تبیان، دستیار زندگی
در آستانه نوروز 90 ستارگان برتر ورزش سال را انتخاب کرده ایم. ده چهره ای که در این سالها کار بزرگی انجام دادند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ستارگان ورزش ایران در سال 89


در آستانه نوروز 90 ستارگان برتر ورزش سال را انتخاب کرده ایم. ده چهره ای که در این سالها کار بزرگی انجام دادند.


کشتی در گوانگجو

ورزش ایران در سال 89 شاهد اتفاقات تلخ و شیرینی بوده است.بازیهای آسیایی گوانگجو اوج درخشش ورزش ایران به حساب می آید که ورزشکاران ایران توانستند مدال های رنگارنگ فراوانی را برای کاروان ورزشی ایران کسب کنند تا پس از انقلاب بیشترین مدال طلا توسط ورزشکاران تصاحب شود.

به گزارش گروه ورزشی تبیان؛ به هر حال تصمیم گرفتیم تا ده چهره برتر ورزش ایران در سال 89 را انتخاب کنیم. البته چهره های فراوانی بودند که می توانستند در این فهرست قرار بگیرند اما با توجه به محدودیت های فراوان ده نفر را به عنوان چهره برتر انتخاب کردیم:

بله خبر درست بود. بهداد سلیمی قویترین مرد جهان در سال 2010، در رقابتهای قهرمانی ایران و در دومین حركت یكضرب ركورد 214 كیلوگرم را به ثبت رساند كه حدنصابی جدید در دسته فوق سنگین دنیا محسوب می شود.

1- یوسف کرمی

یوسف کرمی یکی از معدود ورزشکارانی بود که توانست با کسب دومین مدال طلای آسیایی گوانگجو نام خود را به عنوان اولین تکواندو کار ایرانی ثبت کند که موفق شده است در دو دوره متوالی موفق به کسب  خوش رنگ ترین مدال آسیایی می شود.

یوسف کرمی که سابقه قهرمانی در جهان را نیز در کارنامه دارد به همراه طلا های دیگر تکواندوکاران موفق شدند پس از سالها گوی سبقت را از چشم بادامی ها بربایند.

احسان قائم مقامی

2-احسان قائم مقامی

احسان قائم مقامی در بهمن ماه سال 89موفق شد پس از 25 ساعت و 15 دقیقه تلاش، ركورد جهان را بشكند و نام خود و ایران را در كتاب گینس ثبت كند.

او برای رسیدن به این دستاورد مهم برابر 614 شطرنج باز كه از سراسر ایران به تهران آمده بودند فرا گرفت و در رقابت با آنها چیزی حدود 55 كیلومتر راه رفت و از میان حریفان خود به 8 نفر باخت و با 16 نفر مساوی كرد.

رقابت استاد بزرگ شطرنج ایران با 614 شطرنج باز یکی از بزرگترین اتفاقات سال 89 بود که باعث شد بار دیگر رکورد سیمولتانه به ایرانی ها برسد.

سال گذشته محجوب دیگر شطرنج باز ایران توانسته بود با ركورد 500 نفر ركورد جهانی را به خود اختصاص دهد، اما چندی پیش شطرنج بازی از رژیم اشغالگر قدس در هیاهویی فراوان این ركورد را به عدد 523 ارتقا داده بود، ولی این بار قائم مقامی با ركوردی بی نظیر توانست حد نصابی را در شطرنج همزمان به جا بگذارد كه به راحتی قابل دسترس نباشد.

قائم مقامی هنوز آنقدر جوان است که بتواند روزی تبدیل به بهترین شطرنجباز جهان بشود.

محسن شادی نامش را به عنوان اولین قایقران طلایی ایران در بازیهای آسیایی به ثبت رساند تا شادی را به جامعه ورزش به خصوص قایقرانی هدیه کند.

بهداد سلیمی

3-بهداد سلیمی

غمباد گرفته بودیم که پس از حسین رضازاده چه کنیم، عادت کرده بودیم سالی یک بار شاهد فریادهای یا ابوالفضل باشیم. آیا دیگر خبری از فریاد و رکورد شکنی نیست؟ در این فکر بودیم که خبر رسید رکورد رضازاده در یک ضرب توسط بهداد سلیمی شکسته شده است.

بله خبر درست بود. بهداد سلیمی قویترین مرد جهان در سال 2010، در رقابتهای قهرمانی ایران و در دومین حركت یكضرب ركورد 214 كیلوگرم را به ثبت رساند كه حدنصابی جدید در دسته فوق سنگین دنیا محسوب می شود.

بهداد سلیمی در بازی های آسیایی گوانگجو نیز خوش درخشید تا همه به ظهور یک هرکول جدید در ایران و وزنه برداری امیدوار شوند.

محسن شادی

4-محسن شادی

نامش را به عنوان اولین قایقران طلایی ایران در بازیهای آسیایی به ثبت رساند تا شادی را به جامعه ورزش به خصوص قایقرانی هدیه کند.

او توانست با این طلا رکورد جدیدی را در ایران به ثبت برساند و راهی را باز کند که در آینده ای نه چندان دور به موفقیت های بزرگی منتهی شود.

با کسب این مدال همگان انتظار دارند تا او در المپیک نیز حاضر شود. هر چند طبیعی است که از او انتظار زیادی در المپیک نمی رود اما همین حضور می تواند برای محسن شادی یک پیروزی باشد.

خدیجه آزادپور اولین طلایی بانوی ایرانی

5- خدیجه آزادپور

پیش از خدیجه آزادپور بانوان فراوانی در مسابقات بین المللی حاضر شدند اما همه آنها نتوانستند به خوش رنگ ترین مدال دست پیدا کنند.

بانوی طلایی ایران که برای اولین بار در بازیهای آسیایی شرکت می کرد با قدرت توانست بر سکوی اول مسابقات بایستد تا ثابت کند قهرمانی برای ورزشکاران بانوان کار چندان دشواری نیست.

آزادپور با این قهرمانی توانست راه را برای درخشش دیگر بانوان ایرانی هموار کند تا مسئولین کشور بیش از گذشته به ورزش بانوان توجه کنند.

6-وحید شمسایی

اگر فوتبال ایران در جهان با نام علی دایی شناخته می‌شود، بی‌تردید فوتسال دنیا ایران را با نام وحید شمسایی می‌شناسد. او را سلطان فوتسال آسیا هم می‌دانند. او به غیر از قهرمانی در جام جهانی به همه عنوان‌ها دست یافته و دیگر برای همه عادت شده كه او پس از پایان یك تورنمنت همه عناوین را درو كند.

شمسایی نه تنها در رده ملی بلكه در رده باشگاهی هم به افتخارات زیادی رسیده است. بهترین گلزن فوتسال جهان از ده دوره رقابتهای لیگ برتر در هفت دوره به قهرمانی رسیده و همواره از او در رشته فوتسال به عنوان ستاره بی چون و چرا یا می شود. هر چند نباید از کنار نفراتی چون محمد طاهری به سادگی گذشت که در این چند سال درخشش خیره کننده ای داشته است.

محمد بنا توانسته است در چند سال گذشته تاثیر فراوانی را بر کشتی کشورمان بگذارد و چند برابر سالهای گذشته برای کشورمان افتخار کسب کند تا جایی که اگر بنا با شاگردانش در میدان های گوانگجو حضور نداشتند امروز باید در مورد ششمی کشورمان در این مسابقات سخن می گفتیم.

مسابقات پارا آسیایی گوانگجو

7- شاهین ایزدیار

« معولیت محدودیت نیست » شاهین ایزدیار، یکی از ورزشکاران معلول و جانباز ایران بود که موفق به کسب شش مدال در بازیهای پارالمپیک آسیایی گوانگجو شد تا پرافتخارترین ورزشکار بازیهای پارالمپیک آسیایی گوانگجو لقب بگیرد.

شاید این جمله که معلولیت محدودیت نیست بارها در همه جا شنیده شده است اما آنجا که با چشمان خود نظاره گر موفقیت معلولان در رشته های علمی و ورزشی هستیم به راستی به درستی این جمله پی می بریم.

گاه سلامت هستیم و قدر سلامتی را نمی دانیم و گاه معلولی را نظاره گریم که به درستی از هر آنچه توان خدادادی است در مسیر موفقیت خود و کشورش بهره می گیرد.

به هر حال شاهین ایزدیار یکی از مردان موفق ورزش ایران در سال 89 بود. او حالا در عین نوجوانی یک کارنامه پر مدال و پر افتخار دارد و انتظار می رود بتواند در رقابت های آینده افتخارات تازه ای را به کارنامه خود اضافه کند.

8-سجاد مرادی

او را می توان پر افتخار ترین ورزشکار کاروان ایران در بازیهای آسیایی گوانگجو دانست. وی توانست در این مسابقات دو مدال طلا و نفره برای ایران کسب کند تا ورزش دو و میدانی را به افتخاری تازه دست پیدا کند.

دونده سال آسیا که سال خوبی را پشت سر گذاشته است حالا دیگر یکی از شانس های کسب مدال در بازیهای المپیک به شمار می رود.

محمد بنا سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی

9- محمد بنا

در سال جدید محمد بنا، بنای کشتی فرنگی را به خوبی بنا کرد تا کشتی فرنگی سال شیرینی را پشت سر بگذارد. سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان را به واقع باید برترین مربی تاریخ کشتی فرنگی ایران دانست. محمد بنا توانسته است در چند سال گذشته تاثیر فراوانی را بر کشتی کشورمان بگذارد و چند برابر سالهای گذشته برای کشورمان افتخار کسب کند تا جایی که اگر بنا با شاگردانش در میدان های گوانگجو حضور نداشتند امروز باید در مورد ششمی کشورمان در این مسابقات سخن می گفتیم.

10 - احسان حدادی

احسان حدادی دیگر ورزشکاری است که توانست نمایش پر اقتداری را در مسابقات آسیایی داشته باشد.تصویر پرتاب قهرمانی و رکورد زنی او شاید سالها در ذهن ورزش دوستان باقی بماند.

او در المپیک گذشته عملکرد مناسبی نداشت و برای بدست آوردن مدال مهمترین تورنمنت جهان نمایش بهتری را از خود به نمایش بگذارد.

 محسن معتمدکیا / رضا سیگاری

بخش ورزشی تبیان