تبیان، دستیار زندگی
ورزشکاران به خصوص فوتبالیست ها به یک چشم برهم زدن سوپر استار می شوند بدون آنکه پله های آن را به ترتیب طی کنند در این فضا همیشه فرصت طلبانی بر سر راه هستند که یکی از آنان برای نابود کردن چندین ورزشکار کفایت می کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

الگوهای شیشه ای

ورزشکاران به خصوص فوتبالیست ها به یک چشم برهم زدن سوپر استار می شوند بدون آنکه پله های آن را به ترتیب طی کنند در این فضا همیشه فرصت طلبانی بر سر راه هستند که یکی از آنان برای نابود کردن  چندین ورزشکار کفایت می کند.

مهدی طاهرخانی - بخش ورزشی تبیان
فوتبال


با انتشار خبر فوت ناگهانی برخی از ورزشکاران شوکی گسترده  جامعه ورزشی را در بر می گیرد . مرگ های اخیر در فوتبال از آن دسته از اتفاقاتی به شمار می رود که تا سال های سال در ذهن فوتبال ایران می ماند چون همه مرزهای عادی بودن را بی رحمانه در نوردیده است. دو جوان، هر دو سی ساله،  از قضا هر دو دارای بدنی بسیار ورزیده و فوق العاده تنومند.علت مرگ هم در هر دو مورد مشکل قلبی عنوان شد. چه بر سر فوتبال ایران آمده که اینچنین ناباورانه ستاره هایش از اوج آسمان سقوط می کنند به زیر خاک سرد؟

نتایج پزشکی قانونی در مورد هادی نوروزی صراحتا عنوان کرد که مرحوم از یک نوع بیماری مادرزادی نادر رنج می برده که قطور بودن عضلات قلب و عوامل دیگر، منجر به این حادثه تاسف بار شد.

فارغ از اینکه شایعات اخیر درست باشد یا نه ، این وظیفه وزارت ورزش است که مراقب ورزشکاران باشد. چند روز قبل دادستانی تهران در نامه ای سرگشاده به وزارت ورزش خواستار مبارزه این وزارت خانه با بعضی از مسائل از جمله مصرف الکل شد.در چنین وضعیتی که انتظار می رفت حراست وزارت ورزش و جوانان، نامه دادستانی را جدی بگیرد جناب حسنی خو که پیشتر بر سر مسئله حفظ  کی روش بین اهالی فوتبال شناخته شده است، در مصاحبه با خبرنگاران عنوان کرد حق ورود به زندگی شخصی ورزشکاران را نداریم.

آنچه امروز بر سر پل گسکوئین آمده و او را مست و بطری به دست در خیابان های لندن نشان می دهد و در سوی دیگر اگر بکن بائر را همچنان سالم و سرزنده آن بالا بالاها می بینیم و ده ها نمونه منفی و مثبت دیگر همه و همه عاملی دارد به اسم "من".

طبیعتا کسی هم چنین انتظاری را از وزارت ورزش ندارد چرا که قانون اساسی کشور در این مورد، فصل الخطاب است و هیچ نهادی بدون اجازه قوه قضائیه نمی تواند وارد زندگی شخصی شهروندان شود.

اما قطعا راهکارهای کاملا قانونی و موجهی وجود دارد که وزارت ورزش می تواند با عملیانی کردنش، بیش از پیش از ساحت ورزش و جان ورزشکاران صیانت کند.همانگونه که در باشگاه های اروپایی که کلا شرب خمر نه غیر قانونی است نه  حتی غیر شرعی، باشگاه ها قوانین بسیار سختگیرانه ای را برای فوتبالیست ها وضع می کنند  و حتی در قراردادهای حرفه ای به ساعت خواب و نوع تفریحات آنان هم اشاره هایی می شود.دادستانی با توجه به مستندات و مدارکی که قطعا در اختیار دارد زنگ خطر را برای وزارت ورزش به صدا در آورده و  بهتر است عوض پاک کردن صورت مسئله، نگاه موشکافانه تری به اتفاقات اخیر داشته باشیم.سبک زندگی و نوع عادات ورزشکاران حرفه ای به خاطر در آمدهای میلیاردی نسبت به چند دهه قبل تغییرات وسیعی را کرده است.

در این فضا همیشه فرصت طلبانی بر سر راه هستند که یکی از آنان برای نابود کردن  چندین ورزشکار کفایت می کند.  افت های ناگهانی در دوران ورزش حرفه ای ، بیماری های عجیب که پس از بازنشستگی بلافاصله سراغ ورزشکاران می آید و ده ها عارضه دیگر همه و همه  محصولات شوم سبک زندگی جدید است.

پول های  میلیاردی در زندگی ورزشکاران می تواند  آنها را به خودی خود در معرض بسیاری از آسیب ها قرار دهد. نمی شود انتظار داشت همه  چون علی دایی و مهدی مهدوی کیا باشند که تا روز آخر بخاطر زندگی پاکشان در اوج بوده و هستند.  برخی پیشکسوتان هستند  که به راحتی هر چه تمام تر در دام اعتیاد افتادند و اسفبارتر از همه اینکه بعضی از آنان در مصاحبه های خود اعتراف می کنند در دوران اوج فوتبال شان  مواد مخدر مصرف می کردند.

در این فضا همیشه فرصت طلبانی بر سر راه هستند که یکی از آنان برای نابود کردن  چندین ورزشکار کفایت می کند.

بدون شک هیچ کس به اندازه خود فرد در موفقیت و شکستش نقش ندارد.آنچه بر سر مارادونا به عنوان بهترین و محبوب ترین فوتبالیست همه دوران آمد، آنچه امروز بر سر پل گسکوئین آمده و او را مست و بطری به دست در خیابان های لندن نشان می دهد و در سوی دیگر اگر بکن بائر را همچنان سالم و سرزنده آن بالا بالاها می بینیم و ده ها نمونه منفی و مثبت دیگر همه و همه عاملی دارد به اسم "من". اما در کنار این "من" سایر نهادهای مسئول وظیفه دارند با برنامه های هدفمند مراقب این" من" های ارزشمند باشند .