تبیان، دستیار زندگی
مدیرعامل شرکت پتروپارس اجرای احداث پالایشگاه فاز 12 پارس جنوبی را پشتیبان طرح ایران ال ان جی خواند و گفت: با بهره برداری از این فاز سالانه 10 میلیارد دلار درآمد برای کشور ایجاد می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درآمد 10 میلیاردی ایران از فاز 12 پارس جنوبی

پارس جنوبی

مدیرعامل شرکت پتروپارس اجرای احداث پالایشگاه فاز 12 پارس جنوبی را پشتیبان طرح ایران ال ان جی خواند و گفت: با بهره برداری از این فاز سالانه 10 میلیارد دلار درآمد برای کشور ایجاد می شود.

به نقل از واحد مرکزی خبر غلامرضا منوچهری افزود: این رقم ، بدون احتساب فروش میعانات گازی این فاز است که با صادرات غیرنفتی کشور برابری می کند

وی با بیان اینکه پالایشگاه فاز 12 به سه طرح (EPC) (کلید در دست) تقسیم می شود، گفت: قرارداد ئی پی سی1 پالایشگاه هفته آینده نهایی می شود و قرارداد

ئی پی سی 2 پالایشگاه با گشایش پاکت های مالی هفته آینده نهایی می شود و قرارداد ئی پی سی 3 نیز نیمه مرداد نهایی خواهد شد.

منوچهری افزود: قرارداد ئی پی سی پالایشگاه فاز 12 اواخر فروردین ماه سال جاری با کنسرسیوم NASR نهایی شد.

وی از آغاز حفاری این فاز پارس جنوبی در هفته گذشته خبر داد و اظهار داشت: هم اکنون نخستین حلقه چاه فاز 12 تا عمق یکهزار و 200 متری حفاری شده است و با اجاره ریگ دوم حفاری در این میدان عملیات 36 حلقه چاه حفاری خواهد شد.

مدیرعامل شرکت پتروپارس همچنین از آغاز لوله گذاری فاز 12 در پاییز امسال خبر داد و گفت: ساخت سکوها و جاکت های این فاز هم اکنون در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه قرارداد تأمین مالی فاز 12 به زودی با شرکت نیکو (نفتیران اینترترید) نهایی خواهد شد، اظهار داشت: برای تأمین مالی این پروژه از منابع خارجی نیز در حال مذاکره هستیم.

منوچهری در باره اعتبار بخش حفاری توضیح داد: یک میلیارد دلار اعتبار نیاز است که صرف خرید تجهیزات، خدمات پشتیبانی و اجاره ریگ حفاری می شود.

وی حجم قراردادهایی را که تاکنون در فاز 12 منعقد شده است 2 میلیارد و 600 میلیون دلار خواند و گفت: با انعقاد قرارداد ئی پی سی 2 و 3 حجم قرارداد این فاز به 4 میلیارد دلار خواهد رسید.

منبع:

تبیان فارس