تبیان، دستیار زندگی
اگر قرار است به صورت جدی در سفر عكاسی كنید چند توصیه را در این راه جدی بگیرید كه بعدها با دیدن این عكس‌ها نه‌تنها آن سفر برایتان یادآور شود، بلكه بتوانید قطعه‌ای از این مناظر و طبیعت را قاب كنید روی دیوار اتاقتان
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عکاسی به سبک نشنال جئوگرافیک!


اگر قرار است به صورت جدی در سفر عكاسی كنید چند توصیه را در این راه جدی بگیرید كه بعدها با دیدن این عكس‌ها نه‌تنها آن سفر برایتان یادآور شود، بلكه بتوانید قطعه‌ای از این مناظر و طبیعت را قاب كنید روی دیوار اتاقتان.

عکاسی به سبک نشنال جئوگرافیک!

عكاسی با قلبتان

بخش بزرگی از زیبایی‌های طبیعت، در بطن موضوع‌های كوچكی مانند گل‌ها نهفته است. از آنجا كه زیبایی گل‌ها حقیقتا نفسگیر است، عكس آنها نیز باید تكان‌دهنده باشد و بیننده را وادارد كه با دیدی نو بر گل و گیاه بنگرد. این كار را می‌توان با استفاده از رنگ، فرم، نحوه چیدن موضوع و حتی نور طبیعی یا نور مصنوعی انجام داد.

عكاسی در صورت برخورداری از دیدی عمیق می‌تواند از نمای بیرونی گل‌ها عبور كند و زیبایی‌های درونی آنها را آشكار سازد. برای نیل به این هدف باید از دانش فنی، تجربه و خلاقیت برخوردار باشیم.

ابتدا باید تصویری را كه در نظر داریم حاصل شود پیش چشم آوریم، یعنی قبل از گرفتن عكس، بتوانیم آن را در ذهن خود بیافرینیم. داشتن دیدی روشن، قبل از عكس گرفتن، برای دستیابی به این نتیجه كه یك گل چگونه به نظر خواهد رسید، لازم و ضروری است.

فقط در صورت برخورداری از چنین قدرت زیبایی شناختی است كه عكاس می‌تواند مهارت‌های فنی خود را برای تهیه عكس مناسب و موفق به دانسته هایش بیفزاید.

باید بیاموزیم كه چه وقت تصمیمی قطعی بگیریم. ارنست هاس این نكته را به بهترین شكل بیان می‌كند: «شما به مدد مغز و عقلتان عكاسی نمی‌كنید، بلكه از قلبتان الهام می‌گیرید!»

4 نکته برای حرفه ای شدن

کلید تاثیرگذاری بصری در 4 چیز است: سادگی، رنگ، نور و عمق. در بسیاری از عکس ها چیزی که بیشتر از بقیه فدا شده است سادگی است و عکس درهم و برهم است. برای القای یک پیام واضح باید یک عبارت ساده و موجز بگویید: کم گوی و گزیده گو!

بخش های غیر ضروری عکسهایتان را ببرید و توجه بیننده را به سمت اساسی‌ترین اجزاء عکستان معطوف کنید. تنها برای اینکه سوژه مورد نظرتان پس زمینه ای داشته باشد، بخشی از اطراف آن را باقی بگذارید. درهم ریختگی را از عکستان دور کنید، بخصوص آنرا از لبه‌های عکس دور نمایید. به سادگی با گرفتن عکسی از فاصله نزدیکتر به سوژه و استفاده از یک لنز زاویه باز و یا زوم بیشتر با یک لنز تله میتوانید المانهای ناخواسته را از کادرتان خارج کنید.

رنگ های تاثیرگذار را در کادرتان جا دهید اما نه آنقدر زیاد که صفحه عکستان پر از رنگ و شلوغ و درهم باشد. قرمزی یک گل، آبی بزرگ آسمان و سرسبزی یک دست یک دشت می تواند تصویر شما را در عین سادگی زیباتر کند.

استفاده موثر از نور روز می تواند رنگ های عکس تان را نیز بهبود بخشد. رمز عکس هایی مانند عکس های نشنال جئوگرافیک این است که وقتی نور خورشید طلائی است - ساعات ابتدایی بعد از طلوع آفتاب یا نور قبل از غروب – عکس بگیرید. عکاسان حرفه‌ای این زمان را ساعات جادوئی می‌نامند.

با نزدیک شدن خورشید به افق، نور خورشید مجبور است مسیر بیشتری را در هوا و از جمله از میان لایه ازون، گرد و غبار و بخار آب عبور نماید. پس طول امواج واقع در انتهای طیف آبی پراکنده شده بیشتر از امواج واقع در انتهای طیف قرمز جذب می‌شوند. بنابر این نور خورشید ابتدا به زردی و سپس رفته رفته به سرخی می‌گراید. این نور طلایی منظره شما را با رنگی آتشین نقاشی نموده و تصاویری حیرت‌انگیز ایجاد می کند. ضمنا نور کمتر محدوده روشنایی منظره را کمتر نموده و به دوربین امکان ثبت بهتر رنگها را می دهد.

در عکس هایتان اجزایی که عمق را نشان می‌دهند بگنجانید تا عکس های دو بعدی را به سه بعدی تبدیل نمایید. مثلا با ترکیب یک پس زمینه جداگانه با یک سوژه بسته، سوژه و زمینه آن را در صفحات جداگانه‌ای قرار دهید. دنبال یک سری خطوط راهنما همانند یک دیوار، نرده یا جاده بگردید تا بیننده را به درون عکس بکشید. با عکاسی در ساعات جادوئی با ایجاد سایه‌های طویل‌تر شکل و بافت بهتری ایجاد نموده و به جدایی سوژه از زمینه کمک می‌نماید.

برای درك رنگ، انسان باید نور را بشناسد؛ زیرا رنگ به سهم خود محصول فرعی عملكرد نوری است كه از روی اشیا و جهانی كه پیرامون ما را فرا گرفته است، منعكس یا منكسر می‌شود

از رنگ به رنگ

زمان مناسب و هیجان‌انگیز برای عكس گرفتن از گل‌ها و باغ، به هنگام تغییر آب و هواست. این موقعیت ویژه چون از نظر بصری نامانوس است، اغواكننده‌تر است.

دود و ابر و مه به عكاس این فرصت را می‌دهد كه موضوع را در حالتی غیرمتعارف ثبت كند. درختان احاطه شده توسط مه در هاله‌ای از رمز و راز فرو می‌روند. موضوع‌های داخل مه و بخار از آنچه به نظر می‌رسد، روشن‌تر است بنابراین نورسنجی از این موضوع‌ها به دقت بیشتری نیاز دارد تا كمتر از حد طبیعی نور داده نشود.

در عكاسی از گل و گیاه، رنگ نیز از جمله تركیب‌های مهم و حیاتی به‌شمار می‌آید. عده‌ای برای دست یافتن به فرم صرف، حتی برای ثبت موضوع‌هایی رنگین مانند گل‌ها، فیلم سیاه و سفید را ترجیح می‌دهند. اما اكثر عكاسان، رنگ را بخش اصلی و جدانشدنی گل‌ها می‌دانند و آرزویشان است كه بتوانند آنها را با تمام شكوه و عظمتشان به تصویر بكشند.

برای درك رنگ، انسان باید نور را بشناسد؛ زیرا رنگ به سهم خود محصول فرعی عملكرد نوری است كه از روی اشیا و جهانی كه پیرامون ما را فرا گرفته است، منعكس یا منكسر می‌شود.

نور آفتاب، روشنایی بخش تمام كره زمین است، اما همین نور سفید قبل از رسیدن به چشم ما دچار دگرگونی و تغییر می‌شود. هر عاملی، از بخار آب گرفته تا ابرها و درختان و بوته‌ها بر رنگ نور تاثیر می‌گذارد.

همچنین باتوجه به این كه نور خورشید ساعت به ساعت با زوایایی گوناگون می‌شكند، رنگ قسمت‌های مختلفی از طیف نور سفید خورشید، ممكن است بر بقیه مسلط شود.

نور سحرگاهان نوری تخت و به رنگ خاكستری است كه بتدریج به آبی چشم نوازی تبدیل می‌شود. با طلوع خورشید رنگ‌ها نیز در مسیر گرم شدن به زرد، صورتی و نارنجی تغییر می‌یابند.

در عكاسی از مناظر سعی نكنید عكستان را با سوژه اصلی پر كنید. سعی كنید از نماهای باز و گسترده استفاده كنید، حتی اگر چیزی به جز یك فضای خالی وجود نداشته باشد.

چشم‌هایتان را عادت دهید كه در منظره‌ها به‌دنبال خطوط، نقش‌ها و اشكال محو شده در دل منظره باشند، این‌گونه عناصر است كه به عكس شما ساختار می‌دهد، سعی كنید در تركیب بندی طوری عمل كنید كه این عناصر چشم بیننده را به سمت سوژه اصلی هدایت كند.

استفاده از چارچوب‌های موجود در منظره در پیش‌زمینه تصویر چشم بیننده را مستقیم به سمت سوژه اصلی هدایت می‌كند، به دنبال چارچوب‌هایی با شكل‌ها و اندازه‌های متفاوت باشید، حالا حتما لازم نیست كه یك پنجره یا دروازه باشد، بلكه می‌تواند ردیفی از درختان باشد.

همیشه سعی كنید خط افق در وسط كادر قرار نگیرد بلكه اگر آسمان برایتان مهم است خط افق را پایین كادر بگیرید و اگر زمین برایتان مهم‌تر است آن را در بالای كادر بگیرید.

فراوری: الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از: جام جم آنلاین، آرمن