تبیان، دستیار زندگی
فصل پائیز به سر آمد و فصل جدایی رسید. جدایی ما و استاد مرتضی احمدی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آهای پرسپولیسی‌ها‌؛ عمو مرتضی هم رفت


فصل پائیز به سر آمد و فصل جدایی رسید. جدایی ما و استاد مرتضی احمدی...

مرتضی احمدی فوت كرد و از جمع ما رفت. قدیمی‌ترین طرفدار پرسپولیس و جذاب‌ترین هنرمند دوبله و رادیوی ایران. او هم دنیای فانی را ترك كرد تا مسافر آسمان باشد و در كنار قهرمانان و چهره‌های جذاب به خواب ابدی فرو برود.

مرتضی احمدی و علی پروین

هوادار واقعی یعنی استاد احمدی

استاد مرتضی احمدی قهرمان واقعی در جمع هواداران پرسپولیس بود. او وقتی برای فیلم‌ها یا برنامه‌های رادیو و تلویزیونی یا حتی تئاتر قرارداد می‌بست، به تهیه‌كنندگان و كارگردانان می‌گفت امكان ندارد در روز بازی‌های پرسپولیس سر صحنه یا محل كارش حاضر شود چون باید از تیم محبوبش حمایت كند. هرگز به جایگاه‌های ویژه نرفت. همواره كنار دوستان قدیمی و صمیمی‌‌اش و در جمع سایر هواداران، فوتبال می‌دید و پرسپولیس را تشویق می‌كرد آن هم از ته دل.

اشعار شاعر سكوها

استاد احمدی كه در زمینه دوبله و ضربی‌خوانی، یكی از بی‌نظیرترین هنرمندان كشورمان بود و در ابتدای فیلم به‌یادماندنی «حسن كچل» بخش كوچكی از هنرش را حتماً دیده‌‌اید، در هنگام بازی‌های پرسپولیس به صورت فی‌البداهه شعر می‌سرود. مثلاً شعر «ناصر حجازی گل می‌خوره به چه نازی» را در بازی 6 بر صفر سال 52 سرود كه شعری طولانی بود. یا شعر «پرسپولیس قهرمان می‌شه، خدا می‌دونه كه حقشه». او حتی در روز برتری تیم‌ملی ایران مقابل رژیم صهیونیستی یك شعر جالب سرود و گفته بود: «با اره بریدند سر موشه دایان را و...» موشه دایان همان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بود.

حرص خوردن‌های اخیر

استاد احمدی برای بازی‌های اخیر پرسپولیس در سال‌های گذشته حسابی حرص می‌خورد و جوش می‌زد. او كه حالا دیگر در جمع ما نیست، حتی در چند مصاحبه به شدت از شرایط باشگاه انتقاد داشت و می‌گفت چرا باید چنین اتفاقاتی برای پرسپولیس رخ بدهد. استاد احمدی همیشه سعی می‌كرد مسئولان باشگاه را به گذشته برگرداند و به یادشان بیاورد از آن تیم، چه باقی‌ مانده است.

جواب رد به عادل فردوسی‌پور

استاد احمدی به كسانی كه به دنبال شهرت‌طلبی بودند و قصد سوءاستفاده تبلیغاتی از او را داشتند و می‌خواستند با دوربین عكاسی به سراغش بروند، جواب رد داد و گفت دوست ندارد مردم او را با این وضعیت ببینند تا مبادا خاطرات خوبی كه با او دارند، خدشه‌دار شود. مرتضی احمدی حتی به عادل فردوسی‌پور كه بر خلاف شهرت‌طلب‌ها، برای انجام یك كار خیر قصد همراهی با استاد احمدی را داشت، جواب رد داد.

مصاحبه با رادیو پرسپولیس

استاد احمدی در آذرماه سال 1392 مصاحبه‌ای با رادیو پرسپولیس داشت. این رادیو، برنامه‌ای بود كه به شكل فایل صوتی از طریق سایت باشگاه در دسترس هواداران قرار می‌گرفت. استاد احمدی در آن مصاحبه گفته بود: «دو آرزوی دیگر دارم؛ اول اینكه بار دیگر از داخل استادیوم پرسپولیس را تشویق كنم. دومین آرزویم هم این است كه پس از مرگم، روزنامه پیروزی با تیتر درشت در صفحه اول و جلد خود بنویسد: آهای پرسپولیسی‌ها‌؛ عمو مرتضی هم رفت» این تیتر امروز روی جلد روزنامه پیروزی است و جالب اینكه در روزهای گذشته، مردم در شبكه‌های اجتماعی، خودشان اقدام به طراحی جلد روزنامه پیروزی با این جمله استاد احمدی كرده بودند.

استاد احمدی در آن مصاحبه گفته بود: «دو آرزوی دیگر دارم؛ اول اینكه بار دیگر از داخل استادیوم پرسپولیس را تشویق كنم. دومین آرزویم هم این است كه پس از مرگم، روزنامه پیروزی با تیتر درشت در صفحه اول و جلد خود بنویسد: آهای پرسپولیسی‌ها‌؛ عمو مرتضی هم رفت»

حمایت‌ها شروع شد

استاد احمدی در دوران بیماری‌‌اش در خانه تنها بود اما همین كه خبر فوتش به جامعه فوتبال رسید، پیام‌های حمایتی و تسلیتی شروع شد. از علی دایی و علی كریمی بگیرید تا پیروانی، عابدزاده، باقری و... همگی با پیام‌هایی، پرواز ابدی استاد احمدی را تسلیت گفتند اما نكته مهم ماجرا، تسلیت استقلالی‌ها بود. با اینكه استاد احمدی همیشه برای آبی‌ها كری می‌خواند اما خانواده مرحوم ناصر حجازی در اقدامی جالب توجه برای درگذشت استاد احمدی پیام تسلیت فرستاد و سپس نوبت به سایر استقلالی‌ها رسید تا این كار را انجام دهند. زنده یاد مرتضی احمدی پای ثابت مراسم یادبود زنده یاد حجازی بود. او حتی در آخرین مراسم شب خاطره‌ها كه سال گذشته برگزار شد، تندیس حجازی را دریافت كرد.

مراسم تشییع و ختم

استاد احمدی از پیش ما رفت و حالا باید در مورد مراسم تشییع و ختم او با شما صحبت كنیم‌؛ مسئله‌ای كه برای‌مان واقعاً دردناك است. ساعت 9 صبح امروز از مقابل تالار وحدت مراسم تشییع شروع می‌شود و سپس پیكر او در بهشت زهرا، قطعه هنرمندان به خاك سپرده خواهد شد. قرار شده پرسپولیسی‌ها با پرچم‌های قرمز رنگ برای بدرقه استاد احمدی راهی شوند. همچنین ختم استاد احمدی روز جمعه در مسجد جامع شهرك غرب برگزار خواهد شد. در كنار آن، روز جمعه از سوی جمعیت حامیان فوتبال كه مدیریتش به نوعی بر عهده مهدی محمدنبی دوست قدیمی استاد احمدی است، مراسم ختم دیگری در مسجد حجت‌ابن‌الحسن خیابان سهروردی انجام می‌گیرد.

خداحافظ آقای مهربان‌؛ آقای نوستالژی

استاد احمدی‌؛ خداحافظ... خداحافظ ‌ای مرد مهربان. خداحافظ ‌ای قدیمی‌ترین هوادار پرسپولیس. خداحافظ ‌ای قدیمی‌ترین هوادار فوتبال. خداحافظ ‌ای آبروی پرسپولیس روی سكوها، ‌ای شاعر همیشه متعصب. خداحافظ ‌ای مرد فرهنگ و نوستالژی. هرگز فراموشت نخواهیم كرد به خاطر آن خاطرات جذاب، آن نوستالژی‌های به یاد ماندنی و آن حرف‌های شیرین و شعرهای ریتمیك. خداحافظ استاد احمدی، روحت همیشه قرین شادی باشد.‌ كاش همه آدم‌ها مثل شما روسفید از این دنیا به دیار باقی بروند.