تبیان، دستیار زندگی
رسیدگی به فوتبال پایه در ایران همواره به شکل شعار بوده و با این که همیشه درباره آن صحبت می شود، اما هیچ وقت این مسأله شکل عملی به خود نگرفته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهدوی کیا؛ اسطوره ای واقعی


رسیدگی به فوتبال پایه در ایران همواره به شکل شعار بوده و با این‌که همیشه درباره آن صحبت می‌شود، اما هیچ‌وقت این مسأله شکل عملی به خود نگرفته است.


در این حال و هوا اما یکی از بزرگان فوتبال ما به جای رفتن به دنبال پول و تلاش برای نشستن روی نیمکت تیم‌های بزرگ ایران، تصمیم گرفت ایده‌ای نو را در زمین فوتبال پیاده کند.

مهدوی کیا

روزنامه شهروند در ادامه آورده است: مهدی مهدوی‌کیا بعد از استعدادیابی از تمام مناطق ایران، تیمی دانش‌آموزی را راهی آلمان کرد که در تورنمنتی معتبر دست به یک کار بزرگ زد و در میان ۴۸ تیم در جایگاه دوم قرار گرفت.

مهدوی کیا؛ اسطوره ای واقعی

این‌؛ مهدی مهدوی‌کیاست. در اوج درخشش و جذابیت. آقامهدی، موشک دوست‌داشتنی هامبورگی‌ها، توانایی‌های فنی منحصر به فردی داشت. کم سن و سال‌ترین بازیکنی که در دربی به میدان رفت، جوان‌ترین گلزن تیم‌ملی در جام جهانی، بااخلاق‌ترین کاپیتان تیم‌ملی، باثبات‌ترین فوتبالیست ایرانی در بوندس‌لیگا و... افتخاراتش می‌تواند صفحات زیادی را پر کند.

از محبوبیت عجیبش در آلمان گرفته تا جاودانه شدن در فوتبال كشور. آقامهدی اما دست از سر افتخارآفرینی برنمی‌دارد. یك مشت بچه بی‌ادعا اما فوتبالیست‌های آینده‌دار را برداشته و با هزینه‌های شخصی، به اروپا برده تا آینده فوتبال ایران را از همین حالا بسازد.

آكادمی جذابی را به نام «كیا» مدیریت می‌كند و مربیگری این تیم را به علی دوستی‌مهر، مربی اخلاق‌مدار و دوست‌داشتنی فوتبال ایران سپرده است. مربی‌ای كه تعداد بسیار زیادی از فوتبالیست‌های نسل قبلی و نسل كنونی، شاگردش در تیم‌های ملی رده‌های پایه بوده‌اند.

دوستی‌مهر بر گردن این فوتبال، حق زیادی دارد، توانایی‌هایش به اثبات رسیده و شایستگی‌های فوق‌‌العاده‌‌اش را می‌توان احساس كرد. تیم كیا، نایب‌قهرمان یك تورنمنت به نام كوردینال شد. فوتبال پایه ایران با حضور در این تورنمنت دارای هویت جدید شد و آن را مدیون مهدوی‌كیا هستیم.

آقامهدی، فوتبال را پله به پله بالا آمد و این‌طور نبود كه یك‌شبه و با پول پدرش، از یك مدرسه فوتبال به بوندس‌لیگا و جام ‌جهانی‌ برسد. او درك می‌كند كه فوتبالیست‌ها را باید از ذات فوتبال كشف كرد نه حساب بانكی والدین‌شان، به همین علت این آكادمی را راه انداخته تا استعدادها را كشف كند. معلوم است كه بابت همین موفقیت كوچك، تا این حد خوشحال می‌شود. ببینید با چه «ذوقی»، بازیكنش را در آغوش گرفته و بابت یك گل، تا این حد «كیف» می‌كند.
بیایید آرزو كنیم آنهایی كه از كنار همین فوتبال میلیاردر شدند، بخشی از این «پول بادآورده» را صرف كشف استعدادهای جدید و ساختن آینده فوتبال كنند تا شاید با این كار، دین خود را به فوتبال، پدیده‌ای كه بابت آن زندگی خود را ساختند، ادا كنند. كاش ده‌ها «مهدی مهدوی‌كیا» در ایران داشتیم.

استیلی: مهدوی‌کیا وظیفه‌ای نداشت

حمید استیلی درباره اقدام ارزشمند همبازی سابق خود در پرسپولیس و تیم‌ملی می‌گوید: «در روزهایی که کسی در ایران به فکر فوتبال پایه نیست و باشگاه‌ها نیز کمترین توجه را به آن می‌کنند،‌ مهدی کار بزرگی انجام داد. او با این‌که وظیفه‌ای ندارد،‌ یک تیم زیر ۱۱ ‌سال را با زحمات زیاد جمع کرده است. ما باید ۵ - ۶ تیم به این شکل داشته باشیم و نخبه‌ها را پرورش دهیم چون از این استعدادها در سراسر ایران فراوان است.»

روزنامه شهروند در ادامه آورده است: مهدی مهدوی‌کیا بعد از استعدادیابی از تمام مناطق ایران، تیمی دانش‌آموزی را راهی آلمان کرد که در تورنمنتی معتبر دست به یک کار بزرگ زد و در میان ۴۸ تیم در جایگاه دوم قرار گرفت

وی همچنین می‌افزاید: «اقدام مهدوی‌کیا قابل تقدیر است اما این بازیکنان فقط تعدادی از استعدادها هستند و قطعا بازیکنان دیگری هم هستند که فقط نیاز به توجه دارند. در اصل باشگاه‌ها باید این کار را انجام دهند و نوجوانانی که از قشر ضعیف جامعه هستند را شناسایی و معرفی کنند. شاید علاوه بر باشگاه‌ها، مربیان نیز علاقه‌ای به حضور در تیم‌های پایه نداشته باشند اما اگر کمی شرایط مالی و امکاناتی در بخش پایه بهتر باشد،‌ قطعا خیلی از مربیان نیز به این سمت خواهند رفت.»

گفت‌وگو با سرمربی تیمی که همه را شوکه کرد

دوستی‌مهر: مهدوی‌کیا دنبال پول نیست

مهدوی کیا

سرمربی تیم آکادمی کیا که در چند‌ سال اخیر همواره در کنار مهدی مهدوی‌کیا بوده،‌ عشق به فوتبال پایه و کمک برای شکوفایی فوتبال ایران را تنها انگیزه موشک‌ هامبورگی‌ها و همراهان او در راهی که در پیش گرفته‌اند، عنوان می‌کند. گفت‌وگوی «شهروند» با علی دوستی‌مهر را بخوانید:

از تورنمنت آلمان برایمان بگویید که منجر به موفقیت خوبی هم شد...

وقتی به کشور صاحب فوتبالی مثل آلمان می‌روید و می‌بینید که با چه شور و انگیزه‌ای فوتبال پایه را تعقیب می‌کنند، واقعاً برایتان حیرت‌آور است. تازه می‌فهمیم که چرا وقتی پای فوتبال‌های اروپایی می‌نشینیم، مقابل تلویزیون میخکوب می‌شویم. این تورنمنت به بهترین شکل ممکن برگزار شد و امکانات و تشکیلاتی در اختیار تیم‌ها بود که در ایران برای تیم‌های بزرگسالان هم فراهم نیست.

فکر می‌کردید به مقام نایب‌ قهرمانی برسید؟

ما برای قهرمانی یا نایب قهرمانی به این مسابقات نرفته بودیم؛ خواستیم این حرکت به الگویی برای فوتبالمان تبدیل شود تا بحث آکادمی را خیلی جدی‌تر بگیرند. می‌خواستیم به اروپایی‌ها نیز ثابت کنیم که ما استعدادهایی داریم که می‌توانند در بالاترین سطح این قاره بازی کنند. البته قطعا رویارویی با تیم‌هایی مثل بایرن که با تیم اصلی‌اش در این رقابت‌ها حاضر بود، موفقیت بزرگی است. آن‌قدر بازیکنان ما خوب کار کردند که آن‌جا همه عاشق ایران شده بودند و حتی در فینال ۷- ۸ تماشاگر ما را تشویق می‌کردند.

انگیزه مهدی مهدوی‌کیا از این کار چه بود؟

ما هیچ هدف شخصی نداشتیم و مطمئن باشید که همه این کارها به خاطر عشق به فوتبال پایه و عشق به ایران بود. این کار را در سال‌های آینده نیز ادامه می‌دهیم و می‌خواهیم این تیم را به پایه‌ای برای شناسایی بازیکنان برای راهیابی به تیم‌های نوجوانان و جوانان تبدیل کنیم.

اما خیلی از هم‌دوره‌های مهدوی‌کیا شاید الان به فکر قراردادهای میلیاردی و نیمکت‌های بزرگ هستند...

اگر می‌خواستیم به دنبال پول باشیم، به سراغ این کار نمی‌رفتیم. من که سال‌هاست در فوتبال پایه کار می‌کنم و مهدوی‌کیا نیز آن‌قدر افتخار داشته که نیازی به پول نداشته باشد. ما می‌خواهیم امثال جهانبخش،‌ پورعلی‌گنجی و عزت‌الهی را از این تیم‌ها استخراج کنیم.

یادگار رستمی که بهترین بازیکن این مسابقات هم شد،‌ سروصدای زیادی به پا کرده بود...

این بازیکن واقعا موجود عجیبی است و آن‌جا ۱۴ گل به ثمر رساند. با این‌که جثه‌اش از بازیکنان آلمانی کوچک‌تر بود اما طوری آنها را به هم می‌ریخت که ستاره مسابقات شد. فکر می‌کنم او اگر قدر خودش را بداند،‌ در آینده یکی از بزرگترین بازیکنان ایران خواهد شد.

بخش ورزشی تبیان