تبیان، دستیار زندگی

آیا بستن بخت با سحر و جادو امکانپذیر است

آیا سحر و جادو و بستن بخت صحت دارد

اگر كسى خواهان دعاست، باید با زبان خویش و باکمال توجه به مفاهیم و مضامین آن، به درگاه خداوند دعا كند و از او حوایج خویش را طلب نماید. آنچه از امامان علیهم‌السلام رسیده توصیه به دعا توسط خود انسان است نه مراجعه به دعانویس.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سحر و جادو
آیا سحر و جادو وجود دارد و افرادی هستند که بطور مثال بتوانند بخت کسی را ببندند و یا مشکلی از مشکلات مردم را حل نمایند؟
در رابطه با سحر، جادو و طلسم نکاتی را می توان بیان کرد:
1. قرآن در آیات زیادى، به موارد خارق عادت؛ (همچون تأثیر سحر و جادو)  اشاره مى‏‌كند. اینكه خداوند به این امور اشاره مى‏‌كند، نشانگر این است كه این‌ها امور واقعى، ولى غیرعادى‏‌اند.

2. وقوع این امور، خارج از حوزه علت و معلول به شمار نمى‏‌آید؛ و میزان تأثیر آن‌ها، وابسته به قدرت اراده فاعلى آن است. هرگاه اراده فاعل، قوى و متكى بر اراده الهى باشد، آن كار غیرقابل شكست خواهد بود. (مثل معجزه)، اما هر وقت در راه شر باشد و پشتوانه‌‏اى غیر الهی داشته باشد، در مقابل اراده قوى و محكم، شكست خواهد خورد (مانند سحر و چشم‌زخم و...).

از این دو نکته استفاده می‌شود که سحر و جادو از امور واقعی هستند اما سوءاستفاده از آن توسط افراد شرور بستگی به قدرت ایمان و اراده‌ی ما دارد. اگر از ایمان قوی برخوردار باشیم و خداوند را سرچشمه‌ی همه‌ی امور بدانیم و ضمن انجام وظایف، نتیجه‌ی کارهایمان را به خدا بسپاریم، کسی نمی‌تواند ما را سحر و جادو کند و شکست می‌خورد.

سحر با پشتوانه‌‏اى غیرالهى، در مقابل اراده قوى و محكم، شكست خواهد خورد. اگر شخص ایمان به خدا داشته باشد و خداوند را منشأ اثر در امور بداند، سحر اثری روی او نخواهد گذاشت.

بنابراین اگر برفرض، موردى پیدا شد كه سحرى در كار بود، راهكارهایى براى بطلان آن وجود دارد كه عبارت‌اند از:

- استعاذه به خداوند و خواندن سوره‌‏هاى فلق و ناس.

- خواندن و نوشتن آیات 75 تا 82 سوره یونس.

- دعا و تضرع به درگاه خداوند. اگر كسى خواهان دعاست، باید با زبان خویش و باکمال توجه به مفاهیم و مضامین آن، به درگاه خداوند دعا كند و از او حوایج خویش را طلب نماید. آنچه از امامان علیهم‌السلام رسیده توصیه به دعا توسط خود انسان است نه مراجعه به دعانویس.

- صدقه دادن.

آگاهى به غیب در مرحله اول، اختصاص به خداوند عالم دارد و در مرحله دوم، از آن انبیا و ائمه و اولیاى اوست و آن‌ها نیز از خودشان مستقلاً چیزى ندارند؛ بلكه خداوند عالم طبق مصالح، به‌اندازه‌ای كه صلاح مى‌‏داند، آگاهى از غیب را در اختیار آن‌ها قرار مى‌‏دهد.


3. غالب آنچه امروزه در میان مردم دراین‌باره شایع است، بی‌اساس است و اكثر كسانى كه به این امور مى‌‏پردازند و این امر را ترویج می‌کنند، كلاه‏بردارانى هستند كه از این طریق، قصد اخاذى و پركردن جیب خود را با اسم ابطال سحر و باز كردن بخت و دعانویسی دارند.

4. باید بااراده‌ی محکم و قوی و با تدبیر کارهایمان را انجام دهیم و به عواقب کارهایمان بیاندیشیم و با دقت و مشورت کارهایمان را انجام دهیم تا دچار ناکامی نشویم. انسان مختار است و سرنوشتش را فقط و فقط خودش و اعمال و عقاید و افکارش رقم می‌زند و تقدیر الهی هم غیرازاین نیست که انسان با اختیار سرنوشت خود را انتخاب کند. پس دلیل گرفتاری و شکست و غیره فقط و فقط خودمان هستیم و نه هیچ‌کس دیگر.

به‌عنوان‌مثال: نیامدن خواستگار یا فراهم نشدن شرایط ازدواج، اصلاً دلیل بسته شدن بخت نیست بلکه در بسیاری از موارد خودمان با عمل خودمان (با سخت‌گیری‌های بی‌مورد و ...) بخت خود را می‌بندیم.

5. آگاهى به غیب در مرحله اول، اختصاص به خداوند عالم دارد و در مرحله دوم، از آن انبیا و ائمه و اولیاى اوست و آن‌ها نیز از خودشان مستقلاً چیزى ندارند؛ بلكه خداوند عالم طبق مصالح، به‌اندازه‌ای كه صلاح مى‌‏داند، آگاهى از غیب را در اختیار آن‌ها قرار مى‌‏دهد. ازاین‌رو، فالگیرى، كف‏‌بینى و طالع‌‏شمارى كه نوعاً كار افراد شیاد است، هیچ مستند شرعى ندارد و اعتقاد به آن صحیح نیست. این‌گونه كارها، علم شمرده نمى‌‏شود؛ البته سحر و ارتباط با اجنّه، علمى است كه از گذشته تاکنون بوده است و الان هم كسانى داراى این علم هستند؛ ولى شرعاً یادگرفتن و استفاده از آن حرام و نیز مراجعه به این افراد شیاد و گناهکار که موجب ترویج آنان و ترغیب و کمک به آنان در گناهشان است.
منبع: پرسش و پاسخ‌های عمومی مرکز مشاوره تبیان