تبیان، دستیار زندگی
فقط 17 سال سن دارد، اما یکی از بهترین های تنیس ایران است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

می خواهم شاراپووای تنیس ایران باشم

فقط 17 سال سن دارد، اما یکی از بهترین های تنیس ایران است.

بخش ورزشی تبیان
غزل پاک باطن

یکی از آینده سازانی که می تواند همه تابوهای تنیس بانوان را بشکند و نخستین های زیادی را در تنیس به نام خود به ثبت برساند. این ورزشکار کسی نیست جز غزل پاک باطن؛ یکی از دختران موفق و آینده دار تنیس که راه صحیح قرار گرفتن در مسیر حرفه ای ورزش را از خانواده ورزشکارش آموخته و بخوبی آن را ادامه می دهد.
غزل، تنها فرزند خانواده پاک باطن، در محیطی کاملا ورزشی یا شاید بهتر است بگوییم کاملا تنیسی به دنیا آمد. پدر غزل یکی از مربیان بین المللی و مادرش اولین بانوی مربی در مشهد بود. اگر از اقوام تنیسور دیگر بگذریم، به پدربزرگ غزل پاک باطن، کاظم شهریاری می رسیم که هشت سال رئیس هیات تنیس مشهد بود. غزل از شش سالگی به انتخاب پدر و مادر رشته تنیس را آغاز کرده و از سن 11 سالگی به صورت رسمی به تیم ملی دعوت شد و یکی از نفراتی بود که هیچ گاه کنار گذاشته نشد. آنچه در ادامه می آید ماحصل گفت وگوی جام بانوان با این تنیسور جوان و آینده دار است:

کسب مدال از 8 سالگی

در سن هشت سالگی در اولین تورنمنت قهرمانی کشور که در رده سنی زیر 16 سال برگزار می شد، شرکت کردم و موفق به کسب مقام سوم شدم. بعد از آن نیز دو مدال نقره و یک برنز از مسابقات غرب آسیا زیر 14 سال کسب کردم. در مسابقات فدکاپ زیر 16 سال مالزی نیز مقام سوم گروهی را به دست آوردم. همچنین در رقابت های بین المللی جوانان به میزبانی اصفهان مدال برنز را کسب و اولین بانویی بودم که توانستم برای اولین بار در مسابقات فدکاپ بزرگسالان قزاقستان، صاحب پیروزی شوم.

ماریا الگوی من است

در تمامی این سال ها تنها الگوی من و زندگی ورزشی ام، ماریا شاراپوا، قهرمان روسی تنیس دنیا بوده است. ماریا برای من یک هدف است. با توجه به امکاناتی که در ایران برای بانوان وجود دارد رسیدن به این هدف سخت است، اما تا آخرین لحظه برای دستیابی به آن خواهم جنگید. همین حالا هم جزو کسانی هستم که برای تنیس ایران تمام انرژی و زندگی خود را گذاشته و امیدوارم حمایت ها آن قدر باشد تا در کشور خودم تلاش هایم به ثمر نشسته و به هدفم برسم.

زیباترین خاطره در تورنمنت امارات

زمانی که قرار شد با حریف مصری و بریتانیایی خود رقابت کنم، هیچ اطلاعی از رنکینگ جهانی این دو بازیکن نداشتم، بعد از این که متوجه شدم این دو بازیکن صاحب رنکینگ جهانی هستند، دیگر نه به بُرد فکر می کردم و نه باخت. تنها برای انجام دادن یک بازی خوب وارد زمین شدم و هیچ توجهی به حریفم نداشتم. انگار می خواهم با یک حریف تمرینی در مشهد هم بازی شوم. همین نگرش باعث شد در حالی که حریف از من جلو بود با باور کردن خودم بازی ها را با برد تمام کنم. پیروز شدن بر این حریفان لذتبخش ترین لحظه ورزشی ام بود.

مقام اول در کیش را می خواهم

به منظور آمادگی برای مسابقات بین المللی فدکاپ در تایلند و همچنین جام فجر در کیش، مدتی است که در اردو به سر می بریم، بعد از حضور در مسابقات ITF جونیور در دبی، برای مسابقات جام فجر وارد کیش خواهیم شد که تمام تمرکز من به شخصه بر روی مسابقات کیش است، زیرا خیلی دوست دارم مقام اول این تورنمنت را از آن خود کنم. تا به امروز اردوهایمان منظم تشکیل شده و به تازگی یک مربی بدنساز هم اضافه شده که این خود یک امتیاز مثبت است؛ البته از نظر من تیم به یک مشاور پزشکی و یک روان شناس نیز نیاز دارد.

کمتر از تنیسورهای آسیایی نیستیم

باور کنید از تنیسورهای آسیایی چیزی کمتر نداریم. حتی با کمی توجه این قابلیت را داریم که خیلی بهتر و بالاتر نیز باشیم. مطمئنا با انجام مسابقات و کسب تجربه بیشتر، حرف زیادی برای گفتن در سطح آسیا خواهیم داشت زیرا ورزشکاران ما از نظر تکنیک ضعیف تر نیستند، بلکه گاها کم تجربگی باعث وجود باخت ها می شود. البته بهره گیری از دانش مربیان خارجی هم می تواند موثر باشد. مربیان داخلی واقعا از علم تنیس خوبی برخوردار هستند و نقش بسزایی در کسب قهرمانی ها دارند، اما با این حال آوردن یک مربی خارجی و استفاده مربیان داخلی از تجربیات آن و پیاده کردن این تجربیات روی ما بازیکنان، می تواند کمک شایانی در پیشرفت و کسب مقام های بالاتر در رنکینگ جهانی داشته باشد.

جهانیان ما را تشویق می کنند

یکی از شرایط متفاوت ما دختران ایرانی با ورزشکاران دیگر داشتن حجاب در هنگام بازی است و این موضوع که ورزشکاران ایرانی در هوای گرمی مانند دبی براحتی با حجاب بازی کرده و عملکرد خوبی را نیز به نمایش می گذارند، همواره تعجب و تشویق جهانیان را دربر داشته است. آنها خوب می دانند که بازیکنان تنیس در ایران با کمی بهتر شدن امکانات می توانند در سطح جهانی رقابت کنند.

می توانیم بهتر باشیم

ایمان دارم اگر دختران ما با این امکانات توانستند حرفی برای گفتن داشته باشند، مطمئنا با کمی توجه بیشتر حتی از آقایان نیز می توانند بهتر عمل کرده و مقام های ارزشمندی را برای کشورمان کسب کنند. البته فدراسیون در این چند سال اخیر ورزشکاران را به تورنمنت های بسیاری فرستاده و حمایت ها خوبی داشته، اما امیدوارم مسئولان از نظر کمک های معنوی و مادی نیز در کنار ما بانوان باشند.


منبع : جام جم