تبیان، دستیار زندگی
هیجان انگیزترین بازی نیم فصل دوم رقابت های فوتبال لیگ برتر باشگاه های کشور بار دیگر با تساوی به پایان رسید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارش اختصاصی تبیان از دربی 66

استقلال نبرد، پرسپولیس نباخت

سیاوش اکبرپور

هیجان انگیزترین بازی نیم فصل دوم رقابت های فوتبال لیگ برتر باشگاه های کشور بار دیگر با تساوی به پایان رسید.

به گزارش گروه ورزشی تبیان، در این دیدار که پس از 15 سال با قضاوت داوری ایرانی در ورزشگاه آزادی برگزار شد، دو تیم به پنجمین تساوی یک بر یک متوالی دست یافتند تا همچنان پرسپولیس آخرین تیم برنده داربی بوده و رکود 1196 روز شکست نخوردنش برابر آبی پوشان تهرانی را تداوم بخشد.

البته جالب است بدانید تیم پرسپولیس در سه دیدار گذشته ابتدا دروازه خود را روی بازیکنان آبی پوش باز شده دیده و پس از آن به گل تساوی رسیده است.

آرایش سرخابی ها

داربی 66

امیر قلعه نویی همانند مسابقات گذشته آبی پوشان را با آرایش 2-5-3 به میدان فرستاد که در طول 90 دقیقه بازی از وحید طالب لو، بیژن کوشکی، پیروز قربانی، پژمان منتظری، خسرو حیدری، مهدی امیر آبادی، حسین کاظمی، مجتبی جباری(84- یدالله اکبری)، فابیو جانواریو(66- فرهاد مجیدی)، سیاوش اکبرپور(88- علی علیزاده) و آرش برهانی استفاده کرد.

در نقطه مقابل اما نلو وینگادا با سیستم 1-2-4-3 و استفاده از علیرضا حقیقی، رحمان رضایی(71-هادی نوروزی)، سپهر حیدری، مجتبی شیری، علیرضا محمد، ایوان پتروویچ(82-حمیدرضا علی عسکر)، مازیار زارع، پژمان نوری، علی کریمی، کریم باقری(54-محمد منصوری) و علیرضا نیکبخت واحدی تیم پرسپولیس را به میدان فرستاد و توانست با استفاده مناسب از مازیار زارع و پژمان نوری در میانه میدان عملا خط هافبك خلاق استقلال را فلج كرد.

نیمه نخست، سرد و کسل کننده

سپهر حیدری

وحید طالب لو و علیرضا حقیقی را می توان کم کارترین بازیکنان نیمه نخست داربی 66 نامید زیرا دو تیم نیمه نخست را در هاله اى از ترس و البته احتیاط آغاز كردند تا معدود فرصت هاى گلزنى هم ره به جایى نبرد.

علی کریمی در دقیقه 20 با دریبل چند بازیکن استقلال و شوتی محکمی که از بالای دروازه به اوت رفت، نخستین اتفاق مهم بازی را رقم زد اما این صحنه هم چندان جالب توجه نبود.

در دقیقه 39 همكارى هافبك هاى استقلال آرش برهانى را پشت 18 قدم پرسپولیس صاحب توپ كرد اما شوت وی با فاصله اندكى به اوت رفت.

البته شاخص ترین اتفاق نیمه نخست در دقایق تلف شده این نیمه رخ داد. خسرو حیدرى در معدود حركت هاى طولى اش در این نیمه با سانتر مواج توپ را روى دروازه پرسپولیس ارسال كرد كه سپهر حیدری با جایگیری مطلوب، اشتباه مسلم مجتبى شیرى را جبران و توپ را از روی خط دروازه با حرکت برگردان شکل به اوت فرستاد.

فرار جباری از تعویض با گلزنی

مجتبی جباری

در نیمه دوم سرخابی ها عملکرد به مرتب بهتری را به نمایش گذاشتند ولی در نهایت باز هم هیچکدام موفق به شکست رقیب سنتی خود نشدند.

در این نیمه کریم باقری به علت خستگی تعویض شد تا هافبک های استقلال بیش از نیمه نخست بتواند در کارهای گروهی شرکت کنند و در برنامه های هجومی آبی پوشان نقش تعیین کننده ای داشته باشند.

در این بین اما نخستین حمله این نیمه توسط پرسپولیس ها شکل گرفت. ارسال علیرضا محمد و ضربه سر سپهر حیدری در دقیقه 52 دروازه آبی پوشان را با خطری جدی مواجه ساخت.

البته این حمله  5 دقیقه بعد توسط استقلالی ها به شکلی بسیار تلخ برای سرخپوشان جبران شد، در این لحظه حرکت برهانی از جناح راست و پاس به چپ وی در پشت محوطه جریمه به مجتبی جباری رسید تا مرد شماره 8 استقلال با شوتی دقیق دروازه علیرضا حقیقی را باز کند.

جالب است بدانید پیش از این گل قلعه نویی به علت اشتباهات مجتبی جباری قصد داشت وی را تعویض کند، حتی مجیدی هم به کنار خط تعویض رفت اما با این گل جباری در زمین ماند.

زارع، ناجی بزرگ پرسپولیس

مازیار زارع

با گل استقلال روند بازی تغییر چشمگیری داشت. پرسپولیس ها برای جبران گل خورده بی محابا به دروازه استقلال حمله می کردند و علی کریمی با حرکات منحصر به فردش پایه گذار اکثر این حملات بود. دقیقه 58 پاس در عمق کریمی در موقعیت مناسب به علیرضا نیکبخت رسید که ضریه وی از کنار دروازه به اوت رفت. 3 دقیقه بعد پاس زیبای کریمی در پشت مدافعان استقلال به نیکبخت رسید اما وی قدر این موقعیت طلایی را هم ندانست تا باز آبی پوشان تیم برتر میدان باشند.

در نقطه مقابل استقلالی ها با تکیه بر سرعت مهاجمان خود در این لحظات بارها موقعیت گلزنی را بدست آوردند که مهترین آنها دو فرصتی بود که سیاوش اكبرپور در دقایق 80 و 81 در موقعیت تک به تک از دست داد تا از یکسو آه از نهاد هواداران بلند شود و هم قلعه نویی بسیار خشمگین شود.

در دقیقه 84 پرسپولیس تا مرز به ثمر رساندن گل تساوی پیش رفت اما هادی نوروزی شوت برگشت شده نیکبخت توسط طالب لو را در دو قدمی دروازه به راحتی از دست داد تا استقلالی ها نفس راحتی بکشند.

با پایان وقت های قانونی بازی داور 5 دقیقه وقت تلف شده اعلام کرد که در دقیقه دوم این وقت ها، علی علیزاده روی كرنر ارسالی پژمان نوری که با ضربه سر علی کریمی تکمیل شده بود و هیچ خطرى برای دروازه استقلال نداشت، مرتكب خطاى پنالتى شد. مازیار زارع هم با شهامت مثال زدنی پشت ضربه پنالتی قرار گرفت و با فتح دروازه استقلال، بار دیگر نتیجه مساوی را برای داربی رقم زد.

اعتراض تماشاگران و عصبانیت قلعه نویی

آرش برهانی، رحمان رضایی

در پایان مسابقه تماشاگران استقلال که می دیدند برای سومین مرتبه متوالی است تیمشان پیروزی را با تساوی عوض می کنند، با شعارهایی تاکید کردند نتیجه این بازی از قبل هماهنگ شده است، موضوعی که به شدت توسط مسئولان، مربیان و بازیکنان دو باشگاه رد شد.

همچنین چهره عصبانی امیر قلعه‌نویی در پایان مسابقه، نشان از این داشت كه وی چقدر از اینكه بار دیگر پیروزی را در داربی از دست داده، ناراحت است.

البته مشخص است اگر استقلالی ها خصوصا سیاوش اکبرپور از برتری نیمه دوم خود به خوبی استفاده می کردند، با اختلاف گل جالب توجه فاتح داربی 66 می شدند، اتفاقی که رخ نداد و در نهایت استقلالی ها برای سومین بار متوالی خود را پیروز نکردند تا پرسپولیس برابر حریف سنتی خود مغلوب نشوند.

اتفاقات ویژه دربی 66

محسن ترکی، پتروویچ

این بازی اتفاقات ویژه ای هم داشت، مهمترین آنها قضاوت داور ایرانی در این بازی پس از سالها بود که الحق و النصاف محسن ترکی به غیر از یکی دو اشتباه کوچک، به خوبی از عهده داوری این مسابقه حساس برآمد تا نشان دهد داوران ایرانی می توانند همچون گذشته داربی بزرگ تهران را قضاوت کنند.

همچنین شنیده می شود پس از بازی در رختکن استقلال اتفاقات بسیاری رخ داد، امیر قلعه نویی به سختی سیاوش اکبرپور و علی علیزاده را توبیخ کرد زیرا آنها را مقصر از دست رفتن پیروزی استقلال می دانست.

در رختکن پرسپولیس اما بازیکنان خوشحالی زائد الوصفی داشتند که حداقل در این بازی مهم شکست نخوردند تا روحیه خود را بیش از این برای جبران امتیازات عقب افتاده از استقلال، از دست ندهند.

گزارش: ا.م.ملکی