تبیان، دستیار زندگی
مسئولان شرکت بازی سازی بلیزارد پس از ممنوع اعلام شدن عناوینی چون شیطان 3 (Diablo III) و دنیای جنگ پیشه (World of Warcraft) و چندی دیگر از بازی‌ هایشان در واکنش به این موضوع اعلام کردند از این پس سرورهایی چون World of Warcraft و Battle.net در ایران پشتیبان
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازی آنلاین شیطان 3 در ایران!


مسئولان شرکت بازی سازی بلیزارد پس از ممنوع اعلام شدن عناوینی چون شیطان 3 (Diablo III) و دنیای جنگ پیشه (World of Warcraft) و چندی دیگر از بازی‌ هایشان در واکنش به این موضوع اعلام کردند از این پس سرورهایی چون World of Warcraft و Battle.net در ایران پشتیبانی نخواهند شد و سرور‌های کنونی نیز بیرون کشیده می ‌شوند.


شیطان 3

اخیرا بازی کننده های شبکه Battle.net گزارش داده اند که عناوینی چون World of Warcraft, Diablo III, Guild Wars و… در ایران قفل شده اند. بر اساس این گزارش این عناوین دارای تصاویر ، قوانین و خون ریزی های فراوانی هستند که تاثیرات سویی بر رفتار کاربران گذاشته و نوعی جنگ نرم محسوب می شوند و به همین خاطر دولت جمهوری اسلامی ایران آن ها را غیر قانونی دانسته است و دست به ممنوع کردن آن زده است. بیشتر این عناوین متعلق به شرکت بلیزارد هستند؛ مانند Guild Wars, RuneScape, Second Life, Dofus, Evony و Entropia Universe که همه آن ها قفل شده اند. بلیزارد انترتینمنت(Blizzard Entertainment) یک شرکت طراحی و تولید بازی ‌های رایانه‌ ای می باشد که مقر آن در ارواین، کالیفرنیا واقع شده. این شرکت که یکی از زیرمجموعه‌ های اکتیویژن بلیزارد است تا به‌ حال بازی‌ های موفق و پرطرفداری مانند دیابلو (شیطان) ، وارکرفت (هنر نبرد) و استارکرفت را تهیه و به بازار عرضه کرده است. کلیه بازی‌ های این شرکت در صدر پرفروش‌ ترین‌ ها قرار داشته‌ اند و همگی جایزه‌ هایی چند کسب کرده‌ اند.

مسئولان شرکت بازی سازی بلیزارد پس از ممنوع اعلام شدن بازی‌ هایشان در واکنش به این موضوع اعلام کردند از این پس سرورهایشان را در ایران پشتیبانی نخواهد کرد.

باید توجه داشت که اکثر این قبیل بازی ها در راستای جنگ نرم و با هدف تخریب و تحریف افکار و اعتقادات کاربران، ساخته می شوند و از آن جا که اغلب طرفداران این بازی ها را قشر نوجوان و جوان تشکیل می دهند عمق فاجعه بیشتر مشهود می شود

مسئولان شرکت بازی سازی بلیزارد پس از ممنوع اعلام شدن عناوینی چون شیطان 3 (Diablo III) و دنیای جنگ پیشه (World of Warcraft) و چندی دیگر از بازی‌ هایشان در واکنش به این موضوع اعلام کردند از این پس سرورهایی چون World of Warcraft و Battle.net در ایران پشتیبانی نخواهند شد و سرور‌های کنونی نیز بیرون کشیده می ‌شوند. مسئولان این شرکت اعلام کردند:

"ما نمی‌ خواستیم چنین شود و به دلیل بعضی مسائل و تحریم‌ ها با برخی کشورها قطع رابطه این چنینی بکنیم امّا متأسفانه و از آن جایی که دولت ایران نیز علاقه ای به این کار ندارد ما دیگر در چند کشور مانند ایران از سرور های آنلاین و مخصوص مانند World of Warcraft وBattle.net  پشتیبانی نخواهیم کرد و سرور های موجود کنونی را نیز بیرونش خواهیم کشید".

شیطان 3

بنا بر گفته مسئولان بلیزارد این سرور‌ها دیگر از لحاظ فنی و عمومی در ایران در دسترس نخواهند بود اما در صورت استفاده از شبکه‌ های خصوصی و مجازی ویژه‌ ای می‌ توان به بازی دسترسی پیدا کرد؛ بلیزارد گفت که دوست ندارد بازی کننده‌ ها را اذیت کند !به نظر می‌ رسد پس از انجام تحریم‌ ها علیه ایران و بی فایده بودن این تحریم‌ ها، اینک بسیاری از شرکت‌ های بازی ‌سازی با توجه به قوانین ایالات متحده و دستوراتی که از جانب اعضای دولت این کشور اعمال می‌ شود، با ادامه‌ دادن این تحریم‌ ها سعی دارند این فشار را در سطح پایین ‌تر و گستره‌ ای در میان مخاطبینی متفاوت یعنی بازی ‌بازها وارد کنند؛ تا با این کار نارضایتی را به میان جمعی که همیشه به افراد بی سر و صدا و بی خطر شناخته می ‌شدند هم انتقال دهد.

در عین حال تلاش برای تحریم بازی ها از یک طرف و ایجاد دسترسی به بازی های با "وی پی ان" (VPN) و "فیلتر شکن" نشان می دهد این شرکت ها تلاش می کنند تا کاربران ایرانی را به استفاده هرچه بیشتر از فیلتر شکنها سوق دهند. از جمله دیگر عناوین غیر قابل دسترس در ایران نیز می‌ توان به Guild Wars،RuneScape ، Second Life، Dofus، Evony وEntropia Universe  اشاره کرد.

به نظر می‌ رسد پس از انجام تحریم‌ ها علیه ایران و بی فایده بودن این تحریم‌ ها، اینک بسیاری از شرکت‌ های بازی ‌سازی با توجه به قوانین ایالات متحده و دستوراتی که از جانب اعضای دولت این کشور اعمال می‌ شود، با ادامه‌ دادن این تحریم‌ ها سعی دارند این فشار را در سطح پایین ‌تر و گستره‌ ای در میان مخاطبینی متفاوت یعنی بازی ‌بازها وارد کنند؛ تا با این کار نارضایتی را به میان جمعی که همیشه به افراد بی سر و صدا و بی خطر شناخته می ‌شدند هم انتقال دهد

باید توجه داشت که اکثر این قبیل بازی ها در راستای جنگ نرم و با هدف تخریب و تحریف افکار و اعتقادات کاربران، ساخته می شوند و از آن جا که اغلب طرفداران این بازی ها را قشر نوجوان و جوان تشکیل می دهند عمق فاجعه بیشتر مشهود می شود زیرا هدف سازندگان نیز جوانان و سوق دادن افکار آنها به سمت و سویی خاص است یعنی باید آنچنان بیاندیشند که تولید کنندگان این بازی ها می خواهند و متاسفانه در اکثر موارد نتیجه ی مطلوب حاصل شده است.

فرآوری:آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: مشرق / سایت دنیای بازی / ویکی پدیا