قدرت را در دست نسل اول نگه داریم؟

رضایی خاطرنشان کرد: باید از توانایی نسل اول استفاده كرد، اما كار را به دست جوانان سپرد و من در دولت ائتلافی این فعالیت را انجام خواهم داد و آدم‌های چاپلوسی كه مجیز گوی رئیس‌جمهور باشند را به دولت راه نخواهم داد.

می‌توانیم از ارومیه میوه اروپا را تامین كنیم

رضایی صنعت جهانگردی، كشاورزی را جزو استعدادهای این استان معرفی كرد و گفت: در شرایطی كه ما می‌توانیم از این استان میوه اروپا را تامین كنیم و متاسفانه مردم در كشاورزی و صنعت تنها هستند و نبودن كارخانه‌های مدرن بسته‌بندی، و صنایع سردخانه‌‌ای سبب شده تا كشاورزی در این منطقه چندان سودآور نباشد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاكید بر این مساله كه دریاچه ارومیه جزو شناسنامه ماست گفت: اگر دولت از صبح تا شب به دنبال دعواهای سیاسی برود دیگر نمی‌تواند به این مساله اساسی رسیدگی كند، اما من با پرهیز از سیاسی‌كاری تلاش خواهم كرد تا از روز اول تصدی پست ریاست‌جمهوری با شناختی كه از توانایی‌ها و نیروهای هر استان دارم به مشكلات آنان رسیدگی كنم.

رضایی در ادامه گفت: ملت بزرگ ایران، خانواده‌ای مركب از اقوام مختلف است و باید میان همه این اقوام برابری و برادری وجود داشته باشد، من به هیچ وجه تنگ‌نظر نیستیم و تقویت اقوام ایرانی را، تقویت امنیت ملی می‌دانم و قصد دارم میان اقوام مختلف ترك، لر، كرد و ... در اقتصاد و فرهنگ پیشرفت بی‌سابقه‌ای ایجاد كنم.

رضایی تاكید كرد: ما همه آریایی هستیم و نباید ایران را در مقابل اقوام و اقوام مختلف را در مقابل ایران قرار داد و من اشكالی نمی‌بینم كه زبان و ادبیات تركی و كردی در میان مدارس دانشگاه‌های این استان تدریس شود.

برای دیدن اخبار، اطلاعات، تحلیل های انتخاباتی دیگر کاندیداها اینجا کلیک کنید.

تنظیم برای تبیان: سعید آقازاده