تبیان، دستیار زندگی
مریم فخر اعظم تقوی شیرازی، معروف به فخری گلستان، روز ۱۶ تیر در تهران درگذشت. در این مقاله می توانید با این هنرمند بیشتر آشنا شوید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فخری گلستان و چرخ سفالگری


مریم فخر اعظم تقوی شیرازی، معروف به فخری گلستان، روز 16 تیر در تهران درگذشت. در این مقاله می توانید با این هنرمند بیشتر آشنا شوید.
فخری گلستان و چرخ سفالگری

كاش فخری گلستان این فامیل مشترك را دنبال اش نمی كشید كه تو مجبور باشی بگویی: راستی آقای نویسنده... از آقای نویسنده چه خبر؟

بی انصافی است اگر او را با ابراهیم گلستان و فرزندانش بشناسیم...

او كه هنوز ترجمه هایش را در كتابخانه های قدیمی تر می توان پیدا كرد.

خانم گلستان در سال 1304 به دنیا آمد و در 17 سالگی با پسرعموی خود، ابراهیم گلستان، نویسنده معروف ایرانی، ازدواج کرد.

فخری گلستان را جزو نخستین کسانی می دانند که در تهران، اقدام هایی را در جهت سر و سامان دادن به وضعیت کودکان خیابانی انجام داد. او تا سال ها مدیر پرورشگاهی بود که به تربیت فرزندان معتادان می پرداخت.

خانم گلستان در سال های اخیر سفالگری می کرد و چند نمایشگاه انفرادی از آثارش برگزار کرده بود. سال گذشته، او از سوی دوسالانه سفالگری مورد تقدیر قرار گرفت.

"فیل"، نوشته اس ‍ لاومی ‍ رمروژک‌، نویسنده لهستانی، و "کسی‌ مرا نمی شناسد؛ صدای‌ کودکان‌ زاغه‌نشین‌ امریکا" از ترجمه های فخری گلستان است.

او در سال 1374 در مجله "زنان" یادداشتی با عنوان "سفالگری‌ را برای‌ زنده‌بودن‌ می‌خواهم‌ نه‌ برای‌ زندگی‌" نوشته بود.

لیلی گلستان، مترجم و دختر فخری و ابراهیم گلستان، درباره مادرش گفت: " ایشان بیماری خاصی نداشت، اما از مرگ پسرش، کاوه گلستان، ضربه بزرگی خورد که فکر می‌کنم علاوه بر کهولت سن، تحمل داغ فرزند یکی از اصلی‌ترین دلایل مرگ ایشان بود."

کاوه گلستان، عکاس و مستندساز، در 13 فروردین 1382 هنگام تصویر برداری برای شبکه خبری بی‌بی سی در خط مقدم جنگ در شهر مرزی کفری در 130 کیلومتری کرکوک عراق در اثر انفجار مین کشته شد.

فخری گلستان در گفت و گویی  گفته بود: "آدم ها نمی میرند، عدم حضور جسمانی مرگ نمی آورد، نگاه حقیقت طلب این آدم هاست که نگهشان می دارد، برای همین است که من هرگز برای دیدن کاوه بر سر مزار نمی روم. کاوه رفتنی نیست، چشمانش را همیشه زنده، وام داده به تصاویری که دنیا را تکان داده است."

فخری گلستان را جزو نخستین کسانی می دانند که در تهران، اقدام هایی را در جهت سر و سامان دادن به وضعیت کودکان خیابانی انجام داد. او تا سال ها مدیر پرورشگاهی بود که به تربیت فرزندان معتادان می پرداخت.

فخری گلستان از سال ها قبل تا هنگام مرگ، جدا از ابراهیم گلستان زندگی می کرد و هنگام مرگ 87 سال داشت.

فخری گلستان در میانه های هشتمین دهه زندگی، در كارگاه سفال اش چرخ را می چرخاند و می چرخاند، هر چند وقت یك بار، درست در آخرین روزهای سال هم نمایشگاهی در گالری گلستان برپا می كند... می گفت: «گل و مجسمه سازی آرامش عجیبی به من می دهد.»

اما این تنها بخشی از فعالیت های فخری گلستان طی این سال هاست، خانم گلستان جزو اولین كسانی است كه در تهران در سال های دور اولین گام ها را برای سروسامان دادن به وضعیت كودكان خیابانی برداشت.

شرح عکس:

فخری گلستان در مراسم تشییع پسرش، کاوه گلستان

فراوری: سمیه رمضان ماهی

بخش هنری تبیان


منبع:

ایسنا

روزنامه سرمایه