تبیان، دستیار زندگی
جشنواره فیلم کودک امسال بیست و ششمین دوره خود را آغاز خواهد کرد این جشنواره کارنامه درخشانی از حضور کارگردانان صاحب نام در دوره های گذشته داشته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برگزیدگان 25 دوره جشنواره کودک


جشنواره فیلم کودک امسال بیست و ششمین دوره خود را آغاز خواهد کرد این جشنواره کارنامه درخشانی از حضور کارگردانان صاحب نام در دوره های گذشته داشته است.

جشنواره کودک

با آغاز رقابتی شدن جشنواره کودک از دوره چهارم اولین پروانه زرین بهترین فیلم به «ماهی» به کارگردانی کامبوزیا پرتوی تعلق گرفت و در ادوار مختلف نام فیلم‌هایی نظیر شرم،کیسه برنج،زمانی برای مستی اسب‌ها،پدر،کودک و سرباز و ... به عنوان بهترین فیلم دیده می‌شود.

دوره های اول تا پنجم

در دوره‌های اول تا سوم جشنواره کودک که در دل جشنواره فجر برگزار می‌شد به دلیل غیر رقابتی بودن این رویداد هیچ فیلمی به عنوان فیلم منتخب برگزیده نشد اما از جشنواره چهارم شاهد آغاز اهدای پروانه زرین به بهترین فیلم بودیم.

براساس این گزارش، در جشنواره چهارم و با آغاز رقابتی برگزار شدن جشنواره پروانه زرین بهترین فیلم بلند به فیلم ماهی به کارگردانی کامبوزیا پرتوی تعلق گرفت.

پروانه نقره ای بهترین فیلم بلند جشنواره پنجم به فیلم شعبده باز جوان به کارگردانی والد بازدیکی از کشور لهستان – کانادا رسید.

دوره های ششم تا دهم

در جشنواره ششم شاهد اهدای دو پروانه زرین بودیم که پروانه زرین بهترین فیلم بلند به فیلم سفر جادویی به کارگردانی ابوالحسن داودی از کشور ایران و پروانه زرین جایزه ویژه هیأت داوران به فیلم نگذارید به بادبادک شلیک کنند به کارگردانی تورچ باشاران از کشور ترکیه اهدا شد.

در جشنواره هفتم نیز سه پروانه زرین در بخش بهترین فیلم اهداء شد که شامل پروانه زرین جایزه ویژه هیأت داوران به فیلم پسر کنجکاو به کارگردانی تونچ باشاران از کشور ترکیه،پروانه زرین بهترین فیلم درباره کودک به فیلم لمب به کارگردانی کالبن گرگ از کشور انگلستان و پروانه زرین بهترین فیلم برای کودک به فیلم دنی قهرمان جهان به کارگردانی کاوین میلار از کشور انگلستان می‌شود.

براساس این گزارش از جشنواره هشتم در سال 71 جشنواره کودک در دو بخش بین‌الملل و مسابقه سینمای ایران برگزار شد که در بخش بین‌الملل پروانه زرین بهترین فیلم بلند به فیلم شاکوکلاک به کارگردانی پل کیفروفرانک هوفمن از کشور لوکزامبورگ اهدا شد اما در بخش مسابقه سینمای ایران هیات اداوران از میان فیلمهای بلند هیچ کدام را دارای ویژگیهای فیلم برتر برای کودکان و نوجوانان ندانست؛ با این حال ضمن تقدیر از فیلم دره شاپرکها پروانه زرین بهترین فیلم بلند را به علی سجادی حسینی کارگردان فیلم راز چشمه سرخ اهداء کرد.

همچنین در این دوره از جشنواره پروانه زرین جایزه ویژه هیأت داوران به فیلم شرم به کارگردانی کیومرث پوراحمد اهدا شد.

در جشنواره نهم اما شاهد برگزاری تنها به صورت بین‌المللی بودیم و خبری از بخش مسابقه سینمای ایران نبود که در این سال پروانه زرین جایزه بهترین فیلم، فرشته کوچک شادی بیافرین (عثمان ساپاروف، ترکمنستان) و پروانه زرین جایزه ویژه هیأت داوران به فیلم رودخانه بزرگ به کارگردانی فردریک بک از کشور کانادا اهدا شد.

براساس این گزارش هیأت داوران جشنواره دهم که در سال 73 و به میزبانی اصفهان برگزار شد هیچ فیلم بلندی را شایسته در یافت پروانه زرین جایزه بهترین فیلم به مفهوم مطلق ندانست.

در جشنواره ششم شاهد اهدای دو پروانه زرین بودیم که پروانه زرین بهترین فیلم بلند به فیلم سفر جادویی به کارگردانی ابوالحسن داودی از کشور ایران و پروانه زرین جایزه ویژه هیأت داوران به فیلم نگذارید به بادبادک شلیک کنند به کارگردانی تورچ باشاران از کشور ترکیه اهدا شد.

دوره های یازدهم تا پانزدهم

در جشنواره یازدهم و در بین‌الملل پروانه زرین و دیپلم افتخار جایزه بهترین فیلم بلند به افسانه سه جواهر به کارگردانی مشترک میشل خلیفی، فلسطین/بلژیک ساخته انگلستان و در بخش مسابقه سینمای ایران پروانه زرین جایزه بهترین فیلم بلند به فیلم سینمایی شاخ گاو به کارگردانی کیانوش عیاری تعلق گرفت.

در جشنواره دوازدهم شاهد اهدای چهار پروانه زرین بودیم که سهم بین‌الملل و ایران هرکدام دو پروانه زرین بود به گونه‌ای که در بخش بین‌الملل پروانه زرین جایزه بهترین فیلم بلند به بنجامین به کارگردانی گیزلی سینر ارلینگسون از کشور ایسلند و پروانه زرین جایزه ویژه هیأت داوران به کیسه برنج به کارگردانی محمدعلی طالبی اهدا شد و در بخش مسابقه سینمای ایران نیز پروانه زرین جایزه بهترین فیلم بلند به کیسه برنج به کارگردانی محمدعلی طالبی و جایزه ویژه هیأت داوران به فیلم پدر به کارگردانی مجید مجیدی تعلق گرفت.

جشنواره سیزدهم تنها یک پروانه زرین جایزه بهترین فیلم داشت که آن هم به موشک کاغذی به کارگردانی فرهاد مهران‌فر اهدا شد.

بنابراین گزارش، در جشنواره چهاردهم نیز همانند جشنواره دوازدهم دو جایزه در بخش بین‌الملل و دو جایزه در بخش مسابقه سینمای ایران اهدا شد که در بخش بین‌الملل پروانه زرین بهترین فیلم بلند به آقای رایس اسرار آمیز از کشور کانادا و جایزه ویژه هیأت داوران به فیلم خاطرات کاهگلی از کشور چین تعلق گرفت. در بخش مسابقه سینمای ایران نیز پروانه زرین و دیپلم افتخار بهترین فیلم به فیلم رنگ خدا ساخته مجید مجیدی و جایزه ویژه هیأت داوران به خاطر شناخت و تفاهم بین کودکان و بزرگسالان به فیلم کودک و سرباز ساخته سید رضا میرکریمی اهدا شد.

براساس این گزارش، در جشنواره پانزدهم و در بخش بین‌الملل پروانه زرین بهترین فیلم را به خاطر نشان دادن هنرمندانه تحول در شرایط اجتماعی نامساعد به فیلم دوچرخه زرد قناری از کشور یونان تعلق گرفت و جایزه هیأت داوران نیز نصیب فیلم زمانی برای مستی اسب ها به کارگردانی بهمن قبادی شد. و در بخش مسابقه سینمای ایران پروانه زرین بهترین فیلم بلند به فیلم «زمانی برای مستی اسبها» ساخته بهمن قبادی اهدا شد.

جشنواره کودک

دوره های پانزدهم تا بیست و پنجم

در جشنواره شانزدهم پروانه زرین بهترین فیلم بخش بین‌الملل به فیلم برای نه یک نفر کمتر و جایزه ویژه هیأت داوران به فیلم تو آزادی به خاطر توجه یک موضوع حاد اجتماعی و تأکید بر جوهره فاجعه و نیز به خاطر بازی خوب کودکان به کارگردانی محمدعلی طالبی اهدا شد و پروانه زرین بهترین فیلم بخش مسابقه سینمای ایران به خاطر نگاه انسانی و دست یافتن به لحظه هایی جذاب و زیبا به فیلم تو آزادی ساخته محمد علی طالبی تعلق گرفت.

در هفدهمین جشنواره فیلم کودک نیز که سال 81 در شهر اصفهان برگزار شد در بخش بین‌الملل پروانه زرین جایزه بهترین فیلم بلند به یک پدر و 25 فرزند به کارگردانی هوانگ هونگ از کشور چین و در بخش مسابقه سینمای ایران پروانه زرین جایزه بهترین فیلم بلند به روز کارنامه به کارگردانی مسعود کرامتی اهدا شد.

براساس این گزارش، جشنواره هجدهم نیز همگون دوره قبل دو پروانه زرین داشت که در بخش بین‌الملل پروانه‌ زرین‌ بهترین‌ فیلم‌ بلند به فیلم‌ الینا به‌ آندرس‌ لانداشتروم‌ و شارلوتا نوارد تهیه‌کنندگان‌ فیلم‌ الینا، محصول‌ سوئد و فنلاند و در بخش مسابقه سینمای ایران پروانه‌ زرین‌ بهترین‌ فیلم‌ به‌ همراه‌ جایزه‌ ویژه‌ بنیاد سینمای فارابی برای تولید فیلم‌ بعدی حسین‌ قناعت‌ به‌ علیرضا شجاع‌ نوری تهیه‌کننده‌ فیلم‌ من‌ و نگین‌ دات‌ کام اهدا شد.

در جشنواره نوزدهم و در بخش بین‌الملل پروانه زرین برای بهترین فیلم به «لاک پشت ها هم پرواز» می کنند به کارگردانی بهمن قبادی و همچنین در بخش مسابقه سینمای ایران پروانه زرین بهترین فیلم بلند به فیلم «پشت پرده مه» به کارگردانی پرویز شیخ طادی اهدا شد.

در جشنواره بیستم نیز که بازهم اصفهان میزبان جشنواره بود در بخش بین‌الملل پروانه زرین بهترین فیلم بلند به آندره زرتسالوف برای فیلم ایتالیایی و پروانه زرین ویژه هیأت داوران به جمیل رستمی برای فیلم مرثیه برف اهدا شد و پروانه زرین بهترین فیلم مسابقه سینمای ایران نصیب دیشب باباتو دیدم، آیدا به کارگردانی رسول صدرعاملی شد.

در جشنواره بیست‌ویکم که برای اولین بار همدان میزبان جشنواره شده بود در بخش بین‌الملل پروانه زرین بهترین فیلم بلند به قفل ساز به کارگردانی غلامرضا رمضانی و در بخش مسابقه سینمای ایران پروانه زرین به فیلم بچه‌های ابدی به کارگردانی پوران درخشنده و نصف مال من نصف مال تو به کارگردانی وحید نیکخواه آزاد اهدا شد.

در جشنواره بیست‌ودوم نیز در بخش بین‌الملل پروانه زرین به فیلم زمانی برای دوست داشتن، ساخته ابراهیم فروزش و پروانه زرین ویژه هیات داوران جشنواره به فیلم جعبه موسیقی، ساخته فرزاد موتمن، به تهیه کندگی محمد خزائی تعلق گرفت ضمن اینکه پروانه زرین بهترین فیلم بلند بخش مسابقه سینمای ایران نصیب محمد خزائی تهیه کننده فیلم جعبه موسیقی شد.

در جشنواره بیست و سوم و همزمان با سومین سال برگزاری جشنواره در شهر همدان در بخش بین‌الملل پروانه زرین بهترین فیلم بلند به فیلم «پیانوی جنگل» از ژاپن و جایزه ویژه هیئت داوران به فیلم «پسرکیهانی» از برزیل اهاد شد و در بخش مسابقه سینمای ایران پروانه زرین فیلم بلند به «کودک و فرشته» به کارگردانی مسعود نقاش زاده و جایزه ویژه هیئت داوران به فیلم «پرواز مرغابی‌ها» به کارگردانی علی شاه‌حاتمی تعلق گرفت.

براساس این گزارش در جشنواره بیست و چهارم که سال 89 و به میزبانی همدان برگزار شد در بخش بین‌الملل پروانه زرین بهترین فیلم بلند برای فیلم زندگی کاملا نو به کارگردانی اونی لوکونت از کشورهای فرانسه و کره جنوبی و پروانه زرین ویژه هیأت داوران به فیلم «نخودی» به کارگردانی جلال فاطمی اهدا شد. ضمن اینکه فیلم نخودی به خانم فرشته طائرپور به کارگردانی جلال فاطمی پروانه زرین بهترین فیلم و راز دشت تاران به کارگردانی مشترک فیلم هاتف علیمردانی و محمد لطفعلی پروانه زرین بهترین فیلم را از آن خود کردند.

بنابراین گزارش، در جشنواره بیست و پنجم که سال گذشته به میزبانی مجدد اصفهان برگزار شد در بخش بین‌الملل پروانه زرین بهترین فیلم بلند به باد و مه به کارگردانی محمدعلی طالبی و در بخش مسابقه سینمای ایران: پروانه زرین به سلام بر فرشتگان به کارگردانی فرزاد اژدری و تهیه‌کنندگی حسن علیمردانی، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تعلق گرفت.

بخش سینما  و  تلویزیون تبیان


منبع:سینمای ایران