تبیان، دستیار زندگی
اضافه کردن تخت به معنی استفاده از تشک یا تختخواب است. معمولاً استفاده از صندلی های تخت شو یا کاناپه های بزرگ برای استفاده در چنین مواردی بسیار نامناسب است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اتاقی مناسب مهمانان نوروزی

عید نوروز

اضافه کردن یک تخت مناسب: اضافه کردن تخت به معنی استفاده از تشک یا تختخواب است. معمولاً استفاده از صندلی های تخت شو یا کاناپه های بزرگ برای استفاده در چنین مواردی بسیار نامناسب است.

فضای مناسب: بعضی از افراد عادت دارند وسایل را از داخل چمدان خارج نکنند و از داخل همان استفاده کنند. اما بعضی دیگر معمولاً وسایل را از داخل ساک و چمدان خارج می کنند پس باید کمد و یا کشویی مخصوص لباس ها برای میهمانان خالی کرد. باید روی میز اتاقی که در اختیار میهمانان قرار می دهید را خالی کنید تا وسایل شخصی را روی آن قرار دهند.  جزییات قرار دادن بعضی وسایل از اتکای میهمان به میزبان جلوگیری می کند. به طور مثال دادن یک ساعت رنگ دار به میهمان کمک می کند تا هر ساعتی که لازم بود، خودش بیدار شود. هر یک از وسایل زیر را هم اگر اضافه داریم در اختیار میهمانان قرار دهیم. پنکه، تلفن و تلویزیون. البته اگر در خانه از آن اضافه باشد. در مورد دستشویی و حمام هم این کار یعنی احترام به میهمان ها. قرار دادن یک صابون اضافی، شامپو و حوله دست و صورت، در صورتی که میهمان این وسایل را همراه نداشته باشد، او را خوشحال خواهد کرد.

حریم شخصی برای میهمان: مشکل اصلی همه ما این است که گمان می کنیم لحظه ای نباید میهمان را تنها گذاشت و در تمام لحظات در اتاقی که به او اختصاص داده اید کنارش باشیم. قبل از اینکه او به شما بگوید می خواهد مختصر استراحتی کند، یا کمی مطالعه کند، ما باید پیشنهاد بدهیم.

طراحی فضا

بهتر است برای استفاده بهینه از فضای موجود، از قبل نسبت به طراحی این فضا، یعنی اتاق خواب میهمان، تمهیدات لازم

اتاق مهمان

انجام گیرد. برای این کار بهتر است تعریف مختصری از اتاق خواب و مخصوصاً اتاق خواب میهمان داشته باشیم. به طور کلی اگر بخواهیم اتاق خواب را تعریف کنیم، می توان گفت اتاق خواب در مجموع محلی است برای آرامش افراد، استراحت کردن و بسر بردن اوقات بیکاری و خوشی در آن محل. و اتاق خواب میهمان هم همانند سایر اتاق خواب های دیگر، بایستی نه تنها از امکانات مشابه، بلکه از امکانات ویژه ای نیز برخوردار باشد. اصولا برای اینکه انسان خواب خوب و راحتی داشته باشد، اتاق خواب باید طوری طراحی شود که اولا به خوبی تهویه شود. (برای هر فرد عادی، هنگام خواب، باید 15 متر مکعب هوا باشد) یعنی اتاقی که 3 متر عرض و 4 متر طول و 3 متر ارتفاع دارد، فقط می تواند گنجایش خواب دو نفر را داشته باشد. به همین منظور باید، همیشه میزان هوای لازم تنفس افراد را هنگام خواب در نظر داشت.

البته اندازه و شکل اتاق خواب میهمان، در کل بستگی به مقدار مبلمانی که مورد احتیاج است دارد اگر تعداد میهمان ها کم و تعداد تخت خواب ها زیاد باشد، اتاق خواب حالت چندان جالبی را نخواهد داشت. ولی در کل می توان برای اتاق خواب میهمان دو نفری، یک مساحت 4 — 3 را در نظر گرفت. چون امروزه بیشتر بناها و ساختمان های مدرن، به صورت آپارتمان ساخته می شوند، برای آسوده تر بودن و استراحت کردن میهمان و سایر افراد خانواده و هم چنین جالب تر بودن طرح مورد نظر، بهتر است نکات زیر را در طراحی های مان در نظر بگیریم.  لازم است اتاق های خواب را در قسمتی از نقشه طرح ریزی کنیم که از تمام جهات، چه از نظر نور و چه از نظر تهویه هوا و چه از سایر مسائل دیگر، به طور یکسان بهره گیرد. به همین منظور بیشتر مواقع، محل قرار گرفتن اتاق خواب ها در طرح معمولاً، سمت جنوب طرح و ساختمان است و مناسب تر آن است که برای هر اتاق خواب و مخصوصاً اتاق خواب میهمان، یک حمام در نظر گرفته شود. البته در صورت امکان، تا از نظر امور بهداشتی و همچنین راحتی بیشتر میهمان، این امر رعایت شود. تا حد امکان اتاق خواب ها، نباید در کنار پله طراحی شوند و نباید رو به خیابان و معبرها و هم چنین کنار پارکنیگ ها بوده و کلاً رو به جاهای شلوغ و پر سر و صدا، قرار نگیرند.

اتاق خواب ها باید دور از دسترس محوطه فعالیت افراد خانواده قرار گیرند و اتاق خواب میهمان نیز، کمی دورتر از فضای خصوصی اتاق خواب میزبان قرار گیرد و درب ورودی آن در جای دنج و بی سر و صدایی قرار گرفته باشد تا از دید مستقیم و ایجاد ناراحتی برای خود و بقیه افراد خانواده جلوگیری گردد. چنانچه مقدور باشد و خانه دوبلکس طراحی گردد، بهتر است که اتاق خواب میهمان در طبقه بالا در نظر گرفته شود. به خاطر اینکه طبقه بالا جای امن و ساکتی برای میهمان بوده و از مراجعه کننده های احتمالی روزمره منزل به دور خواهد بود.

اصولاً برای لباس ها و لوازم شخصی مورد نیاز، بایستی مکان و فضای مناسبی را در اتاق خواب تدارک دید. برای اینکه محل مناسبی برای لباس های خواب و لوازم شخصی مورد نیاز در نظر گرفته شود، از جالباسی و قفسه های دیواری، می بایست در طرح استفاده کرد تا فضای کافی برای آویزان کردن لباس ها و سایر لوازم شخصی وجود داشته باشد. البته شکل این جالباسی ها، به صورت تورفتگی، در اتاق ها طرح شده و به وسیله درب، به صورت کمد در می آید که هم اتاق خواب را خلوت جلوه داده و هم دارای نظم و ترتیب از نظر لوازم و وسایل خواب می باشد.

دکوراسیون خوب و رنگ آمیزی دلنشین و مناسب آن در طراحی اتاق خواب، می تواند جلوه گر آرامش و سکوت باشد. دکور سیستم اتاق های خواب، می بایست به گونه ای طرح ریزی شوند که نشان گر سکوت و آرامش بوده و ریتم خاصی در مورد مبلمان و تتخواب و میزها داشته باشند تا در بوجود آوردن محیطی ساکت و خوب، که ایده آل یک اتاق خواب مناسب است سهیم باشند. البته هماهنگی بین روتختی و پرده ها و قالب ها و یا برعکس ناهماهنگی آن ها، تاکید به سزایی در آرامش اتاق خواب می گذارد که باید بدان توجه بیشتری کرد.

موقعیت اتاق خواب میهمان، از نظر چشم انداز هم می تواند عاملی باشد برای لذت بخش بودن محیطی که میهمان در آن

اتاق مهمان

بسر می برد. صبح به هنگام  باز کردن پنجره اتاق خواب و دیدن منظره های جالب و دل نواز، با هوایی لطیف و دلنشین، جذابیت محیط و فضا را برای میهمان دو چندان خواهد کرد. وقتی رنگ و فرم، به زیبایی و تناسب، در هم آمیزد، حاصلی چشم گیر و دیدنی برای هر بیننده ای در بر خواهد داشت. با یک رنگ آمیزی مناسب برای اتاق خواب میهمان و چیدمان اثاث اتاق (همانند تختخواب، میز و صندلی)، فضای دلپذیری را برای میهمان به وجود خواهد آورد. گذاشتن یک گلدان گیاه سبز در یک گوشه اتاق، رنگ قهوه ای سوخته میز و صندلی که بر روی آن کنده کاری و ظریف کاری شده است و رنگ چوبی روشن قوس دار تختخواب و نقش و نگار زیبا و مناسب روتختی و هماهنگی میان این دو، سلیقه وصف ناپذیر میزبان خانه را توصیف خواهد کرد.

در نهایت باید گفت اتاق خواب مهمان جزو فضاهای نیمه عمومی خانه محسوب می شود و بهتر است به صورت یک اتاق منعطف و چند عمل کردی طراحی شود تا در مواقع دیگر نیز کارکرد بهینه داشته باشد بنابراین در اکثر اوقات بهتر است در ارتباط با نشیمن قرار گیرد، دارای کمدهای دیواری متعدد باشد و در صورت امکان به بیرون نیز در داشته باشد.

مشاوره هنر در خانه

منبع: روزنامه ایران

تنظیم: مرکز مشاوره