تبیان، دستیار زندگی
حدود 8 سال و 6 ماه پیش بود که پپ گواردیولا با حضور در نوکمپ کار خود را در دنیای حرفه ای مربیگری آغاز کرد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روزهای سخت پـپ در جــزیــره

حدود 8 سال و 6 ماه پیش بود که پپ گواردیولا با حضور در نوکمپ کار خود را در دنیای حرفه‌ای مربیگری آغاز کرد.

بخش ورزشی تبیان

گواردیولا

پیش از حضور در تیم اصلی بارسا گواردیولا در مقطعی کوتاه به عنوان سرمربی تیم دوم بارسلونا مشغول به کار بود و خیلی‌ها معتقد بودند او در 36 سالگی و بدون تجربه کافی در دنیای مربیگری خیلی زود در نوکمپ تسلیم خواهد شد اما برخلاف انتظارات او توانست در 4 سال 14 جام قهرمانی را به کلکسیون افتخارات آبی‌اناری‌ها اضافه کند و به پرافتخارترین و موفق‌ترین مربی تاریخ باشگاه بارسلونا تبدیل شود. پپ بعد از دوران طلایی خود در بارسا به مونیخ رفت تا با هدایت بایرن دومین فصل از دوران مربیگری خود را ورق بزند. هرچند که او در بایرن نتوانست دوران طلایی خود در بارسا را تکرار کند اما با کسب 6 قهرمانی کارنامه قابل قبولی از خود به جای گذاشت.

بعد از تجربه مربیگری در لالیگا و بوندس‌لیگا نوبت به لیگ برتر رسیده بود. گواردیولا در هشتمین سال مربیگری خود این بار من‌سیتی را انتخاب کرد و کاملا مشخص بود که حضور در لیگ رقابتی و فرسایشی جزیره اصلی‌ترین چالش او در دوران مربیگری خواهد بود؛ حالا 32 بازی است که پپ رسما به عنوان سرمربی روی نیمکت سیتی‌زن‌ها نشسته و آمار گویای همین واقعیت است. یک‌شنبه منچسترسیتی در هفته بیست‌ویکم رقابت‌های لیگ برتر انگلیس میهمان اورتون بود و با نتیجه سنگین 4 - صفر شکست خورد. این هفتمین شکست سیتی در سی‌ودومین بازی تحت هدایت گواردیولا بود.

این نشان می‌دهد که پپ در جزیره به طور متوسط در هر 5 بازی یک‌بار می‌بازد و این در حالی است که متوسط باخت گواردیولا در بایرن هر 11 بازی یک باخت بود و در لالیگا نیز آمار فوق‌العاده هر 12 بازی یک باخت از او به ثبت رسیده. علاوه بر این، باخت 4 - صفر مقابل اورتون سنگین‌ترین باخت گواردیولا در 275 بازی که هدایت تیم‌های مختلفی نظیر بارسا، بایرن و من‌سیتی را در لیگ‌ بر عهده داشته است. البته پیش از این نیز در لیگ قهرمانان اروپا گواردیولا چنین شکست تلخی را تجربه کرده بود. از سال 2008 تا 2012 گواردیولا 247 بار در بازی‌های رسمی روی نیمکت بارسا نشست و در طول این مدت تنها 12 بار شاهد باخت تیمش بود که 3 شکست 3 - یک مقابل تیم‌های بتیس، سویا و اینتر سنگین‌ترین شکست‌های این مربی سرشناس بودند.

به عنوان سرمربی بایرن نیز پپ در 161 بازی رسمی 19 بار طعم شکست را چشید. شکست 4 - یک مقابل ولفسبورگ در بوندس‌لیگا سنگین‌ترین شکست پپ در رقابت‌های لیگ بود اما در ادامه پپ با بایرن در لیگ قهرمانان مقابل رئال 4 - صفر شکست خورد تا اولین شکست با تفاضل 4 گل در کارنامه مربیگری این مرد اسپانیایی ثبت شود. حالا و بعد از گذشت کمتر از 2 سال یک شکست 4 - صفر دیگر در کارنامه پپ به ثبت رسیده است. این نتایج در شرایطی برای پپ رقم می‌خورد که به نظر می‌رسد سرمربی اسپانیایی انگیزه لازم برای ادامه راه را ندارد. وی که در حال حاضر 45 سال سن دارد پیش از این هم در صحبت‌هایی از نزدیک شدن به پایان دوران مربیگری خود در دنیای فوتبال خبر داده بود و گفته بود که نمی‌خواهد تا 60 یا 65 سالگی مربیگری کند.


منبع : خراسان