تبیان، دستیار زندگی
پس از برگزاری گشت رصدی مرداد ماه سال گذشته ی انجمن نجوم به قصر بهرام ، این بار پس از یک سال و با اطلاعات نجومی عمیق تر اعضا ، به قصد به کارگیری اطلاعات کسب شده طی یک سال گذشته و پیاده سازی آن در آسمان شب انجمن نجوم تبیان ....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شب رصدی با فعالان انجمن نجوم

شب رصدی

بعد از گذشت بیش از دو سال از تاسیس انجمن نجوم تبیان این انجمن با موفقیت هر چه تمام تر رو به رشد بوده و هست.

پس از برگزاری گشت رصدی مرداد ماه سال گذشته ی انجمن نجوم به قصر بهرام، این بار پس از یک سال و با اطلاعات نجومی عمیق تر اعضا، به قصد به کارگیری اطلاعات کسب شده طی یک سال گذشته و پیاده سازی آن در آسمان شب انجمن نجوم تبیان در جهت نیل به اهداف والای خود برای بار دوم دست به برگزاری گشت رصدی زد و برگ زرین دیگری را به کارنامه ی درخشان افزود.

در این گزارش شما را از جزییات این گشت رصدی پر محتوا مطلع خواهیم کرد.

انجمن نجوم تبیان با برنامه ریزی های قبلی و با محیا کردن شرایط این بار رهسپار کهک، از شهرستان های توابع قم شد.

طی هماهنگی های انجام شده اعضای انجمن نجوم تبیان در روز 24 تیر 1389 راس ساعت 14 حضور به هم رسانیدند و بعد از تکمیل افراد و انجام مقدمات سفر راهی این گشت نجومی شدیم.

لازم به ذکر است که انجمن نجوم تبیان با همکاری شرکت آوا استار این رصد ویژه و استثنایی را برگزار کرد و جا دارد از همکاری آقای سید مصطفی امام و خانم مدنی نهایت تشکر را داشته باشم.

در راه رفت مثل همیشه بحث های داغ نجومی مطرح بود و هر فردی اطلاعات علمی خود را با دیگر اعضا تقسیم می نمود.

شب رصدی

پس از گذشت حدود 3 ساعت به مقصد رسیدیم و پس از اسکان و استقرار وسایل، اعضا جلسه ای را جهت برنامه ریزی و اهداف رصدی تشکیل دادند و جهت شناخت بیشتر معارفه ای نیز برگزار شد که در آن جو دوستانه بسیار دلنشین بود.

با تاریک شدن آسمان در ابتدا منظره ای که توجه هر رصدگری را جلب می کرد درخشش زیبای سیاره ی زهره (ناهید) در افق غربی آسمان بود. این سیاره ی پر نور و زیبا را مورد مطالعه قرار دادیم و هلال زیبای آن را از پشت تلسکوب و دوربین دو چشمی مشاهده کردیم.

بعد از سیاره ی زهره نوبت به خدای جنگ، سیاره ی سرخ فام مریخ (بهرام) رسید. این سیاره که در این ایام  روز به روز به زمین نزدیکتر می شود به دلیل وجود اکسید های آهن بسیار به رنگ قرمز دیده می شود. هلال  سه روزه ی ماه شعبان نیز آنقدر زیبا بود که هیچ کس از دیدار آن سیر نمی شد.

در این حین بعضی از دوستان علاقه مند به عکاسی آسمان شب به کار عکاسی تخصصی مشغول بودند.

ارباب حلقه ها، سیاره ی زحل (کیوان) با حلقه های پنهان شده اش به دلیل موقعیت کنونی، ما را از دیدن مستقیم این حلقه های زیبا محروم کرد. اما به راستی خالق این همه زیبایی چه کسی جز پروردگار عالمیان است و در این حین زمزمه ی اعضای انجمن نجوم تبیان چیزی نبود جز: "فتبارک الله احسن الخالقین"

پس از شناسایی صورت های فلکی بهاری و مثلث بهاری، آخرین برنامه ی رصدی در بخش اول برنامه رصد دقیق خوشه های باز M6 و M7 و خوشه ی کرویM4  در صورت فلکی عقرب بود که از شدت زیبایی نفس را در سینه ی هر نظاره گری حبس می کرد.

شب رصدی

در این هنگام که زمان بامداد فرا رسیده بود اعضای محترم انجمن نجوم تبیان پس از صرف شام و اندکی استراحت به نشستی ویژه رفتند و پس از 2 ساعت بحث و گفتگو راس ساعت 3 کار رصدی خود را دنبال کردند.

موضوعاتی که در نیمه ی دوم بخش رصدی مورد مطالعه قرار دادیم شامل شناسایی مثلث تابستانی، صورت های فلکی تابستانی و رصد" خوشه پروین" و خوشه های باز" اچ و خی" در صورت فلکی ذات الکرسی و بررسی تراکم" خوشه ی قلائص" در صورت فلکی ثور بود.

در این هنگام کم کم آسمان روشن شد و با دوستان گرامی شاهد طلوع دل انگیز خورشید بودیم. پس از صرف صبحانه و گرفتن عکس های دسته جمعی وسایل ها را جمع کرده و با دلی خوش و روحی سرشار از فضیلت های حاصل از دیدار اعجاز خداوندی به سمت تهران بازگشتیم.

در پایان جای دارد از تمامی مسئولان محترم موسسه ی فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان تشکر کرده و قدردان همکاری های بی دریغ شان هستیم. امید است با همراهی شما مسئولان ارجمند و گرامی ، انجمن نجوم تبیان هر روز بهتر از پیش مسیر صعود به قله های موفقیت را بپیماید.

و من الله توفیق

محمد حسین حمیدیان - عضو فعال انجمن نجوم تبیان


بخش امور کاربران سایت تبیان

گاهنامه انجمن نجوم تبیان

حضور انجمن نجوم تبیان در نمایشگاه روز نجوم

گزارش تصویری حضور اعضای انجمن نجوم در نمایشگاه روز نجوم

روز نجوم در زعفرانیه

روز جهانی نجوم چیست و چه روزی است؟

روز نجوم در مرکز ستاره شناسی تهران

گالری تصویر شب رصدی در برج میلاد