تبیان، دستیار زندگی
اپخش برنامه 90 در طول سال 89 هم با فراز و نشیب های فراوانی همراه بود و حاشیه های زیادی را از سر گذراند .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اتهامی به نام عادل بودن

عادل فردوسی پور

پخش برنامه 90 در طول سال 89 هم با فراز و نشیب های فراوانی همراه بود و حاشیه های زیادی را از سر گذراند.

قهر و قهرکشی، شعارهای دست جمعی علیه مجری این برنامه، التهاب، شوک های خبری ریز و درشت طی 12 ماه گذشته همچنانه بخش لاینفکی از برنامه 90 را تشکیل می دادند.

با این حال، آنچه در این مطلب قرار است زیر ذره بین قرار بگیرد، لیست برخی از اتهامات عادل فردوسی پور است؛ اویی که رد پای خودش و برنامه مخربش در همه ناکامی های فوتبال ایران ملاحظه می شود و به جرایم زیادی از جمله مقابله با خصوصی سازی، به حاشیه کشاندن مدیران موفق فوتبالی، ناکامی تیم های مختلف و تخریب ستاره های بزرگ متهم است!

دست های پشت پرده، در آستین یک پینگ پنگ باز!

امیر قلعه نویی، منتقد ثابت و بی برو برگرد عادل فردوسی پور است. معمولاً هر زمان که قافیه به تنگ می آید و اوضاع برای قلعه نویی و تیمش دشوار می شود، او شروع به جوسازی علیه این و آن می کند تا شرایط را به سود خودش تغییر دهد. در این میان برنامه 90 و مجری اش نیز همواره طعمه های خوبی برای امیر به شمار می آمده اند. او در یک مقطع در لیگ پنجم و درست زمانی که داشت «دست های پشت پرده» را علت همه ناکامی های استقلال قلمداد می کرد، علیه عادل فردوسی پور هم شورید و گفت: «این آقا و برنامه اش مقصر حاشیه های فوتبال ایران هستند. خودش تا حالا پینگ پنگ هم بازی نکرده، بعد همه فوتبال را به هم ریخته است.»

بدیهی است که معمولاً با بازگشت شرایط تیم های قلعه نویی به وضعیت عادی، عادل پسر خوبی می شود و برنامه 90 هم به یک برنامه مفید و سازنده تغییر شکل می دهد.

«برای دایی متأسفم که گوش به فرمان فردوسی پور است»؛ این واکنش شیث رضایی به از دست دادن بازوبند کاپیتانی پرسپولیس بود

اتهام: سیاه نمایی علیه مدیران فوتبال!

سال گذشته اما، پس از اوج گرفتن انتقادات فردوسی پور از وضعیت مدیریتی حاکم بر فوتبال ایران، این فشارها به مذاق آقایان خوش نیامد و آن ها را واداشت تا در یک اقدام غیرقابل پیش بینی، علیه برنامه 90 به مهندس ضرغامی نامه بنویسند! از آن جایی که نامه مورد نظر به شکل «محرمانه» برای رئیس سازمان صدا و سیما ارسال شده بود، طبیعتاً اطلاع چندانی از محتوا و نیز هویت امضا کنندگان آن به دست نیامد، اما گفته می شود محورهای انتقاد مدیران فوتبالی از عادل، حول اتهاماتی مثل سیاه نمایی، تخریب و برخوردهای گزینشی می چرخیده است. در همان مقطع، همچنین این شایعه به گوش رسید که سرپرستان موقت پرسپولیس و استقلال هم طی نامه ای مشترک به ضرغامی، از او خواسته اند کمی برنامه 90 و عملکرد عادل را کنترل کند.

عادل فردوسی پور و برنامه نود

90؛ سدی محکم مقابل خصوصی سازی!

اما شاید یکی از جالب ترین اتهامات عادل فردوسی پور در سال های حضورش در فوتبال این باشد که «همچون سدی محکم و استوار در مقابل اصل خصوصی سازی در کشور ایستاده است» این «جرم» را مهدی زمان، سرمایه گذار مشهور باشگاه ابومسلم، پس از آن برای مجری برنامه 90 تراشید که وی در این برنامه به شدت علیه شایعه انتقال باشگاه نفت تهران به مشهد موضع گرفت و این کار را غیرمنطقی دانست.

عادل که تا به حال به خاطر انتقاداتش از ماجرای زیانبار انتقال تیم ها، هزینه های فراوانی پرداخته، از سوی زمان متهم شد به این که یک تنه مقابل اصل خصوصی سازی در ایران ایستاده و مقاومت می کند! زمان آن روزها درصدد بود به جای ابومسلم سقوط کرده، نفت تهران را به مشهد ببرد که این اتفاقات رخ داد. همچنین در همان مقطع این مدیر بذله گوی فوتبالی بر سر مدرک دکترای روانشناسی اش هم با عادل درگیر بود و به خاطر کنجکاوری های فردوسی پور در کشف حقیقت این ماجرا، به وی لقب «کارآگاه» داد!

چرا ما را ره ملوان بازاندی؟

اما مربی در جست و جوی شهرت تراکتورسازی هم هفته گذشته یک اتهام بانمک دیگر به عادل فردوسی پور بست: «من فکر می کنم شکست امروز ما مقابل ملوان، فقط تقصیر آقای فردوسی پور و برنامه 90 بود!» فراز کمالوند که معمولاً حرف های عجیبی در مصاحبه هایش به زبان می آورد، با این توجیه که پرداختن برنامه 90 به ماجرای بخشش عجیب و غیرمنتظره کرار جاسم در آستانه بازی با شاهین بوشهر، باعث خراب شدن جو انزلی علیه تراکتورسازان شده، شکست دو بر صفر تیمش مقابل ملوان را «ماستمالی» کرد. سخنان سرمربی حاشیه ساز تیم تبریزی، همچنین باعث شد هفته بعدش یک بار دیگر علیه عادل در ورزشگاه یادگار امام (ره) شعارهای آنچنانی سر داده شود.

فردوسی پور و برنامه نود

متهم به تخریب شخصیت ستاره های بزرگ

اتهام دیگر عادل فردوسی پور در فوتبال ایران زمانی کشف شد که این مجری تلویزیونی به ماجرای نشستن بهتاش فریبا با کارت پرسنل تدارکات استقلال روی نیمکت این تیم پیله کرد و مدعی شد چنین اتفاقی در شان فردی به بزرگی فریبا نیست. پس از آن، منصور پورحیدری که سرپرست باشگاه استقلال محسوب می شود و رتق و فتق کردن چنین مسائلی در حیطه وظایف اوست، از دست روشنگری برنامه 90 به ستوه آمد و با انتقاد شدید از عادل فردوسی پور، او را به تخریب شخصیت و چهره فوتبالیست های بزرگ متهم کرد. پورحیدری در این جمله، راجع به عادل می گوید: «او چون خودش فوتبالیست بزرگی نبوده، سعی می کند چهره ستاره ها را خراب کند. رفتار او با بهتاش فریبا، در شان این پیشکسوت استقلال نبود.»

چرا به توپ تخم طلای ما گیر دادی؟

اما چشمه نامه نگاری ها به سازمان صدا و سیما و شکایت از عادل فردوسی پور کماکان خروشان و پرآب است. پس از آن که نامبرده در برنامه 90 با دعوت از اکبر محمدی و روی خط آوردن مسعود معینی، روشن کرد که مجری سابق برنامه توپ طلایی با «توصیه» کیومرث هاشمی به عنوان سرمربی تیم ملی نوجوانان برگزیده شد و همچنین در پی آن که عادل در همین برنامه، روی برخی از ارتباطات فامیلی در فدراسیون کفاشیان زوم کرد، نامه ای از سوی فدراسیون به جام جم ارسال شد که در آن از مقامات عالی رتبه سازمان خواسته شده بود «برنامه 90 را مدیریت کنند»! احتمالاً معنای جدید مدیریت این است که برنامه 90 بگوید اکبر محمدی با تجربه سال ها حضور در رئال مادرید و منچستر یونایتد، در اوج شایستگی به نیمکت نوجوانان دست یافته است!

یکی از جالب ترین اتهامات عادل فردوسی پور در سال های حضورش در فوتبال این باشد که «همچون سدی محکم و استوار در مقابل اصل خصوصی سازی در کشور ایستاده است» این «جرم» را مهدی زمان، سرمایه گذار مشهور باشگاه ابومسلم، پس از آن برای مجری برنامه 90 تراشید

چرا استیل آذین ته جدوله؟!

بعد از اتفاقات حاشیه ای بازی استقلال و استیل آذین که در آن مزدک میرزایی پیرامون واکنش علی کریمی بعد از تعویض در قبال صادق درودگر نکاتی را مطرح کرد و با واکنش شدید باشگاه استیل آذین نیز مواجه شد، پیگیری این سوژه از سوی برنامه 90 به آن جا انجامید که امیر مهریزی علیه عادل فردوسی پور برای دارابی، معاون سیمای صدا و سیمای کشورمان نامه بنویسد. در این نامه، اتهاماتی از قبیل نشر اکاذیب، رفتار مغرضانه، جریان سازی علیه آخرین بازماند از نسل باشگاه های خصوصی و نیز ایجاد یاس در بین سرمایه گذاران برای حضور در فوتبال به عادل نسبت داده شده بود که به نظر می رسد با این سیاهه سیاه از جرایم، فردوسی پور باید به سرعت قصاص شود!

روی من پنالتی نمی گیرند!

صابر میرقربانی هم یکی از شاکیان همیشگی عادل فردوسی پور است. دلیل شکایت او از مجری نود اما، با دیگران کمی تفاوت دارد. بعد از چند مرتبه پیگیری و اصرار عادل روی تمارض های این مهاجم شمالی در محوطه جریمه رقبا، داوران کمی روی او حساس شدند و گاهی پیش آمد که حتی وقتی به طور واقعی هم توسط مدافعان حریف متوقف می شد، پنالتی های روی او را نمی گرفتند. میرقربانی خودش عقیده دارد رخ دادن این اتفاقات تقصیر فردوسی پور و برنامه اش است و گاهی که نظر او را در مورد یک صحنه مشکوک می پرسند، جواب می دهد: «با اجازه آقای فردوسی پور و اگر ایشان ناراحت نمی شوند، پنالتی بود!»

شیث رضایی و بازونبند

بازوبند را از شیث گرفت

«برای دایی متأسفم که گوش به فرمان فردوسی پور است»؛ این واکنش شیث رضایی به از دست دادن بازوبند کاپیتانی پرسپولیس بود. شیث مدعی بود که عادل گاهی در دشمنی با افراد تا زدن ریشه آن ها هم پیش می رود. او که در دقایق پایانی بازی شکست بار 4-1 مقابل صبا بازوبند را به مچ خود بسته بود، البته برای از دست دادن این بازوبند یک شاکی و مدعی دیگر هم داشت؛ سهراب بختیاری زاده بعد از آن مسابقه ادعا کرد که بعضی از بازیکنان پرسپولیس در راهروی منتهی به رختکن به دایی لفظ بدی را نسبت دادند و از باخت تیم و نابودی او ابراز خرسندی کردند.

مردم را از استادیوم ها فراری داده!

مطلب را با افاضات امیرخان قلعه نویی آغاز کردیم و حیف مان می آید که با تازه ترین فرمایشات خود او به پایان نرسانیم! سرمربی سپاهان که خودش را در آستانه سرمربیگری تیم ملی حس می کرد، پس از تکرار نظرسنجی برنامه 90 در مورد «مربی داخلی یا خارجی» و اعلام نظر قاطعانه مردم در رد مربیان ایرانی، به شدت علیه عادل موضع گرفت و بار دیگر بر آن شد که با دوربین این برنامه گفت و گو نکند! امیر قلعه نویی این بار در اتهاماتی بسیار بامزه، عادل را عامل فرار مردم از استادیوم ها دانسته و گفته این مجری باعث شده والدین اجازه ندهند بچه های شان به ورزشگاه ها بیایند. او همچنین مدعی شد 90 درصد برنامه 90، «انحراف فکری» به بیننده ها می دهد.

بخش ورزشی تبیان


منبع: تماشاگر