تبیان، دستیار زندگی
نقاشی «جکسون پولاک» رکورد فروش آثار این هنرمند را در حراجی «ساتبی» شکست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شاهکار پولاک و شکست رکورد ساتبی


نقاشی «جکسون پولاک» رکورد فروش آثار این هنرمند را در حراجی «ساتبی» شکست.

شاهکار پولاک و شکست  رکورد ساتبی

شعبه‌ نیویورک حراجی «ساتبی» با فروش 40 میلیون دلاری نقاشی جکسون پولاک رکورد جدیدی را برای آثار این هنرمند‌ آمریکایی به ثبت رساند.

"چهارم نوامبر 1251" نام نقاشی جکسون پولاک است که پیش‌بینی می‌شد، بین 25 تا 35 میلیون دلار خریداری شود،‌ اما با فروش 40 میلیون و 400 هزار دلاری رکورد اثر 23 میلیون دلاری این اکسپرسیونیست مشهور را پشت سر گذاشت.

جکسون پولاک نقاش آمریکایی و از پیش‌گامان جنبش هیجان‌نمایی انتزاعی بود.

او در شهر کودی واقع در شمال غرب ایالات وایومینگ امریکا به دنیا آمد و در ایست همپتون در یک سانحهء رانندگی کشته شد. نوجوانی را در کالیفرنیا گذراند و همانجا درسهای مقدماتی هنر را فراگرفت. در سالهای 1931 - 1933 در اتحادیهء هنرآموزان نیویورک به تحصیل نقاشی و مجسمه سازی پرداخت. با نقاشان مکزیکی، ریورا و سیکیروس تماس برقرار کرد.از 1937 به طور متناوب به روانکاوی یونگ روی آورد.

انفجار رنگ آبی در پس زمینه سفید ! جمله ای که بیشتر از اینکه ما را به رمز و رازهای تابلوی سفید ی که انفجاری آبی آن را پوشانده آشنا کند , می خنداند .همه ما کم و بیش با چنین تابلو هایی روبرو شده ایم : تابلوهایی که انگار نقاش قوطی رنگش را روی سطح بوم در 3 شماره پاشیده و کارش را تمام کده و باز هم همه ما دچار سوال های این چنینی شده ایم که "این یعنی چه؟" , "طرف چه چوری به خودش میگه نقاش؟..." و ...

اما حقیقت این است که آثاری که ما به انها لقب " رنگ پاشی روی بوم" را می دهیم , این قدرها هم بی منطق و الکی هم نیستند.با پیشرفت هنر مدن , آرام آرام سرو کله عده ای پیدا شد که می خواستند جهان را آنقدر ساده کنند که همه چیز را بشود فقط با رنگ , ترکیب بندی و خط و نقطه روی بوم پیاده کرداما زمان از این دسته نقاشان هم سبقت گرفت و سرو کله تندروهایی پیدا شد که سعی کردند احساسات رت به همین ترتیب ادامه دهند.این عده که به اکسپرسیونیست های انتزاعی معروف شدنداز همان زمان تا به حال مخاتلفان و موافقان زیادی داشتند.جواب غالب آنها به سوال " این یعنی چه؟" این بود " هیچی , مگه تو میدونی یک قطعه موسیقی یعنی چه؟" اما در بین این همه " فرم گراها" روش کار جکسن پولاک عجیب تر از بقیه بود.او شاید اولین نفری بود که سبک " رنگ چکانی " روی بوم را  به کار بست.

در زانویه 1984 جکسن پولاک چند تابلوی " رنگ چکانی اش " را برای نخستین بار به نمایش گذاشت.

در این حراجی همچنین نقاشی از «مارک روتکو» به قیمت 75 میلیون و 100 هزار دلار چکش حراج خورد.شماره یک (قرمز و آبی اشرافی) نام این اثر تاثیرگذار و متناقض بود که با وجود فروش بالا موفق به شکست رکورد نقاشی دیگر این هنرمند شد.

او برای رسیدن به نقاشی هایش روش عجیبی داشت.پولاک بوم های بسیار بزرگی را روی زمین قرار می داد و در اطراف یا وسط آن شروع به حرکت می کرد و رنگ را از یک قوطی بزرگ روی بوم میچکاند.چنین نقاشی ای نه یک بازنمایی از جسمی خاص بود و نه بازنمایی از یم مفهوم نمادین.این نقاشی ها فقط زمینی بودندکهخ درونشان حرکات نقاششان , روی آن نقش بسته .تفاوت این تابلوها دقیقا ارتباط تنگاتنگی با احساس لحظه ای خالقشان داشت ; پولاک خسته , پولاک عاشق,  پولاک خشمگین وحتی پولاکی که سر ظهر سکه اش تلفن شهری را قورت داده بود.اتین تابلوها به قدری تاثیر گذار بودند که به ناگهان سبک پولاکی جهانی شد و عکس هایی که پولاک را در حال کار نشان می دادند به سرعت و با تیراژ زیاد به چاپ رسیدند.این عکس ها پولاک را با شلوار جین و تی شرت و پوتین های رنگی شده نشان می دهند که اطراف یک بوم بزرگ افقی در یک آتلیه حرکت می کند ;آتلیه ای بهم ریخته با انبوهی از قوطی رنگ های در باز و سطل های رنگ پاش.

در این حراجی همچنین نقاشی از «مارک روتکو» به قیمت 75 میلیون و 100 هزار دلار چکش حراج خورد.

شماره یک (قرمز و آبی اشرافی) نام این اثر تاثیرگذار و متناقض بود که با وجود فروش بالا موفق به شکست رکورد نقاشی دیگر این هنرمند شد.

«نارنجی، قرمز، زرد» شاهکاری است از روتکو که ماه می در حراجی کریستی به قیمت 86 میلیون و 900 هزار دلار خریداری شد.

در حراجی اخیر ساتبی نقاشی «فرانسیس بیکن» نیز به قیمت 29 میلیون و 800 هزار دلار فروخته شد.

سه اثر از کارهای اندی وارهول نیز در همین حراجی به قیمت کلی 16 میلیون و 300 هزار دلار به فروش رسیدند.

فراوری:سمیه رمضان ماهی

بخش هنری تبیان


منابع:

ایسنا به نقل از فرانس پرس

همشهری جوان