تبیان، دستیار زندگی

آیا بعضی از روایات مفاتیح ، مخالف قران نیست ؟

در اعمال روز جمعه در قسمت چهارم گفته شده بعد از نماز صبح سوره الرحمن بخواند وبعد از " فَبِأَیِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ" بگویید "لا بشیء من آلائك رب أكذب" ایا در اینجا از ما خواسته شده كه چیز جدیدی به قران اضافه كنیم؟؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
مفاتیح الجنان


توضیح سؤال :



در اعمال روز جمعه در قسمت چهارم گفته شده بعد از نماز صبح سوره الرحمن بخواند وبعد از " فَبِأَیِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ"  بگویید "لا بشیء من آلائك رب أكذب"  ایا در اینجا از ما خواسته شده كه چیز جدیدی به قران اضافه كنیم؟؟
و در حاشیه مفاتیح در قسمت در فضیلت تعقیب نوشته شده علامه مجلسی فرموده كه بر روایت علی ابراهیم و كلینی ایه الكرسی علی تنزیل چنین است و چیزهایی به ایه الكرسی اضافه كرده اند كه اگر مراجعه كنید میبینید...
 مگر نه اینكه ما میگییم ما فقط از روایاتی استفاده میكنییم كه سند صحیح داشته باشد
سوال من این است اگر منظور این است كه ایه الكرسی تحت تحریف قرار گرفته شده پس چرا ما باید این روایت را در كتب امروزی خود بنویسیم ؟؟؟؟؟

پاسخ:

در مورد عبارتی که بعد از این آیه در سوره الرحمن خوانده می شود باید گفت که :
1- این عبارت مانند اجابت در خواست خداوند است که خداوند می گوید : پس کدامیک از نعمت های پروردگارتان را منکرید ؟ شما جواب می دهید هیچ یک را منکر نیستیم . این قسمت به عنوان قرآن نیست . بلکه به عنوان اجابت سوال پروردگار متعال است .


2- اگر بخواهید به این مطلب در هنگام خواندن قرآن اشکال بگیرید به صدق الله العظیم نیز باید اشکال بگیرید .
3- نیز باید به آمینی که بعد از قرائت سوره حمد در نماز می گویند اشکال بگیرید که این اضافه کردن چیزی به قرآن است ( جدا از اشکال دعا نبودن سوره حمد ؛ زیرا آمین در نماز آن را از سوره بودن خارج کرده و دعا به حساب می آید ؛ پس اگر کسی آمین بگوید گویا اصلا سوره حمد را نخوانده است . بلکه دعایی کرده است . ما ما موریم به اینکه در نمازهای یومیه  دو سوره از قرآن بخوانیم ؛ سوره حمد و سوره ای بعد از آن ، اما اهل سنت در ابتدا دعا می خوانند و سپس هم قسمتی از سوره ای دیگر )
4- همین عبارت "لا بشیء من آلائک رب أکذب " واستحباب خواندن آن بعد از آیات سوره الرحمن در روایات صحیحه اهل سنت هم آمده است :
وأخرج البزار وابن جریر وابن المنذر والدارقطنی فی الأفراد وابن مردویه والخطیب فی تاریخه بسند صحیح عن ابن عمر أن رسول الله  صلى الله علیه وسلم  قرأ سورة الرحمن على أصحابه فسكتوا فقال ما لی أسمع الجن أحسن جوابا لربها منكم ما أتیت على قوله الله   فبأی آلاء ربكما تكذبان   إلا قالوا لا شیء من آلائك ربنا نكذب فلك الحمد
الدر المنثور ج7/ص690
بزار و ابن جریر و ابن منذر و دارقطنی در کتاب الافراد و ابن مردویه و خطیب در تاریخش با سندی صحیح از ابن عمر نقل کرده اند که رسول گرامی اسلام سوره الرحمن را بر اصحابشان خواندند . پس اصحاب ساکت ماندند ؛ پس حضرت فرمودند چه شده است که جن جوابش را برای پرودگارش از شما بهتر داد ، هنگامی که به قول خداوند رسیدم که فبأی آلاء ربكما تكذبان  گفتند :لا شیء من آلائك ربنا نكذب فلك الحمد
لذا اگر می خواهند ما را متهم به تحریف کنید ( البته این اتهام اساسا با این مدعا نمی خواند ) خود ایشان نیز متهم می گردند .

در مورد عبارت مفاتیح الجنان نیز باید گفت که ظاهرا اشتباهی دیگر داشته اند

زیرا در آنجا آمده است :

آیة الکرسی علی التنزیل چنین است :

الله لا إله إلا هو الحی القیوم لا تأخذه سنة ولا نوم له ما فی السماوات وما فی الأرض وما بینهما وما تحت الثری عالم الغیب والشهادة الرحمن الرحیم من ذا الذی ... تا هم فیها خالدون
این مطلب در بین علما مسلم است که قرآنی که ما داریم در طریقه چینش آیات با آنچه بر رسول گرامی اسلام نازل می شد متفاوت است . زیرا ایشان در بسیاری مواقع آنچه را بر ایشان نازل می شد قسمت ، قسمت کرده می فرمودند این قسمت را در فلان نقطه از قرآن بگذارید و این قسمت را در نقطه ای دیگر . لذا می بینم که در بعضی سور ، بعضی آیات مدنی و بعضی مکی هستند .

در این روایت هم آمده است آیة الکرسی آن هنگام که بر رسول خدا نازل شد به این صورت بود . اما الان قسمت : وما بینهما و ما تحت الثری در سوره طاها آیه 6 و قسمت عالم الغیب والشهادة الرحمن الرحیم نیز در آیه 22 سوره حشر آمده است .

شاید مقصود این روایت  این باشد که هنگامی که این مطالب بر رسول خدا نازل شد و قبل از تعیین محل هر عبارت ( علی التنزیل) چنین بوده است .

البته باید گفت که اگر روایتی دلالت بر تحریف قرآن بکند حتی اگر سندش صحیح باشد ما آن روایت را مخالف نص صریح قرآن دانسته باطل می دانیم . ما مانند اهل سنت نیستیم که به خاطر حفظ مقام بخاری و مسلم هر روایتی را که ایشان آورده اند صحیح بدانیم حتی اگر دلالت بر تحریف قرآن داشته باشد ( مانند روایت آیه رجم و...)


موفق باشید


منبع : سایت تبارک