تبیان، دستیار زندگی
زنان بیش از نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند، افرادی که مسئولیت خطیر تربیت نسل آینده ایران را بر عهده دارند .........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مشکلات در ورزش زنان ایرانی

ورزش ، بانوان و تندرستی

بخش ورزشی - زنان بیش از نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند، افرادی که مسئولیت خطیر تربیت نسل آینده ایران را بر عهده دارند. روند توسعه زندگی شهری و تغییر الگوهای حرکتی روزانه و در نتیجه کاهش فعالیت های حرکتی به ویژه در بانوان، اندام ها و عضلات آنان را تحت تاثیر و خطر جدی کم تحرکی و ضعف های جسمانی قرار داده است.

برای پیشگیری از چنین عارضه ای یا مقابله با آن، ایجاد جاذبه ها و امکانات لازم برای همگانی کردن ورزش دربین بانوان، از ابزارهای کارآمد در این زمینه است. با این اوصاف :

* آیا کسی به فکر توسعه ورزش در میان زنان ایرانی هست ؟

* آیا می دانید چند درصد از زنان ایران ورزش می کنند ؟

* چه کسی مسئول ورزش نکردن زنان است ؟

* مهم ترین اولویت های ورزشی زنان چیست ؟

مشکلات اساسی در عدم گسترش ورزش های همگانی در سطح بانوان کشور، ناشی از

1. کمبود فضاهای ورزشی ویژه بانوان

2. عدم فرهنگ سازی مناسب در این زمینه از سوی مسئولان و رسانه های گروهی

3. کمبود نیروی کارآزموده و با تجربه در زمینه آموزش رشته های مختلف ورزش های همگانی بانوان

4. دسترسی نداشتن به فضاهای ورزشی عمومی و گران بودن آنهاست.

در نتیجه نظر سنجی های انجام شده بانوان مورد بررسی برای رفع چنین موانعی، توجه به ایجاد مکان ها و فضاهای ورزشی خاص بانوان، رایگان کردن ورزش های همگانی برای همه بانوان کشور، تربیت مربیان در گرایش های متنوع ورزش های همگانی، فعال سازی نقش رسانه های گروهی در ارتقای سطح فرهنگ گرایش به ورزش در میان بانوان و برگزاری مسابقات تفریحی ورزشی در میان اقشار مختلف بانوان کشور را پیشنهاد کردند.

کوهپیمایی بانوان

مشکلات و کاستی هایی در وضعیت موجود ورزش های همگانی از دید گاه بانوان شاغل و غیر شاغل مشاهده می شود. با توجه به وضعیت مطلوب پیشنهادی از سوی بانوان مورد بررسی، باید اقداماتی اصلاحی از سوی مسئولان ورزش های همگانی کشور در سطح بانوان صورت گیرد.

سیاست گذاری مشترک و اجرای تصمیمات گرفته شده در سطح وسیع تر برای توسعه ورزش همگانی ضروری است.

در زیر نقش هر یک از سازمان ها و مراکزی که در ساختار تشکیلاتی یاد شده، مشارکت دارند و می توانند در این راستا ایفا کنند، پیشنهاد شده است :

* صدا و سیما از راه پخش تیزر های تبلیغاتی با مضمون گسترش فعالیت های ورزشی در بین مردم، با هدف فرهنگ سازی و اعلام برنامه های تفریحی ورزشی که از طرف نهاد های مختلف در مکان های گوناگون برگزار می کند.

* آموزش عالی از طریق آشنا کردن دانشجویان با انواع ورزش های همگانی و توسعه آنها در دانشگاه ها، برگزاری مسابقات در شاخه های متنوع ورزش های همگانی و تفریحی و اهدای جوایز ورزشی به برندگان مسابقات.

* شهرداری ها از راه احداث فضاهای ورزشی پوشیده و روباز همگانی با بهره گیری از مربیان تحصیل کرده در رشته تربیت بدنی و برگزاری مسابقات تفریحی ورزشی گروهی و خانوادگی به مناسبت های مختلف و توزیع وسایل ورزشی ارزان قیمت در بین مردم.

* برخی از فدراسیون های ورزشی از راه گسترش رشته های ورزشی به طور آماتور و غیر حرفه ای در بین مردم، مانند آمادگی جسمانی، ایروبیک، قایقرانی، هاکی، اسکیت و ... با توجه به شرایط اقلیمی هر منطقه

* آموزش و پرورش از راه آموزش بازی های تفریحی ورزشی، بومی و محلی به دانش آموزان و برگزاری چنین مسابقاتی به مناسبت های مختلف در مدارس و اهدای جوایز ورزشی.

تهیه کننده : رزا خاموشی

منبع : مقالات دکتر پروانه نظر علی