تبیان، دستیار زندگی
آغاز فصل و نقل و انتقالات در فوتبال ایران، این بار با یک شگفتی همراه بود. قیمت‌های نجومی بازیکنان و مربیان اگر چه چندان کسی را شوکه نکرد اما افشاگری مسوول کمیته نظارت و ارزشیابی سازمان لیگ درباره دلالان اتفاق بزرگی برای فوتبال ایران به حساب می‌آمد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حمله به پشت پرده فوتبال ایران


آغاز فصل و نقل و انتقالات در فوتبال ایران، این بار با یک شگفتی همراه بود. قیمت‌های نجومی بازیکنان و مربیان اگر چه چندان کسی را شوکه نکرد اما افشاگری مسوول کمیته نظارت و ارزشیابی سازمان لیگ درباره دلالان اتفاق بزرگی برای فوتبال ایران به حساب می‌آمد.

دلالی-فوتبال

اگر تا پیش از این مدیران فوتبالی با کلی گویی از لزوم برخورد با دلالان صحبت می‌کردند، اما این بار بدون تعارفی حجت الاسلام علیرضا علیپور اسامی این افراد را که به گفته او فساد زیادی را در فوتبال حاکم کرده‌اند افشا کرد. بر خلاف مرتبه‌های قبلی خبری هم از حروف مختصر نبود و علیپور آنها را به اسم کامل معرفی کرده بود که همین افشاگری بدون کم و کاست نشان دهنده عزم جدی فدراسیون فوتبال برای مقابله با پدیده دلالیسم در فوتبال است.

*دلالیسم چه زمانی در فوتبال ایران شکل گرفت؟

شاید نتوان تاریخ دقیقی برای تشکیل پدیده دلالیسم در فوتبال ایران ارائه کرد اما به طور قطع از زمانی این پدیده در فوتبال ایران شکل گرفت که پول وارد شد. بدون تردید ده سال قبل و پیش از حرفه‌ای شدن لیگ برتر، پول چندانی هم در فوتبال وجود نداشت اما در حال حاضر شرایط به گونه‌ای شده که سالانه بیش از 200 میلیارد تومان در فوتبال ایران در گردش است و این چنین رقم بالایی قطعاً فساد هم ایجاد می‌کند.

با این حال از زمانی دلال‌ها نفش بزرگی را در فوتبال ایفا کردند که از طریق روابط ناسالم توانستند خود را به باشگاه‌ها و حتی بازیکنان نزدیک کنند و از طریق این رابطه پول بزرگی را به جیب زدند. نکته تأسف برانگیز جایی است که بخش اعظمی از این دلالی‌ها توسط کسانی انجام می‌گیرد که سابقه روزنامه‌نگاری داشته‌اند یا حداقل در لباس روزنامه‌نگاری و با استفاده از روابطی که به وجود آورده‌اند اقدام به این کار می‌کنند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند اگر دلالی در فوتبال ایران به وجود آمده یکی از دلایل اصلی‌اش حضور برخی مدیران و بازیکنان فاسد است که حاضرند برای رسیدن به منافع شخصی بیشتر، از راه‌های غیرقانونی به اهدافشان برسند.

در سه سال گذشته اقدامات جدی برای مقابله با این افراد صورت گرفت و حتی تعدادی هم دستگیر شدند اما پس از مدتی این اقدامات دیگر ادامه پیدا نکرد. علیپور در گفت‌وگویی که با فارس انجام داده گفته است: «مهدی غفاری که یکی از مدیربرنامه‌های رسمی فیفا است به دلیل اینکه امتیاز فعالیتش را به افراد فاقد مجوز کار و ناشناخته اعطا کرده و شرایط لازم را برای برخی مانند حمید محسنی فراهم آورده و با تعداد زیادی از بازیکنان و مربیان که بیش از حد معمول است قرارداد همکاری امضا کرده، فعالیتش تا اطلاع ثانوی تعلیق می‌شود.

استقلال، توپ

غفاری با بیش از 200 بازیکن قرارداد امضا کرده است. به طور رسمی اعلام می‌کنیم که همکاری کلیه باشگاه‌ها در لیگ برتر، دسته یک و دسته دو با غفاری و محسنی تخلف محسوب می‌شود و به همین دلیل قرارداد بازیکنان و مربیان تیم‌های پیکان قزوین، پاس همدان و شاهین بوشهر تا رسیدگی نهایی تعلیق می‌شود تا اینکه وضعیت بازیکنان و مربیان این تیم‌ها با مراجعه به سازمان لیگ و پر کردن فرم اظهارنامه بررسی شود.»

وی در ادامه در مورد حضور افراد بدون مجوز در بازار نقل و انتقال بازیکنان و مربیان هشدار داد و گفت: «افشین عبداللهیان و مهدی خرمی، به دلیل نداشتن مجوز فعالیت در حوزه نقل و انتقال بازیکنان و مربیان (مدیر برنامه رسمی یا امتیاز آژانس نقل و انتقال بازیکن) حق امضای قرارداد با بازیکنان و مربیان را ندارند و بازیکنان و مربیانی که با راهنمایی این دو نفر به باشگاهی بروند و قرارداد داخلی و یا رسمی امضا کنند، قرارداد آنها در فصل نقل و انتقالات اعتبار ندارد و از ثبت این قراردادها جلوگیری به عمل خواهد آمد.» با این حال این سه نفر که مخاطب حرفهای علیپور بودند هم ساکت ننشستند و پاسخ حرفهای او را دادند.

مهدی غفاری گفت که در پاسخ به ادعاهای علیپور و برای اعاده حیثیت از این مقام مسوول در فدراسیون شکایت می‌کند و عبداللهیان و خرمی هم گفتند: «آقای علیپور رئیس کمیته نظارت، بازرسی و ارزشیابی سازمان لیگ گفته بودند ما 2 نفر ایجنت و مدیربرنامه رسمی فیفا نیستیم. مگر ما در جایی اعلام کرده بودیم مدیربرنامه‌های رسمی فیفا بوده‌ایم که علیپور چنین حرفی زده است؟ اگرچه فیفا اعلام کرده فوتبال برای همه است و هر فوتبالیستی می‌تواند، هرکس را دوست دارد به عنوان وکیلش انتخاب کند.

سوالی که وجود دارد اینکه مقصر این آشفته بازار کیست؟ آیا افرادی که به آنها «دلال» اطلاق می‌شود مقصر به وجود آمدن چنین شرایطی هستند یا عوامل دیگری هم دخیل هستند.

در ضمن اگر مربی یا بازیکنی با ما 2 نفر قراردادی دارد آن را منتشر کند. ما 2 نفر سال‌ها در رسانه‌های ورزشی حضور داشته‌ایم و قلم زده‌ایم و بدیهی است که عده‌ای از دوستان در جامعه فوتبال برای مشورت با ما تماس بگیرند و از ما راهنمایی بخواهند. ما هم بدون استثنا دوستان فوتبالیست خود را به سمت ایجنت‌های رسمی، معتبر و خوشنام فیفا سوق داده‌ایم و حتی راهنمایی خود را از بحث رسانه‌ای خود جدا کردیم.

در هفته‌های اخیر که هجمه سنگینی علیه علیپور توسط دکتر جلالی و دکتر دادگان و... صورت گرفته بود به دلیل آنچه نمی‌توانستیم در مقام قضا اظهارات این دوستان را ثابت شده تلقی کنیم یا براساس آموزه‌های دینی خود آنچه اظهارات مطروحه علیه علیپور برای ما بین نشده بود از چاپ این مصاحبه‌ها در روزنامه خود اجتناب کردیم و متقابلا انتظار داشتیم علیپور نیز پس از استماع صحبت‌هایمان درباره ما اظهارنظر می‌کرد». به هر حال فدراسیون فوتبال هم باید با توجه به توضیحات این سه نفر، پاسخ قانع‌کننده دیگری ارائه می‌کرد که تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

توپ

* مقصر کیست؟

سوالی که وجود دارد اینکه مقصر این آشفته بازار کیست؟ آیا افرادی که به آنها «دلال» اطلاق می‌شود مقصر به وجود آمدن چنین شرایطی هستند یا عوامل دیگری هم دخیل هستند.

محمد رضا ساکت مدیرعامل باشگاه سپاهان در گفت‌وگویی که با تبیان انجام داده درباره این افشاگری فدراسیون فوتبال می‌گوید: «من نفس این کار را می‌پسندم. به هر حال باید این اتفاق از جایی شروع می‌شد و حالا که علیپور این مساله را بدون کم و کاست اعلام کرده را می‌توانم به فال نیک بگیرم اما امیدوارم این جور مسائل تنها به این محدوده فصل نقل و انتقالات محدود نشود و همچنان ادامه پیدا کند. البته سیاست باشگاه ما همواره این طور بوده که خودمان یا به طور مستقیم با بازیکن یا با آژانس رسمی نقل و انتقالات وارد مذاکره می‌شویم و هیچ گاه به دنبال این افراد که مجوزی ندارند، نمی‌رویم.».

به هر حال بسیاری از کارشناسان معتقدند اگر دلالی در فوتبال ایران به وجود آمده یکی از دلایل اصلی‌اش حضور برخی مدیران و بازیکنان فاسد است که حاضرند برای رسیدن به منافع شخصی بیشتر، از راه‌های غیرقانونی به اهدافشان برسند. شاید اگر همان عزمی که دو سال قبل در برخورد با دلالان وجود داشت یک بار دیگر ایجاد شود، دلالی برای همیشه از فوتبال ایران برود. به هرحال گردش مالی خیره کننده درفوتبال وسوسه کننده است و باید مراجع امنیتی فکری به حال فساد در ورزش و به ویژه فوتبال کنند.

فاتح حسینی 

بخش ورزشی تبیان