تبیان، دستیار زندگی
از زمان حضور کارلوس کی روش در فوتبال ایران 4 سال می گذرد و در این مدت همه ما با ادبیات خاص این مرد پرتغالی آشنا شده ایم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کی روش آقای خاص فوتبال ایران


از زمان حضور کارلوس کی‌روش در فوتبال ایران 4 سال می‌گذرد و در این مدت همه ما با ادبیات خاص این مرد پرتغالی آشنا شده‌ایم.
کی روش

تا پیش از حضور کی‌روش همه ما در کنفرانس‌های خبری و مصاحبه‌های مطبوعاتی جملات تکراری و بعضا خسته‌کننده‌ای را می‌خواندیم و می‌شنیدیم اما حالا با حضور کی‌روش، کنفرانس‌های خبری فوتبال ما از این یکنواختی خارج شده و این مرد پرتغالی با ادبیات خاص خودش جایگاه ویژه‌ای در رسانه‌ها پیدا کرده است. کی‌روش مرد متفاوت فوتبال ایران است و متفاوت بودن ویژگی بزرگی برای یک برند تجاری است. خوزه مورینیو مربی متفاوتی است، یورگن کلوپ و پپ گواردیولا هم همینطور.
 آنچه آن‌ها را از مربیان ساده، تکراری و یکنواختی مثل فلانی و فلانی جدا می‌کند مجموعه‌ای از کردار، رفتار، گفتار و عقاید است که در دیگران دیده نمی‌شود. این خاص بودن را می‌توان در کنفرانس مطبوعاتی، در تمرین، پای تخته وایت‌برد، روی نیمکت و کنار زمین دید. مورینیو وقتی در ال‌کلاسیکو ۵ گل از بارسا خورد‌ در کنفرانس مطبوعاتی با یک جمله توانست جلوی سوالات انتقادی خیلی از خبرنگاران را بگیرد. او گفت: «ترجیح می‌دهم یک بازی را ۵- صفر ببازم تا این‌که ۵ بازی را یک- صفر ببازم!»
این اسمش تفاوت است. شما به یک عنصر برای متفاوت بودن نیاز دارید، این عنصر می‌تواند بصری باشد. مثلا نوع متفاوتی از لباس پوشیدن و یا نوع متفاوت سخن گفتن باشد که کی‌روش از هر 2 جنبه برای متفاوت بودن سود می‌برد. کی‌روش در این 4 سال به بهترین شکل ممکن از این 2 ابزار استفاده کرده؛ حتی منتقدان کی‌روش هم باید این واقعیت را بپذیرند که او کاملا خاص است درست مثل هموطنش مورینیو. او مثل مورینیو این توانایی را دارد که بعد از شکست در یک بازی به کنفرانس خبری بیاید و از شکست یک موفقیت بزرگ بسازد. جای دوری نمی‌رویم؛ یک سال پیش ایران جام جهانی را با 2 شکست، یک تساوی و تفاضل گل 3- به اتمام رساند اما بعد از مصاحبه‌های کی‌روش همه در ایران از یک موفقیت بزرگ صحبت می‌کردند. موفقیت کی‌روش در بعد رسانه‌ای به تعریف او از کنفرانس‌های خبری برمی‌گردد. برای اکثر مربیان ایرانی کنفرانس خبری تعریف ساده‌ای دارد؛ شرکت در جلسه، ادای توضیحاتی درباره بازی و بعد جواب دادن به سوالات بدون هیچ پیش‌فرضی. اما مربیانی که طرز فکر حرفه‌ای‌تری دارند از کنفرانس خبری تعریف دیگری دارند؛ برگرداندن ورق، تغییر بازی یا دایورت کردن افکار عمومی از سوژه‌ای به سوژه دیگر و از آن مهمتر برندینگ یا تداوم تلاش برای جا انداختن نامشان در افکار عمومی.کی‌روش در فوتبال ایران به خوبی به این مهم دست یافته و توانسته در فضای رسانه‌ای به یک برنده بزرگ تبدیل شود تا جایی که حتی تساوی ناامیدکننده تیم ملی مقابل تیم صدوپنجاه‌ودوم دنیا یعنی ترکمنستان هم به یک اتفاق معمولی و قابل قبول تبدیل می‌شود. بعد از این تساوی بزرگ و گرفتن یک امتیاز ارزشمند از ترکمنستان! کی‌روش با خیالی آسوده به کشورش رفت تا 2 ماه استراحت کند. بلافاصله بعد از برگشت به ایران او یک بار دیگر هنرش را به معرض نمایش گذاشت. با گفتن یک جمله بحث مرخصی 2 ماهه خودش را برای همیشه بست: «بعد از گذشت 4 سال که هر روز اینجا سخت کار کردم، مطمئنا این میزان مرخصی کافی نبود اما به‌ هر‌ حال اکنون اینجا هستم.» حالا کی‌روش در اولین قدم بعد از مرخصی طولانی مدت باید به مصاف تیم ملی گوام برود.

مورینیو وقتی در ال‌کلاسیکو ۵ گل از بارسا خورد‌ در کنفرانس مطبوعاتی با یک جمله توانست جلوی سوالات انتقادی خیلی از خبرنگاران را بگیرد. او گفت: «ترجیح می‌دهم یک بازی را ۵- صفر ببازم تا این‌که ۵ بازی را یک- صفر ببازم!»

این در حالی است که پرگل‌ترین برد تاریخ فوتبال کشورمان مقابل همین تیم رقم خورده و همین مسئله باعث شده تا همه ما منتظر یک برد پر گل و راحت باشیم. در این شرایط، پایین آوردن انتظارات اولین اقدامی است که کی‌روش انجام می‌دهد و برای رسیدن به این هدف باز هم از ابزاری به عنوان کنفرانس خبری استفاده می‌کند: «مطمئنا شناختی از تیم ملی گوام نداریم و تمام شناخت ما از این تیم بنا بر فیلم‌هایی است که تماشا کرده‌ایم. اطلاع دقیق داریم که آن‌ها تیم خوبی هستند و مطمئنا به خاطر مدتی که در اردو بوده‌اند از آمادگی بهتری نسبت به ما برخوردارند. البته ما هم بازیکنان خوب، باتجربه و مستعدی در اختیار داریم که این امید را به من می‌دهند بتوانیم نتیجه‌ای که در ذهن دارم را به دست بیاوریم. در مورد برد 19- صفر مقابل گوام هم باید بگویم که آن نتیجه مربوط به زمانی است که یک مربی پرتغالی به نام واستگاما زنده بود که این مربوط به 3 هزار سال قبل می‌شود و دقیقا به زمانی برمی‌گردد که پرتغال یک تیم در بندرعباس داشت! منظورم این است که این موضوع مربوط به سالیان قبل می‌شود اما الان دیگر وجود ندارد.» کی‌روش با ادبیات خاص خود در فوتبال ایران پادشاهی می‌کند و همین خاص بودن باعث شده تا او به مرد تک رسانه‌ای این روزهای فوتبال ایران تبدیل شود؛ مردی که در نبردهای رسانه‌ای مقابل هر که قرار بگیرد برنده مطلق است؛ حال می‌خواهد طرف مقابلش کفاشیان باشد یا قلعه‌نویی، درخشان، مایلی‌کهن و...

کارلوس کی‌روش بعد از حذف تیم ملی در کنفرانس مطبوعاتی اول خود صرفا به داوری AFC تاخت که اقدام استاندارد و قابل درکی بود. او اما از بعد از کنفرانس، دست به حرکت جدیدی زد. حمله او به نماینده یک خبرگزاری و استفاده از تیتر مصاحبه امیر قلعه‌نویی، احتمالا حرکت حساب شده‌ای بوده که فرصت لازم برای بازی دوم یا پلن B ‌را به مرد پرتغالی داده. او ابتدا با این واکنش، آن خبرگزاری را وادار کرد برای جواب دادن به کی‌روش با مربیانی مصاحبه کند و بعد که قرعه به نام حمید درخشان در آمد، در کنفرانس مطبوعاتی به او هم حمله کرد.

بخش ورزشی تبیان


منبع: خراسان