تبیان، دستیار زندگی
نگاهی ساده به عملکرد دروازه بانهای مطرح لیگ نشان می دهد مهدی رحمتی و علیرضا بیرانوند بهترین آمار را دارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قفس توری لرزان فوتبال


نگاهی ساده به عملکرد دروازه‌بانهای مطرح لیگ نشان می‌دهد مهدی رحمتی و علیرضا بیرانوند بهترین آمار را دارند.

مهمترین علامت سئوال فوتبال ایران در سال های اخیر در قفس توری بوده. جایی که بعد از خداحافظی احمدرضا عابدزاده هرگز رنگ ثبات و آرامش را به خود ندیده است.

دروازه بان، دروازه ، فوتبال

قفس توری در طول این سال ها بارها و بارها دست به دست شده و هر کدام از مربیان تیم ملی به فراخور سلیقه خود از یک گلر استفاده کرده اند. اما هنوز این علامت سئوال پررنگ در درون چارچوب دروازه تیم ملی ایران خودنمایی می کند.

در سال های اخیر مهدی رحمتی شاید تنها گزینه ای بود که با ارائه نمایش های درخشان و کم اشتباه می شد نمره قبولی به او داد اما عمر حضور او درون دروازه تیم ملی نیز کوتاه بود تا کماکان این دور تسلسل ادامه داشته باشد.

بعد از خداحافظی ناگهانی سیدمهدی رحمتی از تیم ملی، علامت سوال بزرگی مقابل قفس توری تیم ملی کشورمان قرار گرفت. رحمتی که یکی از برترین دروازه بانان تیم ملی در سالیان اخیر بود با خداحافظی ناگهانی خود باعث نگرانی اهالی فوتبال شد. رحمتی در حالی از تیم ملی کناره گیری کرد که در آستانه حذف از گروهمان در مقدماتی جام جهانی برزیل بودیم. کی روش در آن مقطع به رحمان احمدی اعتماد کرد و جواب اعتماد خودش را هم با صعود به جام جهانی گرفت.

در آستانه جام جهانی فشارها برای دعوت مهدی رحمتی به تیم ملی بیشتر از همیشه شد. با این حال کی روش بر سر موضع خود باقی ماند. به نظر می رسید گلر اول تیم ملی در جام جهانی دنیل داوری یا رحمان احمدی باشد اما سرمربی تیم ملی در اقدامی عجیب دروازه را به علیرضا حقیقی سپرد که برخی اعتقاد دارند عملکرد خوبی داشت و برخی هم به او انتقاد دارند.

با منتشر شدن لیست جدید تیم ملی و دعوت نشدن رحمتی انتقادات زیادی به کی روش وارد شد. او قبل از جام جهانی در رسانه ملی اعلام کرده بود رحمتی بهتری دروازه بان ایران است و حتما از او در جام ملتها استفاده می کند اما سر حرفش نماند و رحمان احمدی، محسن فروزان، علیرضا بیرانوند و علیرضا حقیقی را به تیم ملی دعوت کرد که در نهایت رحمان احمدی در کمال تعجب از این فهرست خط خورد.

اکثر کارشناسان اعتقاد دارند دروازه بان اصلی تیم ملی در جام ملتها علیرضا حقیقی خواهد بود و این در حالیست که حقیقی اصلا در تیم باشگاهی خود پنافیل عملکرد خوبی نداشته و برخی از گلهایی که دریافت کرده به عنوان فیلم طنز در صفحه اصلی سایت یاهو قرار گرفته است!

بعد از خداحافظی ناگهانی سیدمهدی رحمتی از تیم ملی، علامت سوال بزرگی مقابل قفس توری تیم ملی کشورمان قرار گرفت. رحمتی که یکی از برترین دروازه بانان تیم ملی در سالیان اخیر بود با خداحافظی ناگهانی خود باعث نگرانی اهالی فوتبال شد. رحمتی در حالی از تیم ملی کناره گیری کرد که در آستانه حذف از گروهمان در مقدماتی جام جهانی برزیل بودیم. کی روش در آن مقطع به رحمان احمدی اعتماد کرد و جواب اعتماد خودش را هم با صعود به جام جهانی گرفت

به بهانه اوج و فرودهای و تغییرات مکرر در چارچوب دروازه تیم ملی سیاهه زیر عملکرد دروازه بانهایی که به تیم ملی دعوت شده اند و آنهایی که شانس دعوت شدن داشتند را بررسی می کند.

1-سیدمهدی رحمتی: اگر رحمتی در تیم دیگری جز پیکان بود و هر هفته بازیهایش پخش مستقیم داشت، همه می دیدند که او  تا چه اندازه آماده است. رحمتی در تیم ضعیفی مثل پیکان که جزو پایین نشینان جدول لیگ است و از نظر ساختار دفاعی هم مشکلات زیادی دارد، در 17 بازی 6 کلین شیت داشته است. میانگین گل خورده او در 15 بازی 8/0 است و این برای یک دروازه بان عملکردی فوق العاده به حساب می آید. آمار رحمتی به جز بیرانوند از همه دروازه بانهای دعوت شده به تیم ملی بهتر است و دعوت نشدن او سلیقه کی روش است که بهتر است اسمش را بی سلیقگی بگذاریم.

2-علیرضا بیرانوند: پدیده دروازه بانی فوتبال ایران در نیم فصل اول بوده است. بیرانوند با سیوهای فوق العاده و عملکرد خوبش نوید تولد یک دروازه بان ششدانگ را برای آینده تیم ملی می دهد. بیرانوند در جمع تمام مدعیان دعوت به تیم ملی عملکرد فوق العاده ای داشته است. او با میانگین 7/0 گل خورده در 17 بازی تنها کسی است که از رحمتی عملکرد بهتری دارد. او هم 6 کلین شیت داشته نسبت به سایر دروازه بانها حق بیشتری برای فیکس بودن در جام ملتهای آسیا دارد.

3- علیرضا حقیقی: اگرچه پنافیل تیمی ضعیف در لیگ پرتغال است اما علیرضا حقیقی هم آماری فاجعه بار در این تیم داشته. حقیقی در 14 بازی که برای پنافیل انجام داده 27 گل خورده است؛ این آمار یعنی نزدیک به دو گل خورده در هر بازی. با این حال او دروازه بان مورد علاقه کی روش است. دروازه بانی که بسیاری از کارشناسان به او انتقادات زیادی دارند اما شانس اول پوشیدن شماره یک تیم ملی در جام ملتها محسوب می شود. جالب است که کل بازیهای حقیقی در 5 رده سنی تیم ملی 31 بازی است که آمار جالبی است!

4-رحمان احمدی: خط خوردن او از فهرست تیم ملی برای بازیهای آسیایی سورپرایز عجیب کی روش بود. رحمان در 63 بازی پایانی مقدماتی جام جهانی و در غیاب سیدمهدی رحمتی عملکرد خوبی داشت و در جام جهانی هم روی نیمکت نشست. شاید هم سیستم چرخشی دروازه بانی در سپاهان باعث خط خوردن او شد. احمدی در 9 بازی که برای سپاهان بازی کرد 12 گل خورد و این یعنی دریافت 33/1 گل در هر بازی که آمار خوبی به حساب نمی آید.

دروازه بان، دروازه ، فوتبال، رحمتی و حقیقی

5- محسن فروزان: او هم به رغم نمایش متوسط و گاهی ضعیفش در استقلال به تیم ملی دعوت شد. حضور فروزان در تیم ملی بسیار بحث برانگیز بوده چون او در بازیهای اخیر استقلال نتوانسته انتظارات را برآورده کند. میانگین گل خورده فروزان در 17 بازی 29/1 بوده که آمار ضعیفی نسبت به رحمتی و بیرانوند است. قبل از اعلام لیست تیم ملی خیلی ها احتمال می دادند از میان 4 گلر فعلی تیم ملی فروزان خط بخورد اما او با خوش شانسی راهی استرالیا می شود.

6-سوشا مکانی: مدعی اصلی دعوت به تیم ملی بود اما نزول فاجعه بار او در پرسپولیس شانس او را از بین برد. مکانی یکی از دروازه بانان مورد علاقه کی روش است. سوشا پارسال عملکرد خوبی در فولاد داشت و می توانست همراه تیم ملی به برزیل برود اما محرومیت از بازی اول کی روش را مجاب کرد که او را خط بزند. امسال هم سوشا یک بار به تیم ملی دعوت شد اما آنقدر در پرسپولیس و پیش چشمان کی روش گلهای بد خورد که مرد پرتغالی برای اردوی آخر او را دعوت نکرد. میانگین گل خورده سوشا در 8 بازی که برای پرسپولیس انجام داده 25/1 است که نسبت به فروازن آمار بهتری دارد اما نباید فراموش کرد که گل هایی را که او در لیگ خورده، حتی دروازه بان های لیگ محلات هم نمی خورند!

7-حامد لک: او هم مدعی دعوت به تیم ملی بود. اگر عملکرد لک در دو بازی اخیر تراکتور را فاکتور بگیریم لک عملکرد نسبتا خوبی در نیم فصل اول داشت. او نسبت به سایر رقیبانش در لیگ فراز و نشیب کمتری داشته و پارسال هم شانس حضور در جام جهانی را داشت اما ناگهان خط خورد و همین موضوع باعث شد او علیه دن گاسپار دستیار کی روش موضع بگیرد. کی روش هم که ثابت کرده اصلا آدم فراموشکاری نیست، روی نام لک خط قرمز کشید. آمار گل خورده لک در 14 بازی برای تراکتور 21/1 است که آماری بهتر از فروزان و حقیقی دارد. پرونده جام ملتها برای لک، رحمتی و مکانی بسته شده است.

نگاهی ساده به عملکرد دروازه بانهای مطرح لیگ نشان می دهد مهدی رحمتی و علیرضا بیرانوند بهترین آمار را دارند. سبقه خوب رحمتی در تیم ملی و عملکرد قابل قبولش در پیکان باعث شده خیلی ها او را محق برای پوشیدن پیراهن تیم ملی بدانند اما مرغ مرد پرتغالی کماکان یک پا دارد و او حاضر به گذشت از اشتباه رحمتی نیست.

میرزاپور: گلرهای ایران ثبات ندارند

ابراهیم میرزاپور سابقه حضور در جام جهانی را دارد. او هم مثل بسیاری از اهالی فوتبال اعتقاد دارد شرایط دروازه بانهای فوتبال ایران خوب نیست.

میرزاپور در این باره می گوید: متاسفانه شرایط خوبی بر دروازه بانی ایران حاکم نیست. گلرها ثبات ندارند و به غیر از رحمتی، بیرانوند و فروزان بقیه در تیمهای خودشان هم فیکس نیستند. در بین دروازه بانهای لیگ فقط عملکرد رحمتی و بیرانوند خوب بوده و بقیه نتوانسته اند در حد و اندازه های خودشان هم ظاهر شوند.

وی ادامه داد: احمدی از شرایط خوب پارسال دور شده و فروزان هم در استقلال نتوانسته انتظارات را برآورده کند. در واقع آماده ترین دروازه بان فعلی فوتبال ایران مهدی رحمتی است و از نبودن او تیم ملی ضرر خواهد کرد. رحمتی سابقه خوبی در تیم ملی دارد و در تیمی مثل پیکان که وضعیتش خوب نیست، عملکرد قابل قبولی داشته است. واقعا دعوت نشدن او جای سوال دارد و بهتر بود کی روش دست از لجبازی بر می داشت و رحمتی را دعوت می کرد.

میرزاپور بیان کرد: در بین گلرهای فعلی تیم ملی بیرانوند شرایط بهتری دارد. البته او در عرصه ملی بی تجربه است و بازی در تورنمنت حساسی مثل جام ملتها برایش سخت خواهد بود اما باید به تدریج میدان ببیند و آماده شود. بیرانوند می تواند دروازه تیم ملی را برای چند سال بیمه کند.

بخش ورزشی تبیان


منبع: برنا