تبیان، دستیار زندگی
حفظ حجاب با ارزش‌تر از جام جهانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حفظ حجاب با ارزش‌تر از جام جهانی


سوت آغاز و پایان بازی یکی شد و بازیکنانی که فوتبال برایشان بهانه‌ای بود تا حجاب را به رخ بکشند و تبعیض‌ها را به نمایش بگذارند با پرچم سه رنگمان دور افتخار زدند.


فرشته اردلان

می‌گویند صدبار هم فیفا خلاف شعار فوتبال برای همه حذفشان کند باز پوشش ایرانی اسلامی خود را کنار نمی‌گذارند.

از میان بازیکنان پایتخت نشین تیم ملی بانوان کشورمان نیلوفر اردلان کاپیتان و فرشته کریمی هافبک هجومی این تیم میهمان خبرگزاری مهر بودند. کاپیتان تیم ملی فوتبال بانوان کشور برایمان از همدردی سرمربی هلندی تیم ملی اردن می‌گوید و از این که صد بار دیگر هم حذف شوند به افتخار حجابشان دور افتخار می‌زدند و پرچم ایرانمان را در آغوش می‌گیرند. از این دو ملی پوش از صحنه‌های ماندگار بازی با اردن پرسیدیم.

*  اشک‌های شما در مسابقه با اردن اشک ما را هم در ایران درآورد کمی از حال هوای آن روز برایمان بگویید؟

- نیلوفر اردلان، کاپیتان تیم ملی بانوان: روز اولی که وارد اردن شدیم در جلسه کادر فنی که من هم به عنوان کاپیتان حضور داشتم اعلام کردند تیم ما نمی‌تواند بازی کند اما امیدوار بودیم که شاید اجازه بدهند بازی کنیم، بنابراین به بچه‌ها نگفتیم. مسئولان تیم تلاش خود را تا روز مسابقه انجام دادند اما نتیجه نداد.

روز بازی بچه‌ها به زمین مسابقه آمدند، حتی خودشان را برای بازی گرم کردند اما زمانی که ناظر بازی و داور آمدند که بچه‌ها را چک کند، قطعی شد که نمی‌توانیم بازی کنیم. وقتی صد درصد اعلام شد لحظه خیلی بدی بود. فکر کنید بچه‌ها برای این مسابقات 6 تا 7 ماه در اردوهای سخت بودند و در گرما و سرما تمرین کردند و دوست داشتند در این مسابقات نتیجه بگیرند. شاید اول شدن در این گروه کمی سخت بود اما صعود به دور بعد کاری نبود که نتوانیم انجام دهیم.

*شما اولین نفری بودید که گریه کردید؟

- اردلان: خیلی امیدوار بودیم که مسابقه برگزار شود. اولین نفری که گریه کرد خود من بودم و بعد خانم ایراندوست و دکترهای تیم هم به گریه افتادند. بچه‌ها مبهوت ما را نگاه می‌کردند که چه اتفاقی افتاده است، چرا ما گریه می‌کنیم. وقتی آنها هم متوجه موضوع شدند خیلی ناراحت شدند. البته این حس در بچه‌ها بیشتر بود زیرا من دو روز زودتر از بچه‌ها فهمیده بودم که احتمال دارد نتوانیم بازی کنیم.

* انگیزه بچه‌ها برای این بازی چطور بود؟

اردلان: انگیزه بچه‌ها برای این بازی زیاد بود زیرا دیده بودند که تیم اردن ضعیف شده و مطمئن بودند این تیم را می‌برند اما متأسفانه یا خوشبختانه اجازه نداند که بازی کنیم. خیلی لحظه غم انگیزی بود. این همه تلاش کردیم، وقتی قرار بود به نتیجه برسد اجازه بازی ندادند.

فرشته کریمی: شب قبل و حتی روز مسابقه با اردن خیلی شاداب و با انگیزه بودیم. به خودمان اطمینان زیادی داشتیم. اصلاً خبر نداشتیم که فیفا با پوشش ما مخالفت کرده است. یک نفر جلوی آینه با دقت موهایش را داخل می‌کرد تا یک تار مویش هم مشخص نباشد، یک نفر حرکات کششی انجام می‌داد، هرکس به کاری مشغول بود.

*مثل این که بازیکنان تیم آخرین نفرهایی بودند که متوجه این موضوع شدند حس شما وقتی سوت پایان را شنیدید چه بود؟

فرشته کریمی: شب قبل و حتی روز مسابقه با اردن خیلی شاداب و با انگیزه بودیم. به خودمان اطمینان زیادی داشتیم. اصلاً خبر نداشتیم که فیفا با پوشش ما مخالفت کرده است. یک نفر جلوی آینه با دقت موهایش را داخل می‌کرد تا یک تار مویش هم مشخص نباشد، یک نفر حرکات کششی انجام می‌داد، هرکس به کاری مشغول بود.

هیچ‌کدام خبر نداشتیم. در رختکن لباس‌هایمان را پوشیدیم و منتظر ناظر بودیم لباس‌هایمان را چک کند تا اینکه  نیلوفر شروع به گریه کرد. نمی‌دانستیم چه اتفاقی افتاده است و در گوشی با هم حرف می‌زدند و به ما بازیکنان هم چیزی نمی‌گفتند. ناظر بازی گفت باید یقه لباس‌هایتان را بردارید که باعث تعجب ما شد. او گفت باید داور اعلام کند که می‌توانید بازی کنید یا نه. ما هم با ذوق رفتیم در زمین خودمان را گرم کردیم، حتی داور هم با ما خودش را گرم و با روی خوش صحبت کرد. ماهم فکر کردیم قبول کرده است. دو تیم با هم دست دادیم و سرودهای ملی خوانده شد اما داور سوت پایان را زد و گفت می‌توانید زمین را ترک کنید.

* مثل این که ناظر ایرانی‌الاصل بحرینی هم کمی بیشتر از معمول سخت گرفته است؟

ــ اردلان: نه، او به عنوان ناظر آمد، لباس‌های ما را چک کرد. در جلسه کمیته فنی هم گفته بود لباس ما مشکل دارد. این مقررات فیفا است و به ناظر ربطی ندارد. فیفا اعلام کرده است حتی آقایان در زمستان هم نمی‌توانند لباس یقه اسکی بپوشند. خود او هم خیلی ناراحت بود. مربی هلندی تیم اردن هم آمد و ما را دلداری داد و با همراه ما اشک ریخت. گفت حق شما خیلی پایمال شد. شما به عنوان یک خانم مزسلمان حق دارید فوتبال بازی کنید. زیرا شعار فیفا این است که فوتبال برای همه است اما با این حرکت نشان داد در حال حاضر فوتبال برای بانوان مسلمان تعطیل شده است.

* کشورهای مسلمان دیگر در برابر این محدودیت چه می‌کنند؟

- اردلان: همه وضعیت مشابهی دارند، برای چند تن از بازیکنان تیم اردن هم این اتفاق افتاد که اتفاقا بازیکنان قوی نیز بودند اما به خاطر حجاب بازی نکردند و مربی افراد دیگری را جایگزین کرد.

کریمی: برای کشورهای غرب آسیا که خودشان مسلمان هستند فرقی نمی‌کند در دور اول یکی از بازیکنان قوی اردن به دلیل مسئله حجاب نمی‌توانست بازی کند که سرپرست تیم مان یک کلاه و یقه به او داد و در مقابل ما بازی کرد.

*انگار هنگام برگشت هم با مشکلاتی روبرو بودید؟

- اردلان: برگشت ما مصادف شد با تعطیلات خرداد ماه برای همین بلیت بازگشت به تهران پیدا نمی‌شد. بنابراین سه گروه شدیم و به تهران بازگشتیم. ماندن در آنجا هم برای ما سخت بود. زیرا می‌دیدم باقی تیم‌ها دارند تمرین می‌کنند و ما نمی‌توانیم بازی کنیم. دیدن این شرایط برای ما سخت بود.

*  گفته می‌شد بعضی از بازیکنان تیم بعد از این اتفاق سرخورده و ناامید شدند؟

ــ اردلان: نه من نشنیدم که کسی بریده یا خسته شده باشد. هرچند هر کسی یک سقف آرزو دارد و شاید بعضی‌ها اصلا نه آرزویی دارند و نه سقف آرزویی. این اتفاق برای اولین بار نبود که برای ما رخ می‌داد. یک‌بار که برای مسابقه با تیم برلین عازم آلمان بودیم، دو ساعت قبل از پرواز اعلام کردند که نمی‌توانیم برای بازی برویم در حالی که ما کلی تمرین کرده بودیم.

* برای شرکت در اردوها پول هم می‌گیرید؟

-اردلان: نه پول نمی‌گیریم. بازیکنان از باشگاه‌هایشان پول می‌گیرند.

* قرارداد بازیکنان خانم چقدر است؟

کریمی: سقف قرارداد ما خیلی کم است و اصلا با قراردادهای آقایان قابل مقایسه نیست. رقم‌ها طوری است که تنها خرج ورزش خودمان در می‌آید.

*بهترین بازیکن چقدر می‌گیرد؟

- کریمی: پنج میلیون تومان برای یک سال.

*سرانجام لباس‌هایتان چه می‌شود؟

 ــ اردلان: این مشکلی است که باید فدراسیون حل کند.

فرشته اردلان

* در فوتسال هم همین نوع پوشش را دارید؟

 ــ اردلان: ما فوتسال را هم با پوشش کامل بازی می‌کنیم. در کل این پوشش برای این است که بازی‌ها ضبط شود و برای جذب اسپانسر امکان پخش تلویزیونی هم داشته باشیم.

* پس سقف پایین قرارداد به دلیل نبود اسپانسر است؟

-اردلان: وقتی اسپانسر حق پخش تلویزیونی ندارد بر اساس چه منطقی تبلیغات دهد.

* حمایت‌های داخلی و بین‌المللی بعد از این ماجرا چقدر در روحیه شما تأثیر گذاشت؟

- اردلان: این حمایت‌ها تا به حال خوب بوده است اما به شرطی که ادامه پیدا کند و باعث شود ما بتوانیم دوباره فوتبال بازی کنیم نه این که فوتبال بانوان با وجود استعداد خوب بچه‌ها تعطیل شود.

کریمی: همه ما را حمایت کردند حتی بازیکنان اردن و تماشاگران بحرینی از این پیروزی خوشحال نشدند و تماشاگران آنها زمانی که ما دور افتخار زدیم برای ما دست می‌زدند و بعضی‌ها هم اشک می‌ریختند. حتی مربی تایلند نیز پیشنهاد داد در همان زمان دیدار رسمی ایران با آنها به پاس قدردانی و حمایت از ما بازی دوستانه‌ای برگزار شود اما ما روز قبل از آن قصد بازگشت به کشور را داشتیم.

* آیا داشتن حجاب در کیفیت بازی شما تأثیری داشته است؟

اردلان: نه ما هیچ مشکل خاصی با پوشش اسلامی نداریم. در زمستان‌ها بهتر هم هست زیرا ما را گرم می‌کند. اما تابستان به دلیل گرما کار سخت می‌شود ولی با دل و جان شرایط مان را قبول کردیم. من هر پیشرفتی که کرده‌ام با همین حجاب بوده است. به نظر من فیفا دارد سخت گیری می‌کند. فیفا باید برای خانم‌های مسلمان هم شرایطی قائل شود تا بتوانند با حجابشان فوتبال بازی کنند. درست است که فوتبال بانوان ما زیاد پررنگ نیست اما توانسته‌ایم در مسابقات غرب آسیا قهرمان شویم و جای پیشرفت داریم. هنوز هم امیدواریم این مشکل رفع شود زیرا ما الان تیم‌های نوجوانان و جوانان خوبی داریم که اگر روی آنها سرمایه گذاری شود چند سال آینده تیم بزرگسال خوبی خواهیم داشت.

اردلان: با توجه به افت تیم اردن حتما پیروز این میدان بودیم و توانایی کسب امتیاز از ازبکستان و ویتنام را هم داشتیم اما ما معمولا مغلوب سرعت تیمی تایلند هستیم. به نظر در گروهمان دوم می شدیم.

*چقدر این اقدام شما در معرفی فوتبال بانوان موثر بود؟

اردلان: این موضوع فوتبال بانوان را به جامعه معرفی کرد. قبل از این اتفاق شاید خیلی‌ها نمی‌دانستند که ما فوتبال بانوان داریم اما حالا وقتی ما را با لباس ورزشی می‌بینند مردم کنجکاو می‌شوند. از شرایط ما می‌پرسند و خیلی از آنها هم به باحجاب بودن ما افتخار می‌کنند.

کریمی: اگر حتی بازیها را می‌بردیم و به مرحله بعد صعود می‌کردیم تا این اندازه فوتبال بانوان در سطح جامعه مطرح نمی‌شد. مردم وقتی ما را می‌دیدند خوشحال بودند و ابراز خرسندی می‌کردند.

*اگر دوباره این اتفاق بیفتد باز هم چنین عکس العملی نشان می دهید؟

- کریمی و اردلان: اگر صد بار هم همچنین اتفاقی می افتاد چنین کاری را می‌کردیم.

*  تفاوت شما به عنوان بانوان فوتبالیست با حجاب در مقایسه با بازیکنان سایر تیمها در چیست؟

- کریمی : بزرگترین آرزوی همه ما رفتن به جام جهانی بود. یکی از دلایل علاقه ما برای رفتن به جام‌جهانی همین داشتن حجاب بود. با حجاب بیشتر توی چشم هستیم. بقیه تیم‌ها همه مثل هم هستند، اما وقتی ببینند ما با حجاب تمرین می‌کنیم، کنجکاو می‌شوند و دلشان می‌خواهد بازی ما را ببینند. این برای ما انگیزه‌ای می‌شود که بهتر بازی کنیم. اگر فیفا پوشش ما را قبول کند، خیلی خوب می‌شود. ما نمی‌خواهیم این پوشش را برداریم و فوتبال بازی کنیم. در واقع حاضر نیستیم به خاطر فوتبال از حجاب‌مان بگذریم. ما یک قدم برداشتیم آن‌ها هم یک قدم بردارند. امیدوارم مسئولان فیفا راضی شوند و بتوانیم باز هم در مسابقات شرکت کنیم.

* در آسیا مشکلی ندارید ؟

اردلان: در آسیا مشکلی نداریم زیرا AFC پوشش مقنعه ما را هم پذیرفته است. حتی بعد از پذیرش پوشش اسلامی پنج،  شش تیم به بازی های غرب آسیا اضافه شد .

* فکر می کنید اگر بازی می کردید در گروهتان چندم می شدید؟

اردلان: با توجه به افت تیم اردن حتما پیروز این میدان بودیم و توانایی کسب امتیاز از ازبکستان و ویتنام را هم داشتیم اما ما معمولا مغلوب سرعت تیمی تایلند هستیم. به نظر در گروهمان دوم می شدیم.

* در داخل کشور حمایتها چطور بود؟

- کریمی: خانم اکبرآبادی در سخنانی گفت این باخت به اندازه مدال طلای المپیک ارزش داشت اما در حد مدال برنز نیز از ما حمایت نشده است. تقدیر و تشکری که از قهرمانان المپیک آسیایی شد با حمایتها از ما قابل مقایسه نیست.

ــ اردلان: البته این حمایتها و تقدیرها قراراست به زودی اتفاق بیافتد و در همین جا از مشاور امور زنان ریاست جمهوری برای تقدیر و حمایتشان تشکر می کنم.

بخش ورزشی تبیان


منبع: مهر