تبیان، دستیار زندگی
لیگ برتر باشگاه های کشور به دو ایستگاه پایانی رسیده و وضعیت فشرده بالای جدول باعث شده دو بازی باقی مانده برای تیم های مدعی قهرمانی و نیز کسب سهمیه آسیایی، حسابی حیاتی و سرنوشت ساز شود. تا اینجای کار هیچ مساله عجیبی در کار نیست؛ چه اینکه مثلا در اسپانیا هم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مدعیان چشم به راه و تقابل های جذاب

لیگ برتر باشگاه های کشور به دو ایستگاه پایانی رسیده و وضعیت فشرده بالای جدول باعث شده دو بازی باقی مانده برای تیم های مدعی قهرمانی و نیز کسب سهمیه آسیایی، حسابی حیاتی و سرنوشت ساز شود. تا اینجای کار هیچ مساله عجیبی در کار نیست؛ چه اینکه مثلا در اسپانیا هم تا همین جا بارسلونا، اتلتیکو مادرید و رئال مادرید تنها با یک امتیاز اختلاف اول تا سوم هستند و رقابت در اوج هیجان دنبال می شود.

بخش ورزشی تبیان
قلعه نویی مظلومی

اما آنچه به مسابقات هفته های پایانی در لیگ ایران رنگ و بوی متفاوتی بخشیده، قرعه ای است که تقدیر رقم زده؛ اینکه سرنوشت سرخابی های تهرانی و نیز نفت و تراکتورسازی به شکل غریبی به دوستان و دشمنان قدیمی گره خورده و فضای بسیار عجیبی به وجود آورده است. شاید استارت این داستان ها را علیرضا منصوریان زد؛ سرمربی نفت که گفت به سود استقلال از پرسپولیس امتیاز می گیرد و همین کار را هم کرد. از اینجا به بعد ادامه تقویم جالب تر شده و کسانی که در مسیر پرسپولیس و استقلال قرار گرفته اند، بیش از پیش زیر ذره بین هستند.

تسویه حساب با علیمنصور

پیروزی معجزه آسای نفت بر پرسپولیس، موجی از شادی و سرور را در اردوگاه استقلالی ها به وجود آورد و باعث شد آنها حسابی از منصوریان تشکر کنند. عوامل باشگاه استقلال بعد از آن بازی تماس های زیادی با «علیمنصور» برقرار کردند و از او به خاطر پیروزی بزرگی که به دست آورده قدردانی به عمل آوردند. با این وجود اما، استقلالی ها غیر از سپاسگزاری شفاهی، در مقام عمل هم می تواند لطف نفت و منصوریان را جبران کنند.
راه خروج از زیر دین کاپیتان پیشین آبی ها هم این است که استقلال این هفته تراکتورسازی را شکست بدهد و به چهارم شدن نفت کمک کند. شاگردان منصوریان در حال حاضر با 45 امتیاز و صرفا به خاطر تفاضل گل کمتر پشت سر تراکتورسازی قرار گرفته اند. هر دو تیم امیدوارند در پایان فصل روی پله چهارم قرار بگیرند و با دل بستن به قهرمانی احتمالی استقلال در جام حذفی، به عنوان سهمیه چهارم ایران راهی لیگ قهرمانان آسیا شوند.
نفت این هفته یک بازی آسان خانگی با فولاد بی انگیزه دارد و امید خواهد بست به اینکه تراکتورسازی برابر استقلال متوقف شود. پیروزی تیم تبریزی در ورزشگاه آزادی، دو نتیجه ویرانگر برای اردوگاه آبی ها خواهد داشت؛ یکی اینکه لطف هفته گذشته منصوریان به استقلال کاملا بی اثر می شود و دیگری آنکه رویاهای نفت برای آسیایی شدن تا حدود زیادی رنگ می بازد. تراکتور در هفته پایانی یک بازی بسیار ساده خانگی برابر استقلال اهواز سقوط کرده خواهد داشت و اگر یکشنبه بعدی با سه امتیاز تهران را ترک کند، بسیار بعید است که چهارم نشود.

ارتش قلعه نویی مقابل تیم مجیدی

این یک دوئل تمام عیار است. مصاف تراکتورسازی و استقلال در این هفته، واجد اهمیت های فوق العاده ای است؛ تا جایی که شاید بتوان این بازی را مهم ترین نبرد تاریخ دو باشگاه دانست. استقلال از دل این رقابت، قهرمانی در لیگ را دنبال می کند و تراکتورسازی هم دنبال سهمیه آسیایی است. فارغ از حساسیت های جدولی اما، این بازی تقابل دو ایده کاملا متضاد در اردوگاه استقلال هم هست. همه می دانند که در تحولات امسال آبی ها، رد پای فرهاد مجیدی کاملا مشهود است. شماره هفت سابق استقلال، در ابتدای فصل با چند بازیکن برای حضور در این تیم تماس گرفته، برادرش روی نیمکت آبی ها سه بار پست عوض کرده و خودش هم بعد از کلی فراخوان دادن، در جایگاه شیشه ای ورزشگاه آزادی پیروزی این تیم بر گسترش فولاد را از نزدیک تماشا کرده است.
 در عین حال نیازی به گفتن نیست که اختلافات موجود بین قلعه نویی و مجیدی تا چه حد جدی است. اگرچه برخی هواداران استقلال با مراجعه به صفحه اینستاگرام امیر از او خواسته اند این بازی را شل بگیرد، اما قلعه نویی دیدگاه کاملا متفاوتی دارد. از تبریز خبر می رسد این مربی حتی برای مسابقه آسیایی با الهلال که البته جنبه تشریفاتی هم دارد، از ترکیب ذخیره هایش استفاده خواهد کرد تا نفس اصلی ها برای دوئل با استقلال، چاق باقی بماند!

دایی، پرسپولیس و داستان مدیران استقلالی

وقتی منصوریان قول داد از پرسپولیس امتیاز بگیرد، علی دایی اولین نفری بود که جوابش را داد: «ما هم هفته آخر یقه استقلال را می گیریم.» اما چیزی که احتمالا دایی فکرش را نمی کرد، تعلق خاطر کهنه و مشهور مالکان باشگاه صبا به استقلال است. در شرایطی که تیم قمی در مجموع نتایج بدی در لیگ پانزدهم نگرفته و حتی همه چیز آماده تمدید قرارداد کادرفنی بوده است، اما مالکان و مدیران این باشگاه ناگهان جو را به هم ریختند و علیه چند بازیکن، از جمله امیرحسین صادقی موضع گرفتند.
 دیروز در محافل ورزشی شایعه شد که علی دایی از دست فضاسازی های اخیر به شدت شاکی است و آنها را بی ارتباط با در راه بودن بازی سرنوشت ساز برابر استقلال نمی بیند. البته خود پرسپولیسی َها هم کم نگرانی ندارند. آنها در صورت عبور از گسترش فولاد، هفته آخر باید به مصاف راه آهن بروند. نكته مهم در حاشیه این مسابقه، داستان گرایش پررنگ مسوولان باشگاه راه آهن به استقلال تهران است.
 در حال حاضر ماه ها است كه رضا صادق پور، سمت مدیرعاملی راه آهن را بر عهده دارد. او یك استقلالی دوآتشه است كه حتی در مصاحبه های رسمی اش هم آشكارا این مساله را تایید می كند. بالاتر از این، صادق پور تا همین چند ماه پیش حتی در استقلال صاحب منصب هم بوده و مسوولیت آكادمی این باشگاه را بر عهده داشته است. در مورد او خوب است بدانید یكی از موافقان جدایی مهرداد محمدی از راه آهن و پیوستن این بازیكن به استقلال در نقل وانتقالات نیم فصل بود! در شرایطی كه راه آهن در لیگ امسال در ورزشگاه شهر قدس از رقبایش میزبانی كرده و همان جا توانسته یك بازی خیلی خوب را هم مقابل پرسپولیس برگزار كند، مسابقه خانگی آنها برابر استقلال به شكل عجیبی در ورزشگاه آزادی برگزار شد تا راه آهن با کمال میل رفت و برگشت میهمان آبی ها باشد!
همچنین محمد عباس زاده در شرح ناكامی اش در راه آهن گفته رابطه مدیران استقلالی باشگاه با او خوب نیست و این رابطه بعد از آنكه او در بازی با استقلال زیر لباسش پیراهن پرسپولیس را به تن كرد، بدتر هم شد!


منبع: دنیای اقتصاد