تبیان، دستیار زندگی
حمیده عباسعلی نام او مترادف با مدال است؛ ستاره ای که انحصار مردان بر رشته ای چون کاراته را شکست و با مدال های رنگارنگش نشان داد کاراته ایران در حوزه بانوان نیز ستاره دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دختر طلایی کاراته : مدال المپیک رویای من است

حمیده عباسعلی نام او مترادف با مدال است؛ ستاره ای که انحصار مردان بر رشته ای چون کاراته را شکست و با مدال های رنگارنگش نشان داد کاراته ایران در حوزه بانوان نیز ستاره دارد.

بخش ورزشی تبیان
حمیده عباسعلی

نخستین بار در اینچئون بود که دریافتیم ستاره ای تازه در کاراته ظهور کرده است. برای ورزش ایران که پیش از این در کاراته نام های بزرگی چون برادران روحانی و جاسم ویشگاهی را شنیده بود، حمیده عباسعلی یک نام نه چندان آشنا بود، اما او در بازی های آسیایی اینچئون با خونسردی و صلابت مثال زدنی اش روی تاتامی رفت و رقبای مدعی را کنار زد تا مدال طلا را با اقتدار به چنگ آورد.
عباسعلی در رقابت های جهانی آلمان بار دیگر ثابت کرد یک ستاره تمام عیار است؛ ستاره ای که نخستین مدال جهانی تاریخ کاراته را به چمدان افتخاراتش افزود تا به یک نام بین المللی بدل شود. او در دو سال اخیر به هر تورنمنتی که پا گذاشته دست خالی بازنگشته است و حالا یک ستاره پرفروغ در کاراته ایران محسوب می شود که شاید حتی توانسته با مدال هایش از مردان کاراته پیشی بگیرد.

قهرمانی در مهد کاراته؛ ژاپن

عباسعلی در آخرین تورنمنتی که روی تاتامی رفت در ژاپن باز هم طلایی شد تا روند مدال هایش ادامه داشته باشد. طلایی که شاید عیار آن از مدال های دیگرش بیشتر بود، زیرا در مهد کاراته جهان روی سکوی قهرمانی ایستاد.
عباسعلی درباره کسب مدال طلا در مسابقات آسیایی ژاپن بیان کرد: شهریور ماه در مسابقات آسیایی ژاپن شرکت کردم و توانستم برای چهارمین سال پیاپی در آسیا مدال بگیرم و در وزن خودم رکورددار باشم.
 من در حالی در این مسابقات طلا گرفتم که ژاپن مهد کاراته دنیاست و در نیمه نهایی هم مصاف دشواری با نماینده ژاپن داشتم که اگر به او می باختم، باید برای برنز می جنگیدم، اما خوشبختانه حریفان ژاپنی و چینی ام را در نیمه نهایی فینال شکست دادم و مدال باارزش طلا را کسب کردم.

به دنبال اسپانسر

رقابت های لیگ جهانی کاراته یکی از تورنمنت هایی است که به طور مرتب برگزار می شود، اما به دلیل این که این تورنمنت ملی نیست، کاراته کاها باید شخصا برای حضور در آن اقدام کنند. دارنده مدال طلای آسیا درباره حضورش در رقابت های لیگ جهانی کاراته نیز گفت: اگر بتوانم اسپانسر مناسب پیدا کنم، در لیگ های جهانی شرکت خواهم کرد. حضور در لیگ های جهانی برای سال آینده که قهرمانی جهان برگزار می شود، برایم مفید است و می توانم از این مسابقات به عنوان تدارکات خوبی استفاده کنم. هرچه بیشتر در مسابقات لیگ جهانی شرکت کنم، نتایجم برای رقابت های جهانی سال آینده بهتر خواهد شد.

طلای جهانی، هدف اول

عباسعلی درباره این تغییرات مکرر نیز نظرات جالبی دارد: هیچ ورزشکاری موافق این نیست رئیس فدراسیونی که در آن رشته فعالیت می کند، مکررا تغییر کند. من نیز معتقدم تغییرات مکرر در رأس فدراسیون کاراته باعث می شود ما کرسی جهانی و آسیایی نداشته باشیم.

عباسعلی در رقابت های جهانی آلمان موفق شد مدال نقره جهان را کسب کند؛ مدالی که نخستین مدال تاریخ کاراته بانوان ایران محسوب می شد. ستاره کاراته بانوان از هم اکنون برای کسب مدال زرین جهانی خیز برداشته است: تمام تمرکز و تلاشم این است که در مسابقات جهانی سال آینده مدال طلا را کسب کنم، چون این مدال تنها مدالی است که در کارنامه افتخاراتم ندارم و از همین رو یکی از مهم ترین اهدافم کسب مدال طلای جهانی است. آبان ماه سال آینده رقابت های جهانی پیش روی تیم ملی است، به همین دلیل نباید حتی یک روز را هم در این میان از دست بدهیم. من تمریناتم را برای حضور قدرتمند در این مسابقات پیگیری می کنم و طبق برنامه تدوین شده پیش می روم.

اشباع ناپذیر

طلای جهانی تنها مدالی است که عباسعلی در چمدانش کم دارد و برخی ها اعتقاد دارند با اضافه کردن این مدال به این کلکسیون، بانوی قهرمان کاراته دیگر انگیزه ای برای ادامه راه و کسب مدال های بیشتر نخواهد داشت. نایب قهرمان کاراته جهان با تکذیب این شائبه گفت: شخصیت من جوری نیست که با کسب چند مدال اشباع شوم. قانع نمی شوم تا زمانی که به المپیک بروم و در آنجا مدال بگیرم. هر سال و در هر مسابقاتی که مدال می گیرم، انگیزه ام بیشتر می شود حتی اگر طلای جهان را هم بگیرم باز هم قانع نمی شوم و دوست دارم هر سال خوش رنگ ترین مدال ها را کسب کنم.

رویای المپیکی شدن

کاراته یک رشته المپیکی نیست، اما به عنوان یکی از نامزدهای اضافه شدن به المپیک مطرح شده و اگر این اتفاق رخ دهد، کاراته از المپیک 2020 به بزرگ ترین جشنواره ورزشی جهان اضافه خواهد شد.
 اتفاقی که عباسعلی به شدت از آن استقبال می کند: نهایت کاراته برای من مدال طلای المپیک است. احتمال المپیکی شدن کاراته خیلی زیاد است. خبر کاندیدا شدن کاراته برای اضافه شدن به المپیک 2020 توکیو از سوی کمیته بین المللی المپیک واقعا من و تمامی ورزشکاران و طرفداران این رشته را خوشحال کرد، اما در نهایت در آگوست 2016 در این باره تصمیم گیری می شود و امیدوارم کاراته یکی از رشته هایی باشد که به المپیک اضافه خواهد شد. این بزرگ ترین آرزوی من است. من 26 ساله هستم و امیدوارم تا زمانی که یک کارته کا هستم بتوانم به آرزوی بزرگ خودم که شرکت در المپیک است، دست یابم و مدال المپیک را کسب کنم. مدال المپیک رویای من است.

خوشحال از طلای برزگر

حمیده عباسعلی در کاراته به نوعی یک صف شکن بود و با موفقیت او مسیر برای حضور دیگر بانوان در این رشته هموار شد. اتفاقی که نتیجه آن را در رقابت های کاراته رده های سنی قهرمانی جهان به عینه دیدیم و زهره برزگر جوان کاراته کای ایران توانست قهرمان جهان شود.
عباسعلی در توصیف این اتفاق می گوید: واقعا خیلی خوشحالم که برزگر توانست در رقابت های جهانی رده های سنی به مدال طلای جهان برسد. آن قدر از این موضوع خوشحال شدم که بدون اغراق احساس کردم خودم به این مدال رسیده ام. این که دختران ایران در میادین مختلف اینچنین مدال می گیرند، قدرت کاراته ایران را به دنیا اثبات می کند.

مخالف بی ثباتی

کاراته یکی از بی ثبات ترین فدراسیون های ورزش ایران در یک دهه اخیر بوده که در مدت 11 سال هشت رئیس متفاوت را به خود دیده است؛آنچه در نوع خود یک رکورد محسوب می شود. عباسعلی درباره این تغییرات مکرر نیز نظرات جالبی دارد: هیچ ورزشکاری موافق این نیست رئیس فدراسیونی که در آن رشته فعالیت می کند، مکررا تغییر کند. من نیز معتقدم تغییرات مکرر در رأس فدراسیون کاراته باعث می شود ما کرسی جهانی و آسیایی نداشته باشیم.
کاراته ایران به اندازه کافی ظرفیت این را دارد که در مسابقات مهم نتایج خوبی کسب کند، اما این را نیز نباید فراموش کنیم برای هدایت و موفقیت یک مجموعه باید در مدیریت آن ثبات وجود داشته باشد. تغییرات پی در پی تأثیر منفی روی ملی پوشان می گذارد. سال آینده رویداد بسیار مهمی را پیش رو داریم و مسابقات جهانی برای کاراته ایران بسیار مهم است. کاراته برای موفقیت نیاز به حضور در رویدادهای مختلف دارد و امیدوارم هر کسی قرار است به عنوان رئیس و متولی این رشته انتخاب شود، بتواند حواشی را مدیریت و فضای آرامی را برای کاراته حاکم کند.


منبع : جام جم