تبیان، دستیار زندگی
شصت و هفتمین داربی بزرگ تهران در حالی برگزار می‌شود كه بیشتر 65 مسابقه قبلی دو تیم حاوی رخدادهای حاشیه‌ای زیادی بوده و ........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درگیری های عمده داربی تهران

درگیری های عمده داربی تهران

شصت و هفتین داربی بزرگ تهران در حالی برگزار می‌شود كه بیشتر 66 مسابقه قبلی دو تیم حاوی رخدادهای حاشیه‌ای زیادی بوده و كمتر مسابقه‌ای را می‌توان پیدا كرد كه بدون دردسر و حاشیه‌های نه چندان خوشایند به پایان رسیده باشد، اما عمده رویدادهای ناخوشایند این داربی‌ها موارد معدودی بوده‌اند كه به آنها اشاره‌ می‌كنیم. باشد كه دیگر شاهد چنین صحنه‌هایی نباشیم:

سیلی عزیز اصلی

18 بهمن 48 پرسپولیس در حالی به مصاف استقلال رفت كه بخش عمده‌ای از ستاره‌های این تیم راهی پیكان شده بودند. فقط عزیز اصلی با تعدادی جوان كم نام و نشان آن موقع در تیم مانده بود. استقلال با گل علی جباری پیش افتاده بود كه پرسپولیس با ضربه محمود خوردبین به گل رسید ولی این گل توسط داور مردود اعلام شد. عزیز اصلی كه كاپیتان قرمزها بود، در كمال خونسردی به سمت مرحوم ابوالقاسم حاج‌ابوالحسن، داور مسابقه رفت و ناگهان سیلی محكمی به صورت وی زد. همین حركت باعث تنش فراوان و جنجال‌های بعدی شد و در نهایت این مسابقه در چارچوب جام باشگاه‌های تهران ناتمام ماند و بعدا نتیجه این مسابقه توسط فدراسیون فوتبال سه بر صفر به سود استقلال اعلام شد.

درگیری های عمده داربی تهران

محراب به اغما رفت

17 دی 49 داربی تهران در چارچوب لیگ منطقه‌ای كشور در امجدیه (شیرودی) برگزار شد. پرسپولیس با گل زودهنگام حسین كلانی از استقلال پیش افتاده بود كه گل تساوی استقلال در دقیقه 73 توسط مسعود مژدهی روی یك ضربه ایستگاهی كه مورد اعتراض قرمزها بود، به ثمر رسید. اعتراض آنها به جایی نرسید ولی یك دقیقه بعد برخورد شدیدی بین مهدی لواسانی از استقلال و مرحوم محراب شاهرخی از پرسپولیس اتفاق افتاد كه شاهرخی بیهوش بر زمین افتاد. مرحوم ارشد برازنده در كمال تعجب هر دو نفر را اخراج كرد و در مقابل اعتراض همایون بهزادی او هم با كارت قرمز مواجه شد. از آن لحظه دیگر كنترل از دست رفت و با هجوم تماشاگران به زمین، بازی تعطیل شد. دماغ شكسته بهزادی یكی از یادگاری‌های درگیری‌های بعد از بازی بود.

به روح دانایی‌فرد هم احترام نگذاشتند

25 آبان 58 در حالی كه مسابقات رسمی در كشور تعطیل بود، استقلال و پرسپولیس در امجدیه برای گرامیداشت مرحوم علی دانایی‌فرد (موسس باشگاه دوچرخه‌سواران كه بعدها تاج و استقلال شد) روبه‌روی هم قرار گرفتند. استقلال با گل غلامرضا فتح‌آبادی در دقیقه 43 پیش افتاده بود و در حالی كه قضاوت مرحوم هروس باغومیان ایراد چندانی نداشت، تماشاگران پرسپولیس در نیمه دوم بنای اعتراض گذاشتند و سرانجام حوالی دقیقه 75 بود كه تماشاگران معترض با مستمسك قرار دادن یك ضربه خطای نه چندان مهم در میانه میدان، از حصارهای ورزشگاه بالا رفته و به زمین ریختند و تلاش مسوولان برای ادامه بازی بی‌ثمر ماند تا این بازی یادبود هم ناتمام بماند.

استقلال - پرسپولیس

دعوای یوسفی و بیانی همگام با جنگ عراق

28 دی 69 و دو روز بعد از شروع جنگ خلیج فارس كه با حمله آمریكا و انگلیس به عراق شكل گرفته بود، سرخابی‌های پایتخت در چارچوب جام باشگاه‌های تهران به قضاوت هادی دزفولی به میدان رفتند. بازی در حالتی متعادل پیش می‌رفت كه حوالی دقیقه 35 بازی روی یك توپ معمولی درون محوطه جریمه استقلال كه عابدزاده آن را گرفته بود، ناگهان گرد و خاكی اتفاق افتاد. شاهین بیانی، مدافع میانی استقلال و رحیم یوسفی‌، هافبك پرسپولیس به هم پیچیدند و چند ضربه جانانه رد و بدل كردند و دزفولی پس از متوقف كردن بازی و آرام كردن هر دو نفر، آنها را از زمین اخراج كرد. این مسابقه در نهایت با گل‌های شاهرخ بیانی (استقلال) و فرشاد پیوس (پرسپولیس) با تساوی یك – یك به پایان رسید.

ابهران نسخه داور ایرانی را پیچید

30 دی 73 آخرین باری بود كه یك داور ایرانی (احمد ابهران) قضاوت داربی تهران را انجام داد. بازی با برتری همه جانبه پرسپولیس و برتری دو بر صفر این تیم در جریان بود كه با اخراج سختگیرانه رضا شاهرودی از پرسپولیس كفه ترازو به نفع استقلال سنگین‌تر شد. اعتراضات قرمزها به قضاوت با گل تساوی استقلال شدت گرفت و ناگهان مجتبی محرمی در پی فحاشی امیر قلعه‌نویی با مشتی محكم جواب هافبك آبی‌ها را داد. ابهران هر دو نفر را اخراج كرد ولی تماشاگران كه تحمل خود را از دست داده بودند از هر گوشه ورزشگاه به زمین ریختند تا بازی ناتمام بماند. دامنه درگیری‌ها حتی به بیرون از ورزشگاه هم كشیده شد و فدراسیون فوتبال هم با استناد به اینكه تماشاگران پرسپولیس چند ثانیه زودتر از استقلالی‌ها به زمین ریخته‌اند، نتیجه مسابقه را سه بر صفر به سود استقلال اعلام كرد.

مشت پرویز، آغاز ماجرای آخر

9 دی 79 دیدار رفت دو تیم در لیگ با قضاوت داور كره‌ای شروع شد. حضور مهدی هاشمی‌نسب در استقلال و رقابت دو تیم برای قهرمانی بر حساسیت این مسابقه افزوده بود. بازی باكیفیت مناسبی برگزار شده بود و دو تیم با گل‌های رهبری‌فرد (پنالتی) و كریمی برای پرسپولیس و نوازی و هاشمی‌نسب برای استقلال دو بر دو در حال پایان یافتن بود كه پرویز برومند كنترل خود را از دست داد. او كه در دقیقه 87 گل مساوی را از كریمی دریافت كرده بود، ناگهان با مشت به صورت پایان رأفت كوبید و از بازی اخراج شد ولی این آغاز ماجرا بود، چون وقتی چند لحظه بعد داور كره‌ای سوت پایان را زد، محمد نوازی و حمید استیلی حسابی از خجالت هم درآمدند و مهدی تارتار هم به طرفداری از استیلی وارد معركه شد. طرفین این درگیری حتی كارشان به كلانتری و دادگاه كشید و فدراسیون فوتبال هم محرومیت‌های نسبتا سنگینی برایشان در نظر گرفت.

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری  منبع : گل