تبیان، دستیار زندگی
متن زیر حاوی وصیتنامه شهید احمد نحوی و آخرین وصایاى که شهید با خانواده اش داشته است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لحظه به لحظه آماده رفتن هستیم


متن زیر حاوی وصیتنامه شهید احمد نحوی و آخرین وصایایى است که شهید با خانواده اش داشته.

شهدا

شهید احمد نحوی

تاریخ شهادت:شلمچه عملیات کربلای5-1365/10/25

یا ایهاالانسان انك كادح الى ربك كدحا فملاقیه

اى انسان غافل مباش از آنروز كه با هر رنج در راه اطاعت و عبادت حق بگوشى عقابت حضور پروردگار خود مى روى .

به نام خدائى كه تولد ما و حیات ما ومردن ما بدست اوست ، به نام خدائى كه آفریدم و جانم را هم خود خواهد گرفت ، به نام خدائى كه اكنون هجرت كردم بسویش تا ملاقاتش كنم ، چند جمله اى را كه اكنون مى خوانید مناسب دیدم كه لازم به تذكر است امید است كه جامه عمل بپوشید ، اكنون كه‌كاروان الهى عزم سفر بسته و مى رود تا كلام خدا را در اقصى نقاط جهان بر دل و زبانبشریت بنشاند ، اكنون كه بعد از قریب هزار و سیصد و اندى سال از نهضت پرجوش و خروش و پرحماسه سرور شهیدان حسین بن على(ع) عاشورائى دیگر و نهضتى دیگر ولى به  همان معنا و هدف در مرزهاى پربركت ایران عزیز بپا شده است ، اكنون كه صداى زنگ بیدار باش این انقلاب و صداى دلخروش روح خدا خمینى كبیر به گوش ما مى رسد . و اكنون كه كاروان مهاجر كربلاى معلى ما را به سوى خویش مى خواند ، این حقیر براى اداى تكلیف و براساس مسئولیتى كه شیعه بودنم بر دوشم گذاشته بپا خواستم و هجرتى در پیش گرفتم كه مگر خدا یارى كند و آنطور كه مى بایست در این هجرت و مبارزه با شیطان درون وبرون موفق و سبربلند باشم (انشاءالله ) و اینك مطالبى را كه مى خواهم تذكر دهم مطالب زیر است . از امت غیور و اسلامى ایران بخصوص مردم مبارزه طلب و جنگجوى دهدشت مى خواهم كه دور از هر گونه افراط و تفریط بدعت در احكام و شریعت قرآن و اسلام ، سیره و سنت ائمه اطهار و حضرت مبارك رسول الله (ص) را تبیعت كنند و توجه كاى و همراه عمل به فرامین و دستورات انسان ساز رهبر بزرگ انقلاب داشته باشند و بدانند كه این شخص بزرگ از سلاله پاك رسول الله ، است و سعادت ما در گرو و همپاى بودن با این مرد بزرگ است ، و بدانید كه خداى ما هوشیار مى سازد كه " اى رسول و من اجر رسالت جز این نخواهم كه مجبت و مودت مرا در حق خویشاوندان منظور دارید" پس دوستى اهل بیت را فراموش نكنید ، به زندگى امامان عزیز توجه داشته باشید ، به قیام حماسى و پر ارج حسین بن على (ع) تفكر كنید  و بفهمید كه این چه نوری است كه خورشید و قمر سایه اوست ، این‌چه جانى است كه همه دلها مستانه اوست ، این چه شمعى است كه عالم همه پروانه اوست.این حسین كیست كه عالم همه دیوانه اوست.

و مطلب دیگر كه لازم به یادآورى است ، همان كلامى است كه همیشه از زبان امام بزرگوارمان تكرار مى شود و آن وحدت است ، وحدت در مبارزه و هدف و كلام و عقیده و مسلك و مكتب ، پس با وجود این اتحاد وجود هرگونه اختلافى بین شما مسلمین از نظر اسلام مردود و منفور است ، و همین وحدت را در چهارچوبه منطقه كهگیلویه تذكر مى دهم كه مسائل را چه محلى و چه سیاسى سریع فیصله دهید .مطالب را دامن نزنید و جدا از دامنه دار كردن مسائل بپرهیزید ، هركس حرفى را به رأى خود تفسیر یا به نفع خود توجیه نكند.

از امت غیور و اسلامى ایران بخصوص مردم مبارزه طلب و جنگجوى دهدشت مى خواهم كه دور از هر گونه افراط و تفریط بدعت در احكام و شریعت قرآن و اسلام ، سیره و سنت ائمه اطهار و حضرت مبارك رسول الله (ص) را تبیعت كنند و توجه كاى و همراه عمل به فرامین و دستورات انسان ساز رهبر بزرگ انقلاب داشته باشند و بدانند كه این شخص بزرگ از سلاله پاك رسول الله ، است و سعادت ما در گرو و همپاى بودن با این مرد بزرگ است ، و بدانید كه خداى ما هوشیار مى سازد كه قل لا اسئلكم علیه احرا الا الموده فى لقربى اى رسول و من اجر رسالت جز این نخواهم كه مجبت و مودت مرا در حق خویشاوندان منظور دارید پس دوستى اهل بیت را فراموش نكنید ، به زندگى امامان عزیز توجه داشته باشید

خصوصا از گمان بد و ظن زیاد اجتناب كنید كه اجتنبو كثیرا من الظن « اجتناب كنید از گمان بسیار»

مطلب دیگر ترس از خدا در همه حال به یاد مرگ بودن و توجه به روز قیامت است و باز خداى متعال در قرآن با این آیه تكان دهنده ما را یادآور مى سازد كه یا ایهاالناس اتقوربكم ان زلزله الساعه شى عظیم . اى مردمان خدا ترس و پرهیزگار باشید كه زلزله روز قیامت بسیار حادثه بزرگ و واقعه سختى خواهد بود ، پس بسیار توجه به عظمت پروردگار و خلقت داشته باشید و فكر كنید در شكوه و جلال خداوند و اینكه ما براى چه آفریده شده ایم و چگونه باید باشیم و چگونه باید بمیریم ؟ خلاصه اینكه متقى باشید ان خیر الزاد التقوى بهترین توشه تقوى است .

مطلب دیگر فراموش نكردن جنگ و جهاد با كفر است ، هركس مكلف است به جبهه بیائید تا حقى بر گردنتان نباشد و شما آشنایان و خویشاوندان بیاندیشید كه ضربعلى عزیز براى چه شهید شد ، عادلزاده قهرمان براى چه هجرت كرد ور فت ، ارمان مهربان و روشنفكر معلم وخونبازى خون داده و كیانژاد و حجت دوست معفود و مابقى عزیزان شهید چرا خونشان را داده اند ، تفكر كنید كه چه باید كرد ، اینها براى جاوید ماندن خط خونین و سرخ حسین (ع) جان نثار كرده اند .

آخرین وصایاى شهید با خانواده اش

1- از همه اقوام و آشنایان بخصوص پدر و مادرم ، خواهرانم و برادرانم و آقاى تقوى « سید حمزه» مى خواهم كه مرا حلال كرده و ببخشند .

2- درصورتى كه محمد هم شهید شود ، هیچ ترس و وحشت و یا ضعف روحى به خود راه ندهید كه با خدا معامله كرده اید ، این دنیا فنا پذیر است و بقاء و جاودانگى خاص عالم آخرت است .

3 - از عموهایم خدابخش على بخش و خانواده هایشان و همچنین دائى هایم با خانواده هایشان میخواهم كه حتما مرا ببخشند و حلال كنند .

4- بچه هایشان را طبق موازین اسلامى و شرعى رشد دهید و هركدام را در وقت مناسب خود به نماز خواندن وادار كنید و تشویقشان كنید تادرس بخوانند دخترها را خوب تربیت كرده و به آنها بفهمانید كه مى بایست زینب (س) را الگوى خود قرار دهند و شیرزن باشند .

5- از برادر عزیزم محمد بسیار متشكرم كه درگاهى اوقات راهنماى بنده بوده اند و براى من دلسوزى كرده اند و خیر من را مى خواسته اند ، هم چنین از پدرم و مادرم عذر مى خواهم كه غالبا باعث رنج و زحمت آنها بوده ام انشاءالله كه مرا مى بخشند .

شهدا

لحظه به لحظه آماده رفتن هستیم  !! خدا حافظتان !قرار است به عملیات برویم ! پریشب عملیات كربلاى 5 شروع شده است !! مواظب روحتان و فكرتان و عقلتان باشید آلوده متعلقات دنیوى نشود ! اگر كشته شدم وحشت دلتان را نگیرد ، حسین وار جنگیدن شیوه ماست ، زندگى ما با جنگ كامل است ، اكنون هوائى دیگر بچه هاى گردان را فرا گرفته است !! اگر نصیب شد و به خدا پیوستم آقاى حاج میراحمد تقوى در مراسم شركت كنند و درصورت امكان سخرانى بفرمایند . برادرانم خواهرانم ، پدرم و مادرم شمارا به خدا به خودتان بیاندیشید كه چرا به دنیا آمده ایم چه باید بكنیم ، خداوند از ما چه مى خواهد همان را انجام بدهید تا مرضى رضاى او باشد ، جناب آقاى تقوى «سید حمزه» باخانه ما هماهنگى داشته باشید و با صفا و محبت به زندگى ادامه دهید ، خواهرانم ، سكینه و زهرا و حلیمه و فاطمه و نوش افرین زینب وار زندگى كنید با حجاب باشید و به حرف شوهرهایتان گوش بدهید و در زندگى سخت نگیرید ، هرچه بود به همان قناعت كنید زیاد به دنیا فكر نكنید كه بخدا زود خواهیم رفت ، برادرانم محدم و غلام و جعفر هر یك براى خود یك مرد باشید كه به راه خدا گام بنهید ، البته وضع محمد عزیز را هم نمى دانم شاید او هم شهید بشود . برادر عزیزم ناصر منصورى ، شما هم كه پاسدار خود و قرآنید (انشاءالله) پاسدار به حق خود و فرزندت و همسرت باش تا خدا پاسدار تو باشد ، هرچه مى توانید در راه خدا هجرت و جهاد كنید ، و تو اى زهراى عزیز « خواهرام » و مهربان سلامم به تو سلامى از قلب ، امید است بر قلبت بنشیند ، مثل فاطمه زهرا زندگى كن و طاهره خانم را خوب پرورش بده و سلام مرا به او برسان تا بزرگ شد به اوحقیقت را بگو ، به او بگو كه دائى تو را خصم كشت ، در حالى كه سینه او را نشانه رفته بود ، به او بگو دائى تو مثل حسین جنگید و تو باید مثل زینب پیام رسان او باشى ، فعلا خداحافظ .

نثار روح شهدا فاتحه

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع: راه شهدا راه بصیرت