تبیان، دستیار زندگی
ایران برای اولین باردر تاریخ المپیك خود، با هشت نماینده زن در این بازی‌ها حضور پیدا می كند. موفقیتی قابل توجه كه نباید به سادگی از كنارش گذشت. فاصله تا جایگاه ایده‌آل هرچند زیاد است، اما در مسیر صحیح قرار گرفته تا امیدواری برای رقم خوردن روزهای خوش ورزش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پررنگ‌ترین حضور بانوان ایران در المپیك


ایران برای اولین باردر تاریخ المپیك خود، با هشت نماینده زن در این بازی‌ها حضور پیدا می كند. موفقیتی قابل توجه كه نباید به سادگی از كنارش گذشت. فاصله تا جایگاه ایده‌آل هرچند زیاد است، اما در مسیر صحیح قرار گرفته تا امیدواری برای رقم خوردن روزهای خوش ورزش بانوان در آینده نه چندان دور افزایش یابد.


پررنگ‌ترین حضور بانوان ایران در المپیك

هرچند كارشناسان از ورزشكاران زن ایران در این دوره از رقابت‌های المپیك انتظار قرار گرفتن روی سكو و كسب مدال ندارند، اما افزایش قابل توجه تعداد سهمیه‌های به دست آمده نكته مثبت پررنگی است كه نباید در صورت نرسیدن به مدال - كه احتمالش كم نیز نیست- نادیده انگاشته شود.از آغاز اولین دوره المپیك مدرن تا پیش از سال 2012 بیشترین تعداد زنان ایرانی در این رقابت ها به عدد چهار می رسد كه در رشته های دومیدانی و شمشیربازی بوده است.

المپیك 1964 توكیو اولین المپیكی بود كه زنان ایرانی در آن حاضر بودند . در این رقابت ها رشته دومیدانی نازلی بیات ماكو در پرش ارتفاع ، ژولیت گفركف در پرتاب دیسك و سیمین صفامهردر دو 100 متر و پرش طول نماینده داشت و در رشته ژیمناستیك هم جمیله سروری حضور داشت.

هر چند اولین حضور بانوان ایران در المپیك با چهار نماینده قدرتمند بود اما ایران در این بخش تا المپیك 1976 مونترال نماینده‌ای نداشت و در این دوره ژیلا الماسی، گیتی محبان و مهوش صفایی شمشیربازان راه یافته به این رقابتها بودند. این درحالی است كه در بخش تیمی شمشیربازی هم گیتی محبان، ژیلا الماسی، مهوش صفایی و مریم آچاك با حریفان خود مبارزه كردند.

لیدا فریمان در سال 1996 آتلانتا اولین تیرانداز المپیكی ایران بود كه در رشته تفنگ 10 متر بادی حضور داشت و توانست رنكینگ 47 را به دست بیاورد.

این قایقران كه جوانترین ورزشكار كاروان ایران در لندن محسوب می شود، در مسابقات انتخابی جایگزین آرزو معتمدی كه در تهران سهمیه گرفته بود ، شد. رقابت حكیمی در المپیك روز سه شنبه 17 مرداد (7 آگوست) ساعت 10:10 صبح به وقت لندن در كایاك تك نفره 500 متر زنان پارو خواهد زد و پنج روز بعد شانسش را در ماده 200 متر امتحان خواهد كرد

حضور ورزشكاران بانوی ایران در المپیك 2000 سیدنی هم تكرار شد. منیژه كاظمی در المپیك سیدنی توانست در رشته تپانچه 10 متر بادی تیر بیندازد و با حضور این ورزشكار طلسم مقطعی بودن راهیابی بانوان به المپیك هم شكست به طوری كه در المپیك 2004 آتن نسیم حسن پور در 10متر تپانچه بادی شركت كرد.

سال 2008، المپیك پكن با حضور نجمه آبتین در تیروكمان، هماحسینی در قایقرانی كه پرچمدار كاروان ایران دراین رقابت ها بود و سارا خوش جمال فكری در وزن منفی 49 تكواندو برای ورزش بانوان ایران كلیك خورد. اما در تمام ادوار از این رقابت ها، شاهد حضور بیش از چهار بانوی ایرانی در المپیك نبوده‌ایم اتفاقی كه این بار در المپیك 2012 لندن به وقوع پیوست.

یكی از نكات قابل توجه در این دوره از رقابتها این است كه بانوان ورزشكار ایران بدون وایلد كارت و با كسب سهمیه مستقیم به المپیك لندن رسیده‌اند و این بار زهرا دهقان در تیروكمان، لیلا رجبی در دومیدانی ، آرزو حكیمی و سولماز عباسی در قایقرانی، مه لقا جام بزرگ و الهه احمدی در تیراندازی ، ندا شهسواری در پینگ پنگ و سوسن حاجی‌پور در تكواندو نمایندگان ورزش بانوان در رقابت های 2012 هستند.

زهرا دهقان

* زهرا دهقان

كماندار ایران در المپیك كه توانست در آخرین مسابقه كسب سهمیه المپیك در اگدن امریكا در كنار تیم های فیلیپین، استونی، قزاقستان ، تركیه ، ونزوئلا، سوئیس و یونان سهمیه انفرادی زنان را برای ایران به ارمغان بیاورد. هرچند حاشیه‌ها و حرف‌و حدیث‌هایی درباره‌ی حضور ساره اسدی به جای این كماندار در المپیك مطرح شد، اما در نهایت دهقان كه سهمیه را خودش به دست آورده در المپیك لندن حضور خواهد داشت. این ورزشكار قرار است روز جمعه 6 مرداد، ساعت 13 به وقت لندن درمسابقه تعیین رنکینگ در ورزشگاه Lord's Cricket Ground با حریفانش روبرو شود. رقابت ورزشكاران ایران در المپیك لندن با پرتاب تیر دهقان آغاز خواهد شد.

كماندار ایران در این رقابت‌ها با نمایندگان كشورهای عراق، مكزیك، قزاقستان، استرالیا، كانادا، مغولستان، سوئد، ونزوئلا، فیلیپین، چین، كره جنوبی، دانمارك، اوكراین، گرجستان، بریتانیا، اسپانیا، ژاپن، آفریقای جنوبی، مصر، هند،‌كره شمالی، چین تایپه، آمریكا، لهستان، ایتالیا، تركیه، مالزی، استونی، روسیه، یونان، كلمبیا، آلمان، فرانسه، بلاروس، ساموآ، بوتان و شیلی رقابت خواهد كرد.

* لیلا رجبی

دو و میدانی كار ایران كه در رشته پرتاب وزنه در المپیك شركت می‌كند، در مسابقات داخل سالن تهران توانست سهمیه این رشته را برای ایران در لندن كسب كند. رجبی روز دوشنبه 16 مرداد، ساعت 10:45 در ورزشگاه المپیک رقابت كند.

رجبی در این رقابت‌ها با پرتابگرانی از كوبا، آلمان،‌روسیه، آمریكا،‌تركیه، برزیل، نیوزلند، چین، قزاقستان، شیلی، نیجریه، چین تایپه، كلمبیا، كانادا، بلاروس، بلغارستان، مجارستان،‌ازبكستان، اسپانیا و ایتالیا رقابت خواهد كرد.

* آرزو حكیمی

این قایقران كه جوانترین ورزشكار كاروان ایران در لندن محسوب می شود، در مسابقات انتخابی جایگزین آرزو معتمدی كه در تهران سهمیه گرفته بود ، شد. رقابت حكیمی در المپیك روز سه شنبه 17 مرداد (7 آگوست) ساعت 10:10 صبح به وقت لندن در كایاك تك نفره 500 متر زنان پارو خواهد زد و پنج روز بعد شانسش را در ماده 200 متر امتحان خواهد كرد.

قایقران المپیكی ایران در ماده‌های 200 و 500 متر به مصاف پاروزنان كوبا،تونس، ازبكستان،‌نیوزلند، مجارستان،‌استرالیا، كانادا، دانمارك، آلمان، آمریكا، ژاپن، اسلوونی، آفریقای جنوبی، سنگاپور، روسیه، فنلاند، صربستان،‌ ایتالیا، اوكراین، سوئی، پرتغال، اسپانیا، قزاقستان، بلاروس،‌هلند،‌بریتانیا و چین رقابت خواهد كرد.

دو و میدانی كار ایران كه در رشته پرتاب وزنه در المپیك شركت می‌كند، در مسابقات داخل سالن تهران توانست سهمیه این رشته را برای ایران در لندن كسب كند. رجبی روز دوشنبه 16 مرداد، ساعت 10:45 در ورزشگاه المپیک رقابت كند

* سولماز عباسی

روئینگ سوار تیم ملی ایران كه دومین سهمیه المپیک روئینگ ایران را در کره جنوبی کسب کرد هم قرار است 7 مرداد (28 جولای) ساعت 13 و 30 دقیقه در روئینگ تک‌نفره سنگین وزن زنان و در ورزشگاه Eton Dorneyبه مصاف حریفان خود برود.

پاروزن ایران به مصاف قایقرانانی از كوبا، استرالیا، برزیل، آْمان،‌دانمارك، قزاقستان، بلاروس، كره جنوبی،‌جمهوری چك، روسیه، پاراگوئه، آذربایجان، مكزیك،‌آرژانتین، ویتنام،‌ایرلند، تایلند، الجزایر، ژاپن، تونس،‌آمریكا، سوئد، زیمبابوه، نیوزلند، السالوادو،‌لتونی، چین و میانمار می‌رود.

* الهه احمدی

تیرانداز المپیكی ایران كه سهمیه خود را در مونیخ آلمان گرفت هم باید 7 مرداد (28 جولای) ساعت 8 و 15 دقیقه به وقت لندن در رشته10 متر تفنگ بادی در ورزشگاه Royal Artillery Barracks به رقابت بپردازد.

مه لقا جام بزرگ

* مه‌لقا جام بزرگ

به عنوان ورزشكاری كه اولین سهمیه المپیك را برای كاروان ایران در رقابت های 2012 كسب كرد هم همچون احمدی ساعت 8 و 15 دقیقه به وقت لندن در رشته 10 متر تفنگ بادی در ورزشگاه Royal Artillery Barracks تیر خواهد انداخت. جام‌بزرگ در صورتی كه درخشش در رقابت‌های جهانی (مقام چهارمی) را تكرار كند می‌تواند در المپیك حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد.

تیراندازان ایران در این رقابت‌ها با كشورهای قطر، مصر، استرالیا، كروواسی، دانمارك، صربستان، كویت، هلند، فرانسه، لوكزامبورگ، بوتان، كوبا، قزاقستان، اسلوونی، جمهوری چك، فرانسه، روسیه، ، آمریكا، كره جنبوی، اندونزی، بلغارستان، آلمان، مالزی، السالوادور، بریتانیا، سوئد، ازبكستان، ایتالیا، سریلانكا، چین، فنلاند، نروژ، استونی، سنگاپور، اوكراین، مكزیك، سوریه، فیلیپین، نروژ رقابت می‌كنند.

* ندا شهسواری

اولین بانوی المپیكی پینگ پنگ ایران كه توانست مجوز حضور در لندن را در مسابقات كسب سهمیه تهران به دست بیاورد، قرار است در اولین تجربه این رشته ورزشی در بزرگترین رویداد جهان در دومین روز از المپیك 7 مرداد (28 جولای) از ساعت 9 صبح به وقت لندن دور مقدماتی این رقابت ها بازی كند كه این رقابت در ورزشگاه Excelحاضر می شود.

شهسواری با توجه به تعداد زیاد سهمیه‌ها در پینگ پنگ باید برای رسیدن به رده‌های بالا چند بازی خود را با پیروزی پشت سر بگذارد تا در جدول 128 نفره رقابت‌ها صعود كند.

* سوسن حاجی‌پور

دومین نماینده تكواندو بانوان ایران در المپیك كه با مدال طلا در رقابت های تایلند كسب سهمیه كرد ،‌ 20 مرداد (10 آگوست)، از ساعت 9 صبح در وزن 67 كیلوگرم زنان ورزشگاه ExCel بر روی تاتامی می رود.

ایران كه از دو سهمیه‌ی بانوان تنها یك سهمیه به دست آورده باید در این بخش به مصاف قزاقستان، اسلوونی، آذربایجان، ویتنام، مصر، آلمان، ساحل عاج، كره جنوبی، سوئد، استرالیا، آمریكا،‌كانادا، بریتانیا، گرانادا و تركیه رقابت كند.

به گزارش ایسنا، با توجه به درخشش بانوان ایران از نظر كمی در كاروان اعزامی به المپیك لندن ، جدا از افتخارات و مدال ها كسب شده در میادین بین المللی در سال های اخیر این نكته را پیش از بیش یادآور می كند كه بانوان ایرانی مسیری رو به رشد و آینده ای روشن را پیش رو دارند. هر چند مسوولان در سال های اخیر توجه بیشتری را به این بخش از جامعه ورزش داشته اند كه نمونه بارز آن راه اندازی معاونت ورزش بانوان در وزارت ورزش است اما هنوز تفاوت‌ها بین ورزش مردان با زنان برطرف نشده است.

تیرانداز المپیكی ایران كه سهمیه خود را در مونیخ آلمان گرفت هم باید 7 مرداد (28 جولای) ساعت 8 و 15 دقیقه به وقت لندن در رشته10 متر تفنگ بادی در ورزشگاه Royal Artillery Barracks به رقابت بپردازد

كارنامه بخش بانوان در مسابقات بین المللی نشان می دهد كه اگر برنامه ریزی و سرمایه گذاری دراین بخش صورت گیرد آن در آینده ای نه چندان دور ، شاهد افتخار آفرینی بیشتری از بانوان ایرانی در عرصه ورزش خواهیم بود. تنها اگر این توانمندی را نه تنها مسوولان ، بلكه اسپانسرها،‌ رسانه ها و حتی خود ورزشكاران باور كنند.

جهش به وجود آمده در بخش بانوان - حداقل جهش در تعداد سهمیه‌های كسب شده - گواه توانمندی بانوان ایرانی در عرصه ورزش با حفظ اعتقادات و موازین اسلامی است. روند رو به رشد بانوان ایران كه از مدت‌ها پیش آغاز شده در بازی‌های آسیایی گوانگ‌جو به اوج خود رسید و نخستین نشان طلا به دست آمد. حالا پس از كسب هشت سهمیه در شش رشته بانوان (تكواندو، دوومیدانی، تیراندازی،‌ تیروكمان، قایقرانی و پینگ پنگ) می‌توان با جرات ادعا كرد كه رسیدن به مدال المپیك در آینده دور از دسترس نیست فقط نیاز به حمایت مادی، معنوی و سرمایه گذاری دارد.

نكته مهمی كه مسئولان و متخصصان ورزشی به آن اذعان دارند این است كه رسیدن به سقف ایده‌آل نیاز به تلاش و سرمایه گذاری به مراتب سنگین‌تر دارد. اگر در مراتب پایین مانند كسب سهمیه ورودی، با برنامه ریزی مختصر و چند اردوی داخلی و مربی خارجی و ... سهمیه كسب شد، برای رسیدن به رده‌های بالاتر نیاز به برنامه‌ریزی بسیار دقیق‌تر وجود دارد چرا كه با بالارفتن سطح فنی، رقابت بسیار فشرده‌تر خواهد شد.

بخش ورزشی تبیان


منبع : ایسنا