معرفی وبلاگ
این وبلاگ در مورد افرادی است که قصد سفر دارند و در انتخاب مکان آن دچار تردید هستند این عزیزان می توانند به وبلاگ ما نگاه بیندازند تا شاید انتخاب بهتری انجام دهند
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 711064
تعداد نوشته ها : 153
تعداد نظرات : 0
Rss
طراح قالب
GraphistThem225

رودخانه ابهر رود : رود شور يا ابهررود از كوه هاي سلطانيه قزوين سرچشمه گرفته و از به هم پيوستن دو رودخانه خزر رود و ابهر رود و برخي از رودهاي كوچك فرعي ديگر تشكيل مي ‌شود و با جهت كلي شمال باختري به جنوب خاوري از شش كيلومتري جنوب باختري حسن آباد (مركز بخش فشاپويه) گذشته و بر شوره‌ زار خاور حوضي سلطان جذب مي ‌گردد و پس از آبياري ابهر ، قزوين ، ساوجبلاغ و تهران به رودخانه كرج مي پيوندد . اين رودخانه به دليل داشتن نمك در پايين دست ، براي كشاورزي مناسب نيست ولي شاخه هايي از آن از امكانات گردشگاهي برخوردار است .


رودخانه قم رود : اين رودخانه كه به نام هاي گل افشان ، اناربار ، لهل رود و لعل بار نيز معروف است ، از زردكوه بختياري سرچشمه مي گيرد و پس از طي 288 كيلومتر به درياچه نمك مي ريزد . اين رودخانه در ابتدا به نام دربند معروف بود و در محل اخته خون در جنوب باختري گلپايگان سدي بر روي آن احداث شده است . قم رود در محدوده شهرستان هاي گلپايگان ، خمين ، محلات ، دليجان ‌و قم جاري است و اراضي اين نواحي را آبياري مي كند .


رودخانه قره چاي : رودخانه قره چاي از سراب هاي هفت عمارت ، باغ جم ، عباس آباد و پنجه علي در منطقه سربند اراك سرچسمه مي گيرد . اين رود بعد از مشروب كردن دهستان شراء از استان همدان ، وارد شهرستان اراك مي شود . قره چاي پس از آبياري نمودن اراضي كشاورزي شهرستان اراك ، در مسير خاوري– باختري وارد شهرستان تفرش مي شود و پس از دريافت آب رودخانه هاي گذار و هزلفان و با عبور از جنوب ساوه ، ‌درناحيه اي به نام پل دلاك به قم رود پيوسته و به درياچه قم مي ريزد .


رودخانه دره باغ : دره باغ رودخانه اي فصلي به طول 45 كيلومتر است كه در دهستان كهك ، شهرستان قم جريان دارد . سرچشمه اين رودخانه دامنه شمالي كوه هاي پلنگابي و قليق، 45 كيلومتري جنوب قم مي باشد . اين رودخانه در طول مسير از روستاهاي مسير كرميگان ، بيرهند ، ابرجس ، كهك ، سيرو و ورجان عبور مي كند و رودخانه فردو به آن مي ‌ريزد . رود دره باغ از ريزابه هاي قم رود و حوزه آن درياچه نمك قم است . شيب متوسط اين رود 5/3 درصد و مسير كلي آن شمالي است .


رودخانه شورفشاپويه : رود شور فشاپويه رودخانه اي دايمي است كه 420 كيلومتر طول دارد . اين رود در شهرستان هاي قم ، تهران ، ساوه ، كرج ، قزوين و خدابنده لو جريان داشته و از دامنه باختري كوه قره داغ واقع در دهستان سجاس رود ، در 30 كيلومتري شمال خاوري قيدار سرچشمه مي ‌گيرد و به نام خر رود از دهستان سجاس رود عبور كرده و به دهستان حومه از شهرستان قيدار (خدابنده) وارد مي ‌شود و ضمن آميختن با ريزابه‌هاي بسيار از10 كيلومتري خاور شهر قيدار عبور مي ‌كند و به نام چاي خر رود به دهستان خرقان باختري از شهرستان قزوين وارد مي ‌گردد . در اين دهستان با رودخانه شور خرقان مخلوط مي ‌شود و پس از قطع راه اتومبيل رو قزوين ـ همدان وارد دهستان خرقان خاوري مي ‌گردد و با رودخانه‌هاي آوج و كلنجين در هم مي ‌آميزد و به سوي شمال خاوري جريان مي ‌يابد. پس از عبور از روستاي سكزناب از دره خاوري كوه قره قرقان عبور مي ‌كند و به دهستان افشاريه وارد مي ‌شود . در اين دهستان نخست با رودخانه اورونگاش مخلوط مي ‌شود و سپس به صورت خشكرودي به دهستان رامند جنوبي و سپس به دهستان دشت آبي وارد مي ‌گردد و پس از آميختن با ابهر رود به رود شورفشاپويه تغيير نام مي ‌دهد . در اين جا به سوي جنوب متوجه مي ‌شود و از باختر روستاي قشلاق حسين خاني مي ‌گذرد و پس از طي حدود هشت كيلومتر به خاور منحرف مي ‌گردد و از ميان شوره ‌زار دامنه جنوبي ارتفاعات حلقه ور عبور مي ‌كند و پس از گذشتن از دامنه خاوري كوه كردها به دهستان زرند از شهرستان ساوه داخل مي ‌گردد و به سوي جنوب خاوري خط آهن تهران – قم ، همچنين راه اتومبيل رو تهران ـ ساوه را قطع مي ‌كند و به دهستان فشاپويه از شهرستان تهران وارد مي ‌گردد . در اين دهستان نخست با قشلاق هفت تپه با رودخانه سرود مخلوط مي ‌شود و سپس به موازات رودخانه كرج و به فاصله متوسط 10 كيلومتر به سوي جنوب خاوري روان مي ‌گردد و با طي يك قوس بزرگ راستگرد از دهستان فشاپويه خارج و به دهستان قمرود از شهرستان قم وارد مي ‌شود و سرانجام در 75 كيلومتري خاور قم به درياچه نمك مي ‌ريزد . شيب متوسط اين رود 4/0 درصد و مسير كلي آن جنوب خاوري است .


رودخانه زواريان : زواريان رودخانه اي فصلي است كه در دهستان راهجرد خاوري ، شهرستان قم جريان دارد . اين رود از دامنه خاوري كوه خستك ،51 كيلومتري جنوب باختري قم سرچشمه مي گيرد . اين رودخانه پس از سيراب ساختن روستاهاي زواريان ، سلفچكان ، عنايت بيگ ،‌ حسين آباد به طرف جنوب منحرف مي گردد و با دو پيچ نسبتاً بزرگ در دو كيلومتري شمال روستاي بخشايش به تلخه رود مي ‌ريزد .


رودخانه سولقان : رودخانه فصلي سولقان در شهرستان هاي تفرش و قم ، استان هاي مركزي و قم جريان دارد . اين رودخانه از ارتفاعات 19 كيلومتري خاور تفرش طي ريزابه‌هاي متعدد سرچشمه گرفته و ضمن عبور از دهستان قاهان با رودخانه وزوا مخلوط مي ‌شود و پس از ورود به شهرستان قم در حدود روستاي آوه محو و ناپديد مي شود . مازاد آب اين رودخانه در فصل هاي پر باران به قره سو مي ‌ريزد .


رودخانه شورراهجرد : رودخانه شورراهجرد يك رودخانه فصلي به طول 28 كيلومتر است كه در دهستان راهجرد خاوري ، شهرستان قم جريان دارد . اين رود از دامنه كوه خستك 48 كيلومتري جنوب باختري قم سرچشمه مي گيرد . شورراهجرد از ريزابه هاي قره سو و حوزه آن درياچه نمك قم است .‌ شيب متوسط اين رود 6/1درصد و مسير كلي آن خاوري است .


رودخانه شورقم رود : رودخانه شور قم رود رودي فصلي با طول 15 كيلومتر است . اين رود در دهستان قمرود ، شهرستان قم جريان دارد و از 16 كيلومتري شمال باختري قم سرچشمه مي گيرد . شور قم رود از ريزابه هاي رودخانه لك شور و حوزه آن درياچه نمك قم است . شيب متوسط اين رود يك درصد و مسير كلي آن شمال خاوري است .


رودخانه سياه آب آدران : رودخانه سياه آب آدران شاخه‌اي از رودخانه كرج است . اين رودخانه در شهرستان هاي كرج ،‌ تهران و قم ، استان هاي تهران و قم جريان دارد .


رودخانه چاي خر رود : اين رودخانه شاخه‌اي از رودخانه شور فشاپويه است كه در شهرستان هاي قم ، تهران ،‌ ساوه ، كرج و قزوين جريان دارد.


رودخانه شاه چاي : رودخانه شاه چاي شاخه‌اي از رودخانه كرج است كه در شهرستان هاي كرج ، تهران ، قم و در استان هاي تهران و قم جريان دارد.


دسته ها : قم
X